Renault Kwid (IN/CN) | City K-ZE (CN) | Dacia Spring Electric (EU) | Nieuw: Dacia update 2026

^^ in matzwart laten wrappen, dán is het weer helemaal hip. :p

Voorzijde vind ik wel okay, dit nieuwe front, in het echt.

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

dacia-spring-2024.jpg

Flinke reskin/facelift! Ik vind het er serieus goed uit zien. Helaas zijn de specs nog steeds hetzelfde en dus vrij matig. En met standaard cruise control, veiligheidsystemen e.d. vrees ik voor de prijs.

Een flinke opwaardering. Ik vind het ontwerp niet helemaal evenwichtig, het resultaat van een reskin met een nieuwe designtaal op een bestaand ontwerp. Maar als ik er niet te kritisch naar kijk, is het wel een hele vooruitgang. De auto oogt stukken volwassener. Ik las op worldscoops dat de prijzen juist flink zouden worden verlaagd. Dacia/Renault zal ook wel beseffen dat die prijzen echt duidelijk onder die van een Citroën ë-C3 moeten komen te liggen, anders dreigt een barre winter voor de verkoopcarrière van de Spring.

Ik heb het idee dat deze nieuwe vormen ervoor kunnen zorgen dat de Spring iets minder iel oogt. Waar hij op foto's nog best aardig leek, viel in het echt tenslotte enorm op hoe klein, hoog en smal hij is. Die verhoudingen zullen niet veranderen, maar hopelijk iets beter gecamoufleerd worden. Hoe dan ook, ik vind het een geslaagde update. Er staat echt een moderner ogend voertuig.

Mooie nieuwe Spring! uiterlijk is er enorm op vooruitgegaan, interieur is behoorlijk hoogwaardig en ook leuk dat 'ie een frunk heeft!

@MCW/@Rutger DC: 'reskin' is geen term die gebruikt wordt voor dit soort dingen, alleen misschien op dit forum. Dit is gewoon een grondige vernieuwing.

Renault Kwid E-Tech facelift

Renault-Kwid-E-Tech-2026-8.jpg

Renault-Kwid-E-Tech-2026-6.jpeg

Renault-Kwid-E-Tech-2026-12.jpg

Renault-Kwid-E-Tech-2026-5.jpg

Modeljaarupdate voor de Dacia Spring

- vernieuwd platform moet zorgen voor meer rijcomfort en stabiliteit
- verhoogde carrosseriestijfheid
- voortaan met stabilisatorstang (op alle uitvoeringen) voor verhoogde stabiliteit
- nieuwe batterij
- nieuwe achterspoiler en windgeleiders rondom voor verbeterde luchtweerstand

De Dacia Spring voor modeljaar 2025 is leverbaar met keuze uit twee nieuwe elektromotoren, met een vermogen van 70 pk (52 kW) en 100 pk (75 kW). Deze krachtbronnen vervangen de elektromotoren met 45 pk (33 kW) en 65 pk (48 kW). Het hogere vermogen en koppel (tot 20% meer tussen 80 en 120 km/u) maken de Spring krachtiger, sneller en meer geschikt voor gebruik op provinciale wegen en snelwegen.

Vooral bij het accelereren van 80 naar 120 km/u presteert de Spring beter. De nieuwe Spring 100 versnelt over dit bereik in 6,9 seconden, gevolgd door de Spring 70 met 10,3 seconden. Ter vergelijking: de vorige Spring 65 deed hier 14,0 seconden over en de Spring 45 zelfs 26,2 seconden. Deze nieuwe motoren zijn gekoppeld aan een 24,3 kWh lithium-ijzerfosfaatbatterij (LFP), een primeur binnen Renault Group. Deze technologie staat garant voor een hogere veiligheid, een langere levensduur en lagere kosten.

In lijn met de filosofie van Dacia is de Spring onveranderd de lichtste elektrische vierzitter op de markt, met een gewicht van ongeveer 1.000 kg. De Spring heeft een WLTP-actieradius tot 225 km (voor de uitvoeringen met 15-inch wielen).

De laadmogelijkheden zijn eveneens verbeterd. Dankzij de optionele 40 kW DC-snellaadmogelijkheid (voor Expression en Extreme) is de batterij in 29 minuten van 20% tot 80% op te laden. Dit is een verbetering ten opzichte van de huidige Spring met 30 kW DC-laadvermogen. Dankzij de nieuwe batterij gaat ook het opladen van 20% tot 100% met AC (wisselstroom) sneller dan voorheen, namelijk in 3 uur 20 minuten (voorheen 4 uur) met de standaard aanwezige 7 kW AC-boordlader. Dacia levert de uitvoeringen Essential en Expression met de 70 pk sterke elektromotor, terwijl de 100 pk-motor exclusief beschikbaar is voor de Extreme.

263440402

263440427

Ik zag gisteren zo'n vernieuwde Spring met de merknaam in blokletters achterop, maar dat ziet er toch wel gek en goedkoop uit. Het doet de auto ook nóg smaller ogen, volgens mij.

Dit heb ik dus met de huidige Spring, dus van de facelift / modelwisseling uit 2024. Van achteren oogt het model, door alle strakke, horizontale, lijnen nog smaller dan dat het van zichzelf al is.

Nu wordt de Spring technisch sterk verbeterd maar hopelijk is een volgende update een designtaal dat terugkeert naar de Spring zoals die ooit in Europa is geïntroduceerd, vind ik.

Op 6 november wordt de nieuwe Renault Twingo onthuld, daar zou ik toch eerder op wachten!

Ik heb de auto tijdens de EV Experience op circuitpark Zandvoort een keer gereden (bij nat weer). Had mijn twijfels over de wegligging maar dat viel me mee. Het is zeker geen raceauto maar voor dagelijks gebruik kom je er zeker een eind mee weg.

Terug
Bovenaan