Rijtest: Renault Twingo 1.0 3 cilinder 65 pk 2021

SVF

Asfaltkampioen
Afgelopen weekend had ik een Renault Twingo mee van mijn werk als vervangende auto voor de bus die bij de garage staat voor onderhoud. Het gaat om een 2 jaar oude Twingo met de 999 cc 3 cilinder benzinemotor met 65 pk. Het ritje van Enter naar Enschede en weer terug naar AutoHaarhuis in Almelo waar de bus staat was een leuke gelegenheid om een indruk te krijgen van deze bijzondere Twingo.

Ik heb eigenlijk nooit veel gehad met dit model en vind het van alles net niks: niet sportief, niet echt mooi (beetje raar model met vreemde verhoudingen) niet retro ondanks de gelijkenis met de R5, niet praktisch en het schijnt ook niet echt geweldig te rijden. Nou zijn veel zaken nogal subjectief maar vind het wel leuk mijn ervaring te delen en te kijken of ik mijn oordeel misschien moet bijstellen.

Ik moet bekennen dat ik niet zo’n fijnproever ben op het gebied van rijeigenschappen en ben een redelijk normale doorsnee rijder die niet snel de grenzen opzoekt en heb ook weinig ervaring en affiniteit met dure en snelle bolides. Een beetje fatsoenlijk en op een veilige manier meekomen met het verkeer is voor mij voldoende. Mijn eigen dagelijkse auto is een Hyundai i20 1.2 dynamic uit 2009: een generatie ouder en een klasse groter dan de Twingo maar opzich redelijk vergelijkbaar.

Het eerste wat opvalt in de Twingo is de lage zit vergeleken met de i20. De stoel is ook niet in hoogte verstelbaar. Verder is het allemaal wat basic en goedkoop binnenin. Geen toerenteller, geen temperatuurmeter en klapraampjes achter. Wel volledig bekleedde deurpanelen (dus geen kaal plaatwerk) en leuke frisse kleurtjes geven het interieur een gezellige en knusse uitstraling. De beenruimte achterin is erg krap maar de bagageruimte valt me alleszins mee ondanks de hoge vloer met daaronder de motor. Voor onder de kap alleen een smalle opening met reservoirs voor vloeistoffen e.d. Een lampje vervangen lijkt me een crime want geen idee hoe je daar fatsoenlijk bij kunt…

Dan het rijden. Het valt me op dat je vrij ver moet doortrekken in de eerste versnellingen: als je snel naar z’n 2 gaat voelt het wat bokkig en trekt hij minder goed op. In de stad is het best een vlot, wendbaar en leuk sturend karretje. Op de snelweg is het een ander verhaal en merk je echt wel dat je in een klein en licht gemotoriseerd autootje rijdt, waarbij de voorkant wat zoekerig en nerveus aanvoelt en je goed merkt dat de motor achterin ligt. De i20 is ook niet de meest geraffineerde auto maar voelt op dat punt wel stabieler en meer volwassen aan. Oh ja, de draaicirkel is bijzonder klein en keren op een kruising gaat letterlijk in een handomdraai!

De vering en demping zijn vrij stug en eigenlijk niet wat ik van Franse auto’s gewend ben. Maar ja, eigenlijk is dit ook meer een Smart dan een Renault. Echt probleemloos schijnen ze ook niet te zijn: op dat punt schat ik de 2e generatie hoger in. Om bij de motor te kunnen moet de afdekplaat eraf die met 6 schroeven vast zit. Voor het openen van de voorkap moet je 2 afdekkapjes lospeuteren, dan met de sleutel het slot losdraaien en 2 pinnen links en rechts naar voren trekken, de kap een stukje optillen en naar voren schuiven. Niet echt handig allemaal.

Al met al best een leuk rijdend karretje: voor in de stad! Deze Twingo is vooral lekker anders en bijzonder van opzet. Mijn vrouw is er helemaal verliefd op maar ik ben wat rationeler en denk dat er in deze klasse veel betere en meer praktische auto’s te vinden zijn.

Foto’s:

Plaatjes van het net:

BASISKENMERKEN​

Statusok
ClassificatiePersonenauto
MerkRENAULT
ModelTWINGO
Kleurwit
Brandstofbenzine
CarrosserieHatchback
Aantal deuren4
Aantal zitplaatsen4
Aantal wielen4
BPM€ 2.750
Nieuwprijs€ 15.415

MOTOR​

MotorcodeB4D H4
Aantal cilinders3
Cilinderinhoud999 cc
Max. vermogen48 kW / 65 pk

MILIEU​

Brandstofverbruik binnen bebouwde kom5,5 l/100km
Brandstofverbruik buiten bebouwde kom3,8 l/100km
Brandstofverbruik gecombineerd (NEDC)4,4 l/100km
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)5.2 l/100km
CO2-uitstoot (NEDC)101 g/km
CO2-uitstoot (WLTP)117 g/km
EmissiecodeEuro 6

MATEN & GEWICHTEN​

Massa leeg893 kg
Maximum toelaatbare massa1.330 kg
Voorasdruk600 kg
Achterasdruk770 kg
Wielbasis2.490 mm
Bandenmaat (origineel)185/60R15

CARBASE GEGEVENS​

Topsnelheid158 km/h
Acceleratie 0-100 km/h15,1 s
Maximum vermogen48 kW / 65 pk
Maximum koppel95 Nm
Draaicirkel8,7 m
Kogeldruk0 kg
Dakbelasting60 kg
Inhoud bagageruimte219 - 980 l
Inhoud brandstoftank35 l
SegmentA

REGISTRATIE​

Datum eerste toelating9 juni 2021
Datum eerste registratie Nederland9 juni 2021
Datum laatste tenaamstelling24 mei 2022
APK melddatumnog niet gekeurd
APK vervaldatum9 juni 2025
WAM verzekerdja wat kost de verzekering?
Aantal eigenaren2

Laatst bewerkt:
Ik vind het concept van deze generatie wel leuk, ziet er leuk uit. De ruimte is voor een A segmenter oke. Auto's zoals een KIA Picanto is net wat mooier afgewerkt en rijd wat beter maar er zijn ook auto's in dit segment die minder zijn. Met name op de snelweg vind ik ze niet fijn rijden. schakelen is niet slecht maar ook echt niet top. En de turboloze versie is ook langzaam, maar vergeleken met onze Up die wij hadden viel dat nog wel mee. Het concept is leuk maar de uitvoering is gewoon jammer dat het maar zozo is uitgevoerd. Het is niet echt slecht maar het had imo beter gedaan kunnen worden.

Hoe anders is de elektrische waar ik vorige week in heb gereden. Minder gewicht op de achteras en het batterijenpakket zit onder de voorstoelen (is altijd al vanaf het ontwerp rekening mee gehouden). De twingo is zwaarder en daardoor stuk 'volwassener' zonder zwaarlijvig te worden, maar ook is de gewichtsverdeling beter waardoor je van dat rare snelweggevoel geen last van hebt. Raar schakelen heb je ook geen last van omdat je niet echt een versnellingsbak hebt en veel vermogen en koppel. Het schiet er vandoor vanuit stilstand. Stoel kan wel in hoogte versteld worden. je hebt geen last van warme boodschappen. Vrijwel alle nadelen van de benzineversies zijn daar mee verdwenen en ineens een heel leuk scheurijzer.

Kofferbak vond ik juist wel iets tegenvallen. Voor ons prima overigens maar het snoept wel de nodige liters weg.

Ken hier iemand in de straat die de Twingo heeft weggedaan na een half jaar: viel volgens haar niet fatsoenlijk mee te rijden op de snelweg met harde zijwind.

Een van mijn ervaringen met dit model is dat ik de plastic inzetstukken in het stuurwiel irritant bij kwart voor drie in mijn handpalmen vond prikken. Is dit iets wat jij ook hebt ervaren?

Ken hier iemand in de straat die de Twingo heeft weggedaan na een half jaar: viel volgens haar niet fatsoenlijk mee te rijden op de snelweg met harde zijwind.
Dat hoor ik van mijn buurman ook die er zo een heeft en ook een Twingo van de generatie ervoor. Niet zo sterk als je beschrijft maar wel een duidelijk verschil.

Een van mijn ervaringen met dit model is dat ik de plastic inzetstukken in het stuurwiel irritant bij kwart voor drie in mijn handpalmen vond prikken. Is dit iets wat jij ook hebt ervaren?
Nee, ik heb mijn handen meestal op 10 voor 2 of gewoon één hand op 12 uur. ;)

Ik heb de Twingo te kort gehad om echt een goed oordeel te vellen maar heb het rijden niet als onveilig of gevaarlijk ervaren. Met harde wind zijn er denk ik wel meer auto's waarbij je op de snelweg met klamme handjes achter het stuur zit...

Kan ook komen omdat dit een facelift betreft, na de facelift is het onderstel aangepast 10mm lager en wat andere afstelling om hem beter te laten rijden op hogere snelheden en minder wind gevoelig te maken, en volgens mij ook de zijwindassistend iets bijgeschaafd. Dus mogelijk dat phase 2 modellen daar minder/geen last van hebben

Terug
Bovenaan