TNThomas
Net ingestapt
Hallo allemaal,
Wij hebben een Kia Picanto 1.0 uit 2017 met momenteel 95.000 km op de teller. Sinds enige tijd maakt de motor een ritmisch, schrapend geluid.
Wat mij opvalt:
We zijn ermee bij de Kia-dealer geweest. Zij denken niet dat het de distributieketting is, maar vermoeden dat het iets rondom de multiriem is. Er werd bijvoorbeeld gedacht aan een spanrollager of mogelijk de waterpomp. Hun advies was om voorlopig gewoon door te rijden en te kijken of het erger wordt.
De auto heeft echter nog ruim een jaar garantie (10 jaar Kia-garantie), dus ik twijfel of afwachten verstandig is. Ik wil voorkomen dat eventuele gevolgschade ontstaat of dat we te laat aan de bel trekken.
Mijn vragen zijn:
Alle ervaringen en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt!
Wij hebben een Kia Picanto 1.0 uit 2017 met momenteel 95.000 km op de teller. Sinds enige tijd maakt de motor een ritmisch, schrapend geluid.
Wat mij opvalt:
- Het geluid is continu aanwezig, zowel bij koude als warme motor.
- Ook na langere ritten (dus volledig op bedrijfstemperatuur) blijft het hoorbaar.
- De intervallen van het ritmische geluid worden korter naarmate het toerental stijgt.
- Het klinkt echt mechanisch en toerentalafhankelijk.
We zijn ermee bij de Kia-dealer geweest. Zij denken niet dat het de distributieketting is, maar vermoeden dat het iets rondom de multiriem is. Er werd bijvoorbeeld gedacht aan een spanrollager of mogelijk de waterpomp. Hun advies was om voorlopig gewoon door te rijden en te kijken of het erger wordt.
De auto heeft echter nog ruim een jaar garantie (10 jaar Kia-garantie), dus ik twijfel of afwachten verstandig is. Ik wil voorkomen dat eventuele gevolgschade ontstaat of dat we te laat aan de bel trekken.
Mijn vragen zijn:
- Herkent iemand dit type geluid bij deze motor en wat denken jullie dat het is?
- Zouden jullie doorrijden zoals de dealer adviseert, of juist aandringen op verdere diagnose/reparatie zolang er nog garantie op zit?
Alle ervaringen en adviezen zijn welkom! Alvast bedankt!