Rij-impressie Suzuki Swift 2024.

verlichting2

Kilometervreter
Vandaag een proefrit van ongeveer 45 minuten gemaakt in de net uitgekomen Suzuki Swift. Mijn referentiekader: Een Suzuki Splash automaat uit 2008 en een Mazda 2 automaat uit 2015.

Ruimte:
Voorin is het ruimteaanbod goed vergelijkbaar met de Mazda. Waar de Mazda een wat harde stoel heeft viel me juist de zachte vulling van de Suzuki mij op. De stoelen zitten lekker en zijn goed verstelbaar. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar. Dat had wat ruimer gemogen maar een goede zit moet makkelijk te vinden zijn. Hoewel de Mazda een 12 cm langere wielbasis heeft en 21 centimeter langer in wagenlengte is wint de Suzuki het makkelijk op de achterbank. Als ik achter mijzelf zit kan ik bij de Mazda net een hand tussen mij knieën en de voorstoel krijgen, bij de Suzuki minimaal een vuist. De bagageruimte is vergelijkbaar.

Rijden:
Voor de Suzuki Splash hebben we ook een Alto uit 2010 gehad. Ook een automaat. Dus ik was vooral benieuwd hoeveel Suzuki DNA ik terug zou vinden in de nieuwe Swift. Of te wel: word ik ook enthousiast van de Swift? Het antwoord is een volmondig ja. Het is een 3 cilinder dus bij lekker accelereren wordt je verblijd met een lekker roffeltje. Aanwezig maar niet storend. Bij constante snelheden heb ik het 3 cilinder geluid niet kunnen waarnemen. Het blok loopt mooi trillingsvrij. Daar heeft Suzuki knap werk geleverd. Bij aanvang van de testrit stond de boardcomputer op een waarde van 4,5l/100 km. Ik heb vlotter dan normaal gereden omdat ik mijzelf de vraag stelde: wil je qua motorinhoud een stapje terug? De Mazda presteert gewoon vlot en makkelijk. Dus de Swift een beetje op zijn falie gegeven. Daardoor eindigde de proefrit met een gemiddelde op de boardcomputer van 4,6 liter op 100 km. Nog steeds erg goed. De prestaties zijn goed genoeg de ondersteuning van het mildhybrid systeem zorgt voor wat extra souplesse. Het is geen turbo dus verwacht geen duw in je rug maar een lineair trekkende motor. Omdat de auto nog erg vers was (nog geen 1000km op de teller) heb ik het blok niet verder doorgetrokken dan 5000 tpm.

De auto ligt mooi stabiel op de weg, is niet erg hard geveerd en helt iets meer in de bocht dan de 2 maar kent wel de fijne stuurprecisie van de Mazda 2.

Rijassistentiesystemen:
Het hoort erbij maar als ik een Swift zou kopen dan zou de limiet voor de snelheid voor Elke rit uitgezet worden.

Overall:
Een echte Suzuki. Geen rare frutsels, geen overbodige luxe. Gewoon een down to earth benadering. Een auto die tegen redelijke kosten van A naar B gaat, een goede garantie biedt en de betrouwbaarheid biedt zoals dat van Aziatische (Japanse) auto's zo kenmerkend is.

Vandaag nog een proefrit gemaakt maar nu met de CVT. En ik moet zeggen dat ik die nog lekkerder vind rijden dan de handgeschakelde.

Zeer verse kilometerstand:
De auto was net binnen, net 107 kilometer op de teller bij aanvang van de proefrit. Dus wel met beleid de kilometers gemaakt. De cvt houdt het toerental mooi laag als er weinig kracht wordt gevraagd. Waar ik bij de Mazda nog wel eens het gevoel heb om de automaat te beïnvloeden met de schakelflippers achter het stuur heb ik het bij de Swift geen enkele keer gehad. Komt goed uit want de select heeft in tegenstelling tot de Style ook geen flippers achter het stuur.

Vlot accelereren kan en dan klimt het toerental ook wel omhoog en hoor je de 3 cilinder ook wel werken maar als je de snelheid weer hebt daalt het toerental ook vlot. Bij 100 kilometer per uur zit het toerental op 2000 tpm. De handgeschakelde zat meen ik op 2500 tpm bij dezelfde snelheid.

En dan het heugelijke feit: ik heb 'm gekocht. In de standaard kleur: Flame Orange metallic. Paar kleine extra's als instaplijsten, bumperfolie voor de achterbumper, flankbescherming (stootlijsten) en in plaats van de standaard antenne een sharkfin antenne.

Levering begin September, rijden half september. Helemaal blij. Straks dus twee Suzuki's oor de deur.

Ik vond de test in Autoweek wat negatief van toon. Ze noemen de Swift ronduit traag: 11,6 seconden naar 100. Tussenacceleratie 80-120 in 13,5 seconden in de 4. Is niet heel vlot maar langzaam? Vind ik niet.

Waarom niet wachten op een Renault 5? Tja, wel een koophuis maar een gewone rijwoning zonder eigen parkeerplaats. En hoelang blijft de Mazda van 2015 foutloos? De Swift is weer wat zuiniger, rijdt gewoon lekker (altijd subjectief) en biedt 6 jaar fabrieksgarantie of 150.000 kilometer. Daar zit je voorlopig prima mee.

Gefeliciteerd! De Swift heeft technisch inderdaad een goede reputatie. Nog even afwachten tot je de sleutels in handen krijgt... en nieuwsgierig: welke uitvoering heb je gekozen?

Terug
Bovenaan