Ruime 7zitter

MatthijsGaasbeek

Startmotor
Wij zijn op zoek naar een vervanging van onze Mazda 5. Fijne auto, maar gaat al richting de 20 jaar. Als gezin met 3 lange kinderen wordt de auto ook te krap. Met lang bedoel ik dat de oudste mij al voorbij schiet en de 2 anderen dat de komende jaren ook gaan doen. Oftewel ik zoek iets ruimers én een zevenzitter. Er moeten ook extra mensen meekunnen en een 5-persoons is dan te krap. Luxe is in dit verhaal mooi meegenomen; eenvoudigheid vind ik niet verkeerd.

Eerst dacht ik aan een busje (zoals VW) maar er zit nog een categorie onder, de Ludospace. Natuurlijk heb ik al wat lopen zoeken. Het blijkt dat één onderstel voor verschillende merken gebruikt wordt: De Peugeut Rifter, Citroën Berlingo en Opel Combo Tour hebben hetzelfde onderstel. Vanaf 2019 zijn daar ook de Toyota Proace City en Fiat Doblo bijgekomen. En dan heb je nog de VW Caddy 7 persoons, die volgens mij een ander onderstel heeft. En natuurlijde Dacia Lodgy: goedkoop onderstel maar lelijke achterkant.

Heel veel keuze maar ik laat mijn oog op dit moment vallen op de Peugeot Rifter. Een collega heeft een Partner Tepee en die voldoet qua ruimte goed.

Nu heb ik een paar vragen, maar alle goedbedoelde advies is welkom.
- mis ik een type in het overzicht hierboven waar ik zeker ook even naar moet kijken?
- is er een goede database waar ik kan vinden wat de zitafstand van de derde rij is?
- bij welke series van de Rifter (en aanverwanten) moet ik zeker wegblijven? 5008 heeft bv. een hele serie waar je die van voor 2015 links moet laten liggen. Over de Rifter, Berlingo ed. kon ik dat niet vinden.

de achterste 2 stoelen van zo'n rifter zijn ronduit heel krap. Alleen geschikt voor kleine kinderen. kwestie van referentie natuurlijk maar is alles behalve ruim.

Overigens, niet alleen het onderstel van de rifter, combo en alle soortgenoten zijn gelijk. het zijn gewoon vrijwel exact de zelfde auto's met gelijke motoren. het is de 1.2 motor die in die 5008 juist zo'n slecht imago bezorgd, de rest van de peugeot 5008 is helemaal niet zo verkeerd. Juist deze 1.2 motor zit ook in de Teppee, rifter, combo, etc. als ik mij niet vergis.

- mis ik een type in het overzicht hierboven waar ik zeker ook even naar moet kijken?

ja het is net wat je zoekt qua ruimte. Je kunt ook gewoon naar een renault grand scenic kijken bijvoorbeeld. Zit misschien wel ruimer dan de rifter, meer auto, fijne betrouwbare 4 cilinder.

Je hebt geen indicatie gegeven van het budget waarbinnen je kijkt, maar ik heb een selectie gemaakt van zevenzitters rond jouw bouwjaar. Daar zitten ook nog andere opties tussen naast de al genoemde Renault Scenic, namelijk de Opel Zafira, BMW 2-serie Tourer of de erg ruime Ford Galaxy... Je kunt met de selectie uit de link spelen en wellicht geeft dat auto's waar je niet zo snel aan zou denken. Kijk ook naar de gebruikersreviews van de modellen die je op het oog hebt, die geven ook een idee van de auto's in het dagelijkse leven.

Waarom zou je met 3 kinderen voor een 7 zitter gaan? Op een busje na zijn ze allemaal erg krap op de laatste zit rij en bagageruimte is er ook niet als je de stoelen er in laat zitten.
Wat is lang? Leuk dat je aangeeft dat ze langer zijn dan dat jij bent, maar dat zegt ook niks.

^^ Ik zag de EV variant, in personenautovorm dus, van de week nog rijden. :)
Ik wilde aan de bestuurster wel vragen: hoe zit het met je batterijpakket.. zit daar nog wat leven in of niet? ;)

mis ik een type in het overzicht hierboven waar ik zeker ook even naar moet kijken?

De Renault Kangoo is er ook als zeven persoons versie, de verlengde variant die je ook bij de bestelvariant hebt.
Volgens de AW carbase alleen met dieselmotor in NL geleverd..

m1my4fwb4vto_800.jpg

5008 heeft bv. een hele serie waar je die van voor 2015 links moet laten liggen.
Klopt, maar… dat is specifiek de 1.6 THP-motor! (Niet Googelen voor het slapengaan… :p)
De latere motoren in het nieuwe model vanaf 2017 zijn zover ik weet wel goed, op de 1.2 na. (Ook Niet Googelen voor het slapengaan… :p) Wij hebben sindskort een 2019 5008 met de 1.6 PureTech 180pk icm 8-traps automaat. Niet slecht, al deed-ie het in onze vorige 2019 508 SW beter. Maar dat zal aan het formaat van de auto liggen, dat kun je het blok niet kwalijk nemen. ;)

Hoe oud zijn de kinderen? Reden waarom ik dat vraag: wij hadden destijds ook zo'n dilemma, uiteindelijk een busje gekocht (ook handig voor andere dingen) en vervolgens gingen de kinderen bijna nooit meer allemaal tegelijkertijd mee omdat ze hun eigen leven kregen.... Uiteindelijk zijn we nog maar 1 keer met z'n allen op vakantie gegaan.

Dank voor alle reacties voor zover! Ik blijf even hangen op de Rifter, maar dat kan ook een Berlingo of Tourer worden. Net wat ik tegenkom. Uitgebreid filmpje

Allereerst over de motor: ik zag bv een Rifter met een Puretech 1.2 uit 2019.
a) de problemen van de Puretech kende ik al omdat ik ook naar de 5008 had zitten kijken. Daar zou je vanaf 2015 veilig zitten, maar bij oa ANWB kom ik tegen dat er tot modellen uit 2018 nog problemen gemeld worden
b) kan ik niet zo snel vinden of de Puretech van deze serie al verbeterd is. Dus dat is 'hangende het onderzoek' ;-)

De derde rij: als ik in deze video kijk (gaat specifiek over de Rifter Long) dan heb je 22-35cm ruimte. De video-man kan er zitten. Ga het straks even testen met één van de kinderen hoeveel ruimte er in de Mazda zit. De stoelen zijn inderdaad kleiner dan de 2e rij: 40 van zitting naar grond. Leuning is 55cm. Breedte wordt niet gemeten.

En dan de leeftijd: tot 15 jaar, dus de komende jaren rijden ze nog wel mee. De familie woont aan de andere kant van het land en die bezoeken we ook regelmatig. Zeker 1 keer per maand en dan gaan ze allemaal mee omdat ze een goede band met de neefjes en nichtjes hebben (zelfde leeftijden).

Als het wat exclusiever mag zijn, een Mercedes R-klasse LWB in 7 zit configuratie?
Kosten geen spreekwoordelijke dr.l meer en heb je nog royaal budget over voor als er iets misgaat.
1x in meegereden achterin en man, wat een heerlijk rijdende auto is dat. Zijn ook geleverd als AMG met een V8 maar er zijn meer voordelige opties uiteraard.

TS waarom neem je niet zo'n volkswagen polo busje? Die zijn erg ruim. Passen genoeg mensen in. Ook geschikt voor lange mensen
En het is een simpel busje met niet al te veel tierelatijntjes.

De Dacia Jogger lijkt mij ook een goede keus.
Veel ruimte, degelijke techniek, lage kosten, en een scherpe prijs.

De al genoemde Renault Grand Scenic en Espace zijn natuurlijk ook uitstekende keuzes.

Terug
Bovenaan