Seat Leon 5F 1.8 tsi dsg7: vragen om problemen of goed te doen?

Fritsmeister

Wegverkenner
Momenteel rijd ik een fiat punto 1.4 T-jet en ben ik op zoek naar een nieuwere auto (automaat, sneller, moderner). Mijn oog is gevallen op de Seat Leon 5F. Vorig weekend heb ik proefgereden met de 1.8 (180pk) en met de 2.0 cupra (280pk), beide automaat. De 2.0 viel tegen en reed alles behalve comfortabel (wel heel snel), juist het comfortabele van de 1.8 beviel goed.

Nu ben ik bekend met de relatief zwakke automaat in de 1.8, de DQ200 met droge koppeling. Mocht ik uiteindelijk deze auto kopen zal ik op den duur ook een stage 1 uitvoeren en dan zal de DSG software-matig meegenomen worden. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een DQ200 die software matig is aangepast voor meer koppel (+-350Nm of meer bij bijv. VAG-techniek?). Wat kan ik verwachten? Haal ik hiermee de problemen binnen of is dit goed te doen? Ik sluit verdere aanpassingen ook niet uit, zoals een turbo elleboog en chargepijp en andere intake, om de turbo lag nog minder te maken, niet zozeer voor een hoger koppel/vermogen.

Ik weet dat de DQ250 in de 2.0 standaard ook maar iets van 400Nm aankan, en bij een motortuning ook daar de DSG andere software moet krijgen om het vermogen/koppel te kunnen verwerken. Zou dat bij een DQ200 dan anders zijn bij soortgelijke aanpassingen?

Ik heb ook gekeken naar een BMW 120i met B48 en ZF automaat, maar gezien het kostenplaatje een stuk hoger is gaat dat het niet worden.

Dus wat denken jullie: Is een DSG7/DQ200 zoeken naar problemen of moet dat kunnen met een goede aanpassing?
Ik heb me (denk ik) goed ingelezen in de theorie, ik ben vooral op zoek naar mensen met een soortgelijke ervaring die mij hierover iets kunnen vertellen.

Goede alternatieven zijn ook altijd welkom ;)

Mijn DQ200 is samen met motor gechipt bij Vagtechniek.
Dat zou de slijtage moeten verminderen, maar ik lees nog genoeg verhalen van snelle slijtage van de koppeling. Als je er rekening mee houdt dat je iedere 100K km de koppeling wellicht moet vervangen is er verder weinig mis mee volgens mij.

Maar jij wilt nog meer aanpassingen waardoor de DQ200 het dus nog zwaarder krijgt. Dan moet je misschien overwegen om heel de bak ook mechanisch te laten aanpakken. Dat is alleen enorm duur

Overigens zou ik niet opnieuw naar Vagtechniek gaan voor de bak tuning.
Ze zetten er een standaard andere software in voor de D stand. De S is niet veranderd.
Zou nu liever naar een partij gaan die echt naar de wensen luistert en op maat afstelt

Heb zelf een 1.5etsi met dq200. Is bij de 10k km behandeld door tvs engineering. Inmiddels 94k op de teller Hij is 190 pk en heeft 363Nm. Nog geen problemen mee gehad. DSG is uiteraard aangepast. Daar ging het me om.

Mijn DQ200 is samen met motor gechipt bij Vagtechniek.
Dat zou de slijtage moeten verminderen, maar ik lees nog genoeg verhalen van snelle slijtage van de koppeling. Als je er rekening mee houdt dat je iedere 100K km de koppeling wellicht moet vervangen is er verder weinig mis mee volgens mij.

Maar jij wilt nog meer aanpassingen waardoor de DQ200 het dus nog zwaarder krijgt. Dan moet je misschien overwegen om heel de bak ook mechanisch te laten aanpakken. Dat is alleen enorm duur

Overigens zou ik niet opnieuw naar Vagtechniek gaan voor de bak tuning.
Ze zetten er een standaard andere software in voor de D stand. De S is niet veranderd.
Zou nu liever naar een partij gaan die echt naar de wensen luistert en op maat afstelt
De andere aanpassingen zijn niet zo zeer om het koppel te verhogen maar om de response van de turbo te verbeteren. Afstellen op 350Nm lijkt me het handigste.

Wat voor zaken mis je die je bij een op maat afstelling had willen hebbeb?
Heb zelf een 1.5etsi met dq200. Is bij de 10k km behandeld door tvs engineering. Inmiddels 94k op de teller Hij is 190 pk en heeft 363Nm. Nog geen problemen mee gehad. DSG is uiteraard aangepast. Daar ging het me om.
Dat klinkt goed! Heb je nog zaken op maat laten aanpassen (software van de bak?)

Zou het persoonlijk niet doen tenzij je hem ook zo kan laten aanpassen dat 'ie wat later schakelt. Want de meeste klachten die ik er in elk geval over ken zijn dat de DSG te snel schakelt en eigenlijk "slipt" dat zorgt er voor dat ze al bij 80-100k een nieuwe koppeling moeten. En daarnaast. TSI heeft een behoorlijke reputatie m.b.t olieverbruik he? In combinatie met een DSG zou ik 'm lekker laten staan en voor die 12-14k op zoek gaan naar een leuke nette Fiesta ST als je het toch een beetje in de Punto hoek wil houden. Stukken betrouwbaarder.

Zou het persoonlijk niet doen tenzij je hem ook zo kan laten aanpassen dat 'ie wat later schakelt. Want de meeste klachten die ik er in elk geval over ken zijn dat de DSG te snel schakelt en eigenlijk "slipt" dat zorgt er voor dat ze al bij 80-100k een nieuwe koppeling moeten. En daarnaast. TSI heeft een behoorlijke reputatie m.b.t olieverbruik he? In combinatie met een DSG zou ik 'm lekker laten staan en voor die 12-14k op zoek gaan naar een leuke nette Fiesta ST als je het toch een beetje in de Punto hoek wil houden. Stukken betrouwbaarder.
Waar haal je die onzin over het zgn. olieverbruik van tsi motoren vandaan? Dat is al ruim 10 jaar opgelost door vag. Van horen zeggen zeker? Ik heb ook panda gereden, maar dat is totaal niet te vergelijken met de souplesse van een gechipte 1.5 tsi kan ik je vertellen. Alsof je uit het flinstone tijdperk de moderne wereld instapt.

De andere aanpassingen zijn niet zo zeer om het koppel te verhogen maar om de response van de turbo te verbeteren. Afstellen op 350Nm lijkt me het handigste.

Wat voor zaken mis je die je bij een op maat afstelling had willen hebbeb?

Dat klinkt goed! Heb je nog zaken op maat laten aanpassen (software van de bak?)
De dsg heeft een stage 2. Schakelt dus wat later op. Ik wilde destijds alleen de dsg laten doen maar ze raadden me aan om het te doen icm de motor chippen. Geen moment spijt van gehad. Heerlijke combi. Nog nooit zo'n prettig rijdende wagen gehad kan ik wel zeggen.
En zuinig. Zit onder de fabrieksopgave qua verbruik.

Wist niet dat het al was opgelost door VAG, ik lees zelfs met de huidige motoren nog over problemen met hoog olieverbruik. Chique wel om de voorkeur voor mijn Panda er bij te halen. Het is gewoon een gebruiksvoorwerp wat goed dienst doet, dank u.

Wist niet dat het al was opgelost door VAG, ik lees zelfs met de huidige motoren nog over problemen met hoog olieverbruik. Chique wel om de voorkeur voor mijn Panda er bij te halen. Het is gewoon een gebruiksvoorwerp wat goed dienst doet, dank u.
Heb je een bron van je bewering dat moderne Tsi's nog steeds olie verbruiken? Chique om vag de grond in te stampen door mijn Golf erbij te halen.

Je ziet spoken, ik haal nergens "jouw Golf" erbij. Ik haal de TSI motoren erbij die tot op heden nog steeds (naar mijn inziens) een behoorlijke slok olie lusten. Dat jouw Golf zo'n TSI blok heeft moet je mij niet aanrekenen, ik had tot dat je mij quote geen benul van jouw auto. Het ging namelijk ook niet om jou maar om de TS.
https://www.audiforum.nl/forum/tech...jving/127522-olieverbruik-2-0tfsi-2014-a.html 2014. Lees ik 1 liter op 1000 Kilometer.
Hier zie ik reacties van 1 Liter op 4000 Kilometer met een auto uit 2020. En je kan dan wel zeggen dat het al ruim "10 jaar" is opgelost, maar je hoeft maar even te Googlen en je weet zelf ook wel dat het misschien zeker is verminderd maar absoluut nog wel een probleem is.

Het gaat mij helemaal niet om het afzeiken om jouw specifieke auto want ik had geen idee wat jouw auto was tot jij mij dus quote. Maar het ging mij er om dat een auto met én een zeker niet reputatieloze TSI én een DSG waar je veel horror verhalen over hoort met bakken die al na amper 1 ton vervangen moeten worden, of revisies moeten hebben omdat ze de software dusdanig hebben geprogrammeerd dat ze veel te snel schakelen en eigenlijk uitgaan van een bijna constant slippende "koppeling" helemaal niet zo'n slimme aanschaf is in mijn ogen. Vandaar dat ik kwam met iets als een Fiesta ST.

Volgende keer misschien maar even een lesje begrijpend lezen doen? Je reactie slaat namelijk echt kant noch wal op iets wat niet eens voor jou bedoeld was. Dat jij je hier door aangevallen voelt ligt vooral bij jezelf.

Die slip is standaard inderdaad van 1 naar 2e versnelling. Die overige punten zouden beter moeten zijn bij de 2e generatie dsg en 3e generatie tsi. Natuurlijk is het zo dat als je zoekt naar problemen zoals hoog olie verbruik, je deze op het internet zult vinden.

Fiesta ST wil ik best even naar kijken, maar zijn deze geleverd met een automaat?
Hoef Overigens niet per se de punto look/feel te behouden, mag wel :)
De dsg heeft een stage 2. Schakelt dus wat later op. Ik wilde destijds alleen de dsg laten doen maar ze raadden me aan om het te doen icm de motor chippen. Geen moment spijt van gehad. Heerlijke combi. Nog nooit zo'n prettig rijdende wagen gehad kan ik wel zeggen.
En zuinig. Zit onder de fabrieksopgave qua verbruik.
Waar heb je dat laten doen? Motor + bak aanpassen zal bijna 1k zijn? Bij een model met rond de 120k km zal de koppeling ook aan de beurt zijn binnenkort. Dus wellicht geen slecht idee om een potje van 2k te reserveren. Het rijden in de standaard 1.8 was al erg prettig, dat zal na de aanpassingen ongetwijfeld alleen maar beter worden.

Wat eigenlijk jammer is dat bij een auto met 180 pk, en een flink koppel nog steeds een automaat met dubbele droge koppeling als de DQ200 wordt gebruikt.

Ik zou zelf niet snel kiezen voor een auto met een relatief zwakke automaat. Ik wil geen storingen, dure reparaties, of pech.

Het grote voordeel van een automaat met natte koppeling is de veel betere koeling, goed bij zware omstandigheden, en goed voor de levensduur.

In mijn Renault Clio 130 TCe RS Line uit 2020, waar ik erg tevreden over ben, zit bijvoorbeeld 7DCT300 van Magna Getrag, is een automaat met dubbele natte koppeling.

De automaat zit ook in veel andere modellen van Mercedes, Renault, Nissan, Dacia, BMW, Mini, Mitsubishi, Ford etc.
De 1.330 CC motor ligt ook in veel modellen van Mercedes, Nissan, Renault, Mitsubishi en Dacia.

Voor de rest is er al veel geschreven.

Succes met je keuze.

Wat eigenlijk jammer is dat bij een auto met 180 pk, en een flink koppel nog steeds een automaat met dubbele droge koppeling als de DQ200 wordt gebruikt.

Ik zou zelf niet snel kiezen voor een auto met een relatief zwakke automaat. Ik wil geen storingen, dure reparaties, of pech.

Het grote voordeel van een automaat met natte koppeling is de veel betere koeling, goed bij zware omstandigheden, en goed voor de levensduur.

In mijn Renault Clio 130 TCe RS Line uit 2020, waar ik erg tevreden over ben, zit bijvoorbeeld 7DCT300 van Magna Getrag, is een automaat met dubbele natte koppeling.

De automaat zit ook in veel andere modellen van Mercedes, Renault, Nissan, Dacia, BMW, Mini, Mitsubishi, Ford etc.
De 1.330 CC motor ligt ook in veel modellen van Mercedes, Nissan, Renault, Mitsubishi en Dacia.

Voor de rest is er al veel geschreven.

Succes met je keuze.
Je hebt helemaal gelijk. Het liefst zou ik ook een dq250 willen (natte koppeling) alleen zit je bij VAG dan vast aan de 2.0 en bij de Leon aan de Cupra. Motorvermogen indrukwekkend, de rest van de wagen veel te hard en verre van comfortabel. Zie zo 123 geen alternatief wat in de buurt komt bij een Leon 1.8 DSG van buiten VAG (180+ pk, veel koppel bij lage toeren, automaat etc.) Je Clio is ongetwijfeld een fijne wagen met goede automaat, maar het zou net een maatje meer morgen van mij. Renault heeft ook de 1.6t met 200pk zag ik, maar als ik die specs op zoek en zie dat het koppel pas relatief laat aanwezig is... ben ik toch terughoudend.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Je hebt helemaal gelijk. Het liefst zou ik ook een dq250 willen (natte koppeling) alleen zit je bij VAG dan vast aan de 2.0 en bij de Leon aan de Cupra. Motorvermogen indrukwekkend, de rest van de wagen veel te hard en verre van comfortabel. Zie zo 123 geen alternatief wat in de buurt komt bij een Leon 1.8 DSG van buiten VAG (180+ pk, veel koppel bij lage toeren, automaat etc.) Je Clio is ongetwijfeld een fijne wagen met goede automaat, maar het zou net een maatje meer morgen van mij. Renault heeft ook de 1.6t met 200pk zag ik, maar als ik die specs op zoek en zie dat het koppel pas relatief laat aanwezig is... ben ik toch terughoudend.
Mercedes heeft in het c-segment wellicht nog iets wat bij je past , en hou je van apart dan is er nog de infiniti q30, vreemd genoeg maar eigenlijk ook wel weer logisch heeft deze de 1.6 turbo van mercedes en niet de 1.6 turbo van Nissan/Renault

Over olieverbruik.
Mijn 1.0 TSI verbruikte niets tussen de beurten door.
Mijn 1.5 nu al 1 liter op 10.000km. Huidige kilometerstand 88.000
Ik gebruik de voorgeschreven 0W20

Terug
Bovenaan