roestplekjes behandelen

aaa 2908969

Wegverkenner
Ik heb een klein roestplekje op mijn auto. De vorige eigenaar of de garage zelf waar ik de auto vorig jaar hebt gekocht heeft deze plekken geverfd met 1 of ander meuk en het begint nu weer eraf te bladderen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken om verdere roestvorming te voorkomen en de auto weer mooi wit te maken?

ik vraag mij eigenlijk ook af of ik dit soort plekjes niet beter door een autoschadeherstel bedrijf kan laten fixen. Zo duur kan dat toch nooit worden?

XXOJIAhEKSEkNLd_1746380408.png

Screenshot-from-2025-05-04-19-54-38.png

Screenshot-from-2025-05-04-20-45-21.png

Laatst bewerkt:
Kaal maken en de roest volledig verwijderen. Zinkspray er op spuiten en dan het hele paneel overspuiten.
Ik denk dat je tussen de 500 en1000 euro kwijt bent bij een schadeherstelbedrijf.

Aan de (roest)blaasjes in de lak te zien komt het al van binnenuit. Behandelen aan de buitenkant betekent wat je nu ook meemaakt, namelijk dat het na een jaar weer terugkomt.

Beste is vervangen of een nieuw stuk inlassen. Tweede beste is aan de binnenkant ook de roest weghalen en nabehandelen met ml of dinitrol of rx5.

En de prijs voor spuitwerk loopt de spuigaten uit, ik denk niet dat je voor de genoemde 1000 euro nog klaar bent.

Persoonlijk zou ik dit netjes kaal maken, tegen roest behandelen en zelf spuiten.

Maar het ligt ook aan het doel van de auto. Moet hij als nieuw worden, nog 30 jaar meegaan, of gewoon weer een jaartje langer meegaan?

Het is een miskoop van een bestelbus die ik vorig jaar geleden had gekocht en net weer 2000 euro hebt ingepompt voor reparaties. Dus ik wil dat de auto nog paar jaar mee gaat maar wil er eigenlijk ook niet veel meer geld in steken. Maar dat het gaat wegroesten vind ik ook zonde.

zelfs kaal maken en spuiten kan ik niet.
Het laten doen voor 500-1000 euro wil ik niet.
Dus wat is een tussenweg?

Schuren, insmeren met antiroest en daarna spuiten met een spuitbus moet toch wel lukken?

Een tussenweg is er niet echt, of je moet ergens een hobbyist vinden die het voor een klein tarief wil doen.

Kies een roestomvormer (die hebben ze wel bij de automaterialen zaak - en soms ook wel bij de bouwmarkt) die overschilderbaar is. Kijk vervolgens naar de instructies op dat potje. Vaak staat er op dat er na de omvormer een spuitplamuur of een grondverf op moet voordat de kleurlak komt - dus gewoon die instructie volgen.
Daarna met de kleurcode van de bus naar de automaterialenzaak om een spuitbusje in de juiste kleur te halen. Nog mooier is om met de bus of het tankdekseltje naar een zaak te gaan die de kleur kunnen scannen want dan wordt er ook rekening gehouden met de verkleuring.

Aan de (roest)blaasjes in de lak te zien komt het al van binnenuit. Behandelen aan de buitenkant betekent wat je nu ook meemaakt, namelijk dat het na een jaar weer terugkomt.

Beste is vervangen of een nieuw stuk inlassen. Tweede beste is aan de binnenkant ook de roest weghalen en nabehandelen met ml of dinitrol of rx5.

En de prijs voor spuitwerk loopt de spuigaten uit, ik denk niet dat je voor de genoemde 1000 euro nog klaar bent.

dat dinitrol klinkt wel goed. Is het niet voldoende om die plekjes met dat spul in te smeren en dan verfje eroverheen?
quote van de website:
Dinitrol ML is een Anti-Roest middel dat hoge penetratie waarde heeft. Hiermee wordt het roestproces gestopt c.q. vertraagd.

dat dinitrol klinkt wel goed. Is het niet voldoende om die plekjes met dat spul in te smeren en dan verfje eroverheen?
quote van de website:
Nee, dat is meer maskeren dan echt aanpakken. Als de roest niet goed wordt behandeld, of je slaat een stuk over dan is het binnen een jaar weer terug. Roest kan je remmen met dinitrol, maar dan moet je wel alles mee pakken. De roest die je ziet is niet altijd alle roest, onder je lak kan het proces verder gaan zonder dat jij het ziet. Het beste is het deel er uit slijpen/kaal. Dan overspuiten, ik weet niet hoe oud de auto is. Maar als die op leeftijd is en je wil het zelf doen houd dan rekening met kleurverschil.

Terug
Bovenaan