Renault Clio onderstel kraakt!

Kevin9512

Startmotor
Sinds februari 2025 ben ik in het bezit van een Clio 4 van 2017. De auto rijdt super fijn en ik heb er dan ook veel plezier van. Alleen is het zo dat het onderstel? ontzettend kraakt nu het weer kouder wordt. Onder garantie (die loopt nog tot feb 2026) zijn al de stabilisatorstangrubbers vervangen. De auto is daarna nogmaals terug geweest, maar toen konden ze niks vinden.

Inmiddels kraakt hij weer behoorlijk en lijkt me dit toch niet acceptabel voor zo'n jonge auto. Heb wel gelezen dat Clio's er last van hebben, maar ik mag er toch vanuit gaan dat het kraken na een dergelijke reparatie langer dan 8 maanden uitblijft? Kan dit iets anders zijn dan wat er al vervangen is?

Mag ik vragen wat scherp insturen met het onderstel te maken heeft? Ik dacht dat je over hobbels ging rijden in het filmpje... En ik hoor niet echt iets, maar kan aan mijn telefoon liggen...

Met volume maximaal hoorde ik het wel, zie nog steeds de link met stabilisatorstangen niet.

Je hoort in de video een krakend/ schurend geluid bij het insturen. Geen idee of het met het onderstel te maken heeft. Garage gaf de schuld van het geluid (inclusief het kraken over drempels) aan de stabilisatorstangen. Vandaar ook de vraag, kan het toch iets anders zijn wat dit veroorzaakt?

Als het bij het insturen gebeurt zijn de draaipunten van de veerpoten de 1e verdachte... Lager bovenin de veerschotels, de fuseekogels, stuurkogels....

Dan ga ik de video eens voorleggen bij de garage! Eigenlijk hoeft de auto pas eind december voor onderhoud, is dit iets waarmee ik nog even kan doorrijden of kan dat gevaarlijk zijn?

Zoals al aangeven zijn het waarschijnlijk de veerpoot lagers. Er van uitgaande dat je dit op diverse wegdekken hoort. (Het lokaliseren van geluiden kan lastig zijn)

Is niet gevaarlijk om tot de onderhoudsbeurt mee door te rijden.

Als ik al wat kon horen in de opnames vind ik het niet dusdanig verontrustend om voortijdig nog een afspraak te maken. Het zou ook nog een homokineet in de aandrijfas kunnen zijn. Die kan je soms ook horen als je ingestuurd blijft en een rondje rijdt... (Opname te kort voor).

Terug
Bovenaan