Reparatie wel of niet doen?

Goedendag iedereen, ik heb een vraag. Ik rij een benzineauto uit 2006 met 305.000 op de teller. Hij staat nu voor raparatie bij de garage maar ik heb nog geen groen licht gegeven. Ze geven aan dat de reparatie tussen de 400 en 500 euro gaat kosten. Volgende maand moet hij voor de APK en ik heb geen idee wat daar nog uit gaat komen. Ik laat ze nu dus eerst voor 50 euro de auto nakijken op apk punten. Tot welk bedrag zouden jullie gaan wat betreft reparatie? Mijn vrouw vind de auto de reparatie van 400-500 euro al niet meer waard en geeft aan te willen kijken voor een andere auto, maar ik twijfel. Hij heeft altijd goed gereden en ik vind het zonde om 'm zomaar weg te doen. graag wat advies van mensen die wat meer technisch inzicht hebben.

En welke andere nieuwere betrouwbaardere auto met veel minder kilometers gelopen had je willen terugkopen voor die 400-500 Euro? Andere auto is toch vele malen duurder dan een huidige auto repareren, je weet ook nooit de exacte staat van de andere auto. Voor het rijdend houden van dit soort oudere auto's is zeg 750-1000 euro per jaar toch niet zo gek om maar een richtlijn te geven. Aan een nieuwere niet eens zo dure auto ben je dat al meteen kwijt aan afschrijving. En wat wordt er precies gerepareerd? Wat is er laatste tijd wellicht al vervangen?

In eerste instantie dacht ik altijd doen! Maar ik google even snel en ik denk dat je auto nog maar zo’n 500-700 euro waard is met die km stand, dan is het opeens wel een ander verhaal. Als je een potje gespaard hebt kun je wellicht beter wat anders kopen.

En welke andere nieuwere betrouwbaardere auto met veel minder kilometers gelopen had je willen terugkopen voor die 400-500 Euro? Andere auto is toch vele malen duurder dan een huidige auto repareren, je weet ook nooit de exacte staat van de andere auto. Voor het rijdend houden van dit soort oudere auto's is zeg 750-1000 euro per jaar toch niet zo gek om maar een richtlijn te geven. Aan een nieuwere niet eens zo dure auto ben je dat al meteen kwijt aan afschrijving. En wat wordt er precies gerepareerd? Wat is er laatste tijd wellicht al vervangen?
natuurlijk verwacht ik niet voor 500 euro een andere en betere auto te vinden. Het punt is meer dat, met name mijn vrouw, bang is dat je het geld eraan uitgeeft en dan de motor de geest geeft na 3 maanden gezien de km stand. Dan had je het geld beter bij een andere auto kunnen leggen. Ik weet niet zo goed wat wijsheid is, vandaar ook dat ik advies vraag. Ik vind 1000 euro per jaar namelijk best veel om een auto rijdende te houden, maar wellicht ligt dat aan mij. Ik heb geen verstand van auto's. De dynamo moet vervangen worden.

In eerste instantie dacht ik altijd doen! Maar ik google even snel en ik denk dat je auto nog maar zo’n 500-700 euro waard is met die km stand, dan is het opeens wel een ander verhaal. Als je een potje gespaard hebt kun je wellicht beter wat anders kopen.
De marktwaarde van de auto is irrelevant denk ik. De vraag is of de kosten en ongemak va het rijdend houden afwegen tegen de kosten van een nieuwe auto.

Als je een jongere auto koopt ben je gauw 6000€ of meer kwijt als je een kleintje koopt. Als je uitgaat van een jaarlijkse afschrijving van 10% dan schrijf je daar 600€ per jaar af. Daarnaast zal die auto ook onderhoud vragen. Puur financieel ben je bij vervanging dus waarschijnlijk iets duurder uit.

De kans is natuurlijk aanwezig dat je huidige auto nog een reparatie nodig gaat hebben of dat hij onverwacht je in de steek laat. Die kas is waarschijnlijk kleiner bij een jongere vervanger mits hij echt goed is. Anderzijds vraagt een vervanger zoeken ook weer wat tijd en aandacht.

Als je nu tijd hebt om een vervanger te zoeken, dan raad ik aan om in de buurt te kijken of je een auto ziet die je eventueel wel zou willen. Als je nu weinig tijd hebt dan kun je beter doorrijden. Als je een oprit hebt kun je ook ev overwegen. Ik ben daar persoonlijk wel positief over.

Overigens vind ik die 1,8 mondeo ook leuk zeker als het een station betreft maar ik zie ze wel vrij veel tweedehands met kmstanden tussen 200 en 300kkm.

Maar indien je een andere auto zou willen terugkopen, waar hebben we het dan over? Welk budget, type, formaat auto?
Het liefst dezelfde auto maar dan jonger. Deze auto is verder altijd goed bevallen, zeker ook qua formaat wanneer er mensen achterin zitten. Wij zijn vrij lang en bij een kleine auto moeten altijd de stoelen naar voren wanneer er mensen achterin zitten, dat zit en rijd heel rot. Met huidige auto hebben we dat probleem niet, vandaar dat de keus dus op eenzelfde auto zal uitkomen maar jonger.

Voor € 1000 per jaar een Ford Mondeo station 1.8 uit 2006 rijdende houden vind ik heel normaal. De grote vraag is of er binnen een jaar nog veel meer aan zit te komen. Dus lijkt het mij heel verstandig de voortijdige APK keuring te doen en als daar niet veel uitkomt gewoon te laten repareren!

Voor € 1000 per jaar een Ford Mondeo station 1.8 uit 2006 rijdende houden vind ik heel normaal. De grote vraag is of er binnen een jaar nog veel meer aan zit te komen. Dus lijkt het mij heel verstandig de voortijdige APK keuring te doen en als daar niet veel uitkomt gewoon te laten repareren!
Ja als je vergelijkbaar vervoer wilt lijkt mij dat ook de beste keuze.

Een beetje andere auto waar je wat wat jaartjes mee door wil gaan ben je ook zo een 10.000 euro of meer kwijt. Die schrijven bovendien ook gewoon af, en daar heb je ook de nodige onderhoud en reparatiekosten aan. want ook voor 10.000 euro koop je geen nieuwe auto.

Kun je niet nu al de APK laten uitvoeren? (mag 2 maand voor vervaldatum)

De motor begeeft het echt niet zomaar, daar zou ik niet bang voor zijn. Als er binnenkort ook de koppeling, remmen, banden en een distributieriem aan zit te komen kun je overwegen om de auto weg te doen. Maar dan zou ik ook deze reparatie niet meer doen.

Betekend dus wel dat je een 10.000 euro moet hebben liggen om wat redelijks weer te komen. voor 3000 euro koop je zomaar een auto weer waar ook de nodige kosten aan kunnen kopen.

Met andere woorden; even de garage naar laten kijken, en stel dat het 1000 euro kost om weer door te gaan en de auto bevalt goed, gewoon doen. Goedkoper ga je niet rijden. Bij een andere auto heb je ook gewoon kosten bovenop afschrijving. Iets wat deze mondeo niet meer doet.

Waarom is dat een ander verhaal? Als de auto dan nog een jaar of twee meekan voor je m weggooid? Dan heb je 500 betaald om nog een of twee jaar te rijden(misschien nog langer) een nieuwe kost waarschijnlijk een heel stuk meer dan dat

@Gullwing vanuit een economisch/financieel standpunt is het niet verstandig om net zoveel aan onderhoud uit te geven als dat de auto waard is.

Of er in de nabije toekomst wel of niets gebeurd en er meer kosten komen is een aanname, je kunt een “wat als” scenario niet zo aannemen. De kans dat er namelijk meer naar boven komt bij dit soort km standen is ook zeker aanwezig.

Maar goed, niet mijn keuze!

Het is maar net met welke mindset je in de auto rijd. Als je van APK naar APK leeft en niets te veel aan de auto wilt uitgeven dan kan 500 euro veel zijn. Als je echter veel kilometers maakt en de kilometers ook op deze auto gezet hebt, kan ik met niet voorstellen dat het lukt zonder regulier onderhoud. En dan is 500 euro per jaar niets. Ik reken zelf ook 500 tot 1000 euro per jaar aan onderhoud aan de auto. Dan rijden we ongv. 20K per jaar nu.
Wij hebben onze oude auto uiteindelijk weg gedaan omdat er voor 2000 euro aan onderhoud aan zat te komen. Dit was regulier onderhoud, voor mijn gevoel geen spannende dingen). Ik had dit onderhoud ook uitgevoerd, als het niet voor nieuwe APK regels voor Diesels was (roetmeting). Als die er hierom niet door zou komen, kon ik er rustig 2000 euro bij rekenen en dat was het mij niet waard. Auto was met z'n 300K echter verder technisch en optisch erg netjes en ik vond het ook wel deels jammer om de auto zo weg te doen.

@Gullwing vanuit een economisch/financieel standpunt is het niet verstandig om net zoveel aan onderhoud uit te geven als dat de auto waard is.

ben ik niet geheel met je eens. Een jongere auto heeft afschrijving die je met een auto van een paar honderd euro niet meer hebt. Dus als je voor 500-1000 euro elk jaar al het reparatie en onderhoud mee kunt afdekken dan kan het prima zijn om dat in die auto van 500 euro te investeren, al voelt dat niet zo.

Bij een jongere auto ben je ook misschien 500 euro per jaar kwijt aan reparatie/onderhoud als je geluk hebt en gekke andere gekke kosten (wat ook niet ondenkbaar is), maar daar schrijft de auto ook wat meer af.

Ook kan het prima lonen om wat meer geld voor reparatie/onderhoud te investeren als je bijvoorbeeld niet het geld heb om écht een goede stap te maken naar een jonger exemplaar. Je weet wat je hebt..

Uiteraard is er een grens, en dus zou ik elk jaar door de garage laten kijken wat ze verwachten.

Ik zou het repareren....heel eerlijk bij de meeste garages kom je niet ver meer voor 500 euro dus zal wel iets kleins zijn.

natuurlijk niet, je kijkt toch naar de totale kosten? Als dat de enige kosten verder zijn, en je 2 jaar kan rijden, rij je 2 jaar voor 500 euro. De afschrijving is verder toch wel nul.

Een nieuwe kopen voor 10-15k, dan krijg je daar over 2 jaar nog 3-6k minder voor terug, dat is echt een stuk duurder.
Wat jij zegt is alleen van belang als je de auto snel wilt verkopen. Een auto van 500 euro ga je dan niet opknappen voor 2k, als die voor max 700 kan verkopen. Wil je gewoon nog 2,3 jaar rijden, dan kan dat wel een prima investering zijn

Dynamo zou ik ook gewoon laten maken, is ook gewoon een slijtage onderdeel dus niks raars.
Als hij verder nog ok is, geen overmatige roest of olielekkages zou ik er lekker mee door kachelen.

Uiteindelijk weet je zelf grofweg wel, hoe de staat van de auto is. Roest, olie verbruik etc.
Een jongere auto is geen garantie voor minder onderhoudskosten. Ik denk dat menig jonge auto meer en duurder onderhoud nodig heeft dan de inmiddels 15 tot 20 jaar oude auto's. Meer milieu relante techniek, downsize motoren.

natuurlijk niet, je kijkt toch naar de totale kosten? Als dat de enige kosten verder zijn, en je 2 jaar kan rijden, rij je 2 jaar voor 500 euro. De afschrijving is verder toch wel nul.

Een nieuwe kopen voor 10-15k, dan krijg je daar over 2 jaar nog 3-6k minder voor terug, dat is echt een stuk duurder.
Wat jij zegt is alleen van belang als je de auto snel wilt verkopen. Een auto van 500 euro ga je dan niet opknappen voor 2k, als die voor max 700 kan verkopen. Wil je gewoon nog 2,3 jaar rijden, dan kan dat wel een prima investering zijn
Het is een dwaling die je wel vaker tegenkomt: De reparatie kost meer dan de waarde van de auto en is het dus niet meer waard.

Daarbij is de aanname (bij oudere auto's vaak onterecht) dat de waarde van de auto gebasseerd is op de verwachtte prestatie de komende jaren (hoelang/ hoeveel km kan hij nog mee en tegen welke kosten). Als je zou naar jou mondeo kijkt dan kan de gemiddelde Mondeo van 19 jaar oud met 300K op de teller met pak hem beet 5 duizend euro aan onderhoud er nog zo anderhalve ton bij zetten in 5 jaar. Dan is een dagwaarde van Eur 1000 eigenlijk veel te laag.

Wat wel verstandig is om even te checken met je garage is hoe de auto ervoor staat bij specifieke Ford issues. En dan heb ik het vooral over Roest problemen. Als dat probleem flink bezig is, dan gaat ie die anderhalve ton er niet mee bij zetten tegen redelijke kosten en moet je het ding verkopen.

Oke, nu zijn we alles aan het baseren op aannames en dat heeft verder weinig zin.

Mijn reactie was puur gebaseerd op basis van een financieel rekenplaatje en hoe je daar rationeel naar moet kijken...

Als de auto verder technisch goed is, en weinig roest heeft, dan zou ik de auto gewoon laten repareren. Zeker als er geen al te dure zaken uit de APK komen.
Voor bijvoorbeeld € 1.500 is het ook maar afwachten wat je koopt.
En de huidige afschrijving op de Mondeo is nihil.

nee dat is geen rationaal

nee, dat is niet rationeel kijken, zonder naar het complete plaatje te kijken
Je vult zelf 90% van de informatie voor het "totale plaatje" in... aannames, aannames en nog meer wat-als scenarios.... dat noemt men ook wel eens jezelf rijk rekenen ;).

We zullen er verder over ophouden.

Je vult zelf 90% van de informatie voor het "totale plaatje" in... aannames, aannames en nog meer wat-als scenarios.... dat noemt men ook wel eens jezelf rijk rekenen ;).

We zullen er verder over ophouden.
wat een totale onzin, ik geef een voorbeeld dat een nieuwe auto veel duurder is dan een oude repareren.
Maar inderdaad hou maar op

Tja een Ferrari is ook duurder in onderhoud dan een Fiat Panda, wie had dat ooit gedacht :LOL: :ROFLMAO:...

p.s. de betekenis van aannames:

Waar schrijft meneer dat hij geinteresseerd is in een auto van 10-15k? Waar haal je een afschrijving van 3-6k in 2 jaar tijd vandaan? Waar haal je vandaan dat je de komende jaren geen onderhoud meer hebt als vandaag 500 euro uitgeeft?

Precies, jij baseert jouw voorbeeld dus op aannames, maar goed het zal wel onzin zijn he.

Fijn weekend kerel.

Laatst bewerkt:
Wat ak2 zegt; APK OK - roest OK? Verder geen gekke zaken qua olieverbruik of (KVS)lekkage?
Dan is die nog een rondje kosten waard, vergeleken met de afschrijving die je hebt op een andere auto van hetzelfde formaat (D-segment...).

Links om of rechts om. Het blijft een gok met een auto van die leeftijd en zoveel kilometers. En als je vrouw het al niet meer waard vind. Tja, dan wist ik het wel.
Ook met nieuwe auto's kunnen de eigenaar flink hoofdpijn bezorgen. Kijk de reviews van Mazda maar eens.... Ik zou er gek van worden.

Kom mannen, het is weekend en dit de ophef niet waard.

Als iedereen slechts rationeel en gericht op de kosten auto zou rijden zou het wagenpark er anders uitzien. Dan zou ik geen Volvo van 20 jaar rijden, zouden die Ferrari's niet bestaan en een niet nader te noemen forummer geen Corvette in de kelder hebben staan.

Nee het gaat om emotie en wat je je daarvoor kunt veroorloven. En in dit geval, wat de vrouw van de TS er van vindt. Het zal waarschijnlijk wel een andere auto worden.

Kom mannen, het is weekend en dit de ophef niet waard.

Als iedereen slechts rationeel en gericht op de kosten auto zou rijden zou het wagenpark er anders uitzien. Dan zou ik geen Volvo van 20 jaar rijden, zouden die Ferrari's niet bestaan en een niet nader te noemen forummer geen Corvette in de kelder hebben staan.

Nee het gaat om emotie en wat je je daarvoor kunt veroorloven. En in dit geval, wat de vrouw van de TS er van vindt. Het zal waarschijnlijk wel een andere auto worden.
"de man wikt de vrouw beschikt"

begrijpend lezen is trouwens ook niet mijn ding ;)

Volgens mij is het heel persoonlijk hoe je hier mee om gaat. Ik geef gemiddeld per jaar ongeveer €3500 uit aan onderhoud, inclusief preventief onderhoud en slijtage delen. Net nog een reparatie van €3100 laten uitvoeren. (Klepstoters en tuimelaars vervangen, draagarmen rondom, stuurkogels, grote beurt.) En dat voor een auto van 17 jaar oud met 525k km op de klok met een economische waarde van ongeveer €1500.

Echter, afschrijven doe ik niet meer. En ik rijd een als nieuw rijdende auto met een grote laadruimte en veel comfort.

Dagwaarde is voor mij totaal irrelevant. Ik vind het een buitengewoon prettige auto, comfortabel, op lange afstanden stap ik fris uit en vind hem lekker rijden.

Ik rijd 50k km per jaar en en onderhoud de auto minutieus.

En toch rijd ik alsnog goedkoper dan dat ik elke drie jaar een nieuwe zou kopen.

Dit is het probleem dus: als Henk jouw auto met zijn splinternieuwe Tesla totallos rijdt, omdat hij niet op het letten was. Dan krijg jij hooguit € 1500 en dat terwijl je er het € 3100 aan uitgegeven hebt.
Dat heb je zelf in de hand. Als je vindt dat je auto door exlusiviteit of heel goed onderhoud de marktwaarde overstijgt dan laat je hem taxeren. Als je dat bij een door de verzekeringen erkende taxateur laat doen krijg je in jou situatie de taxatiewaarde.

Dit is het probleem dus: als Henk jouw auto met zijn splinternieuwe Tesla totallos rijdt, omdat hij niet op het letten was. Dan krijg jij hooguit € 1500 en dat terwijl je er net € 3100 aan uitgegeven hebt.
Ik krijg zelfs meer terug van de verzekering dan de economische dagwaarde.
Voor de ene simpel taxatierapport en voor de andere de accessoires meeverzekerd ter waarde van een extra 6000 euro.

Terug
Bovenaan