Ruimte vs efficiëntie - Welke EV?

Schaap

Net ingestapt
Beste,

Met oog op gratis laden op werk voor al het personeel en het naderende einden van m'n huidige benzine station ben ik aan het kijken naar een full ev. Budget is zo'n 25k. Ik verwacht zo'n 30% zelf buiten huis te laden.

Ik rij tussen de 20-24k per jaar. Normale ritten zijn 52 retour met veel stoplichten op n-wegen. 1x per week moet ik ongeveer 230 kilometer op een lading kunnen doen, ook in de winter. Met 2 kids en een hobby als windsurfen past de station ons perfect. Dit is momenteel een Bmw e91. Vandaar dat ruimte hoog op mijn wensenlijst staat.

Maar om geheel eerlijk te zijn is dit niet altijd nodig. Over het algemeen zit ik dus de ritten naar werk in de auto, zo'n 30 min. Daarom ben ik zelf op de volgende modellen uitgekomen: Let op, ik heb ervaringen met de model 3. Erg snel. Werkt allemaal prima. Betrouwbaar. Maar stug en stoelen na 2 uur wat minder fijn.

Eisen: Bereik 260+ km in winter op 1 lading. Ruim genoeg voor gezin met 2 opgroeiende kinderen met nu nog kinderstoelen. Optioneel trekhaak. Max 130k op de teller.

- Model 3 SR facelift van '21/'22 -> Meest efficiënte EV. Veel laadruimte maar in een wat onpraktischer sedan vorm. Afweging bereik, 100% laden en snelheid icm stugheid.. Eis is dat er een trekhaak gemonteerd moet kunnen worden (op kenteken).
- Skoda Enyaq 60/80 -> Erg ruim maar minder efficient. De 80 kw versies zijn vaak boven budget. Software issues gekend, systeem trager dan tesla. Wel erg comfortabel.
- Hyundai Ioniq 5 -> Grote accu vaak ook boven budget. Wat problemen bekend met ICCU. Comfortabel. Ik vind dit wel een grappig model. Ken de kwaliteit van afwerking niet.
- Wildcard -> BMW IX3. Deze beginnen in de buurt te komen. Maar op basis van normale platform. Kent ook wat issues. Wel dezelfde Bmw ervaring en klasse.

Modellen die wat mij betreft afvallen: MG5 vanwege bereik. EV6 vanwege looks (Vind deze persoonlijk echt spuuglelijk.)

Wat zijn jullie ervaringen en/of aanbevelingen? Ik hoor het graag!

Met windsurfen zou ik voor een lager model kiezen, dat lijkt me gemakkelijker bij het opbinden van de planken. Dan kom je weer sneller uit bij de Tesla 3 of Ioniq 5. Je vindt van de Ioniq 5 praktijkervaringen van berijders. En als ik Ioniq 5 en 25.000 als prijs aanhoud, zitten er best een aantal grote accu's in de selectie (pakweg eenderde of een kwart). Je hebt in ieder geval wat keuze. Tesla 3 heeft nadeel van een sedan-carrosserie, dat zou ik minder handig vinden met windsurgen als hobby. Heb je aan bijvoorbeeld een Polestar 2 LR gedacht? Ik zie in een bredere selectie (minimale range 400 km moet een heel eind okay zijn voor je vraag naar 230 km in de winter) ook enkele Volkswagens ID3 en Cupra Borns terugkomen, met een 62kWh accu kom je een eind maar er zijn er ook een paar met 77 kWh. Anders kun je naar een Renault Mégane E-TECH kijken.

Waarom koos je destijds voor een BMW 3-serie E91? Dat is voor veel mensen wat meer dan een 'van A naar B auto'.

Normaliter zou ik veelal een EV aanraden, maar een PHEV zou misschien ook kunnen? Als je dagelijkse rit 26km heen en 26km terug is en je kunt op kantoor gratis laden - dan dek je een groot gedeelte van de kilometers al af met een PHEV?
Dan is er wat betreft stations opeens veel meer keuze. Bijoorbeeld een fijne BMW 330e, Volvo V60, Seat Leon, Citroen C5 X (hoe is die 1.6, anyone?)

Je kunt thuis ook laden?

- Hyundai Ioniq 5 -> Grote accu vaak ook boven budget. Wat problemen bekend met ICCU. Comfortabel. Ik vind dit wel een grappig model. Ken de kwaliteit van afwerking niet.
In meen gezien te hebben dat in sommige landen de garantie op de ICCU is verlengd tot 15 jaar en 300.000km. Hopelijk gaat dat in Nederland ook gebeuren want het is een veelvoorkomend probleem en duur als je de fix zelf moet betalen.

Dank voor jullie snelle reacties.

PHEV is in alle gevallen nog altijd een stuk duurder dan full EV. Met het laadbeleid op werk kan ik een heel stuk voordeliger EV rijden dan de huidige Bmw of zo'n hybride. Thuis kan ik niet laden, maar ben 5 dagen op kantoor. Daarmee verwacht ik een heel eind te komen.

De Bmw was destijds zeker wat emotie ook. Maar de grote verassingen in de vorm van onderhoudt aan het beruchte n43 blok zijn niet zo leuk meer... Dat is nog een puntje wat EV's op PHEV's hebben. Minder componenten die kapot kunnen gaan.

als je nu een e91 hebt gaat een ix3 als thuiskomen aanvoelen, gewoon te vinden bij de dealer met 2 jaar premium selection voor 30k - mocht die 5k rek erin zitten zou ik daar 100% voor gaan. We hebben er een hele fijne auto aan.

Gemiddeld is <18kwh gebruik goed te halen

Voor dat geld heb je een nieuwe MG4 Urban of Leapmotor B05. En een ID3 van na de update is ook haalbaar. Allemaal minstens zo ruim als een E91 denk ik.

Dank voor alle reacties!

Het budget hou ik graag wel echt op zo'n max 26k. Anders blijf ik dit ophogen.. Het houdt een keer op natuurlijk.

Voor dat geld heb je een nieuwe MG4 Urban of Leapmotor B05. En een ID3 van na de update is ook haalbaar. Allemaal minstens zo ruim als een E91 denk ik.

Al deze opties zijn aanzienlijk kleiner dan de huidige Bmw. Ik heb een aantal keer in een ID3 gezeten en hiervan is de achterbak echt wel heel klein.

De nieuwe Model 3 en Y zijn een stuk minder stug. Weet niet wat je budget en tijdslijn is, maar die even proefrijden kan ik je in ieder geval echt aanbevelen.
Dit heb ik zelf ook gelezen en gehoord. Maar beide zitten echt buiten budget helaas.

Jaguar I-Pace, wel ruim niet efficiënt!

Hier lees ik alleen maar horrorverhalen over. Zelfde geldt voor een Audi e-tron.

Ik moet zeggen. Zo teruglezend staan de Model 3, Ioniq 5 en toch ook een IX3 op mijn lijstje.. Ik zie verder echt geen passende opties meer.

Waarschijnlijk qua bereik niet toereikend genoeg, maar er zijn enkele Opel Astra/Peugeot 308 elektrische stationwagons binnen budget.

Tesla heeft tot einde deze maand een extra 3K inruilbonus op je inruiler. De standard rwd is een heerlijke wagen en komt zo al snel binnen bereik.
Heb je gewoon een nieuwe auto.

25k is net een wat lastig budget. Misschien dat een Smart #1 net aan haalbaar is, maar die is niet ruimer of zuiniger dan een ID.3. ID.3 lijkt me op de achterbank overigens echt een stuk ruimer dan jouw BMW.
Naast de Enyaq kan je ook kijken naar de Q4 of ID.4. Zeker van die laatste moeten er ook wel een paar binnen budget vallen.

Terug
Bovenaan