Nieuws 2445547
Startmotor
Beste forummers,
Ik zit met een volgend dillemma die ik graag voor wil leggen:
Door ernstige ziekte van mijn partner, we hebben allebei een auto, komt straks de Renault Scenic in mijn bezit. Mijn partner zal overlijden en deze auto wordt dan aan mij nagelaten. Zelf reed ik al een Dacia Sandero Stepway G-100 op LPG.
De laatste is de woon-werk auto. De Renault is voor reizen en de langere afstanden bedoeld geweest.
Zelf ben ik ook nog werkzaam. Zelf weeg ik de volgende dingen af:
Renault Scenic:
Dacia Sandero Stepway:
De Scenic wil ik op LPG laten ombouwen. Doe ik deze auto weg, dan brengt hij misschien nog rond de 15000 euro op.
Nu natuurlijk mijn vragen:
Cornelis.
Ik zit met een volgend dillemma die ik graag voor wil leggen:
Door ernstige ziekte van mijn partner, we hebben allebei een auto, komt straks de Renault Scenic in mijn bezit. Mijn partner zal overlijden en deze auto wordt dan aan mij nagelaten. Zelf reed ik al een Dacia Sandero Stepway G-100 op LPG.
De laatste is de woon-werk auto. De Renault is voor reizen en de langere afstanden bedoeld geweest.
Zelf ben ik ook nog werkzaam. Zelf weeg ik de volgende dingen af:
Renault Scenic:
- Heerlijke auto met een 4 cilinder 1300cc 160PK benzinemotor.
- Het is een Duitse auto geweest, ingevoerd in Nederland met 2200km op de teller We hebben een aantoonbare historie van de auto en contact gehad met de dealer waar de auto in Duitsland in onderhoud is geweest.
- Dure auto qua rijden, rijdt nu alleen op benzine.
- Deze auto wil ik, als dat kan, laten ombouwen naar LPG, gezien ik deze misschien wil gaan gebruiken als woon-werk auto. 4x per week 130km per dag rijden, voor alleen maar werk. Ik weet niet of deze 1.3 TCE op LPG kan, volgens mij kan niet elke 1.3TCE op LPG.
- Grote- en praktische auto, kan veel in.
- Kilometerstand nu ongeveer 30000km. Dus kan er nog een lange tijd mee rijden.
- Trekt goed de caravan (1850kg trekkracht), maar we hebben nu een jaarplaats en voor de caravan te trekken is natuurlijk een auto te huren. We reizen niet veel meer met de caravan nu.
- Emotionele waarde is dat ik de auto samen met mijn partner heb gekocht en wij er samen veel plezier van hebben gehad en nu nog steeds.
- Er zitten geen garanties meer op deze auto.
- De vraag is welke bijzondere grote onkosten ik kan krijgen.
Dacia Sandero Stepway:
- Heerlijke auto, maar met een 3 cilinder 100PK 999cc op LPG. Op de snelweg rijdt de auto aangenaam.
- Alle garanties nog op de auto, nog 4,5 jaar.
- Nu slechts 4500km op de teller.
- Dit is nu de woon-werk auto en rijd er goedkoop mee op LPG.
- In deze auto kan redelijk wat in, maar is een stuk kleiner dan de Scenic.
- Deze auto kan onze caravan niet trekken, we gingen toch al niet meer rijden met de caravan.
De Scenic wil ik op LPG laten ombouwen. Doe ik deze auto weg, dan brengt hij misschien nog rond de 15000 euro op.
Nu natuurlijk mijn vragen:
- Kan de 1.3TCE goed om gaan met een LPG installatie?
- Welk merk LPG installatie is aan te bevelen, of welke LPG installatie beveelt Renault aan?
- De Scenic is uit 2018, dus ook al ruim 8 jaar oud, tegen dat mijn nieuwe Dacia slechts 7 maanden oud is. Deze auto rijdt goed, maar met zijn 3 cilinder minder gecultiveerd.
- De Dacia is zuiniger dan de Scenic.
- Is het verstandig de Scenic nog om te laten bouwen naar LPG?
- De vraag dus, wat is slim om te doen. Ik wil 1 auto kwijt, want 2 auto’s in je eentje is veel geld weggooien aan afschrijving, gebruikskosten, onderhoud en belasting. Welke auto raden jullie mij aan om over te houden?
Cornelis.