Renault Triber [facelift 2025] / Nissan Gravite (IN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
De Fransen zijn lekker bezig de laatste maanden: recent zagen we al de nieuwe Renault Clio, prototype van de nieuwe Kangoo, opgefriste Zoe, Trafic, Master en Koleos en de Peugeot 208 en 2008, nu is er de Renault Triber. Deze zevenpersoons MPV (of crossover, want dat klinkt hipper) heeft drie zitrijen en dat binnen een carrosserielengte van minder dan vier meter, waarmee de auto in India in combinatie met een cilinderinhoud van de benzinemotor van minder dan 1,2 liter in een gunstig belastingtarief valt.

De Triber staat op het CMF-A platform van de populaire budgetauto Kwid. Het interieur heeft een 3.5 inch LCD-scherm in het instrumentarium en een 8.0 inch touchscreen infotainment-systeem met Apple CarPlay en Android Auto. De lijst aan standaard veiligheidsvoorzieningen voor de Indiase markt omvat dubbele airbag, ABS, parkeersensoren achter en een snelheidswaarschuwingsysteem. Duurdere versies hebben bovendien nog twee extra airbags en een achteruitrijcamera.

De motor kan weleens de achilleshiel van de Triber zijn, want een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 72 pk en 96 Nm koppel lijkt krap aan voor een zevenzitter, zelfs al is het een vedergewicht met een massa leeg van slechts 947 kg. Maar ja, tel daar een bestuurder, drie volwassen passagiers en drie kinderen bij op en het wordt in combinatie met de niet ideale luchtweerstand en het geringe koppel vast geen snelheidsduivel... De motor is gekoppeld aan een handbak met vijf versnellingen of een gerobotiseerde handbak (AMT).

hicyuiabfml0_800.jpg

zqayy0kbfxoh_800.jpg

5zeysckbto92_800.jpg

q8xyofzbixsj_800.jpg

57uy4c7bbszs_800.jpg

6bhynh5beeqf_800.jpg

0evy6d3bq240_800.jpg

z3gy3iub25uw_800.jpg

b25y1drb82kz_800.jpg

8eeyxsibpx0c_800.jpg

ovdyhblbarsk_800.jpg

3p1ya6hbtvry_800.jpg

fapyf67brov7_800.jpg

Renault Triber technical specifications
Length 3990mm
Width 1739mm
Height 1643mm
Wheelbase 2636mm
Kerb weight 947kg
Engine 3 cyls, naturally aspirated
Displacement 999cc
Power 72hp at 6250rpm
Torque 96Nm at 3500rpm
Gearbox 5-speed manual/5-speed AMT
Suspension McPherson struts/Torsion beam
Boot space 84 litres (7-seat)/320 litres (6-seat)/625 litres (5-seat)
Ground clearance 182mm
Fuel tank 40 litres

Bronnen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-onthult-triber/
https://www.autocarindia.com/car-news/renault-triber-seven-seater-unveiled-413155

Verre van spannend natuurlijk, maar al met al vind ik het eindresultaat beter dan ik nav de spyfoto's verwacht had.

Ziet er voor het soort voertuig nog best prima uit, al doet de achterkant mij aan de Ecosport denken :confused: Ik dacht trouwens dat in India diesel nog acceptabel was, zou dat niet beter passen?

Wouter82 zei:
Ziet er voor het soort voertuig nog best prima uit, al doet de achterkant mij aan de Ecosport denken :confused: Ik dacht trouwens dat in India diesel nog acceptabel was, zou dat niet beter passen?

Door strengere emissie-eisen is de populariteit van diesel in India tanende, de Fiat-dieselmotor wordt niet meer aangepast aan de nieuwste BS6-eisen (gelijk aan Euro VI) en dat betekent dat Maruti-Suzuki de diesel grotendeels zal uitfaseren. De Celerio met vrij hopeloze 0.8 tweecilinder dieselmotor en Ignis 1.3 diesel verdwenen al eerder en binnenkort is het einde oefening voor de Swift, Dzire, Baleno, Ertiga, Vitara Brezza, Ciaz 1.3 diesel en de S-Cross verdwijnt in zijn geheel, want die is er alleen met dieselmotor. De Indiase Suzuki-tak heeft wel een nieuwe diesel ontwikkeld met 1,5 liter inhoud voor de Ciaz en wellicht in de toekomst de Ertiga en opvolger van de S-Cross.

Mahindra is gestopt met de verkoop van de KUV100 met driecilinder diesel, hetzelfde geldt voor de Tata 1.05 diesel in de Tiago en Tigor, Volkswagen stopt met de 1.5 TDI (in de Polo/Ameo/Vento/Skoda Rapid) en Toyota stopt met de 1.4 D-4D dieselmotor (Etios/Liva/Corolla Altis). Hyundai en Honda komen wel met schonere versies van hun dieselmotoren.

Indiase benzine/dieselverkopen in het eerste semester van 2018: https://www.team-bhp.com/forum/indian-car-scene/201743-model-wise-petrol-vs-diesel-sales-figures-jan-june-2018-a.html

Bij Renault had al 83% van de verkochte auto's een benzinemotor, wat waarschijnlijk een hoop te maken heeft met de afhankelijkheid van de Kwid, die niet met dieselmotor wordt verkocht.

Live foto's: https://overdrive.in/news-cars-auto/renault-triber-7-seater-mpv-globally-unveiled-india-launch-expected-soon/

Renault-Triber-OVERDRIVE-2.jpg

Renault-Triber-OVERDRIVE-3.jpg

Renault-Triber-OVERDRIVE-1.jpg

Renault-Triber-OVERDRIVE-4.jpg

Het lijkt me een ruime en praktische auto met compacte buitenmaten. Ik zou zoiets liever hebben dan bijvoorbeeld een Captur.

Rutger DC zei:
Door strengere emissie-eisen is de populariteit van diesel in India tanende

Een gunstige ontwikkeling voor de Indiase luchtkwaliteit, met name in de grote steden (y)

Stiekem best een leuke auto, ik zeg verkopen als Kangoo. Het is natuurlijk geen prachtige auto, maar met die golvende raampjes is wel aardig vind ik. Zou misschien ook een leuk model zijn voor Dacia misschien.

Nissan heeft vandaag eindelijk de Gravite gelanceerd. 6,5 jaar na de komst van de Renault Triber heeft Nissan een eigen versie. De auto wijkt uiterlijk nauwelijks af. De auto heeft een andere voor- en achterbumper. Het dashboard wijkt ook af en lijkt sterker op de pre facelift Triber. Hoewel de kleine zevenzitter daarmee niet veel toevoegt aan het bestaande aanbod, kan het toch een belangrijk model zijn voor Nissan. Op de Indiase thuismarkt heeft Nissan daarmee een tweede volumemodel naast de Magnite en op exportmarkten zoals landen in Zuid- en Midden-Amerika en Zuid-Afrika en andere delen van Zuid- en Zuidoost-Azië kan de Gravite een belangrijk model voor Nissan worden.

001_o.jpg

003_o.jpg

005_o.jpg

20260217_143929_ae3961bf.jpg

20260217_142059_5f530e70.jpg

20260217_153201_0b4ca60a.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan