Afgelopen weekend had ik een Renault Twingo mee van mijn werk als vervangende auto voor de bus die bij de garage staat voor onderhoud. Het gaat om een 2 jaar oude Twingo met de 999 cc 3 cilinder benzinemotor met 65 pk. Het ritje van Enter naar Enschede en weer terug naar AutoHaarhuis in Almelo waar de bus staat was een leuke gelegenheid om een indruk te krijgen van deze bijzondere Twingo.
Ik heb eigenlijk nooit veel gehad met dit model en vind het van alles net niks: niet sportief, niet echt mooi (beetje raar model met vreemde verhoudingen) niet retro ondanks de gelijkenis met de R5, niet praktisch en het schijnt ook niet echt geweldig te rijden. Nou zijn veel zaken nogal subjectief maar vind het wel leuk mijn ervaring te delen en te kijken of ik mijn oordeel misschien moet bijstellen.
Ik moet bekennen dat ik niet zo’n fijnproever ben op het gebied van rijeigenschappen en ben een redelijk normale doorsnee rijder die niet snel de grenzen opzoekt en heb ook weinig ervaring en affiniteit met dure en snelle bolides. Een beetje fatsoenlijk en op een veilige manier meekomen met het verkeer is voor mij voldoende. Mijn eigen dagelijkse auto is een Hyundai i20 1.2 dynamic uit 2009: een generatie ouder en een klasse groter dan de Twingo maar opzich redelijk vergelijkbaar.
Het eerste wat opvalt in de Twingo is de lage zit vergeleken met de i20. De stoel is ook niet in hoogte verstelbaar. Verder is het allemaal wat basic en goedkoop binnenin. Geen toerenteller, geen temperatuurmeter en klapraampjes achter. Wel volledig bekleedde deurpanelen (dus geen kaal plaatwerk) en leuke frisse kleurtjes geven het interieur een gezellige en knusse uitstraling. De beenruimte achterin is erg krap maar de bagageruimte valt me alleszins mee ondanks de hoge vloer met daaronder de motor. Voor onder de kap alleen een smalle opening met reservoirs voor vloeistoffen e.d. Een lampje vervangen lijkt me een crime want geen idee hoe je daar fatsoenlijk bij kunt…
Dan het rijden. Het valt me op dat je vrij ver moet doortrekken in de eerste versnellingen: als je snel naar z’n 2 gaat voelt het wat bokkig en trekt hij minder goed op. In de stad is het best een vlot, wendbaar en leuk sturend karretje. Op de snelweg is het een ander verhaal en merk je echt wel dat je in een klein en licht gemotoriseerd autootje rijdt, waarbij de voorkant wat zoekerig en nerveus aanvoelt en je goed merkt dat de motor achterin ligt. De i20 is ook niet de meest geraffineerde auto maar voelt op dat punt wel stabieler en meer volwassen aan. Oh ja, de draaicirkel is bijzonder klein en keren op een kruising gaat letterlijk in een handomdraai!
De vering en demping zijn vrij stug en eigenlijk niet wat ik van Franse auto’s gewend ben. Maar ja, eigenlijk is dit ook meer een Smart dan een Renault. Echt probleemloos schijnen ze ook niet te zijn: op dat punt schat ik de 2e generatie hoger in. Om bij de motor te kunnen moet de afdekplaat eraf die met 6 schroeven vast zit. Voor het openen van de voorkap moet je 2 afdekkapjes lospeuteren, dan met de sleutel het slot losdraaien en 2 pinnen links en rechts naar voren trekken, de kap een stukje optillen en naar voren schuiven. Niet echt handig allemaal.
Al met al best een leuk rijdend karretje: voor in de stad! Deze Twingo is vooral lekker anders en bijzonder van opzet. Mijn vrouw is er helemaal verliefd op maar ik ben wat rationeler en denk dat er in deze klasse veel betere en meer praktische auto’s te vinden zijn.
Foto’s:
Plaatjes van het net:
BASISKENMERKEN
| Status | ok |
| Classificatie | Personenauto |
| Merk | RENAULT |
| Model | TWINGO |
| Kleur | wit |
| Brandstof | benzine |
| Carrosserie | Hatchback |
| Aantal deuren | 4 |
| Aantal zitplaatsen | 4 |