Seat Ibiza

Er is op zich best een keuze met vergelijkbare motor en prijs - ook in het land, zeker als je niet aan de kleur rood vast hoeft te zitten (ik weet niet hoe ver en in welke richting je 'niet in de buurt' van deze auto zit). Je komt dan wel snel bij auto's die meer kilometers hebben gereden. Kijk wat verder rond, en check van deze auto in ieder geval de historie als dat mogelijk is. Of overweeg een aankoopkeuring. Kost wat geld en inspanning maar dan heb je wel meer zekerheid.

Ik woon uurtje rijden daar vandaan. Zit op zich niet zozeer vast aan rood hoor. Vond het een sportief uitziende auto. Ik kijk naar ibiza FR met km onder de 80.000.
Heb nu een blauwe ibiza FR van 2017.

Ik woon uurtje rijden daar vandaan. Zit op zich niet zozeer vast aan rood hoor. Vond het een sportief uitziende auto. Ik kijk naar ibiza FR met km onder de 80.000.
Waarom inruilen en niet gewoon doorrijden? Of is je huidige nog een late van de vorige generatie? Dan snap ik het weer wel.

Ik vind deze wel goedkoop, weinig kilometers, sterkste motor en dan goedkoper dan de meeste met 95pk motor.

Ik vind deze wel goedkoop, weinig kilometers, sterkste motor en dan goedkoper dan de meeste met 95pk motor.
Ben het hier wel mee eens op zich. Als je gaat zoeken naar origineel NL met dezelfde 116PK motor, dan is dit prijstechnisch zo'n beetje het eerste alternatief wat je tegenkomt:

Als je gaat inruilen, zou ik me niet te nadrukkelijk blindstaren op de vraagprijs. Een auto die duurder wordt geadverteerd waar je meer inruil krijgt, kan toch onder de streep goedkoper zijn. Of het gat kan kleiner worden dan dat het nu lijkt.

Dit exemplaar vind ik ook best fraai, maar is wel een bouwjaar ouder, heeft een 20.000km meer ervaring en een vraagprijs die zo'n 1500 euro hoger ligt.

Als je een goede deal wil kun je beter iets boven de psychologische 100.000 km zoeken en dan met logische nap, inmiddels zijn daar recent ook al artikelen over geschreven

Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. En een uurtje rijden naar de verkoper hoeft geen punt te zijn, zolang het allemaal maar klopt. Ik moest ook een uur rijden om mijn huidige Focus te bekijken/kopen. Ook een import-auto uit Duitsland. In dit geval vond ik het de moeite waard, aangezien de combinatie van opties niet zoveel voorkomt bij deze auto. Van Ibiza's zijn er toch genoeg te koop zou je zeggen. En als je perfecte exemplaar er nu niet tussen zit, kijk dan volgende week nog eens.

Een Seat Ibiza is geen zeldzame auto, bij twijfel over de historie of staat zou ik gewoon verder kijken. Er staan er genoeg.

Aan de andere kant, misschien loopt ts een goede deal mis door deze te passeren. Het kan ook gewoon een eerlijke auto zijn.

Bij twijfel desnoods een aankoopkeuring laten uitvoeren.

Wel stukje bij mij uit de buurt, en geimporteerde auto..met lage bpm. Ik twijfel er over ivm lage bpm en geïmporteerd. Wat zouden jullie doen?
Belangrijk is de onderhoudsgeschiedenis. Zit de afgestempelde onderhoudsboekje erbij? Kan je de Seat dealer bellen? Schade gehad? Hoe staat de verkopende partij aangeschreven? Positief of negatief, google is je vriend.
Bij twijfel desnoods een aankoopkeuring laten uitvoeren.
Inderdaad !

Ik heb nu idd een ibiza van vorige generatie. Inmiddels 120400 km erop staan.
Oke. Dat is op zich een kilometerstand waarbij je er best nog mee kan doorrijden. Maar ik snap op zich wel dat je naar de nieuwe generatie wilt. Die is een stuk volwassener om mee te rijden. Heb zelf ook in de vorige generatie gereden en de nieuwere is echt een stap vooruit. Ook op gebied van multimedia, veiligheidsvoorzieningen, gemaksdingen, etc. Alleen is dat wel een beetje afhankelijk van de uitvoering en ook het bouwjaar. Ik zie nu in de jongere bouwjaren weer FR's voorbij komen met een minder modern multimediasysteem dan mijn eigen 2017 Ibiza (een van de eerste van de nieuwe generatie), maar dat was dan wel een FR Business Intense waarbij ook alle optie vinkjes zo ongeveer waren aangevinkt door de eerste eigenaar (adaptieve cruise control, keyless, draadloos telefoon laden, panodak, start/stop, etc.). Dat heb je niet perse allemaal nodig, maar als het er op zit, is het wel fijn.

Dit is nog wel een aardig exemplaar, met best wat leuke opties, mooie kleur (als je het mij vraagt) en pas qua kilometerstand binnen je voorkeur. Origineel NL. Te koop bij de dealer. Alleen de 95PK motor i.p.v. de 116PK motor. Maar dat wil op zich ook nog best prima vooruit (de 116PK accelereert uiteraard wel wat sneller).

Laatst bewerkt:
Als je een goede deal wil kun je beter iets boven de psychologische 100.000 km zoeken en dan met logische nap, inmiddels zijn daar recent ook al artikelen over geschreven
Dit punt ben ik het mee eens. Maar ik kan me voorstellen dat je dat zelf niet zo'n fijn idee vindt als je gaat kijken naar de kilometerstand van de Ibiza die je nu rijdt. Snap dat je liefst er in kilometerstand ook weer op vooruit gaat. En liever niet iets jongers koopt met al bij aankoop bijna dezelfde of hogere kilometerstand. Alleen dan betaal je vaak wel net (of aanzienlijk) wat meer voor een auto van een vergelijkbaar bouwjaar. Alleen vanwege die iets lagere kilometerstand.

Weet iemand trouwens waarom de ene ibiza net ietsje zwaarder is dan de ander? Ondanks dat er 1.0 motor in zit en 95 PK.

De ene is net onder de 1050 kg en de ander weegt net 1065 of meer. Dus zit in hogere gewichtsklasse voor wegenbelasting.

Weet iemand trouwens waarom de ene ibiza net ietsje zwaarder is dan de ander? Ondanks dat er 1.0 motor in zit en 95 PK.

De ene is net onder de 1050 kg en de ander weegt net 1065 of meer. Dus zit in hogere gewichtsklasse voor wegenbelasting.
Volgens de carbase zit de 95 pk altijd onder de 1050 kg, maar kan er aan liggen dat het duurdere uitvoering is of dat de 1 een facelift model is en de andere pre facelift. Volgens mij is er van de 1.0 tsi geen mild hybride uitvoering, maar ook dat heeft invloed op het gewicht , automaat is vaak ook zwaarder.

Ik snap de overstap wel - dit model is wel echt prachtig. Ik heb ooit een geïmporteerde auto uit Luxemburg gehad, enorm veel plezier van gehad. Goed onderhoud en schadeverleden is belangrijk, dus neem evt. een lakdiktemeter mee en check de boekjes!

Sinds een paar jaar zijn de uitstoot en het gewicht inderdaad afhankelijk van de configuratie en dus ook van de opties die op de auto zitten. Dat verklaart de verschillen in gewicht.

Terug
Bovenaan