Vorige week was ik er even tussenuit (had je vast wel in de gaten). Bestemming was Göteborg in Zweden. Daar heb ik géén roadtrip van gemaakt maar wél wat van auto's gezien. Je wordt onvermijdelijk op het vliegveld bij aankomst al verwelkomd door een Volvo in voor de zomertijd wat minder toepasselijke uitdossing.
We hadden daar gewoon een driedagenticket voor het OV, dat was er super gemakkelijk en aangezien ons hotel bij een veerhaven 'aan de andere kant' van het centrum lag hebben we Mr. Mustard ook geen seconde gemist in Zweden. Dat was overigens gelijk de reden dat we er geen roadtrip van hadden gemaakt: de auto zou toch overwegend stilstaan in die stad (betaald parkeren...). Echter, als je kijkt naar de brandstofprijzen (vooral benzine), dan is die daar zo rond de 1,55 euro (omgerekend)... E85 zelfs nog ver daaronder.
Blijkbaar is dat voor een half jaar gedaan, er hangen verkiezingen in de lucht.
Lang verhaald kort, afgezien van wat leuke auto's die we op straat zagen (komen elders nog wel tevoorschijn op dit forum) is de World of Volvo wel het meest automobiele dat ik heb gedaan. We kenden iemand die bij Volvo had gewerkt en hij regelde kaarten én gaf toelichting bij de expositie. Waardoor we soms langer bij onderdelen bleven staan dan voor mij had gehoeven maar toch wel boeiend om te weten dat Volvo = 'ik rol' afkomstig is van lagerfabriek SKF (ook daar in de buurt) die soort van aan de wieg heeft gestaan van het automerk.
Het gaat duidelijk over veiligheid en veel elementen van de expo gingen daarop in. Het is boeiend om te zien hoe veiligheid in de auto's is gebouwd - dat was duidelijk. Aan de andere kant staan niet veel mensen stil bij de raceprestaties van het merk. Ja, de 850 estates in de BTCC zijn wel bekend bij menigeen (en Jan Lammers reed daarin niet onverdienstelijk zijn rondjes). Maar dat de 343 een Porsche-killer bij de rallycross was, leerde ik dus pas hier.
Altijd leuk en interessant om verschillende modellen, ook verrassende als een sportwagen met fiberglas carrosserie uit de jaren '60 te zien (voor mij ook nieuw maar de oplage was met enkele tientallen érg bescheiden), enkele prototypen en trucks. Er was best wat ruimte gemaakt voor de auto's van hulpdiensten. Daarnaast kon je in een (kleine) (elektrische) echte graafmachine ballen verplaatsen. Dat was zowel op kinderen als volwassenen gericht dus daar kon ik niet onderuit. Als beloning was er aan het einde de mogelijkheid om (statisch) kennis te maken met álle actuele modellen. We waren tegen sluitingstijd dus het was gelukkig niet zo heel erg druk. Uiteraard was er voldoende ruimte om ook in de EX60 plaats te nemen.
Ik vond het erg leuk om hier rond te lopen. Ben je in de buurt - het is gemakkelijk te bereiken in de stad en het hoeft je geen hele dag te kosten om het te bekijken.
Wél met de auto, maar dan van vrienden die ons uitnodigden en van allerlei uithoeken lieten zien gingen we naar de mooie eilanden voor de kust. Je moet daarvoor wel even een veer over maar verder zijn verschillende eilanden met bruggen onderling verbonden wat het erg gemakkelijk maakt ze in korte tijd te bezoeken. We startten er met een lunch en liepen over de rotsen aan de kust van een van de eilanden om in de vroege avond te worden getracteerd met een prachtige zonsondergang.
In de stad reden best veel elektrische auto's en oplaadpunten leken over het algemeen grotere parkeerplaatsen te zijn die niet zo heel erg opvielen. Het contrast was best groot: of je had op een plek waar je opladers zou verwachten geen mogelijkheid om op te laden óf juist erg veel. Die opladers leken veel op de boxjes die je op een paal ziet staan bij huizen, eenvoudiger (en zo op het gezicht kwetsbaarder) dus dan de laadpalen die we hier hebben. Het zal wel voldoende werken... verder op straat op autogebied relatief weinig Chinese merken. Ik zag wel een Ora die we hier niet hebben (of in ieder geval: ik heb die nog niet hier gezien) en qua elektrische auto's zijn het vooral de Volvo's, Tesla's en een enkele Mercedes EQ-nogwat.
Je ziet er relatief minder deelfietsen maar wel veel e-stepjes. Daar rijden enorm veel mensen op rond, met hoge snelheden, en ze worden net als de deelfietsen hier overal neergepleurd na gebruik. Die hebben de rol (en krijgen het commentaar) die de fatbikes hier hebben. Ieder land heeft dus wel z'n dingetje op transportgebied.
Al bij al, we vonden het een leuke week en sluiten zeker niet uit vaker naar die contreien te gaan!