Een bijzonder dagje dat het gevolg was van een persoonlijk bericht in LinkedIn... ik kon kennismaken met de Lucid Gravity. Nu was ik al een aantal keer langs de Studio in het volgende dorp (Hilversum) gereden en licht nieuwsgierig. Zo'n berichtje verlaagde de drempel om een afspraak te maken natuurlijk aanzienlijk. Kortom: ik kon deze Amerikaanse zevenzits SUV in realiteit ervaren.
Je ziet ze niet op alle straathoeken maar dat geldt voor meer auto's in die klasse. En zeker voor een nieuw merk, dat de Nederlanders niet direct op het netvlies hebben staan. Het is een grote auto, met een panoramadak (dat overloopt van de voorruit, de zonnekleppen lijken te zweven). Ruimte? Geen gebrek. ik kan ro-yaal achter mezelf zitten en op de derde rij zijn nog eens twee zitplaatsen. En je kunt de achterbank nog in de lengte verstellen. Klap je die naar beneden, dan is dit de bagageruimte.
Hoe rijdt het nou? Ik zou bijna zeggen: zoals je verwacht en dat is uiteraard een understatement. Nu nodigt het verkeer in de mediastad niet bepaald uit om de limieten op te zoeken, maar door stad / snelweg / buitenweg af te wisselen kon ik wel een snelle indruk krijgen. Instellen van stoelen, spiegels en dergelijke is eenvoudig en logisch. Het dashboard kent de nodige fysieke knoppen, wat prettig is. De Gravity is groot. En vanaf het terrein van de Lucid Studio neem je gelijk een scherpe bocht naar rechts om de weg op te draaien. Daardoor heb je de maten gelijk goed in de gaten. Om dat vervolgens snel te vergeten: de auto voelt al snel vertrouwd. De 'smooth' rijinstelling is wat het zegt: ingesteld op comfort en geleidelijk rijden. Zeker bij wegrijden merk je dat het vermogen gedempt wordt. De middelste stand (Swift) zal de meestgebruikte zijn. Daarbij reageert de auto vlot, zeer vlot als het moet. In de Sprint-stand spreek je het volledige vermogen aan en zou je in pakweg 3,6 seconden van 0-100 km/h kunnen optrekken. Ik heb dat maar ter kennisgeving aangenomen. De Gravity heeft altijd vierwielaandrijving en door de instelbare wagenhoogte (dankzij de luchtvering) kun je overal 'goed uit de voeten': of het gaat om de hoogte, bijvoorbeeld in terrein - of juist een lage stand bij in- en uitladen van de lading. Je wordt tijdens het rijden zelfs zonder uitgeschakelde verplichte hulpjes niet te veel lastig gevallen (dat vond ik verrassend voor een Amerikaanse auto) door allerlei piepjes of bongetjes. Het rijden is soepel, het uitzicht is door de grote zijruiten en buitenspiegels goed. Als je de hoofdsteunen achter omhoog hebt staan, dan heb je minder aan de binnenspiegel maar dat wordt meer dan opgevangen door de camera's die zo nodig beeld op het dashboard en het infotainmentsysteem weergeven. Bij het richting aangeven zie je op het dashboard iets links en rechts van het centrale deel een camerabeeld van de betreffende zijkant. Dat is een prettige extra hulp. De richtingaanwijzers moet je trouwens door een stevige weerstand drukken om constant te blijven werken - iets waar je wel even aan moet wennen.
Je kunt kiezen uit meerdere regeneratiestanden, waarbij de sterkste stand met recht one-pedal drive is: het afremmen bij loslaten van het stroompedaal zorgt voor een flinke vertraging. Daarbij heb je de rem helemaal niet nodig.
In de Gravity heb je een stuur dat aan de boven- en onderzijde is afgeplat. Het centrale display bekijk je over de bovenrand heen. Dat is even wennen maar uiteindelijk prettig. Je hebt gewoon de informatie die je nodig hebt direct in het zicht zonder naar een head-up display te verlangen (wat ik eigenlijk altijd een wat halve oplossing vind).
Voor bestuurder en passagiers zijn vier klimaatzones, die de achterpassagiers op een eigen display kunnen instellen.
Teruggekomen uiteraard een debrief en ik kon in een van de demo's van de Lucid Air plaatsnemen. het verschil is gelijk bij het rijden duidelijk. De basis is vergelijkbaar maar je merkt duidelijk het verschil in hoogte en de ophanging van de auto's. De Air is (uiteraard) juist laag en heeft geen luchtvering maar juist (aanpasbare) mechanische ophanging. Daardoor rijdt deze een stuk strakker en vlotter. Op een of andere manier (wellicht juist door de lage positie) merk je hier wél meer te maken te hebben met een brede auto. Ook is het motorgeluid wat nadrukkelijker maar voor mij niet storend. Gezien het verkeer dat de spits-stand had aangenomen (druk dus, zeker op de in- en uitvalswegen van Hilversum) had ik een rondje gereden waarbij ik niet over de snelweg hoefde.
De Air heeft een normaal stuur waarbij ook het dashboard op een normale positie staat, het lijkt wat te zweven. Ook hier geldt dat de belangrijke zaken op een logische plaats zijn en de bediening van bijvoorbeeld de spiegels via het scherm gaat snel en logisch. De zitruimte is ook hier royaal, de lengte maakt veel goed. Dit is een sedan, waardoor je de voordelen van een grote achterklep mist maar de Lucid Air is wel duidelijk meer een rijdersauto dan de Gravity. Die is meer op praktische bruikbaarheid ontwikkeld.
Alles bij elkaar was de kennismaking erg prettig. En als ik in de markt bent voor een luxe auto in deze klasse, weet dan dat de Gravity een aanhanger tot 2.700 kg mag trekken (de Lucid Air heeft geen optie voor een trekhaak, ook niet voor een fietsendrager). Gezien de groote van de accu en
zuinigheid heb ik ook een check op de actieradius maar links laten liggen... die zal voor de meeste mensen royaal voldoende zijn.
Er wordt gewerkt aan een kleiner model dat ook veel toegankelijker in de markt komt. Daarvoor moeten we geduld hebben.