Ruime betrouwbare gezinsauto voor 15k-20k

Joost 7288731

Startmotor
Beste autoliefhebbers,

Ik zoek een betrouwbare en ruime tot zeer ruime gezinsauto met een kleine op komst, is het tijd om van de tot nog toe relatief (onbetrouwbare) ford focus uit 2014 af te stappen.

Autos die voor mij nu in het ook springen:
1. Volvo V70 2.5ft van ergens rondom 2010.
2. Mazda 6 sportbreak 2.5gtm.
3. Renault Talisman (nog niet heel erg in verdiept maar hij smoelt mooi).

Nu dat ik momenteel elke keer met haast zenuwen het 1.0 motortje start en voorzichtig rij wil ik toch wat meer (motorinhoud) en hierbij ook meer vertrouwen dat het blok iniedergeval betrouwbaar is.

Zijn er nog stationwagens die ik over het hoofd zie, die zeker bij dit lijstje op moeten ?

En ohja, het verbruik van de auto zal mij eerlijk gezegd een worst wezen, hij moet vooral fijn rijden en betrouwbaar zijn!

ik zie uit naar de reacties!

De talisman is de modernste van je lijstje, de 1.6 is een betrouwbaar blok, kreeg bij de facelift een 1.3
De laatste generatie kia optima is wellicht interessant als 2.0 turbo

Laatst bewerkt:
Hoeveel ruimte heb je nodig? De Focus uit 2014 is op de achterbank relatief krap. Het nieuwe model is veel ruimer bijvoorbeeld. Blok is ook meer betrouwbaar.

Maar goed, als het vertrouwen er niet is, kan je kijken naar een (groter) ander blok en ook met meer cilinders. Maar je hebt ook wel C-segment wagens met 4-cilinder. Die zijn wellicht ruim genoeg en dan heb je wat meer keuze. Denk aan een Kia Ceed, Hyundai i30 of een Opel Astra K.

Die zijn wel iets minder ruim op de achterbank dan de meeste D-segment stationwagens. Maar nogmaals, heb je dat echt nodig?
Ipv Talisman zou je nog kunnen kijken naar een Megane. V70 prachtige auto voor die leeftijd, maar ik vind dat je dan een relatief oude auto koopt. Maar als je dat ziet zitten, zeker doen.

Ik begrijp de opmerking van Magniefieke malloot over de C-segment stations. Die zijn prima ruim als je met één kleine zit.

Als je voornemens bent om kort op elkaar twee koters op de wereld te zetten dan is een D-segment inderdaad aan te raden. Mocht je er wat jaren tussen hebben zitten of het bij één laten, dan voldoet een C-segment wat mij betreft ruimschoots (al is meer ruimte altijd fijn).

Hier zit het nageslacht behoorlijk kort op elkaar en dan zit je op een gegeven moment met meerdere kampeerbedjes, buggy, etc. en dan voldoet een C-segment niet echt. Dit is overigens maar voor een relatief korte periode dat je met dit ruimte-issue zit. Nadat ze een jaar of 2 zijn heb je al die rommel niet meer nodig.

De Renault Talisman is jonger dan de andere twee. De auto staat bekend als comfortabele en ruime auto, en is heel betrouwbaar.

De Volvo is ook een ruime en comfortabele auto, de reputatie is beter dan de werkelijke kwaliteit en betrouwbaarheid.

Met de Mazda heb ik geen ervaring.

Mijn broer heeft er vele jaren een Renault Talisman gehad, dit was de enige leaseauto waar hij het contract steeds van verlengde tot de leasemaatschappij dit niet meer wilde doen.
Hij heeft ook een Volvo V70 uit 2012 gehad die toch wel tegen viel als je kijkt naar de betrouwbaarheid en kwaliteit .

De Opel Insignia is denk ik ook een goede optie.

Succes.

V70 met 2.5 uit 2010? Volgens mij is dat fantastische Volvo blok niet zo lang geleverd. Mazda is Japans dus vrijwel altijd goed. Bij Renault zit je toch aan een 1.6 turbo. Vrij klein blok voor zo'n grote auto. Talisman is weinig verkocht. Dus voor scherpe prijzen. Maar ergens ook weer een gok, een oudere Renault die niet populair was.

Mazda is Japans dus vrijwel altijd goed
Bij de 6 goed opletten op het bouwjaar. Volgens mij zijn ze pas na 2016 goed roestbestendig gemaakt. Daarvoor zou ik ze laten staan. Mocht het een serieuze kandidaat zijn, Google daar vooral op.
De GTM heeft overigens 19" lichtmetaal. Mooi om te zien, maar dure bandjes tenzij je LingLong-rommel neemt.
Prachtige auto om te zien, niet de meest moderne. Wel redelijk zuinig voor z'n formaat en geen turbo die kapot kan.

De talisman is de modernste van je lijstje, de 1.6 is een betrouwbaar blok, kreeg bij de facelift een 1.3
De laatste generatie kia optima is wellicht interessant als 2.0 turbo
Bedankt voor de reactie,
Ik heb inmiddels wat meer reacties gelezen en die Talisman begint mij steeds meer aan te spreken.

De Kia optima is niet helemaal mijn smaak qua uiterlijk !

Hoeveel ruimte heb je nodig? De Focus uit 2014 is op de achterbank relatief krap. Het nieuwe model is veel ruimer bijvoorbeeld. Blok is ook meer betrouwbaar.

Maar goed, als het vertrouwen er niet is, kan je kijken naar een (groter) ander blok en ook met meer cilinders. Maar je hebt ook wel C-segment wagens met 4-cilinder. Die zijn wellicht ruim genoeg en dan heb je wat meer keuze. Denk aan een Kia Ceed, Hyundai i30 of een Opel Astra K.

Die zijn wel iets minder ruim op de achterbank dan de meeste D-segment stationwagens. Maar nogmaals, heb je dat echt nodig?
Ipv Talisman zou je nog kunnen kijken naar een Megane. V70 prachtige auto voor die leeftijd, maar ik vind dat je dan een relatief oude auto koopt. Maar als je dat ziet zitten, zeker doen.
Ik snap terechte vraag voor wat betreft de benodigde ruimte, nu is het zo dat ik gewoon ten eerste gewoon gek ben op ruimte, en de meeste D-segment autos mij meer aanspreken als de bijvoorbeeld genoemde c-segmenters.

En inderdaad de eerste kleine is op komst en het idee is dat de 2e niet meer als 2 jaar later zal komen.

Het is dus ook de bedoeling dat de auto voorlopig nog even meekan ( ook qua ruimte ).

Voor wat betreft de v70 die staat nog steeds op het lijstje, maar is inderdaad wat ouder en vraag mij dan ook af in hoeverre dit de betrouwbaarheid zal schaden..

Die smacht naar ruimte snap ik heel goed, wij zijn met de tweede ook overgestapt van een Focus naar een Mondeo. Nu weer een Focus, die echt ruimer is dan de vorige zoals ik zei. Staar je niet helemaal blind op het segment overigens. Ga ook passen, mocht je al wat hebben wat stoeltjes betreft. Maxi taxi kost zeker ruimte! Onze oudste gaat inmiddels steeds vaker zonder extra zitje, wordt het wel makkelijk van!

Talisman snap ik wel hoor, kijk ik ook nog wel naar. Wel wat verschillende verhalen over de automaat, maar gemiddeld gezien is de auto volgens mij wel betrouwbaar. Vooral ook kijken naar het gepleegde onderhoud of het gebrek daaraan. En overige geschiedenis.
Een mooie diepblauwe Initiale Paris... heerlijk!

V70 met 2.5 uit 2010? Volgens mij is dat fantastische Volvo blok niet zo lang geleverd. Mazda is Japans dus vrijwel altijd goed. Bij Renault zit je toch aan een 1.6 turbo. Vrij klein blok voor zo'n grote auto. Talisman is weinig verkocht. Dus voor scherpe prijzen. Maar ergens ook weer een gok, een oudere Renault die niet populair was.
Zie hier, weliswaar uit Zweden, mogelijk dat hier een verschil in zit met Nederlands geleverde modellen dat durf ik niet te zeggen.

Volvo V70 2.5FT R-Design 230PK Automaat LEER / XENON / PDC /
€ 17.945,00

Ik blijf dat relatief kleine blok met veel vermogen inderdaad ook lastig vinden.
Maar zolang ik overal lees dat die betrouwbaar is..

Hier wil ik mij zeker verder in verdiepen.

De Mazda blijft voor mij op dit moment zeker naast de Talisman de gedeelde nummer 1, mits de roestvorming aangepakt is. Hier heb ik namelijk al vaker wat over gelezen.

Dank voor de reactie !

Zie hier, weliswaar uit Zweden, mogelijk dat hier een verschil in zit met Nederlands geleverde modellen dat durf ik niet te zeggen.

Volvo V70 2.5FT R-Design 230PK Automaat LEER / XENON / PDC /
€ 17.945,00

Ik blijf dat relatief kleine blok met veel vermogen inderdaad ook lastig vinden.
Maar zolang ik overal lees dat die betrouwbaar is..

Hier wil ik mij zeker verder in verdiepen.

De Mazda blijft voor mij op dit moment zeker naast de Talisman de gedeelde nummer 1, mits de roestvorming aangepakt is. Hier heb ik namelijk al vaker wat over gelezen.

Dank voor de reactie !
Zelf jaartje geleden ongeveer voor dezelfde keuze gestaan, budget was rond de 22.000.

Gekeken voor een Talisman, Mazda 6, BMW 3 touring, VW Passat. Uiteindelijk gekozen voor een Mazda 6 Sportwagen uit 2019, dus laatste facelift model met alle opties, leren bekleding en een automaat.

Nu een jaartje later en 20.000 km verder kan ik werkelijk waar over niks klagen tenzij je perse de nieuwe en grootste entertainment displays wil. Maar dat is voor ons geen enkele voorwaarde, en gezien de modellen die je noemt voor jou ook niet.

Ik weet niet wat je met je auto gaat doen maar de Mazda met de 2.5 is dat geen overkill? De 2.0 is prima.

De Talisman was ook lang kanshebber maar als je eenmaal in de Mazda hebt gezeten (neem wel de laatste facelift, vanaf 2018!) is dat toch echt een ander niveau kwaliteitsbeleving. Trouwens, roest bescherming is bij het laatste model Mazda 6 GEEN issue meer.

Waarom je voor een zuipschuit als de v70 zou gaan, geen idee. Lees nu dat verbruik je niet boeit...Maar het is gewoon een oudere auto. Zou er niet zo snel voor kiezen.

Ik heb het even teruggezocht, de 6 stond ook op mijn shortlist toen ik mijn vorige auto verving, heb destijds aardig wat research gedaan. Tot 2014 is er te weinig roestbescherming op de 6 aangebracht.
Met 2015+ zit je dus volkomen veilig.

Bij mij viel de 6 overigens af vanwege ouderwetse automaat (de handbak schijnt ontzettend goed te schakelen overigens, maar daar had ik geen zin meer in) en het kleine scherm en de aanpassing die nodig was om Android auto / Apple CarPlay makkelijk aan het infotainmentsysteem te koppelen.
Verder vinkte het zo'n beetje alle boxjes aan. Nog steeds een mooi ding om te zien.

Ik heb het even teruggezocht, de 6 stond ook op mijn shortlist toen ik mijn vorige auto verving, heb destijds aardig wat research gedaan. Tot 2014 is er te weinig roestbescherming op de 6 aangebracht.
Met 2015+ zit je dus volkomen veilig.

Bij mij viel de 6 overigens af vanwege ouderwetse automaat (de handbak schijnt ontzettend goed te schakelen overigens, maar daar had ik geen zin meer in) en het kleine scherm en de aanpassing die nodig was om Android auto / Apple CarPlay makkelijk aan het infotainmentsysteem te koppelen.
Verder vinkte het zo'n beetje alle boxjes aan. Nog steeds een mooi ding om te zien.

Hadden hiervoor een CX5 met handbak, die inderdaad extreem goed schakelde.

De automaat uit de 6 is inderdaad niet de snelste maar daar staat tegenover dat hij bulletproof is. En zelf hadden we geen ervaring met andere automaten (die uit de Volvo 850 van mn ouders vroeger niet meegerekend) dus helemaal happy hiermee. Rijden onze auto's zelf altijd tot circa 250.000 km en geen zin in DSG achtige taferelen met potentieel duizenden Euro's aan reparatiekosten.

Maar eerlijk is eerlijk, buren rijden een Passat met DSG en die is sneller. Maakt het mij uit? Nee zeker niet. Al helemaal niet jaloers op de prijzen voor onderhoud bij hun VAG dealer.

CarPlay en Android zit er regelmatig gewoon standaard op (ook de onze).

Nb: wil de topicstarter ook nog meegeven om een BMW 3 touring te checken van het vorige model na de facelift. Kinderziektes zijn eruit en blijf het een mooie auto vinden met echt een puik interieur. Volgens mij heb je de ruimte van een Talisman oid echt niet nodig. Wel kan het onderhoud prijzig zijn maar goed... onderhoud is behoud.

Ik ging voor de Passat. Enorm ruim, fraai afgewerkt. Betrouwbaar. Ik vind het een mooi model. Relatief groot aanbod waar je uit kunt kiezen.

Ik zou juist de Mazda kiezen. Zeker vanaf 2015 geen last meer van roest (had ik met mijn 6 van 2009 ook geen last van trouwens), prachtig dashboard, lekker ruim en fantastische wegligging.
Zo'n 13 in een dozijn Passat zou ik juist niet doen. Best wel ruim, maar zeker niet geheel betrouwbaar, saai dashboard en wegligging is maar zo zo en...elke saai niet auto liefhebber rijdt erin.

Ik ging voor de Passat. Enorm ruim, fraai afgewerkt. Betrouwbaar. Ik vind het een mooi model. Relatief groot aanbod waar je uit kunt kiezen.
En dan zeker met een DSG bak en die cilinder uitschakeling? Mij niet gezien qua betrouwbaarheid met hogere kilometerstanden (200.000 +).

@ topicstarter, hoelang / welke kilometerstand wil je je auto rijden?

En dan zeker met een DSG bak en die cilinder uitschakeling? Mij niet gezien qua betrouwbaarheid met hogere kilometerstanden (200.000 +).

@ topicstarter, hoelang / welke kilometerstand wil je je auto rijden?
Ik heb precies die combinatie zonder problemen van 0 naar de 150.000 km gereden. En onze tweede auto in die combinatie van 110.000 naar de 225.000 km. Ik durf iedereen aan te raden ze te kopen.

Zou je in dit geval niet voor een Skoda gaan?
Ruimte zat (ook achterin) en redelijk degelijk in elkaar geknutseld. Spannend gaat het nooit worden, maar met 150Pk is het zeker niet behelpen.

Ik heb zelf zo'n facelift Octavia uit 2020. Bedenk wel, die Octavia is een model dat feitelijk stamt uit 2013, volgens mij nog gebaseerd op een Golf VI die nog ouder is. Op sommige punten kom je dat wel tegen, dus als je een moderner platform zoekt (wat zeker kan met dit budget) is dit wel iets om rekening mee te houden. Verder prima auto, veel ruimte maar niet spannend zoals gezegd.

Zou je in dit geval niet voor een Skoda gaan?
Ruimte zat (ook achterin) en redelijk degelijk in elkaar geknutseld. Spannend gaat het nooit worden, maar met 150Pk is het zeker niet behelpen.

Volgens mij kan je met dit bedrag ook een generatie jonger een Octavia kopen. Misschien wel iets meer kilometers dan, maar daar zou ik me niet op blindstaren. Dit is wel een van de laatste van deze (facelift) generatie.

Een Octavia is inderdaad niet superspannend, maar zeker ook ruim.

Hieronder een paar opties van deze nieuwe generatie, binnen (of net boven) budget:

Binnen:

Net boven:

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan je met dit bedrag ook een generatie jonger een Octavia kopen. Misschien wel iets meer kilometers dan, maar daar zou ik me niet op blindstaren. Dit is wel een van de laatste van deze (facelift) generatie.

Een Octavia is inderdaad niet superspannend, maar zeker ook ruim.

Hieronder een paar opties van deze nieuwe generatie, binnen (of net boven) budget:

Binnen:

Net boven:

Die laatste is zeker een mooie spec (heb zelf ook die kleur :cool:). De 1.5 TSi met handbak is denk ik wel een fijne combi, ik vind zelf de DSG veel te lage toeren houden waardoor het vermogen niet helemaal tot zijn recht komt af en toe.

Terug
Bovenaan