Rijden met een "gesloopte" auto?

MicraMops

Kilometervreter
Ik spot auto's, dat weten een aantal inmiddels hier. Ik heb in September 2025 een Seat Cordoba sedan gespot uit 1998. En daarna nog een keertje in Oktober 2025 op een andere plek. Dit is de SV-NJ-51. Nou kwam ik er vandaag achter dat deze op 14 Augustus 2025 is gesloopt. Ik wist dit toen der tijd van het Instagram post maken niet. Zou het kunnen zijn dat deze meneer/mevrouw geschrikkelijk onverantwoordelijk heeft gehandeld en met een "gesloopte" auto heeft rondgereden of is dit een fout van Finnik? Ik ben heel benieuwd naar de meningen hierover.

Screenshot-20260710-120433-2.jpg

finnik zit er wel vaker naast

14-08-2025
Nieuwe eigenaar type: Particulier
Voertuig is geregistreerd door Particulier.

geeft die nu weer, terwijl rdw het kenteken niet meer kent

finnik zit er wel vaker naast

14-08-2025
Nieuwe eigenaar type: Particulier
Voertuig is geregistreerd door Particulier.

geeft die nu weer, terwijl rdw het kenteken niet meer kent
Heel vreemd, laatst is Finnik ook nog weer door hun hele database gegaan en alle gesloopte / geëxporteerde auto's van langer dan 5 jaar geleden ofzo gestript van hun bouwjaar en andere informatie...

Heb al vaker gezien dat de database m.b.t. slopen en exporteren van zowel RDW als Finnik en niet synchroon lijkt te lopen. Ik heb het idee dat ze 1x in de zoveel tijd gewoon oude data weggooien van export/gesloopte auto's.

Mijn oude Corsa B GSI uit 1993 bijvoorbeeld (GZ-GN-25) verliest ook steeds meer gegevens. Bij de RDW kennen ze hem niet meer en op Finnik zie je nu bij de laatste genoteerde kilometerstanden bij APK:

29-01-2016
Kilometerstand gerapporteerd

0 kilometerstand gerapporteerd voor deze .\r\nKoop de Premium Kentekencheck om de volledige kilometerstand-historie op te vragen.

Daar is dus ook al iets verdwenen in de loop der tijd. Die auto is al ruim 10 jaar gesloopt en hiervan zijn nog diverse gegevens wél beschikbaar. Waaronder het bouwjaar, tenaamstellingen e.d.

Heb al vaker gezien dat de database m.b.t. slopen en exporteren van zowel RDW als Finnik en niet synchroon lijkt te lopen. Ik heb het idee dat ze 1x in de zoveel tijd gewoon oude data weggooien van export/gesloopte auto's.

Mijn oude Corsa B GSI uit 1993 bijvoorbeeld (GZ-GN-25) verliest ook steeds meer gegevens. Bij de RDW kennen ze hem niet meer en op Finnik zie je nu bij de laatste genoteerde kilometerstanden bij APK:

29-01-2016
Kilometerstand gerapporteerd

0 kilometerstand gerapporteerd voor deze .\r\nKoop de Premium Kentekencheck om de volledige kilometerstand-historie op te vragen.

Daar is dus ook al iets verdwenen in de loop der tijd. Die auto is al ruim 10 jaar gesloopt en hiervan zijn nog diverse gegevens wél beschikbaar. Waaronder het bouwjaar, tenaamstellingen e.d.
Vreemd, eigenlijk wel een beetje stom dat Finnik dit doet. Maar ja aan de andere kant snap ik 't ook wel.

Maar dan baseer je de sloopdatum dus puur op de APK verlopen datum? Finnik is (helaas) niet echt 100% betrouwbaar als het om dit soort data gaat. De daadwerkelijke sloopdatum is volgens mij nergens genoteerd in een openbaar register. In theorie kan een auto natuurlijk 10 jaar zonder APK in een schuur staan incl. schorsing en pas na 10 jaar gesloopt worden. Dan komen die datums niet met elkaar overeen.

Maar dan baseer je de sloopdatum dus puur op de APK verlopen datum? Finnik is (helaas) niet echt 100% betrouwbaar als het om dit soort data gaat. De daadwerkelijke sloopdatum is volgens mij nergens genoteerd in een openbaar register. In theorie kan een auto natuurlijk 10 jaar zonder APK in een schuur staan incl. schorsing en pas na 10 jaar gesloopt worden. Dan komen die datums niet met elkaar overeen.
Klopt.

Maar achteraf denk ik verkeert zit met mijn datum.

Maar het maakt toch niks uit wanneer deze auto daadwerkelijk nu gesloopt is.

Klopt.

Maar achteraf denk ik verkeert zit met mijn datum.

Maar het maakt toch niks uit wanneer deze auto daadwerkelijk nu gesloopt is.
Dan moet je even teruggaan naar de eerste post. Daarin staat dit haarfijn uitgelegd. De topic starter heeft een auto gespot op 9-2025 en 10-2025 terwijl er in het register staat dat deze op 8-2025 al gesloopt werd. Dat is natuurlijk redelijk bijzonder.

Dan moet je even teruggaan naar de eerste post. Daarin staat dit haarfijn uitgelegd. De topic starter heeft een auto gespot op 9-2025 en 10-2025 terwijl er in het register staat dat deze op 8-2025 al gesloopt werd. Dat is natuurlijk redelijk bijzonder.
Ja dit is dus wat ik bedoel, ik snap er niets van. De eerste keer dat ik deze auto heb gespot was op 24-09-2025. Ruim een maand na de sloop datum. De tweede keer was op 11-11-2025 zelfs zie ik nu. Niet 10-2025. Maar alsnog, na de sloop datum. Heel vreemd.

Rustig maar.

Ja dit is dus wat ik bedoel, ik snap er niets van. De eerste keer dat ik deze auto heb gespot was op 24-09-2025. Ruim een maand na de sloop datum. De tweede keer was op 11-11-2025 zelfs zie ik nu. Niet 10-2025. Maar alsnog, na de sloop datum. Heel vreemd.
Inderdaad dat is vreemd.

14-8-2025 is de auto op zijn naam komen te staan.

Maar misschien is er verkeerd genoteerd in 1 van de vele systemen.

Maar bij finnik.nl staat dat hij vanaf 14-8-2025 een nieuwe eigenaar heeft gekregen.

Ik heb je beginpost op een andere manier gelezen en daar vanuit geantwoord.

Terug
Bovenaan