Skoda fabia II combi voor met of zonder tsi

Jasper 5019214

Net ingestapt
Goedenavond!

Na jarenlang in een oud barrel te hebben gereden, is het tijd voor iets nieuwere barrel. Na veel zoekwerk heb ik besloten om voor een Skoda Fabia Combi van de tweede generatie te gaan. De derde generatie valt helaas buiten mijn budget (max 5000 euro).

Ik twijfel nog tussen een model van vóór of na de facelift. Voor de facelift hebben de 1.2-motoren een distributieketting, terwijl de 1.4 en 1.6 een distributieriem hebben. Na de facelift hebben volgens mij alle motoren een distributieketting. Is het verstandig om een TSI-motor te kiezen, of juist niet? Ik lees dat deze generatie veel problemen had met de ketting. Zijn die bij een wat ouder model van bijvoorbeeld 2012 inmiddels verholpen?

Ook valt me op dat pre-facelift modellen vaak minder kilometers hebben gelopen, rond de 160.000 km, terwijl facelift modellen eerder richting de 200.000 km zitten. Is dat iets om rekening mee te houden?

Qua gebruik rijden we ongeveer 10.000 km per jaar, voornamelijk op de snelweg. Betrouwbaarheid en lage kosten wegen voor ons zwaarder dan snelheid of acceleratie. Heeft iemand ervaring met deze generatie Fabia en tips voor waar ik op moet letten bij de aankoop?

Ik heb een 1.6 hatchback gehad. Fijn autootje. Ruim en erg goede stoelen.
Irritant was dat de raambediening niet werkte, ook niet na het vervangen van de kabelboom in de deur en de raammotoren.
Bij de 1.2 tsi loop je kans dat de ketting en geleiders vervangen moeten worden. Maar als je dat eenmaal gedaan hebt is het een fijn blok. Voor snelweggebruik is zo’n TSI het lekkerst.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Octavia uit 2012 gehad met de 1.2 TSI. Nooit problemen mee gehad, en opgereden tot > 250.000 Km.

Terug
Bovenaan