Rutger DC
Asfaltkampioen
Sinds gisteren (23 oktober) ben ik in het bezit van deze Hyundai Scoupe uit 1991. Ik was al een paar maanden op zoek naar een auto (meer voor hobby dan uit noodzaak) en heb flink wat auto's bekeken: een Hyundai Pony XP sedan, een Mazda 929, een Honda Jazz, een tweede generatie Volkswagen Polo, een Volvo 340 sedan en een Suzuki Swift, maar aan alle auto's mankeerde wel iets. Ik wilde graag een handgeschakelde auto van vóór 1987, maar het is een automaat geworden van 1991
Het gaat om een Scoupe in GTX-uitvoering, het topmodel van de serie. De auto heeft onder andere het volgende aan boord:
- Elektrische ramen (vóór)
- Stuurbekrachtiging
- Rembekrachtiging
- In hoogte verstelbaar stuurwiel
- Lendensteun stoel voor bestuurder
- In delen neerklapbare achterbank
- Leeslampjes
- Toerenteller
- Dagteller
- Koelwatertemperatuurmeter
- Regelbare interval ruitenwissers
- Getint glas
- Elektisch verstelbare buitenspiegels
- Inklapbare buitenspiegels
- Metallic lak
- Two tone lak
- In carrosseriekleur gespoten buitenspiegels en deurgrepen
- 14" lichtmetalen velgen
De nieuwprijs van een Hyundai Scoupe 1.5i GTX automaat bedroeg volgens Carbase € 16.016, ik heb er € 1.350 voor betaald. De carrosserie verkeert voor zo'n oude auto in een zeer goede staat, wel zit er wat roest op de linkerdorpel (onder de deur) en beginnende roest op het rechterachterscherm (niet herstelde lichte schade), dit moet dus worden aangepakt. Ook het interieur is brandschoon en hetzelfde geldt voor de motor: een 1468 cc grote motor (Mitsubishi-techniek) met 62 kW/84 pk, een maximum koppel van 120 Nm, een topsnelheid van 160 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 12,5 seconden. Het gemiddelde verbruik zou 7,1 l/100 km (1 op 14,1) moeten bedragen. Bijzonder is de kilometerstand: de auto heeft nog maar 44.404 kilometers gelopen!
Rijden doet de auto ook goed, al moeten de banden even gebalanceerd worden aangezien de banden bij 110 km/h nogal beginnen te trillen. Al met al ben ik erg blij met mijn auto en het enige wat me te doen staat is de banden laten balanceren, de twee roestplekjes bijwerken, de kromme kentekenplaat vóór rechtbuigen en een nieuw plastic houdertje kopen en de auto laten tectyleren. En misschien de NL-sticker er vanaf föhnen.
Tijd voor de foto's:
- Elektrische ramen (vóór)
- Stuurbekrachtiging
- Rembekrachtiging
- In hoogte verstelbaar stuurwiel
- Lendensteun stoel voor bestuurder
- In delen neerklapbare achterbank
- Leeslampjes
- Toerenteller
- Dagteller
- Koelwatertemperatuurmeter
- Regelbare interval ruitenwissers
- Getint glas
- Elektisch verstelbare buitenspiegels
- Inklapbare buitenspiegels
- Metallic lak
- Two tone lak
- In carrosseriekleur gespoten buitenspiegels en deurgrepen
- 14" lichtmetalen velgen
De nieuwprijs van een Hyundai Scoupe 1.5i GTX automaat bedroeg volgens Carbase € 16.016, ik heb er € 1.350 voor betaald. De carrosserie verkeert voor zo'n oude auto in een zeer goede staat, wel zit er wat roest op de linkerdorpel (onder de deur) en beginnende roest op het rechterachterscherm (niet herstelde lichte schade), dit moet dus worden aangepakt. Ook het interieur is brandschoon en hetzelfde geldt voor de motor: een 1468 cc grote motor (Mitsubishi-techniek) met 62 kW/84 pk, een maximum koppel van 120 Nm, een topsnelheid van 160 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 12,5 seconden. Het gemiddelde verbruik zou 7,1 l/100 km (1 op 14,1) moeten bedragen. Bijzonder is de kilometerstand: de auto heeft nog maar 44.404 kilometers gelopen!
Rijden doet de auto ook goed, al moeten de banden even gebalanceerd worden aangezien de banden bij 110 km/h nogal beginnen te trillen. Al met al ben ik erg blij met mijn auto en het enige wat me te doen staat is de banden laten balanceren, de twee roestplekjes bijwerken, de kromme kentekenplaat vóór rechtbuigen en een nieuw plastic houdertje kopen en de auto laten tectyleren. En misschien de NL-sticker er vanaf föhnen.
Tijd voor de foto's: