Roadracer: Jeep Avenger 'Mr Mustard' - Lucht en Zwaartekracht ervaren!

Ik heb zelf een Samsung telefoon en standaard wordt deze draadloos verbonden met het Android Auto in mijn Fordje. Dit gaat prima en heel af en toe verbreekt de verbinding, maar dat is zelden.

Ik gebruik mijn telefoon in combinatie met Android Auto voornamelijk om podcasts te luisteren.

We hebben de mild hybride uitvoering van de Jeep Avenger - en daarvan was al aangekondigd dat er een terugroepactie zou komen vanwege een detail dat bij regen kortsluiting zou kunnen veroorzaken én brand. Uit mijn hoofd een kabel bij de 48V-motor die zou kunnen beschadigen. Inderdaad, we hebben de brief ook gekregen en mijn eega heeft een afspraak gemaakt bij de dealer. Ondanks de toon van de brief (neem snel actie!) kon de afspraak worden ingepland in juni. Aan de andere kant zijn we denk ik niet de enigen die zich bij de dealer melden...

IMG-4556.jpg
Ik word lid van de AutoWeek Forum April Schadeclub! In Utrecht was iemand achteropgereden terwijl ik stopte omdat een voorganger afsloeg. Nauwelijks zichtbare schade maar wel rand kofferbak licht gebogen en de donkere strip van de bumper iets gekrast. Niemand gewond en een omstander gaf gelijk naam en telefoonnummer als getuige. Tegenpartij weigerde bij gebrek aan zichtbare schade schadeformulier in te vullen (er is toch geen schade?) dus we hebben wat gedoe. Ondanks dat zijn voorkant goed in elkaar zat (gaan we maken met een maatje) reed hij na uitwisselen van in ieder geval contacten gewoon weer verder…. Ik kan dus van mijn kant het formulier met bekende tegenpartij insturen en de verzekeringen gaan met elkaar aan de slag.

Lekker dan.
Ik rij hier in Italië op eieren tot 1 mei…… :rolleyes:

“Geen zichtbare schade” zou ik in dit geval heel goed laten nakijken. Die kofferbak zegt al wat.
Hopelijk valt het mee.

En hopelijk heb je ook een foto van het kenteken en voertuig dat achterop reed. Wel balen, maar hopelijk valt de afhandeling mee.

En hopelijk heb je ook een foto van het kenteken en voertuig dat achterop reed. Wel balen, maar hopelijk valt de afhandeling mee.
Ja, het kenteken heb ik en naam en telefoonnummer dat de man gaf. Op de foto hierboven heb ik de foto met de auto van de tegenpartij niet gezet, alleen de rommel op de weg is van zijn auto.

Gaat lekker hier, ik durf niet meer naar huis te rijden vanmiddag...

En wat een rare gast van de tegenpartij... gevalletje niet verzekerd?
Succes, hopelijk wordt het goed geregeld!

IMG-4556.jpg
Ik word lid van de AutoWeek Forum April Schadeclub! In Utrecht was iemand achteropgereden terwijl ik stopte omdat een voorganger afsloeg. Nauwelijks zichtbare schade maar wel rand kofferbak licht gebogen en de donkere strip van de bumper iets gekrast. Niemand gewond en een omstander gaf gelijk naam en telefoonnummer als getuige. Tegenpartij weigerde bij gebrek aan zichtbare schade schadeformulier in te vullen (er is toch geen schade?) dus we hebben wat gedoe. Ondanks dat zijn voorkant goed in elkaar zat (gaan we maken met een maatje) reed hij na uitwisselen van in ieder geval contacten gewoon weer verder…. Ik kan dus van mijn kant het formulier met bekende tegenpartij insturen en de verzekeringen gaan met elkaar aan de slag.
Hou wel rekening met de schade achter de bumper. Zo te zien is je achterklep wel ingedeukt.

Succes met de afwikkeling van de schade.

Het houd niet op hier met Autoschadeweek. Pas op met eventueel nekletsel. Laat je voor de zekerheid even checken bij de huisarts.

De auto ook laten checken. Uitwendig misschien geen schade maar onderhuids. Kijk ook eens naar de reservewielkuip. Dat is een goede om even te checken.

Ja, het kenteken heb ik en naam en telefoonnummer dat de man gaf. Op de foto hierboven heb ik de foto met de auto van de tegenpartij niet gezet, alleen de rommel op de weg is van zijn auto.
Hoop dat je daar verder mee komt. Heb ooit zoiets gehad met een ‘dame’ die zelf geen reactie gaf toen haar verzekering bij haar informeerde, en uiteindelijk ging alles van mijn verzekering ‘omdat ze geen reactie kregen’…en daar betaal je dan flink premie voor :rolleyes:

Als ze je tegenpartij weigert altijd politie bellen. Dan willen ze opeens wel invullen of wordt het alsnog geregeld. Nu blijft er toch een risico van welles nietes.

Het zal wel loslopen: Je hebt foto's van de voertuigen, je hebt gegevens, dat verklaart betrokkenheid, de verzekeraar van de achterop rijdende partij is verplicht af te wikkelen, ook als hun verzekerde niet meewerkt.

Lekker dan.
Ik rij hier in Italië op eieren tot 1 mei……
hier in spanje heb ik een aparte auto voor als ik de binnenstad inga, eentje waar een paar krassen of deuken niet uitmaakt.Ergens parkeren voor een paar uur en gegarandeerd dat er een nieuwe kras bijzit. En zo rij ik zelf ook met dat ding, parkeren tot je de andere auto raakt, terwijl de parkeersensor al een halve meter op rood staat.

@Roadracer even de auto ergens op een brug zetten, wie weet wat er toch nog kapot is achter de bumper. Iets heeft de klap opgevangen, en het plastic doet dat meestal niet

@Roadracer even de auto ergens op een brug zetten, wie weet wat er toch nog kapot is achter de bumper. Iets heeft de klap opgevangen, en het plastic doet dat meestal niet
Thanks, het is een (private) lease-auto dus hij gaat sowieso naar een schadebedrijf en in het voortraject geven we aan dat er mogelijk meer mis is. Een fatsoenlijk schadebedrijf zal daar als het goed is aandacht voor hebben. Maar inderdaad, goed om te benoemen, dat kan nooit kwaad.

Als ze je tegenpartij weigert altijd politie bellen. Dan willen ze opeens wel invullen of wordt het alsnog geregeld. Nu blijft er toch een risico van welles nietes.
Ik heb de politie gebeld, het is een duidelijke case: hij is gewoon achterop mij gereden. Volgens de politie is het kenteken dan voldoende aanknopingspunt, maar uiteraard heb ik ook liever een meewerkende tegenpartij. We hebben de auto als lease, de premie blijft gelijk maar meerdere van dit soort gevalletjes buiten je schuld om (ook de grille in het najaar) helpt natuurlijk niet. En we hebben er gewoon het extra werk mee...

Ik heb de politie gebeld, het is een duidelijke case: hij is gewoon achterop mij gereden. Volgens de politie is het kenteken dan voldoende aanknopingspunt, maar uiteraard heb ik ook liever een meewerkende tegenpartij. We hebben de auto als lease, de premie blijft gelijk maar meerdere van dit soort gevalletjes buiten je schuld om (ook de grille in het najaar) helpt natuurlijk niet. En we hebben er gewoon het extra werk mee...
Voor de zekerheid verbaal op laten tekenen? Heb bij de situatie die ik eerder vandaag schetste enkel melding gemaakt bij politie. Dat is niet/slecht terug te vinden als de verzekering wederpartij niet meewerkt (aangenomen dat die verzekerd is)

Dat was hier idem. Toch kreeg ik na een tijdje van mijn verzekering te horen dat de verzekering van de andere partij geen contact met diegene kreeg en dat ik kon kiezen tussen zelf betalen of op mijn polis claimen.

Kreeg toen dus van de mijne te horen dat ik niet enkel politie had moeten bellen, maar zorgen dat er een verbaal of aangifte of whatever opgesteld was, dan hadden ze dat kunnen gebruiken.

Geen idee of dit echt zo was of dat er iets achter de schermen gespeeld heeft, maar ik weet wel dat als zoiets me nog een keer overkomt ik verlaten plaats ongeval meld en simpel blijf wachten tot politie tijd heeft om ter plekke te komen. Was een wijze les wat dat betreft.

Dat was hier idem. Toch kreeg ik na een tijdje van mijn verzekering te horen dat de verzekering van de andere partij geen contact met diegene kreeg en dat ik kon kiezen tussen zelf betalen of op mijn polis claimen.

Kreeg toen dus van de mijne te horen dat ik niet enkel politie had moeten bellen, maar zorgen dat er een verbaal of aangifte of whatever opgesteld was, dan hadden ze dat kunnen gebruiken.

Geen idee of dit echt zo was of dat er iets achter de schermen gespeeld heeft, maar ik weet wel dat als zoiets me nog een keer overkomt ik verlaten plaats ongeval meld en simpel blijf wachten tot politie tijd heeft om ter plekke te komen. Was een wijze les wat dat betreft.
Hmm. Food for thought.... ik zal in het weekeinde kijken of ik online nog een aangifte kan doen. Immers, intussen ben ik te laat om ter plaatse te wachten.

Snap ik, waar het de verzekering toen om gedaan was is dat er iets aantoonbaars lag bij politie, en een telefonische melding krijgt geen nummer mee waar je dat op terug kan vinden. Ging er vooral om dat op papier/digitaal aantoonbaar was dat er contact met politie geweest was.

Een bijzonder dagje dat het gevolg was van een persoonlijk bericht in LinkedIn... ik kon kennismaken met de Lucid Gravity. Nu was ik al een aantal keer langs de Studio in het volgende dorp (Hilversum) gereden en licht nieuwsgierig. Zo'n berichtje verlaagde de drempel om een afspraak te maken natuurlijk aanzienlijk. Kortom: ik kon deze Amerikaanse zevenzits SUV in realiteit ervaren.
20260506-lucid-gravity-in-showroom.jpg

Je ziet ze niet op alle straathoeken maar dat geldt voor meer auto's in die klasse. En zeker voor een nieuw merk, dat de Nederlanders niet direct op het netvlies hebben staan. Het is een grote auto, met een panoramadak (dat overloopt van de voorruit, de zonnekleppen lijken te zweven). Ruimte? Geen gebrek. ik kan ro-yaal achter mezelf zitten en op de derde rij zijn nog eens twee zitplaatsen. En je kunt de achterbank nog in de lengte verstellen. Klap je die naar beneden, dan is dit de bagageruimte.

20260506-lucid-gravity-kofferbak.jpg

Hoe rijdt het nou? Ik zou bijna zeggen: zoals je verwacht en dat is uiteraard een understatement. Nu nodigt het verkeer in de mediastad niet bepaald uit om de limieten op te zoeken, maar door stad / snelweg / buitenweg af te wisselen kon ik wel een snelle indruk krijgen. Instellen van stoelen, spiegels en dergelijke is eenvoudig en logisch. Het dashboard kent de nodige fysieke knoppen, wat prettig is. De Gravity is groot. En vanaf het terrein van de Lucid Studio neem je gelijk een scherpe bocht naar rechts om de weg op te draaien. Daardoor heb je de maten gelijk goed in de gaten. Om dat vervolgens snel te vergeten: de auto voelt al snel vertrouwd. De 'smooth' rijinstelling is wat het zegt: ingesteld op comfort en geleidelijk rijden. Zeker bij wegrijden merk je dat het vermogen gedempt wordt. De middelste stand (Swift) zal de meestgebruikte zijn. Daarbij reageert de auto vlot, zeer vlot als het moet. In de Sprint-stand spreek je het volledige vermogen aan en zou je in pakweg 3,6 seconden van 0-100 km/h kunnen optrekken. Ik heb dat maar ter kennisgeving aangenomen. De Gravity heeft altijd vierwielaandrijving en door de instelbare wagenhoogte (dankzij de luchtvering) kun je overal 'goed uit de voeten': of het gaat om de hoogte, bijvoorbeeld in terrein - of juist een lage stand bij in- en uitladen van de lading. Je wordt tijdens het rijden zelfs zonder uitgeschakelde verplichte hulpjes niet te veel lastig gevallen (dat vond ik verrassend voor een Amerikaanse auto) door allerlei piepjes of bongetjes. Het rijden is soepel, het uitzicht is door de grote zijruiten en buitenspiegels goed. Als je de hoofdsteunen achter omhoog hebt staan, dan heb je minder aan de binnenspiegel maar dat wordt meer dan opgevangen door de camera's die zo nodig beeld op het dashboard en het infotainmentsysteem weergeven. Bij het richting aangeven zie je op het dashboard iets links en rechts van het centrale deel een camerabeeld van de betreffende zijkant. Dat is een prettige extra hulp. De richtingaanwijzers moet je trouwens door een stevige weerstand drukken om constant te blijven werken - iets waar je wel even aan moet wennen.
Je kunt kiezen uit meerdere regeneratiestanden, waarbij de sterkste stand met recht one-pedal drive is: het afremmen bij loslaten van het stroompedaal zorgt voor een flinke vertraging. Daarbij heb je de rem helemaal niet nodig.

20260506-lucid-gravity-dashboard.jpg

In de Gravity heb je een stuur dat aan de boven- en onderzijde is afgeplat. Het centrale display bekijk je over de bovenrand heen. Dat is even wennen maar uiteindelijk prettig. Je hebt gewoon de informatie die je nodig hebt direct in het zicht zonder naar een head-up display te verlangen (wat ik eigenlijk altijd een wat halve oplossing vind).
Voor bestuurder en passagiers zijn vier klimaatzones, die de achterpassagiers op een eigen display kunnen instellen.
20260506-lucid-air-en-gravity-buiten.jpg

Teruggekomen uiteraard een debrief en ik kon in een van de demo's van de Lucid Air plaatsnemen. het verschil is gelijk bij het rijden duidelijk. De basis is vergelijkbaar maar je merkt duidelijk het verschil in hoogte en de ophanging van de auto's. De Air is (uiteraard) juist laag en heeft geen luchtvering maar juist (aanpasbare) mechanische ophanging. Daardoor rijdt deze een stuk strakker en vlotter. Op een of andere manier (wellicht juist door de lage positie) merk je hier wél meer te maken te hebben met een brede auto. Ook is het motorgeluid wat nadrukkelijker maar voor mij niet storend. Gezien het verkeer dat de spits-stand had aangenomen (druk dus, zeker op de in- en uitvalswegen van Hilversum) had ik een rondje gereden waarbij ik niet over de snelweg hoefde.

20260506-lucid-air-dashboard.jpg

De Air heeft een normaal stuur waarbij ook het dashboard op een normale positie staat, het lijkt wat te zweven. Ook hier geldt dat de belangrijke zaken op een logische plaats zijn en de bediening van bijvoorbeeld de spiegels via het scherm gaat snel en logisch. De zitruimte is ook hier royaal, de lengte maakt veel goed. Dit is een sedan, waardoor je de voordelen van een grote achterklep mist maar de Lucid Air is wel duidelijk meer een rijdersauto dan de Gravity. Die is meer op praktische bruikbaarheid ontwikkeld.
Alles bij elkaar was de kennismaking erg prettig. En als ik in de markt bent voor een luxe auto in deze klasse, weet dan dat de Gravity een aanhanger tot 2.700 kg mag trekken (de Lucid Air heeft geen optie voor een trekhaak, ook niet voor een fietsendrager). Gezien de groote van de accu en zuinigheid heb ik ook een check op de actieradius maar links laten liggen... die zal voor de meeste mensen royaal voldoende zijn.
Er wordt gewerkt aan een kleiner model dat ook veel toegankelijker in de markt komt. Daarvoor moeten we geduld hebben.

Ik heb de air wel eens van dichtbij bekeken en gezeten, in tegenstelling tot tesla sprak mij dit model wel gelijk aan. Beetje gek, maar de afwerking en interieur, top! Deze grote SUV zal ook wel een zeldzaamheid blijven door de prijs en potentieel hoge afschrijving. Zou mooi zijn als ze met een maatje kleiner komen.

En een vervolg op de drempel/paaltjes-saga in ons dorp (waar je je druk om kunt maken...). De drempel 'schildpadden' moeten de snelheid remmen van het verkeer voor een aantal verder niet gemarkeerde oversteken die ook niet zo heel vaak worden gebruikt. Maar dan wel steeds door mensen die honden uitlaten of kinderen die spelen. En dat is natuurlijk gevaarlijk. Deze drempels zou je volgens de gemeente met 50 km/h kunnen nemen maar geen ambtenaar die het denk ik ooit geprobeerd heeft. Het zal je een abonnement op veren en schokbrekers opleveren. Om te voorkomen dat je tussen de paaltjes doorrijdt stonden er eerst een soort van vlaggetjes op de weg (tot de eerste zaterdagavond), kleine paaltjes (tot de eerste zaterdagavond). Toen bleef het even stil en kwamen er gele reflecterende paaltjes met een pijl-bord (ongeveer als op de foto) op een kunststof verhoging (die hielden het twee zaterdagen vol). En recent na een nacht afsluiting weer gele paaltjes op een betonnen verhoging. De paaltjes hielden het wederom twee zaterdagen vol (zelfs na Koningsdag!) maar eerst werden ze gebogen en een dag later waren ze weg. Tijdelijke rood-witte schilden moesten schade vanwege de betonnen verhoging voorkomen en nu staan er weer gele paaltjes. Ergens is het natuurlijk te gek voor woorden, maar het hele dorp houdt zich hiermee bezig...
20260506-paaltjes-Nederhorst.jpg

Zeker in het zwart een nogal anonieme auto. Vorig jaar tijdens Sail reden er een paar Air's rond met een Duits kenteken allemaal zwart en geen hond die er naar keek.

Ik vind het een erg fraaie auto. In, ik meen, 2024 heb ik al eens een ongecamoufleerde ‘Test Vehicle‘ gezien in Duitsland, ik vond ‘m erg mooi. Was een witte.

een vervolg op de drempel/paaltjes-saga in ons dorp (waar je je druk om kunt maken...). De drempel 'schildpadden' moeten de snelheid remmen van het verkeer

Wees blij dat de gemeente het zo ontworpen heeft. Nu kan verkeer er tenminste niet middendoor rijden en zo het drempelkussen ontwijken..

In Soest aan de Dalweg hebben ze hetzelfde probleem ( te hard rijden) met veel kruisend (langzaam) verkeer. Daar liggen nu ook van die drempelkussens maar juist iets vanaf de middengeleider (omdat die taps toeloopt). Gevolg is dat een bepaald type groep van automobilisten die kussen wil omzeilen en dus op de tegengestelde rijstrook om het drempelkussen rijdt (dus tussen kussen en middengeleider in). Men doet dat een paar keer en denkt dan geoefend te zijn en dus is snelheid minderen er ook al niet meer bij.. :confused:

Wees blij dat de gemeente het zo ontworpen heeft. Nu kan verkeer er tenminste niet middendoor rijden en zo het drempelkussen ontwijken..

In Soest aan de Dalweg hebben ze hetzelfde probleem ( te hard rijden) met veel kruisend (langzaam) verkeer. Daar liggen nu ook van die drempelkussens maar juist iets vanaf de middengeleider (omdat die taps toeloopt). Gevolg is dat een bepaald type groep van automobilisten die kussen wil omzeilen en dus op de tegengestelde rijstrook om het drempelkussen rijdt (dus tussen kussen en middengeleider in). Men doet dat een paar keer en denkt dan geoefend te zijn en dus is snelheid minderen er ook al niet meer bij.. :confused:
En bij dergelijke waaghalzen kun je nog leuke (bijna) ongevallen krijgen vermoed ik.

Het afgelopen weekeinde stond natuurlijk in het teken van EMWalhalla op zaterdag. Een schitterend en drukbezocht evenement met een hoog 'herinner je je deze nog-nog-nog' gehalte. En ik ben blij een groot aantal Forummers te hebben gesproken (en blijkbaar een aantal gemist).
Voor de gelegenheid kon ik de Toyota Aygo X Hybrid duurtester gebruiken. Die werd linea recta naar de bezoekersparkeerplaats gedirigeerd en mocht daar wat kleur brengen.
IMG-4687.jpg

Het is de eerste keer dat ik in een soort van citybug heb gereden (maar dit is geen citybug meer...)! En het viel me niet eens zo heel erg tegen. De ruimte is voorin gewoon goed en de indruk is volwassen. Dat viel me gewoonweg mee. Achterin is dat duidelijk anders maar voor het weekeinde was dit ruim voldoende. De kofferbak is evenmin erg royaal maar volgens mij vergelijkbaar met de Cinquecento's die ik vroeger had. De belangrijkste bedieningszaken vind je vlot, instellingen zijn gemakkelijk gemaakt. De auto is comfortabel en nodigt ook niet uit tot een erg sportieve rijstijl. Mede daardoor verraste het me toch nog dat ik op het display op kortere stukken nog 1 op 25 (iets beter) voor de snelwegritten zag en zelfs 1 op 32,5 voor wegen waar de snelheid lager lag. Op de terugweg vanuit Raamsdonkveer probeerde ik de wegwerkzaamheden bij Everdingen/Oudenrijn te omzeilen door via Rotterdam te rijden maar ook daar was ik niet de enige en kon ik aansluiten in een aantal files. That's life op de snelwegen in Nederland vrees ik... de stoelen zijn comfortabel zonder zacht te zijn en ook de langere ritten die met de files toch nog zo'n 2 uur duurden zit ik heel okay.
De karakteristiek van de motor en transmissie kende ik natuurlijk nog van de Lexus CT200h en NX300h die we hebben gehad en hoewel je de motor bij optrekken wel hoort stoorde het me niet. Hoewel redelijk vlot is de auto niet uitzonderlijk snel. Het viel me op dat je met deze auto best veel elektrisch kan rijden, wat natuurlijk bijdraagt aan het lage verbruik.

Dus de Golf rechts van de Avenger - verlichting aan - was NIET de dader?

Dus de Golf rechts van de Avenger - verlichting aan - was NIET de dader?
Ja, die was al snel aan de kant gereden. Ergens niet ideaal omdat ik de 'impactsituatie' daardoor niet zag maar ik was zelf gelijk iets naar voren gereden. Intussen zijn de verzekeringen aan de slag (hij was gelukkig wel verzekerd, we hebben bericht gekregen van zijn verzekering).

Wellicht konden deze foto's ook in andere topics staan maar wellicht niet bijzonder genoeg. Ik vond het leuk om een Alpine A290 in een frisse kleur tegen te komen, mét een 'bouwbakkie'. Aparte combinatie, zo'n moderne auto met een 'tijdloze' aanhanger die ik enigszins illegaal had vastgelegd (ik stond stil voor een rood verkeerslicht).
20260519-alpine-met-bakkie.jpg

En een kunstroute in ons dorp bracht me bij een atelier waar de kunst op de begane grond werd vergezeld van automobiele kunst in de vorm van twee Jaguars die in staat van heropbouw waren. Dit zijn projecten van de echtgenoot van de kunstenares.

20260519-atelier.jpg

Het lijkt wel of ik het deze tijd van de kunstobjecten moet hebben... deze begroeide Volvo 740 is niet meer op de openbare weg te zien maar wel bij de Rijkskwekerij in Baarn (vroeger het Bomencentrum). Er staan daar wel meer artefacten van de vorige eigenaar, die fervent Volvo-enthousiast is.

20260522-Volvo-Bomencentrum-IMG-4783.jpg

Verder doet Mr. Mustard het gewoon lekker en zijn er weinig opmerkingen over te maken... in dat opzicht goede tekenen. Onze kat Mollie vindt het wel prettig dat we het afgelopen weekeinde de nodige keren op de fiets op pad waren, zodat ze kon genieten van de schaduw en beschutting die de auto biedt. De kiezeltjes liggen blijkbaar minder lekker dan het smalle betonnen randje.

20260525-schaduw-IMG-4811.jpg

Terug
Bovenaan