Renault Zoe R135 inruilen voor Tesla Model 3?

Anton 5236767

Startmotor
Ik heb een Renault Zoe R135 Bose uitvoering met koopaccu uit 2020 met 65K op de teller. Wij hebben deze auto met name voor woon/werk verkeer (85km per dag), voor de langere ritten of met meer mensen gebruiken we onze Megane.

De Zoe bevalt op zich prima, nog nooit wat mee gehad. Zoe's hebben wel vaak problemen met laden bij publieke laadpalen, maar dat doen we haast nooit. Nu de afschrijvingen op EV''s zo hoog zijn is een Tesla model 3 SR uit 2029 met 120K op de teller al te krijgen voor 17K. Met een relatief kleine bijbetaling zou ik de Zoe kunnen inruilen voor een Tesla. Ik verwacht meer rijplezier en comfort van een Tesla en ik denk dat een Tesla's restwaarde stabiler is dan die van een Zoe. Ook zouden we een Tesla eerder kunnen gebruiken voor de ritjes voor de voetbal en wat langere ritten.

Wat is jullie mening over het verschil in betrouwbaarheid, onderhoudskosten en restwaarde tussen de Zoe R135 en een Model 3 uit 2019/2020?

Wat je laatste vragen betref kunnen anderen wellicht beter antwoord geven, maar ik mis een belangrijk punt in je overweging en dat is veiligheid. Een Zoe haalde 0 NCAP sterren. Nul. De Model 3 gewoon de maximale 5. Je krijgt er dus een veel veiligere auto voor terug, alleen daarom zou ik al inruilen.

Ik zou zeker ook kijken naar de houderschaps belasting die er gaat komen, ik vermoed dat een Tesla wat zwaarder is.

De Tesla Model 3 en Renault Zoe staan bekend als betrouwbare auto's.
Met de Zoe heb je al goede ervaringen.

Ze zijn eigenlijk niet vergelijkbaar omdat ze in zeer verschillende klassen zitten, in B en D segment.
De Renault Zoe is lichter, en goedkoper in verzekering, vaste lasten en onderdelen. De Tesla Model 3, ruimer, sneller, meer auto, en gewoon een stuk moderner.

De restwaarde is lastig te voorspellen, meestal zijn kleine auto's meer gewild op de 2e hands markt, en daarom meer waardevast .

Voordeel van de Tesla is dat deze makkelijker up to te houden is, dat maakt de auto ook aantrekkelijk.

De Renault Zoe scoorde in 2013 5 sterren voor veiligheid, de auto scoorde veel later 0 sterren omdat op de voordeligste uitvoering geen automatisch remhulp systeem zit, en zijairbags.
Heel onveilig is de Zoe dus niet, maar scoort wel veel minder dan moderne auto's zoals de Tesla Model 3.

Dank jullie. De veiligheidscore van 0 was inderdaad gebaseerd op het ontbreken van een automatische remhulp. Mijn Zoe heeft die overigens wel, alleen de goedkopere versies had er geen een. Het lijkt me aannemelijk dat een Tesla wel veiliger is, alleen al omdat hij groter is.

Een Tesla SR is zo'n 100 kilo zwaarder dan mijn Zoe en de extra wegenbelasting valt wel mee. De autoverzekering zou 75 euro per jaar duurder zijn, voor mij niet zo'n probleem.

Ik dacht dat de Model 3 wellicht goedkoper in onderhoud zou zijn omdat er veel meer auto's op de markt zijn en dus ook meer onderdelen. Aan de andere kant zijn bijna alle Model 3's ex-lease bakken waar wellicht niet zo netjes mee omgegaan is en ze vaker aan een snellader gehangen hebben.

Je krijgt veel meer auto voor je geld. Zoals hierboven al beschreven, is het een andere klasse. Dat merk je ook in het rijden. Als het financieel kan, gewoon inruilen. Afschrijving blijft koffiedik kijken. De Teslas zijn nu wel voordelig aan te schaffen.

Ik dacht dat de Model 3 wellicht goedkoper in onderhoud zou zijn omdat er veel meer auto's op de markt zijn en dus ook meer onderdelen

Luister even naar de BNR Autoshow van enkele weken geleden, waarin de mythe van 'goedkoop EV onderhoud' (weer) eens ontkracht wordt. Okay, Tesla wordt buiten beeld gehouden in die cijfers want er zijn geen garantiewerkuren te krijgen van Tesla zelf maar het geeft wel aan, zéker als je buiten garantietermijnen zit dat EV onderhoudskosten kunnen oplopen, ten opzichte van fossiele brandstofauto's.

Vanaf minuut 26 ongeveer.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Je hebt dus eigenlijk iets meer ruimte nodig maar ik zou een jaar jongere auto met zowat de helft aan kilometers niet wegdoen voor zo'n bulk model3.

Terug
Bovenaan