Renault Clio IV problemen

Kevin9512

Startmotor
Sinds februari 2025 ben ik in het bezit van een Clio 4, van 2017 (facelift). Gekocht bij de merkdealer met 1 jaar garantie. Sindsdien niks dan problemen gehad met de auto. In een oudere post heb ik het al eens opgegooid, maar het probleem is reeds nog niet verholpen.

De problemen die ik ervaar zijn:
  • Kraken bij het sturen;
  • Airconditioning defect;
  • Infotainment wat vastloopt.
De auto is in 2025, 5x teruggeweest naar de garage. Ik werd na de 3e keer nog net niet uitgelachen bij de receptie. Hierna een mail naar de vestigingsdirecteur met bewijsstukken gestuurd. Een monteur is toen meegereden en toen hoorde ze opeens wel gekraak, iets wat ze de 4x daarvoor niet konden waarnemen (Ik kon het kraken op de parkeerplaats voor de dealer al demonsteren). Inmiddels zijn de stabilisatorstangrubbers en veerpootlagers vervangen, en het stuurhuis gesmeerd. Dit heeft allemaal niet geholpen. Nu het warmer wordt trekt het kraken wel weg, maar dit komt gegarandeerd terug in de herfst.

De airco blies in augustus 2025 opeens mist uit de ventilatorroosters en koelde niet meer, daarop hebben ze de airco gevuld. Inmiddels zijn we 8 maanden verder en is de airco wederom defect. Blaast geen koude lucht meer.

Het infotainment hebben ze niks mee gedaan, behalve een reset. Scherm is afgelopen jaar 2x vastgelopen waarbij 1x de accu afgekoppeld moest worden omdat de auto uit en op slot stond terwijl de radio vrolijk aanbleef. Bluetooth werkt al sinds de aankoop niet fatsoenlijk, hapert en loopt vast.

De garantie is sinds februari afgelopen en ik heb het gevoel dat ik echt een hele slechte aankoop heb gedaan. Kan ik hier nog wat mee doen of heb ik pech omdat de garantie is afgelopen?

Denk dat de aankoop zo slecht niet is, er kan immers altijd wat kapot gaan, echter laat de service van de garage te wensen over. Echter als de problemen aangekaart zijn tijdens de garantie en reeds weer opspelen heb je volgens mij nog steeds recht op kosteloos herstel.

De garage had dit gewoon in 1 keer goed kunnen oplossen, en een tevreden klant gehad. Nú rommelen ze maar aan, de tijdens de garantie gemelde problemen moeten ze gewoon oplossen. Een Clio is niet een hele ingewikkelde auto.

De Renault Clio 4 is veel verkocht, en staat bekend als een goede en betrouwbare auto.
( heb zelf al bijna 6 jaar een Clio 5, en tot nu toe geen enkele storing of reparatie)
En als er toch wat mis gaat bij een Clio is de juiste oplossing/ reparatie bijna altijd al bekend, zeker bij een Renault merkdealer, of kunnen ze een beroep doen op de technische service van de importeur.

Het kraken bij het sturen komt bijna altijd door de stabilisatorstang rubbers, of de veerpootlagers, ( die zijn vervangen)
Van afstand is het niet te beoordelen of het nu nog heel ernstig is.
Iets kraken bij hele lage temperaturen bij een 9 jaar oude auto kan voorkomen, de rubbers in het onderstel worden langzaam ouder.

Laatst bewerkt:
De airco blies in augustus 2025 opeens mist uit de ventilatorroosters en koelde niet meer, daarop hebben ze de airco gevuld. Inmiddels zijn we 8 maanden verder en is de airco wederom defect. Blaast geen koude lucht meer.

Op zich is een vulling van het systeem een logische stap als de pompfunctie nog werkt. Nu je ruim drie kwart jaar verder bent is, kennelijk, het systeem weer leeg en zit er dus ergens een lek. Heb je de airco vaak gebruikt in de winter (dat dus de airco functie aanstond in het systeem maar dat deze vooral warme lucht doorpompte natuurlijk)?

Als er inderdaad een lek in het systeem zit, dan kán die vermoedelijk ook al aanwezig zijn geweest tijdens de garantieperiode. Of je daar dan nog op terug kan vallen? Tja, wordt lastig denk ik, want zoals je zelf aangeeft heeft het systeem na vulling wel gewerkt naar jouw tevredenheid en is daarmee aan de garantieverplichting voldaan, volgens mij.

Het is een beetje pech hebben, denk ik. Ook niet heel verrassend met een auto van bijna 10 jaar oud, naar mijn indruk.

De garage had dit gewoon in 1 keer goed kunnen oplossen, en een tevreden klant gehad. Nú rommelen ze maar aan, de tijdens de garantie gemelde problemen moeten ze gewoon oplossen. Een Clio is niet een hele ingewikkelde auto.

De Renault Clio 4 is veel verkocht, en staat bekend als een goede en betrouwbare auto.
( heb zelf al bijna 6 jaar een Clio 5, en tot nu toe geen enkele storing of reparatie)
En als er toch wat mis gaat bij een Clio is de juiste oplossing/ reparatie bijna altijd al bekend, zeker bij een Renault merkdealer, of kunnen ze een beroep doen op de technische service van de importeur.

Het kraken bij het sturen komt bijna altijd door de stabilisatorstang rubbers, of de veerpootlagers, ( die zijn vervangen)
Van afstand is het niet te beoordelen of het nu nog heel ernstig is.
Iets kraken bij hele lage temperaturen bij een 9 jaar oude auto kan voorkomen, de rubbers in het onderstel worden langzaam ouder.
Ik heb er in het verleden al eens een video van gemaakt, dit geluid hoor ik inmiddels al 14 maanden bij elke bocht naar rechts. Zodra er dus druk komt te staan op het linker voorwiel.

Op zich is een vulling van het systeem een logische stap als de pompfunctie nog werkt. Nu je ruim drie kwart jaar verder bent is, kennelijk, het systeem weer leeg en zit er dus ergens een lek. Heb je de airco vaak gebruikt in de winter (dat dus de airco functie aanstond in het systeem maar dat deze vooral warme lucht doorpompte natuurlijk)?

Als er inderdaad een lek in het systeem zit, dan kán die vermoedelijk ook al aanwezig zijn geweest tijdens de garantieperiode. Of je daar dan nog op terug kan vallen? Tja, wordt lastig denk ik, want zoals je zelf aangeeft heeft het systeem na vulling wel gewerkt naar jouw tevredenheid en is daarmee aan de garantieverplichting voldaan, volgens mij.

Het is een beetje pech hebben, denk ik. Ook niet heel verrassend met een auto van bijna 10 jaar oud, naar mijn indruk.
De auto heet Climate Control dus volgens mij staat deze dan automatisch aan, zeer recent deed hij het nog toen de auto beslagen was. Vandaar dat ik van de week met het warme weer ook raar opkeek toen er geen koude lucht meer uit de roosters kwam.

^^ in vocht afvoeren is het systeem dus wel goed ;) . Is dus een teken dat je pompfunctie nog werkt maar er is dus geen koudemiddel meer om die afgevoerde lucht te koelen en terug het interieur in te blazen.

Het kan lonen om even op zoek te gaan naar een aanbieding voor een airco controle. Het wordt weer warmer weer, vakantieperioden staan voor de deur, dan zie (ik) veelal de reclames ervoor al weer verschijnen.

Terug
Bovenaan