Skoda electrisch raam

Empty

Net ingestapt
Hi Allemaal

van mijn Skoda Fabia III Combi uit 2012 wilde het raam van de bestuurder niet meer open .. alle andere ramen werkte wel !
De zekeringen ( 52 en 52 ) zijn in orde en ik hoor ook een kleine klik als ik op het knopje druk.

Dus ik dacht .. motortje stuk .
Paneel los gemaakt , motor type genoteerd , motor gekocht maar voordat ik de oude los maakte merkte ik dat nu de andere ramen ook niet meer werken :
Rechts werkt nog wel met de eigen knop maar achter en links doen niets meer !!!! ook het klikje dat ik eerder wel nog hoorde is er niet meer .

De lampjes op in de schakelaar werken wel nog

ik dacht dat de schakelaar misschien stuk was gegaan bij het demonteren van het paneel ... maar die lijkt in orde ( ik heb hem uit elkaar gehaald en sluit de contactjes kort met een schroevendraaiertje)

nu weet ik het niet meer

.. kabelboom ? connector ? iets met de boordcomputer ?

wat zou ik nog kunnen proberen ?

Groet

Menno

De schakelaar is iets complexer, er zit nog een autostand op en een blokkeerstand. Dus het kan altijd nog aan de schakelaar liggen. Veel voorkomend probleem is een breuk in de kabelboom die tussen de A stijl en het portier zit. Daar lopen ook alle stuurdraden terug naar de andere portieren. Meten is weten, dus met een multimeter even kijken of op de juiste draden wel spanning staat en of er geen draadbreuk ergens zit. Bij mijn Hyundai i30 was de schakelaar via de dealer behoorlijk prijzig, maar via Ali voor € 35,- in originele verpakking een nieuwe binnen een week in huis.

vrij voorbarig om al een motor te kopen zonder dat je weet of die stuk is. Kan namelijk 101 redenen zijn waarom die niet werkt.

ik zou wat Piet ook al zei eens kijken naar de bekabeling van de auto naar het deur in dat rubber. Mogelijk zit daar iets niet goed. Ook stekkers eens kijken (corrosie). Nog beter; meten = weten.

Ik heb hetzelfde probleem met een Fabia 2. Raammechanismes, schakelaars en kabelboom geheel vervangen. Maar nog steeds werkt de ruitbediening niet. Enige wat nog over kan blijven is de regelmodule onder het dashboard.

Dank voor de antwoorden

nu staat er in elk geval spanning op de schakelaat tbv de lampjes ( die branden als de verlichting brand ) hoe weet ik op welke draden er spanning moet staat voor de schakelaar zelf ?

is er misschien een andere zekering voor de stuurstroom ( had ik maar een schema)

Ik heb voor de Fabia 2 veel opgezocht rondom de kabelbomen, dat is allemaal wel online te vinden. Maar ik snap de raambediening niet helemaal, want voor omhoog en omlaag is maar één draad.

Dat zou kunnen, maar is ook wel complex want voor de verlichting is een aparte draad, en die moet dan ook de - in de schakelaar wisselen. Knap, want het lampje in de schakelaar flikkert niet als je 'm bedient.
In totaal heeft de schakelaar dus drie draden dacht ik, waarvan eentje de + voor de verlichting is.

Een + en een - en licht +, die zijn massa uit een montageschroefje oid haalt? En hoeveel uitgaande draden? 2 per raam? Dan nog de vraag of het een stuurdraad (naar relais of module) is of dat de volle stroom er doorheen gaat?

Terug
Bovenaan