routeplanner ABRP

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal, komende zomervakantie gaan we voor het eerste met de electrische auto op vakantie (Skoda Enyaq 60 kw). Ik wil voor de navigatie en het vinden van de laadplekken ABRP gebruiken en ben me wat aan het verdiepen in de app. Nu valt me op dat ABRP laadplekken kiest en je dan de auto laat laden van (bijvoorbeeld) 20 tot 53 procent van de batterij, je vervolgens pakweg 100 kilometer laat rijden om dan weer te gaan laden....

Zou het voor lange reizen niet veiliger zijn de auto in deze gevallen altijd tot 80% te laden. Het voelt een beetje tricky en tegennatuurlijk om de auto niet door te laden tot de max (80%) als je wel die mogelijkheid hebt...

Heeft iemand ervaring met het maken van vakantiereizen en de laadplanning die ABRP voorstelt?

De snelheid van laden is niet gelijkmatig. Bij 70% gaat het laden vaak wat langzamer dan bij 50% bijvoorbeeld.
ABRP kent volgens mij van de verschillende auto's deze eigenschap en komt zodoende ook tot de conclusie dat vaker (maar niet tot 80%) sneller is. In diverse praktijk testen is dat ook zo gebleken. Maar soms is iets minder laden en 15minuten later aankomen wel meer ontspannend. Je kan (in ieder geval in de webversie) dan ook dit soort zaken naar eigen smaak aanpassen.

ABRP houdt ook een veiligheidsmarge aan (rekent bijvoorbeeld met wat hoger verbruik dan de auto waarschijnlijk zelf heeft). Deze marge kan je ook wat hoger zetten.
Verder heeft ABRP met veel van de snelladers een koppeling en kan dus zien of een lader stuk is of op het moment bezet.

De echte hardcore lange afstandsrijders op een Tesla-forum gingen graag bij een zeer lege accu laden om weer flink leeg bij de volgende supercharger aan te komen omdat 40->80% laden langzamer gaat dan 10->50%

Ik ga er echter wel vanuit dat Tesla's in de VS toen nog exclusief waren.
Nederlandse verhalen van niet Tesla rijders hebben het over kapotte laders bij de Lidl en nummertjes trekken in Noord-Frankrijk.

Ik zou vooral veel laden, liever een uurtje extra per rit dan zweetaanvallen met nog 2% accu. Als je dan na 2 jaar de slag te pakken hebt (en er vast weer meer laders zijn) kan je eens gaan stunten onder de 10%

Let in ABRP ook op de instellingen, bv met welke percentage je aan wilt komen bij een lader of je bestemming en bv of je gebruik wilt maken van de voorkeursladers

Zou het voor lange reizen niet veiliger zijn de auto in deze gevallen altijd tot 80% te laden. Het voelt een beetje tricky en tegennatuurlijk om de auto niet door te laden tot de max (80%) als je wel die mogelijkheid hebt...

Heeft iemand ervaring met het maken van vakantiereizen en de laadplanning die ABRP voorstelt?
Uhnee? Juist niet: want je laadsnelheid, zakt juist in wanneer je tot 80% laad. Zo is het bij mijn Nissan Leaf beter om tot 65% snel te laden, en dan weer 100km tot 150km te kunnen rijden.

Dan tot 80% te laden: want dan sta je langer bij de snellader, terwijl je waarschijnlijk toch nog wel een 2e keer moet snelladen. Wat wel zo is ABRP houdt geen rekening met de kosten...

Wat ABRP wel doet: het rekent in-principe uit, hoeveel je dien snel te laden om met circa 10% of 20% op je eindbestemming aan te komen. Nergens voor nodig om aan een dure snellader tot 80% snel te laden, terwijl 50% voldoende is om je eindbestemming te halen. AC laden is in de regel ja veel goedkoper.

Ik probeer mijn snellaadstops altijd bij een Lidl te plannen, daar doe je snelladen voor € 0,65 en die laat ABRP ook wel zien. Maar ik heb er bijvoorbeeld geen probleem mee, om een stuk binnendoor te rijden. Als ik zo het rijbereik kan vergroten en ook kan snelladen.

En als ik circa 50km aan rijbereik te kort kom, wil ik ook wel gewoon een laadstop doen bij een 22kW lader: dan laad ik met 6kW bij, dus 6kWh en daar kan ik dan circa 50km mee rijden in de zomer. In de tussentijd gaan wij dan eten, of gewoon een tussenstop in een leuk stadje/dorpje.

Als je dan 2 uur aan zo'n 22kW lader staat te laden, heb je toch weer circa 100km rijbereik erbij. Wanneer je 12kWh/100km als gemiddelde hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
ABRP... en ik zou er evengoed Waze kunnen bijplaatsen voor mijn probleem. Ik heb sedert een paar maanden een nieuwe Opel Grandland GS electric en heb een probleem met ABRP/Waze en Android Auto in deze wagen.

Bij het instellen van een route (in beide apps) kan ik zogezegd starten, maar na een paar seconden gaat het scherm terug naar de Home instelling van de Opel. Om na een paar seconden opnieuw naar de app te gaan met de vraag of ik nog steeds naar bestemming xxxx aan het rijden ben, om het rijden te hervatten. En deze lol blijft zich continu om de zoveel seconden herhalen.

Enkel de routeplanner Maps van Google en deze van de wagen zelf werken perfect.

Hoogstwaarschijnlijk een foutje in de software van de wagen (denk ik dan) want bij de zoon in een Skoda werkt alles perfect. Op Facebook (in de Waze community) staat zelfs een video van een Opel (in dit geval Vauxhall) waar iemand met dit probleem kampt. Blijkbaar dus eigen aan de Opel Grandland (??)

Mocht er iemand zijn die toch nog een tip heeft ????

Wat ik vorig jaar deed was zo rond de 100km range kijken waar je kunt laden en dan daar pauzeren, ik liet de auto dan gewoon zijn ding doen, en kwam er achter dat de auto vaak al ruim boven de 80% zat zodra iedereen een toilet had bezocht en iets had gegeten en gedronken.
Die ABRP is een fijne app, maar ik wist toen nog niet welk verbruik ik kon verwachten met een dakkoffer op het dak.
Als je veel bij een zelfde provider kunt/moet laden (ionity/tesla/...) is het vaak lonend om bij zo'n partij een maand-abbonement af te sluiten, meestal heb je dat er na 2 of 3 keer laden wel uit.

Enkel de routeplanner Maps van Google en deze van de wagen zelf werken perfect.
Je zou bijna denken dat het een ding is van Android Auto (maar wellicht specifiek voor deze auto). Ik vind zelf TomTom Go (ja, betalend na 75 km in een maand) wel fijn, op gebied van elektrisch laden vooral vanwege de balk aan de zijkant waar je onder andere opladers langs de route in ziet (niet consequent overigens maar zeker op de snelweg zeer bruikbaar). Als je een Android telefoon hebt zie je via een aantal stippen zelfs een indicatie over de snelheid van de lader (langzaam, pakweg 11 kW en snelladers). Voor mij was dat de 'vervanger' van ABRP. Probeer die eens. Anders (of in ieder geval) zou je kunnen kijken of je de meest recente versie van Android op je telefoon hebt. Dat zou ook kunnen helpen. Of je telefoon ontkoppelen, dan de motor/contact afzetten en opnieuw koppelen. Dat wil wel eens een gremlin oplossen.

Na wat verder zoeken vond ik dit :

A Better Routeplanner (ABRP) is een app die speciaal is ontworpen voor elektrische voertuigen om routes te plannen inclusief laadstops. De app is beschikbaar voor Android en iOS en heeft momenteel nog geen officiële ondersteuning voor Android Auto, maar er wordt wel aan gewerkt.

ABRP en Android Auto:
  • Momenteel geen officiële ondersteuning:
    Hoewel ABRP een populaire routeplanner is voor EV's, is de app nog niet volledig geïntegreerd met Android Auto.
  • Ontwikkeling in uitvoering:
    De ontwikkelaars van ABRP zijn bezig met het toevoegen van Android Auto-ondersteuning, maar er is nog geen releasedatum bekend.
Ik heb dan maar mijn abo bij ABRP voorlopig opgezegd tot ik ooit eens verneem dat het opgelost is. Maar misschien ben ik tegen dan reeds over gestapt naar de TomTom (die origineel in de wagen voorzien is) zoals Roadracer schrijft.

Laatst bewerkt:
die origineel in de wagen voorzien is
Klopt inderdaad, we hadden dat ook in de ë-C4. Echter, ik gebruikte ook toen toch liever TomTom Go voor dat bedragje per jaar. Al was het maar voor de écht actuele kaarten en de wat mooiere en duidelijker kleuren via Apple Carplay (en uiteraard ook Android Auto)... ook hadden we niet een onderscheid tussen verschillende soorten laders in de in-auto navigatie die je dan bij Android Auto wel hebt.

Ik heb deze morgen de app Tom Tom Go geînstalleerd, een abo genomen voor een jaar.... en wat denk je : identiek hetzelfde probleem als bij Waze en ABRP, opstarten en uitvallen, opstarten en uitvallen... en dit om de paar seconden. Het is niet dat ik een boterham minder ga moeten eten door dit abo, maar leuk is toch anders.
Volgens mijn bescheiden mening moet het toch te maken hebben met de software van de auto. Het zou al te gek zijn dat én Tomtom, én ABRP én Waze in hetzelfde bedje ziek zijn.
Dus nog maar eens een mailtje naar Opel-België.

Terug
Bovenaan