Ritmisch, schrapend geluid motor - Kia Picanto 1.0 (2017, 95.000 km)

TNThomas

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Wij hebben een Kia Picanto 1.0 uit 2017 met momenteel 95.000 km op de teller. Sinds enige tijd maakt de motor een ritmisch, schrapend geluid.

Wat mij opvalt:
  • Het geluid is continu aanwezig, zowel bij koude als warme motor.
  • Ook na langere ritten (dus volledig op bedrijfstemperatuur) blijft het hoorbaar.
  • De intervallen van het ritmische geluid worden korter naarmate het toerental stijgt.
  • Het klinkt echt mechanisch en toerentalafhankelijk.

We zijn ermee bij de Kia-dealer geweest. Zij denken niet dat het de distributieketting is, maar vermoeden dat het iets rondom de multiriem is. Er werd bijvoorbeeld gedacht aan een spanrollager of mogelijk de waterpomp. Hun advies was om voorlopig gewoon door te rijden en te kijken of het erger wordt.

De auto heeft echter nog ruim een jaar garantie (10 jaar Kia-garantie), dus ik twijfel of afwachten verstandig is. Ik wil voorkomen dat eventuele gevolgschade ontstaat of dat we te laat aan de bel trekken.

Mijn vragen zijn:
  1. Herkent iemand dit type geluid bij deze motor en wat denken jullie dat het is?
  2. Zouden jullie doorrijden zoals de dealer adviseert, of juist aandringen op verdere diagnose/reparatie zolang er nog garantie op zit?

Alle ervaringen en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt!

Zorg in ieder geval dat je de klacht op papier hebt staan met het antwoord van de dealer er bij. Kunnen ze later bij gevolgschade niet zeggen dat je eerder had moeten komen.

Goed klinkt dit in ieder geval niet, ik snap niet dat de dealer je hiermee rond laat rijden.

Wat het ook is, ik zou er niet mee door willen rijden.
En waarom ook?
De kans dat het stukloopt en je niet verder kan rijden moet je toch niet willen?
Dat staat nog even helemaal los van de vraag wie de reparatie gaat betalen.

Naar de dealer ermee. Er zit garantie op, dus laat je niet afpoeieren. Een beetje receptionist gaat dit gewoon inplannen.

Bedankt voor het delen van jullie kijk erop! Ik zal weer naar de dealer gaan en vragen dat ze er toch nog eens goed naar kijken. Ook zal ik ze vragen de motor te laten lopen zonder multiriem.

Ik kan jouw garanderen dat dit je ketting is, ik heb 2 maanden geleden een Picanto uit 2015 gekocht met 240.000 op de teller en had exact zelfde geluid, check maar youtube, zijn talloze videos met het zelfde geluid. Ik heb de ketting zelf vervangen icm met groot onderhoud en het geluid is direct verdwenen. Ik zou direct naar de dealer gaan en hun verzoeken om de ketting te vervangen, als het een ervaren monteur is geweest weet hij dondersgoed dat dit geluid een ketting geluid is, alleen proberen ze het uittestellen omdat het best een klus/duur is. Ook met zo'n lage km stand gaat de spanner stuk helaas, is een bekend picanto probleem. (Ik heb puur een autoweek account gemaakt om hierop te reageren)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen! Jammer om te horen dat dit vermoedelijk de ketting is, want dat is inderdaad een forse klus. Nu is het zaak dit binnen de garantie te laten herstellen. We gaan ons best doen!

Hier heb je een video van mijn ratelende ketting, heeft exact zelfde ritme als de jouwe.

Hey het KAN altijd ook een poelie zijn hoor(liever een poelie dan een ketting), maar ik acht de kans klein, want een versleten poelie heeft een 1 vast toon, de ketting heeft "ritmische" toon, ze zullen uiteraard zoals boven al aangegeven eerst zonder de multiriem even de motor laten lopen, dan weet je meteen of het de ketting is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan