Seat Leon of BMW 3-serie

Fritsmeister

Wegverkenner
Na 3 jaar een Fiat Grande Punto gereden te hebben, wordt het langzaam tijd voor iets nieuws. Ik heb mijn ogen op de Seat Leon 1.8 met DSG (vanaf 2013, ja ik ben bekend met de relatief zwakke DQ200 en heb recent al een post op dit forum daarover aangemaakt, dank voor alle informatie!). Na alle auto's vergeleken te hebben moest dit hem worden. Toen kwam ik laatst de BMW 330e iPerformance tegen en dat is zeker geen verkeerde auto. Toen ben ik mij daarin gaan verdiepen, B48 motor en fijne automaat, zelfs een hybride en de prestaties zijn na een stage 1 aardig sportief te noemen.

Nou vroeg ik mij af of dat financieel een verstandige keuze is. De aanschaf is niet eens veel hoger (onderstaande linkjes ter vergelijking), vermogen is ongeveer hetzelfde dus verzekering zal niet veel schelen en hetzelfde geldt voor de wegenbelasting (de BMW krijgt voorlopig nog korting).

Wat denken jullie, is een BMW zoals hieronder echt duurder om te rijden dan bijvoorbeeld de Seat Leon? Laden zal ik alleen doen met hoge uitzondering, dus ik zal deze meer gaan rijden als een full/mild-hybrid.
(ik heb ook nog naar de BMW 120i en 320i gekeken, maar die zijn niet perse goedkoper vergeleken een 330e lijkt het)

Een 10 jaar oude PHEV BMW met bijna 2 ton op de klok..

Voor 13k moet je naar andere auto’s kijken als je iets betrouwbaars zoekt.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Beetje meer uitgeven voor een bmw met veel lagere km stand en zonder die hybride ellende.
En 12 jaar oude dsg zou ik ook niet snel aan beginnen.

Laatst bewerkt:
Wellicht heb je gelijk en is de BMW vragen naar problemen?
Die post komt vooral vanuit de onderbuik.

Maar eens met hierboven: PHEV moet je alleen kopen als je kunt laden. Anders heb je vooral de nadelen van het hogere gewicht zonder de voordelen van het verbruik. Dat hogere vermogen is leuk, maar heb je alleen als de accu geladen is. En als je die met de brandstofmotor oplaadt, is dat relatief inefficiënt. Dan wordt het alsnog duur rijden.

Zo'n B48 is verder een prima blok, staat goed bekend. En de accu's van BMW gaan ook prima lang mee zo lijkt het op dit moment. Maar het is wel afhankelijk van de vorige gebruikers: heeft iemand 80% van de tijd elektrisch gereden is de accu verder versleten is een riskanter punt dan wanneer er 10% elektrisch is gereden.

330e met bijna 2 ton zou ik zeker niet doen. Hoogvoltaccu heeft waarschijnlijk zijn beste tijd wel gehad en kost 10k om te vervangen. Dan is ie total loss dus…
Maar een 320i chippen is ook vragen om problemen. Als daarvan de zuigers kapot gaan dan is de rekening ook fors.

330e met bijna 2 ton zou ik zeker niet doen. Hoogvoltaccu heeft waarschijnlijk zijn beste tijd wel gehad en kost 10k om te vervangen.
zijn er nog geen mogelijkheden om die hybride zooi eruit te halen? Accu weg is meteen al een stuk minder gewicht, en dan de software aanpassen? Zal in de toekomst vast wel gebeuren? Niemand gaat die accus vervangen

Denk dat het er dan op neer komt dat je jezelf een hoop werk en geld had kunnen besparen door gewoon een 320i te kopen.

zijn er nog geen mogelijkheden om die hybride zooi eruit te halen? Accu weg is meteen al een stuk minder gewicht, en dan de software aanpassen? Zal in de toekomst vast wel gebeuren? Niemand gaat die accus vervangen
Dan moet er ook een hoop elektronica aangepast worden. Daar zou ik niet aan beginnen. Dat zal geen kostenbesparing opleveren.

Nee de Fiat hoeft niet weg, maar ik zou wel graag een goede automaat willen. De 320i is wel een stuk duurder dan een Leon met DSG, dus die keuze is snel gemaakt.

Denk dat het er dan op neer komt dat je jezelf een hoop werk en geld had kunnen besparen door gewoon een 320i te kopen.
Uiteraard, maar het was meer een gedachtenrkonkel omdat die autos anders op de sloop komen. Geen idee, electronica eraf trekken en andere software erin? Maar gaat wat offtopic :cool:

En waarom zou dat zijn? Dat prijsverschil?
Tuurlijk krijg je bij de 320i wel wat meer auto terug van een Seat.

Goede automaat? Voor 13k? Auris? Gaan niet kapot. Meer uitstraling? Lexus CT.
Ga ik naar kijken, zijn die een beetje leuk om te rijden zoals een 3 serie of Leon?
Uiteraard, maar het was meer een gedachtenrkonkel omdat die autos anders op de sloop komen. Geen idee, electronica eraf trekken en andere software erin? Maar gaat wat offtopic :cool:
Ik vind het wel een leuke!

Zeer fijne motor zo'n Tbi die lang mee kan. Heb 'm zelf met handbak gehad, hoe de combinatie is met automaat weet ik niet.

Heb zelf een 159 1.7 Tbi, (geen automaat in geleverd) maar er zijn ook leuke 1.4 automaten in de Giuletta.
Wat ik allemaal gelezen heb allemaal degelijk.
Wel van een betrouwbaar adres kopen.
Duik even in de historie en heb geduld.

Terug
Bovenaan