Roadracer: Jeep Avenger 'Mr Mustard' - Hybride rijden 0%, ruim een maand wachttijd

De "Team Deutschland" uitvoering was idd een Duits actiemodel. Niet alleen van de Corolla.
Vaak met privacyglass en stuur en/of stoelverwarming die hier alleen op de duurdere modellen zat.

De kiezeltjes liggen blijkbaar minder lekker dan het smalle betonnen randje.

Ja, logisch. Heb jij weleens een kiezelstrand met je bloten voeten betreden?

(Ik vond het maar raar, in Frankrijk, aan de Middelandse Zee). Ik ben gewoon zand aan het strand gewend, van huis uit. Met kiezels kan je het toch geen strand meer noemen? )

Ja, dat er bij uitleenauto's, op enige leeftijd, weleens wat zaken niet meer fris zijn of niet functioneren komt gewoon voor. Wie meldt het? Het is toch vaak 'niet mijn verantwoordelijkheid, ik heb het niet gedaan, niks mee te maken'.

Dan is het voor het bedrijf nog noodzaak om het te maken. Tja, dan moet die auto wel 'binnen' zijn.. en vaak is die dan binnen maar is er geen tijd voor in de werkplaats.. Want dit soort dingen doe je het liefst in een verloren uurtje.. op de vrijdagmiddag, d8 ik zo.. Maar ja, dan komen die auto's meestal terug einde dag (eigen auto is dan nog nét klaar voor het weekend). Altijd haast/haast/haast.

Heb je ductape in huis? Plak dat over het plaatje. De uitlener zal je dankbaar zijn. :)

Laatst bewerkt:
Intussen is de Corolla weer terug bij zijn reguliere baasje (en waarschijnlijk weer op pad gestuurd). En Jeepje had inderdaad wat aandacht achter de bumper nodig waar wat bevestigingen krom waren geworden door de aanrijding. Dat is allemaal netjes hersteld, de kofferbakklep is weer strak dus we kunnen weer vooruit.
Echter.... vrijdagavond viel het me tijdens het rijden door de stad op dat we eigelijk alleen maar op de motor reden. De toerenteller die ik atijd op het display heb staan (mijn eega kijkt liever naar het batterijniveau van de 48V-accu) bleef de hele tijd een waarde aangeven, ook bij stilstand. Daarnaast waren de cijfers van de snelheidsmeter de hele tijd wit gekleurd (die worden blauw als de elektrische ondersteuning actief is). Kortom: even checken wat er gebeurt bij afzetten van de motor en ja hoor:
20260619-Jeep-niet-hybride.jpg

Geen activiteit van het hybride front (zie de 0%). In het weekeinde mocht Mr Mustard naast het huis staan (niet voor straf hoor) en vanochtend ging mijn eega op pad en constateerde hetzelfde. Dealer gebeld en die kunnen er 4 augustus (!) al naar kijken. Oorzaak: vakanties en drukte door de hoge temperaturen. Niet eerder en daar waren ze redelijk stellig in. We kijken dus eigenlijk naar een workaround, omdat we dan zeker een maand een verbruik van 20-25% (inschatting) hoger hebben dan de bedoeling en het gemiddelde is.
Zou het de moeite lonen de leasemaatschappij te bellen en het hogere verbruik terug te claimen? ;)

4 augustus is echt een bizar lange tijd wachten voor iets dat waarschijnlijk voor hen vrij eenvoudig is uit te lezen! Heb je niet een handige Autoweek-redacteur met een OBD2-poortscanner die je kan assisteren? ;)

Zou ook contact opnemen met de leasemaatschappij.

4 Augustus lijkt mij niet aanvaardbaar, en slechte service van de dealer.
(Eigenlijk hoort bij een zo jonge auto ook alles gewoon te blijven werken)

Heeft de leasemaatschappij geen andere optie elders?

4 augustus is echt een bizar lange tijd wachten voor iets dat waarschijnlijk voor hen vrij eenvoudig is uit te lezen! Heb je niet een handige Autoweek-redacteur met een OBD2-poortscanner die je kan assisteren? ;)
En @ak2 We willen het nog even aankijken, we zagen nu namelijk wel reguliere verbruikscijfers. Contact opnemen met de leasemaatschappij is inderdaad een volgende stap.

Tactiek van 'even aankijken' lijkt een goede te zijn. Gisterenavond reed ik in de auto en het viel me op dat mijn eega de airco van de automatische stand had gezet, vervolgens op een lage temperatuur en lage ventilatorstand (ze vindt het hard blazen van koude lucht wat met dit weer redelijk onvermijdelijk is - zelfs gedurende korte tijd - niet prettig). Ik had de temperatuur wat redelijker ingesteld (21 graden bij 28 graden buitentemperatuur), de 'auto' stand ingeschakeld en na enige tijd zag ik de cijfers van de snelheidsmeter blauw worden (teken dat je elektrisch rijdt) en de toerenteller naar 0 zakken. Op de terugweg was het nog wat koeler en hadden we een redelijke score voor elektrisch rijden.

20260624-hybride-actief.jpg

Niet veel maar bedenk dat de rit voor een groot deel over de A2 met 130 km/h ging (daarmee waren we zo'n beetje snelheidsduivels, wel na 19.00 uur...), dus eigenlijk een beetje in de bebouwde kom aan het begin (dan moet de motor warm worden) en aan het einde waren kansen voor het mild hybride systeem de brandstofmotor uit te schakelen. Het lijkt dus dat de airco de oorzaak is - feitelijk de stroom/vermogensvreter. We kijken het nog wel aan maar ik vermoed dat we de afspraak bij de werkplaats niet nodig zullen hebben.

Goed te horen dat het opgelost is! (y)

Ik kwam overigens dit vandaag tegen op een Yaris Cross:
AP1GczN0miF5H5FJlxL1wHagSZoygWtx2T9OGjch7p09tT4ycY1KObXvnWZoU8mnY_mfJOR-CHd9AMq-P_coRwt5fUnF4gxZ6gS_d7Yj5o57OBAT_2FBw6fcW8mbt-gIPKT6rPdQoOuOlVLt1aXgrKnuAPTkCg=w1216-h1620-s-no

Kennelijk was er nog meer keuze dan alleen de Aygo en Corolla.

^^ Ik reed van de week, kennelijk, achter een basis versie van de Avenger, brandweer rood. Er deed één remlicht het niet bij die auto en het viel mij ook op dat de verlichting (stads/dimlicht) bovenaan brandde en niet uitging bij het inschakelen van de richtingaanwijzer. Zoals het ooit gebruikelijk was..

Auto had een X kenteken. Of het de benzine versie was, geen idee, zag geen uitlaat onder de bumper ofzo maar ook geen typeplaatje achterop.

Toch apart dat die airco aan het begin van de week al zo'n moeite had met koelen dat de EV modus niet beschikbaar was, zo héét was het toen toch nog niet?

Intussen rijden we weer een kleine maand rond. We rijden ook weer de nodige hoeveelheid van de ritten elektrisch, het zal toch de warmte zijn geweest die de airco aan het werk heeft gezet (en wellicht nog wat andere processen). Niets aan de hand dus en de werkplaatsafspraak is/wordt uit de agenda verwijderd.
Verder gaat het allemaal okay met Mr Mustard, gisteren ineens een alarm dat we van alle vier de banden de spanning moesten controleren en dan het bandenspanningmonitoringssysteem (Scrabblewoord!) resetten. Ik ben gezien deze mededeling maar begonnen met een reset zonder verdere actie... maar vanmorgen kreeg Mrs. de melding nog eens en bleek een van de banden wat meer tijd nodig te hebben voor een goede spanning. Hopelijk is dat het dan en betekent het geen lekke of zo band.
Een vriendin / collega bij het bedrijf waarmee mijn vrouw werkt heeft een elektrische Avenger en zij heeft een aantal keer meegemaakt dat de auto zich spontaan uitschakelde, ook op de snelweg. Dus niet alleen zwart dashboard maar ook geen aandrijving of wat dan ook. Klonk scary als je het mij vraagt - ik kon haar geruststellen dat we dat bij duurtesters van andere merken ook wel eens hadden, wellicht niet tijdens het rijden maar wel dat ze zodanig uitvielen dat ze op de lepel van een afsleepwagen richting dealer moesten gaan voor nadere inspectie. Het is een zakelijke lease-auto waarbij de leasemaatschappij ook al in actie was gekomen om de auto versneld (na 3 van de 5 jaar) terug te nemen. Dat hoor je wel eens anders van leasemaatschappijen.

Ik las bij een commentaar op de site (of was het hier?) dat het mild hybridesysteem dat ik in onze Jeep Avenger heb (en dat dus ook in bijvoorbeeld de Lancia Ypsilon zit) met ongeveer deze woorden 'Waardeloos' is: puur voor het idee en zonder echte functie. Vanuit de praktijk ben ik het daar niet mee eens: het valt me eigenlijk enorm mee hoe vaak en over welke (grote) afstanden je de elektrische kracht (ja, van de opgewaardeerde startmotor) kunt afleggen. En laat ik sinds onze Lexussen zo'n nerd zijn die dat probeert te optimaliseren om het zo uit te drukken...
Je krijgt na afloop van een rit bij het uitzetten van de motor een overzichtje van wat statistieken tijdens de rit. En gisteren kwam dit op het scherpje te staan:
20260726-Jeep-dashboard-elektrisch.jpg

Inderdaad, in dit geval heb ik van de 15 km en 27 minuten 57% elektrisch gereden. Dat is dus meer dan alleen een starthulp of een assistent als je om piekvermogen vraagt. Zeker in de stad of op de langzame buitenwegen (zoals ik 60 km/h wegen wel eens aanduid) kun je op één lading meer dan een kilometer achter elkaar rijden. Maar het gebeurt ook best vaak dat ik op een 80 km/h weg, zeker met een wat langzamer voorganger, de cijfers van de snelheidsmeter blauw zie kleuren (indicatie voor elektrisch rijden) en dan een tijd lang pakweg 75 km/h rijd zonder dat de brandstofmotor in actie komt. Op de snelweg kun je het wel vergeten met hogere snelheden, dan is de benzinemotor aan de slag. Hoewel als je dan met een constante snelheid rond de 100 km/h kunt doorrijden blijft ook het verbruik prettig, meestal gunstiger dan 5,0l/100 km.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan