Renault Scenic 1.3 TCE 160PK 2018 automaat vs Dacia Sandero Stepway TCE100 G-100 2025 handgeschakeld.

Nieuws 2445547

Startmotor
Beste forummers,

Ik zit met een volgend dillemma die ik graag voor wil leggen:

Door ernstige ziekte van mijn partner, we hebben allebei een auto, komt straks de Renault Scenic in mijn bezit. Mijn partner zal overlijden en deze auto wordt dan aan mij nagelaten. Zelf reed ik al een Dacia Sandero Stepway G-100 op LPG.

De laatste is de woon-werk auto. De Renault is voor reizen en de langere afstanden bedoeld geweest.

Zelf ben ik ook nog werkzaam. Zelf weeg ik de volgende dingen af:

Renault Scenic:

• Heerlijke auto met een 4 cilinder 1300cc 160PK benzinemotor.
  • Het is een Duitse auto geweest, ingevoerd in Nederland met 2200km op de teller We hebben een aantoonbare historie van de auto en contact gehad met de dealer waar de auto in Duitsland in onderhoud is geweest.
  • Dure auto qua rijden, rijdt nu alleen op benzine.
  • Deze auto wil ik, als dat kan, laten ombouwen naar LPG, gezien ik deze misschien wil gaan gebruiken als woon-werk auto. 4x per week 130km per dag rijden, voor alleen maar werk. Ik weet niet of deze 1.3 TCE op LPG kan, volgens mij kan niet elke 1.3TCE op LPG.
  • Grote- en praktische auto, kan veel in.
  • Kilometerstand nu ongeveer 30000km. Dus kan er nog een lange tijd mee rijden.
  • Trekt goed de caravan (1850kg trekkracht), maar we hebben nu een jaarplaats en voor de caravan te trekken is natuurlijk een auto te huren. We reizen niet veel meer met de caravan nu.
  • Emotionele waarde is dat ik de auto samen met mijn partner heb gekocht en wij er samen veel plezier van hebben gehad en nu nog steeds.
  • Er zitten geen garanties meer op deze auto.
  • De vraag is welke bijzondere grote onkosten ik kan krijgen.

Dacia Sandero Stepway:

• Heerlijke auto, maar met een 3 cilinder 100PK 999cc op LPG. Op de snelweg rijdt de auto aangenaam.
  • Alle garanties nog op de auto, nog 4,5 jaar.
  • Nu slechts 4500km op de teller.
  • Dit is nu de woon-werk auto en rijd er goedkoop mee op LPG.
  • In deze auto kan redelijk wat in, maar is een stuk kleiner dan de Scenic.
  • Deze auto kan onze caravan niet trekken, we gingen toch al niet meer rijden met de caravan.
Zelf zeg ik, ik doe de Dacia weg, daar kan ik nog wel goed geld voor krijgen, denk ik, want nog nieuw. Ik zal mijn verlies van een paar duizend euro moeten nemen.

De Scenic wil ik op LPG laten ombouwen. Doe ik deze auto weg, dan brengt hij misschien nog rond de 15000 euro op.

Nu natuurlijk mijn vragen:

• Kan de 1.3TCE goed om gaan met een LPG installatie?
  • Welk merk LPG installatie is aan te bevelen, of welke LPG installatie beveelt Renault aan?
  • De Scenic is uit 2018, dus ook al ruim 8 jaar oud, tegen dat mijn nieuwe Dacia slechts 7 maanden oud is. Deze auto rijdt goed, maar met zijn 3 cilinder minder gecultiveerd.
  • De Dacia is zuiniger dan de Scenic.
  • Is het verstandig de Scenic nog om te laten bouwen naar LPG?
  • De vraag dus, wat is slim om te doen. Ik wil 1 auto kwijt, want 2 auto’s in je eentje is veel geld weggooien aan afschrijving, gebruikskosten, onderhoud en belasting. Welke auto raden jullie mij aan om over te houden?
Bedankt voor het meedenken alvast.

Cornelis.

Op de prinslpg website kun je de gegevens van de motor invoeren. Een goede inbouwer is Poels in Baarlo. Kun je rustig bellen.
Sterkte in deze periode.

Bedankt,
De Scenic zou zeker LPG in kunnen, volgens Prins. Je hebt er naast nog de andere bekende: Vialle. De vraag is welke dan de beste zou zijn voor de Scenic.
Erkent Renault dit merk installatie?

Voor Renault wordt veelal een Eurogas systeem gebruikt.

Vialle bestaat niet meer, is na hun faillissement (deels) door Prins overgenomen.

Ik heb zelf een 160pk 2018 Scenic Initiale Paris gehad. Aandachtspunt: thermostaathuizen willen rond de 80.000 km nog wel eens de geest geven. Preventief vervangen is een must, gevolgschade kan namelijk flink in de papieren lopen. Zoals vele motoren is ook de 1.33TCe gevoelig voor interne vervuiling, bij veel lange afstanden is dat bijna geen issue. Waarom ombouwen naar LPG? De 1.33TCe heb ik als zeer zuinig ervaring op langere ritten. 1 op 17 was makkelijk te halen met een normale rijstijl. Ik vond de Scenic juist helemaal geen dure auto om te rijden. 44 weken per jaar 500km in de week en wat privékilometers zit je op 25.000-30.000km per jaar.
Je zegt dat de Sandero na 7 maanden op 4500km staat, klopt woon-werk dan wel?

Best een lastig dilemma.

Bij veel langzaam rijden en files is de automaat in in de Scenic erg lekker, de automaat en motor ken ik goed uit mijn Clio 130 TCe, en is bijzonder fijn, stil ,zuinig, en betrouwbaar.
Voor gemak, ruimte en comfort kies dan de Scenic.

De Dacia zal in exploitatie gewoon goedkoper zijn. Rijdt al op lpg, Is jonger, eenvoudiger, compacter, lichter en heeft nog lang garantie.
Om heel voordelig te rijden is de Sandero de gewoon beste keus.

Beide auto’s hebben een goede reputatie op kwaliteit en betrouwbaarheid. Beide auto’s zijn nog jong, de kans op problemen is bijzonder klein, bij de Sandero zal die waarschijnlijk nog iets kleiner zijn.

Veel sterkte gewenst.

Dank weer voor de reacties. Dat is fijn om te weten dat Renault Eurogas systemen gebruikt. Ik ervaar de Scenic ook inderdaad als zuinige auto, op de lange ritten.
Met de Dacia is inderdaad weinig gereden, gezien ik nu mantelzorger ben. Dus ik rijd bijna niet met de Dacia, vandaar de lage kilometerstand:)
Van het thermostaathuis ben ik op de hoogte. Dat blijkt inderdaad een zwak punt te zijn bij de 1.3TCE. Ik kan gelukkig nog even vooruit met deze auto voordat het thermostaathuis moet worden vervangen.
Comfort is wel fijn. Ik hoef niet teveel op het geld te letten, maar 2x per week benzine tanken is geen leuke grap bij deze auto :) Dat komt soms voor en zeker als ik de auto ook voor het werk ga gebruiken.
Het is inderdaad moeilijk te kiezen welke auto ik zal gaan houden. Dus inderdaad een dilemma. Jullie hebben me al best wel goed geholpen tot nu toe :)

Dank voor het medeleven zover.

Veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Ik neig ernaar richting de Sandero te denken voor je. Deze is nieuwer, heeft minder kilometers en is al voorzien van LPG. Je hebt nog langer garantie op deze auto. Ja, hij is kleiner en je kunt er een caravan tot 1.100 kg mee trekken maar dat is te licht. In dat geval zou je inderdaad een auto kunnen huren, zeker omdat je dat zelden verwacht te doen. Het grootste voordeel zie ik dat de auto helemaal is gemaakt voor LPG, terwijl je dat bij de Scénic nog moet inbouwen (extra kosten) en je toch al weet van onderhoudsaandachtpunten die eraan gaan komen als deze motor op LPG gaat lopen.

Succes in ieder geval met de beslissing. Gelukkig hoef je die niet vandaag of morgen te nemen?

Je spreekt over "partner" en niet over echtgeno(o)t(e); als dat geen geregistreerd partnerschap is zou ik daarom sowieso de Renault op jouw naam overschtijven voor het overlijden van je partner; anders betaal je er straks flink wat belasting over....
LPG in de Renault kan, dan krijg je een systeem dat een beetje benzine inspuit en vooral LPG. Dat zijn moderne systemen maar die zijn niet goedkoop. En of dat het waard is bij een auto van 8 jaar oud....kan je eigenlijk niet zeggen want bij de Renault gaat hier niet over economische maar om sentimentele waarde, en dat kunnen anderen nooit goed voor je beoordelen. Het enige voordeel is dat de Dacia met garantie verkocht kan worden, dat zou voor particuliere kopers zekerheid bieden. Aan de andere kant: hoeveel particulieren zijn bereid om van een andere particulier een auto te kopen die niet echt goedkoop is?
Er is ook nog een andere mogelijkheid dan de één of de ander: beide in 1 deal inruilen op een nieuwe Bigster op LPG. Dan heb je en LPG en garantie en een ruime auto.
In ieder geval: ik wens je veel sterkte en wijsheid toe (y):)

Ja, het gaat over mijn partner, we hebben een geregistreerd partnerschap. Dus de belastingen moeten dan meevallen. We zijn weer een stap verder in elk geval. De kosten van de lpg installatie zullen ook niet laag zijn, inderdaad. Een offerte zal ik moeten opvragen. Ik hoef deze beslissing gelukkig niet op korte termijn te nemen. De Dacia bigster kan, mijn inziens, tot 1500kg trekken en dat is "dan net aan". De caravan weegt al 1450kg leeg. Dus dat is lastig. Ik moet daar echt over nadenken.
Bedankt weer voor het meedenken, in elk geval :)

Wat een nare situatie. Sterkte ermee.

In je eerste post zeg je bij de Scenic;
Trekt goed de caravan (1850kg trekkracht), maar we hebben nu een jaarplaats en voor de caravan te trekken is natuurlijk een auto te huren. We reizen niet veel meer met de caravan nu.

En bij de Sandero;
Deze auto kan onze caravan niet trekken, we gingen toch al niet meer rijden met de caravan.

Is het nu wel of niet belangrijk dat de caravan er achter kan?

De Dacia bigster kan, mijn inziens, tot 1500kg trekken en dat is "dan net aan". De caravan weegt al 1450kg leeg. Dus dat is lastig. Ik moet daar echt over nadenken.
Er komt nu ook een Bigster met LPG, automaat en dankzij een electromotor op de achteras 4WD.
Ik neem aan dat deze een hoger trekgewicht zal hebben.

In de eerste plaats: sterkte! Geen leuke dingen.

Paar gedachtes:
- Beide motoren zijn betrouwbaar en zuinig. De 1.3 is gewoon een goede motor, met de opmerkingen over waterpomp.
- De Sandero is altijd de zuinigere en goedkopere auto. Als dat je belangrijkste overweging is, dan voor de Sandero gaan.
- Inbouwen van LPG zou ik niet doen; is een flinke kostenpost en de wegenbelasting voor LPG gaat ook flink omhoog.
- Ga je straks nog wel met de caravan op pad? Of misschien een kleinere?
- Als je wil genieten van het comfort en de meer luxe die de Scenic biedt: dan die lekker nemen. Ga je denk ik geen spijt van krijgen.
- En misschien nog wel een emotioneel aspect; de Scenic heeft misschien meer (warme) herinneringen?

De caravan rijden is niet de hoofdzaak (niet belangrijk), dus die zal meer stilstaan dan dat ik hem achter de Scenic zou willen hangen. Dus hierin zal ik meer neigen naar de Dacia.
De Dacia Bigster moet ik over nadenken.
Best moeilijk dus. Ik heb nog wel even en er zeker geen haast mee. Ook heb ik nog overwogen de Dacia te verkopen via "wij kopen auto's punt nl", maar daar lever je zo bijna achtduizend in, Ik weet dat ik verlies neem, maar zoveel...dan kan ik de Dacia ook nog langer voor aan houden. De Dacia wordt dan voor bijna de nieuwprijs verkocht, kijk maar op gaspedaal.nl. Dus voorlopig houd ik beide auto's nog aan, dat kost me wegenbelasting idd, maar kan ik wel verder nadenken over wat ik wil in deze moeilijke tijd. En ja, de Scenic heb ik warme herinneringen aan.
Dank jullie voor het meedenken:)

Verstandig.
Verkopen via een platform is inderdaad de slechtste keus, dat platform verdient er aan, en de handelaar die het via dat platform inkoopt wil er ook (fors) aan verdienen en biedt zo al 10-20% onder de handelsprijs....
Mocht je de Dacia willen verkopen kan je 'm beter particulier aanbieden.

Ik neem aan dat deze een hoger trekgewicht zal hebben.
De Bigster met 4x4 is een mild hybrid, niet op LPG. Het trekgewicht is ook 1.500 kg. Dat is ook de enige 4x4, ik kan uit de specificaties niet zien dat er een elektromotor op de achteras zit. Bij de motorspecificatie staat dat de dynamo de aandrijving verzorgt.
Aanvulling: er komt een Bigster op LPG en elektromotor op de achteras, deze wordt pas aan het einde van het jaar leverbaar. Deze staat nog niet in Carbase dus daardoor had ik die niet in 'het vizier'.

Laatst bewerkt:
Met een 1.3 motortje zou ik sowieso geen 1850KG willen trekken, maar goed dat is een eigen keuze.

Een Prins LPG ombouw voor een 4 cilinderturbo motor kost je incl. inbouw 2500 - 3000 euro.
De kosten die je dan er aan hebt zijn elke 2 jaar de filters en elke 6000 km (ongeveer) een vulling van je klepveersysteem.

Overigens ben ik nog steeds bang dat een klein 3 cilinder turbo motortje op LPG een kortere levensduur heeft dan een 4 cilinder motor.

Maar goed je zou alles gewoon is naast elkaar in een Excel sheet moeten zetten.
En gaan opvragen wat beide auto's nog waard zijn etc...

Ik ben een liefhebber van auto's. Niet iedereen zit zo in elkaar. Je kunt rekenen wat je wilt, maar bedenk van welke auto je het meest geniet. De Scenic is ook nog zeer recent, zeker wat kilometers betreft en kan nog heel lang zonder kosten mee. Ik zou niet beginnen aan ombouw naar LPG, want je moet volgens mij lang rekenen op daar echt voordelig mee uit te zijn.
Ik zou het wel weten en dus de DACIA verkopen en lekker genieten van de mooie Scenic.

Ja, het ombouwen kost inderdaad ook veel geld. De 1.0 en 1.3 TCE motoren heb ik zelf ook wel gezien met hoge kilometerstanden, tegen de 3 ton aan, en er zijn zelfs al wel motoren die de 3 ton voorbij zijn. Met mijn kilometrage zou de auto dan 15 jaar oud zijn, normaal gesproken. Dan is de auto ook een eind op.
Bedankt weer voor het meedenken en de argumenten :)

Ik ben een liefhebber van auto's. Niet iedereen zit zo in elkaar. Je kunt rekenen wat je wilt, maar bedenk van welke auto je het meest geniet. De Scenic is ook nog zeer recent, zeker wat kilometers betreft en kan nog heel lang zonder kosten mee. Ik zou niet beginnen aan ombouw naar LPG, want je moet volgens mij lang rekenen op daar echt voordelig mee uit te zijn.
Ik zou het wel weten en dus de DACIA verkopen en lekker genieten van de mooie Scenic.
Kwestie van rekenen.
Meestal al voordeliger vanaf 15000 km per jaar (bij afschrijving van installatie in 5 jaar).

Terug
Bovenaan