Rijden op de Autobahn

J W 1111721

Net ingestapt
Ik ga van de zomer naar Duitsland. Nou heb ik de afgelopen 10 jaar niet harder dan 130 gereden . Is het schadelijk als ik nu ineens 150-160 ga rijden?

Ford Focus fase 2 2009 1600 benzine 160.000 km gelopen.

De meeste Duitsers rijden de laatste jaren niet meer zo hard door de gestegen kosten. Maar halen nog wel eens in met een lage snelheid.

Let verder ontzettend goed op de snelheidsborden. Vergeleken met de verschillen in Duitsland is Nederland superoverzichtelijk van wat mag. Soms Is er geen snelheidslimiet, dan weer 120 of 130, en bij veel gehuchten gaat de maximumsnelheid omlaag naar 100. En anders zijn er wel wegwerkzaamheden.

Het aantal kilometers dat je echt 150...160 kunt rijden is niet zo heel veel meer.

Dus, zoals Hondarno zegt: lekker rustig rijden, uiteindelijk win je ook in Duitsland geen tijd met sneller rijden.

als er gewoon fatsoenlijke banden onder zitten en staat van de auto prima is geen probleem, mits de verkeerssituatie het toe laat en je niet het verkeersinzicht van een aardappel hebt. Ik rij regelmatig op de A31 en zie regelmatig nederlanders die graag 200+ willen rijden terwijl het verkeer daar op dat moment echt niet naar is (te druk) waarbij verkeer snel naar links komt.

zoals hierboven ook aangegeven rijden duitsers ook lang niet zo snel, meestal met een vaartje van 140-150 dan houd het vaak wel op. Op zondag kom je wel eens wat vaker sneller spul tegen.

met andere woorden, gewoon doen als het kan :)

Het is pas schadelijk als je niet in je spiegels kijkt en daarmee andere weggebruikers op de linkerbaan hindert (of erger...)

Doe verder qua snelheid wat goed voelt, dat kan 150-160 zijn. Dat kan sneller zijn, maar 130 rijden is ook niets mis mee. Laat de snelheid ook geen doel opzicht zijn, soms leent het verkeer/de weg/het weer/iets anders (doorhalen wat niet van toepassing is) zich er niet voor om hard te rijden.

Wees je er daarnaast bewust van dat in Duitsland er nog genoeg mensen zijn die veel harder dan 160 kunnen/willen rijden. Extra goed in je spiegels kijken dus, zodat je niet verrast wordt dat er iemand ineens vlak achter je zit of dat je last minute je auto op de linkerbaan gooit zonder te kijken.

Defensief rijden en goed anticiperen. “Wij” zijn het niet gewoon om 160-200 km/h te rijden en onderschatten daardoor de remafstand op dat soort snelheden. Aan 160 leg je meer dan 40 meter per seconde af. Aan 200 meer dan 50 meter.

Precies.... 1 schrikseconde, remdruk opbouwen en 80 meter remweg is ruim 150 meter verder voordat je stil staat.

In Duitsland wordt op bepaalde stukken nog echt snel gereden, 160 plus. Op de meeste stukken wordt veel minder snel gereden door wegwerkzaamheden, drukte, snelheidsbeperkingen. Je hoeft in Duitsland echt niet harder te rijden dan 120-130 en dan kom je toch goed met het verkeer mee.

Als ik, met behulp van de RES-knop, in mijn auto de ACC match met de verkeersborden, kiest de auto 130km/h bij het "onbeperkt"-bord in Duitsland. Dat is natuurlijk de adviessnelheid in Duitsland, maar tegenwoordig ook eigenlijk hard zat, heb ik afgelopen weken ook weer gemerkt.
Tuurlijk is het even leuk om heel hard te gaan, maar zoals hiervoor ook aangegeven wordt er in Duitsland over het algemeen ook al een stuk rustiger gereden, dus is de hoofdmoot van het verkeer een stuk langzamer.

Wees je er daarnaast bewust van dat in Duitsland er nog genoeg mensen zijn die veel harder dan 160 kunnen/willen rijden. Extra goed in je spiegels kijken dus, zodat je niet verrast wordt dat er iemand ineens vlak achter je zit of dat je last minute je auto op de linkerbaan gooit zonder te kijken.
Dat wou ik ook melden. Je denkt dat je een snelle jongen bent als je met 180 op een paar vrachtwagens afstormt, maar dan zit er ineens één of andere snelle jongen met heel veel extra letters achter zijn typeaanduiding met 320km/u heel snel op je staart.

Je trapt dan eigenlijk gewoon op je portemonnee ! Want in tijd van eerder aankomen op je bestemming (wat je hoopt...), maakt het helemaal NIETS uit.
Kijk maar eens naar je gemiddelde snelheid op de lange rit. Je moet erg hard rijden, om die tijd die je hebt verloren (om allerlei redenen (file, koffie-pauze, tanken enz.), weer in te halen.

Ik zet bij Neurenberg m’n cruise op 180 km/u, die gaat er pas af bij München en de grens van Oostenrijk. Tijdelijke stukjes vaste snelheid daargelaten, maar dat is beperkt op die route.

Daar zijn bijna alleen maar drie of vierbaans wegen en zit je niemand in de weg danwel iemand anders jou in de weg. Soms haak ik even aan bij een treintje en gaat het wat harder maar boven de 200 kom ik niet echt want ik zit nooit alleen in de auto.

Op 2baans kan je 9 van de 10x niet zo hard en zit je vooral jezelf in de weg als je 150+ wilt rijden.

Het is gewoon net als in NL anticiperen op de rest, alleen als het het toelaat kan je prima hard doorrijden mits verstandig.

Vind je dat spannend zoals ik her en der lees, doe het dan niet.

Heb je een auto waar de top < 200 is, doe het dan ook niet. Je remmen zijn er niet op berekend.

En dat verbruik. Ach.

Je trapt dan eigenlijk gewoon op je portemonnee ! Want in tijd van eerder aankomen op je bestemming (wat je hoopt...), maakt het helemaal NIETS uit.
Kijk maar eens naar je gemiddelde snelheid op de lange rit. Je moet erg hard rijden, om die tijd die je hebt verloren (om allerlei redenen (file, koffie-pauze, tanken enz.), weer in te halen.
Dat het meer geld kost is een feit, maar soms verdien je dat terug met tijd. Want tijd scheelt het zéker wel. Ik heb talloze malen (zakelijk) bv Berlijn op en neer gedaan in 1 dag, München ook vaak. 's Avonds terug met de de rechtervoet naar beneden kan je echt heel veel tijd pakken (uren) en dan kan het een overnachting schelen.

Los daarvan moet je wel een goede auto hebben en wat hierboven al gezegd is: Heel goed kijken en afstand houden.

Kom vrij regelmatig in Duitsland en ik rijd dan over de A 31.
In de praktijk wordt er vanwege de hoeveelheid verkeer en brandstof prijzen steeds minder hard gereden.

Er rijden overdag niet veel mensen harder dan 150 km per uur.
Rond de 130 km per uur is hard zat.

Heel hard rijden heeft ook geen zin, je moet heel veel remmen, en moet veel vaker tanken. Er zijn ook steeds meer stukken met een snelheidsbeperking.

Als je gewoon je onderhoud hebt laten uitvoeren zie ik geen reden (behalve misschien de extra kosten ivm verbruik) om geen 160 te gaan rijden. Heb je al jaren bezuinigd en een setje prachtige halfversleten 10+ jaar oude B-merk banden met remmen die net kiele-kiele door de APK kwamen een halfjaar geleden zou ik het even laten.

Ik zet bij Neurenberg m’n cruise op 180 km/u, die gaat er pas af bij München en de grens van Oostenrijk. Tijdelijke stukjes vaste snelheid daargelaten, maar dat is beperkt op die route.

Daar zijn bijna alleen maar drie of vierbaans wegen en zit je niemand in de weg danwel iemand anders jou in de weg. Soms haak ik even aan bij een treintje en gaat het wat harder maar boven de 200 kom ik niet echt want ik zit nooit alleen in de auto.

Op 2baans kan je 9 van de 10x niet zo hard en zit je vooral jezelf in de weg als je 150+ wilt rijden.

Het is gewoon net als in NL anticiperen op de rest, alleen als het het toelaat kan je prima hard doorrijden mits verstandig.

Vind je dat spannend zoals ik her en der lees, doe het dan niet.

Heb je een auto waar de top < 200 is, doe het dan ook niet. Je remmen zijn er niet op berekend.

En dat verbruik. Ach.

Vanuit Nederland via Neurenberg en München naar Oostenrijk, das een flinke omweg!

Vanuit Nederland via Neurenberg en München naar Oostenrijk, das een flinke omweg!
Na vele routes vinden we deze het prettigst naar Italië toe. In de praktijk rijd je die extra kilometers er vrij makkelijk af omdat het veel rustiger is, meerbaans en weinig snelheidslimiet.

Bovendien… is het een véél mooiere route.

Laatst bewerkt:
Niet gehinderd door ook maar enige kennis van techniek: als je nooit het maximum opzoekt en dan opeens wél, wordt nmm al het materiaal meer op de proef gesteld. Als je dan ergens al mee op de grens zat, lijkt het me dat er een wat grotere kans op schade is.

Ik heb een cabrio die weinig km's maakt maar waar ik wel in de zomer mee naar het buitenland ga. Vóórdat ik dat doe, laat ik een onderhoudsbeurt uitvoeren en maak ik in Nederland een paar langere ritten om al het materiaal te 'testen'.

Mss overdrijf ik, maar zo doe ik het en ik voel me er goed bij ;)

Niet gehinderd door ook maar enige kennis van techniek: als je nooit het maximum opzoekt en dan opeens wél, wordt nmm al het materiaal meer op de proef gesteld. Als je dan ergens al mee op de grens zat, lijkt het me dat er een wat grotere kans op schade is.
Dat is waar, maar mist een hoop nuance. Het is alsof je stelt dat je altijd met 2 mensen in een flat woont en er met een feestje met 20 man de boel zou kunnen instorten.

Je kan wel stellen dat wanneer je 4000km rijdt de kans al hoger is op pech (ongeveer net zoveel kans op pech als 2 maanden forenzen). Als je dan ook nog meeneemt dat slangen, lekjes, banden lekker warm kunnen worden en een kraakje of zachte band minder snel opgemerkt wordt dan is de kans op pech hoger. Echter, schade, door puur de hogere snelheid. Nee niet echt.
Ik heb een cabrio die weinig km's maakt maar waar ik wel in de zomer mee naar het buitenland ga. Vóórdat ik dat doe, laat ik een onderhoudsbeurt uitvoeren en maak ik in Nederland een paar langere ritten om al het materiaal te 'testen'.
ANWB stelt dat de meeste pechgevallen na onderhoudsbeurten voorkomen door foutjes in de garage. (Losse bouten/doppen/stekkers/verkeerd bijgevuld). Dus inderdaad even testen na zo'n beurt is slim!

Ik heb ook zo'n Focus gehad, zo'n 4-baans weg even kijken hoe vlot hij doortrok, 180 aangetikt, maar vond ik niet prettig, dus terug naar 140. De auto kan het wel aan.
Vond het met de Mondeo fijner.

Als je een uurtje 160 km/u gaat rijden wordt alles wat warmer, de drukken wat hoger en onderdelen die kritisch waren door ouderdom/slijtage zullen op die momenten de geest geven. Koelwaterslangen die knappen, koppakking blaast er dan misschien wel tussen uit.... Maar pechhulp met vervangend vervoer of vervangend vervoer in de reisverzekering nemen en gaan!

De gemiddelde snelheid op de Autobahn ligt niet ver boven de 140, misschien zelfs nog daaronder. De delen die door landgenoten als transitoroute gebruikt worden (A61 en A8) zijn zelfs grotendeels gelimiteerd op 130.
Maak je niet druk, kijk goed in de spiegels en blijf niet onnodig Nur Links.

#W212 Klopt, vanuit het noorden van Nederland naar Oostenrijk (bijv. Zillertal) gaat de kortste route over Neurenberg en München. Tientallen keren gereden.

Kortom, veel verschil met b.v. de tolweg in Frankrijk zal er niet zijn. Ik heb daar stukken gezien waar je de cruisecontrol op 130 zet en gewoon een half uur NIEMAND tegenkomt.
Dank voor jullie commentaren,
Jos

Dan staat je een cultuurschok te achten. Buiten de grote steden is Frankrijk super om te rijden. Dat is in Duitsland stukken drukker.

Dan staat je een cultuurschok te achten. Buiten de grote steden is Frankrijk super om te rijden. Dat is in Duitsland stukken drukker.
Ben nu in zuid Frankrijk , Dit viel mij ook echt op..! Veel minder verkeer. Soit ik ben nu in mei en Duitsland vorig jaar juni, maar toch

Hou dit in je achterhoofd;

Adviessnelheid: De geadviseerde 130 km/u is geen harde grens, maar als u harder rijdt en er ontstaat een ongeval, kunt u juridisch (deels) aansprakelijk worden gesteld vanwege een verhoogd risico.

Daarbij komt dat er al weinig ongelimiteerde snelheid stukken meer aanwezig zijn.

En als jij jezelf al afvraag of je het kan doen, dan zeg ik vooral niet doen. Hou je gewoon aan de advies snelheid.

Terug
Bovenaan