Skoda Kodiaq

Status
Niet open voor verdere reacties.

MCW 41

Petrolhead
2024-skoda-kodiaq-interior.jpg

Toch wel weer reteslim !! USB bij de binnenspiegel voor een dashcam (y) Prachtig interieur btw.

Dat vind ik een wel erg matig ontwerp. De scherpe vouwen zijn verdwenen, in plaats daarvan oogt de zijkant nu (te) vlak. De auto heeft meer trekjes van de Karoq dan de Kodiaq en dat vind ik ook al niet veel soeps. De neus vind ik niet mooi, schuin van voren oogt de auto onevenwichtig; de achterkant oogt wel goed. In zijn geheel oogt de auto als iets waar een Chinees budgetmerk mee zou komen. Het interieur heeft ook een groot budgetgehalte, op de digitale foto's althans.

De rondingen aan de voorkant (vooral die koplampen, brrr) staan totaal niet bij het scherpe ontwerp van de rest. De huidige vind ik vooral heel lomp en deze heeft gelukkig optisch de achterlampen op de juiste hoogte staan. Zijkanten zijn erg inwisselbaar en dat zilveren/zwarte stuk op de D-stijl vind ik niks toevoegen. Op de impressie stond het evenwichtiger. Vind het verder geen lelijke auto maar doet me verder niks. Liever een Kia Sorento of mazda CX-80

De materialen zijn blijkbaar prima. Achterin de portieren wel hard maar dat zie je tegenwoordig steeds vaker. Nog altijd een ruime auto en bediening lijkt ook prima. Drie draaiknoppen alleen wel met meerdere functies er in, dat lijkt me juist wat omslachtig. Vind de auto op video ook beter ogen trouwens.

Oef. Tegenvaller.
Dit had net zo goed een Kia kunnen zijn. Nou vind ik Kia’s prima, hoor, maar ik had iets scherpers verwacht.

En dan die introductie…….wat verwachten ze nou? Voordat ik dit ding voor de deur heb staan is het 2025. Waarom?

Verschillende trims en ook de 7-zitter. Hij is 1m72 en kan niet fatsoenlijk helemaal achterin zitten. Alleen voor kleine kinderen dus.

Ik zie steeds vaker Kodiaqs in Sportline met meer aso-rijgedrag, nog erger als het een zwarte is met zwarte elementen. Vaak met een wat te dik iemand er in die zich het mannetje voelt. Wellicht ex-Audi of ex-VW-rijders..

Ik vind het een verbetering t.o.v. de vorige, die achterkant was echt verschrikkelijk. Wat ik wel jammer vind is dat de D-stijl niet gewoon in carosseriekleur is, te geforceerd.

Zilver staat ‘m goed.
Maar dan is het een Sportline en heb je de D-stijl nóg in een andere kleur. :p

S8-208234-797576.jpg

S8-208234-797589.jpg

S8-208234-797586.jpg

S8-208234-797616.jpg

Een van de sufste SUV's van dit moment. Maar het is een Skoda en dat merk heeft bij velen de gunfactor (of klinkt dit te zuur?).

Een van de sufste SUV's van dit moment. Maar het is een Skoda en dat merk heeft bij velen de gunfactor (of klinkt dit te zuur?).
'Gunfactor' klinkt een beetje alsof deze auto het niet van z'n kwaliteiten moet hebben. Dat is geenszins aan de orde bij Skoda's, ze lopen over van de kwaliteiten, zeker gezien de prijs.

Als je auto's louter beoordeelt op uiterlijk en daarbij van mening bent dat ze altijd vooruitstrevend moeten ogen, dan kan ik me voorstellen dat je bij een dergelijke auto niet verder komt dan 'suf'.

Waarbij ik overigens wel van mening ben dat zowel deze Kodiaq als de nieuwe Superb qua uiterlijk een stap terug zijn tov hun voorgangers. Beide voorgangers vond ik oprecht mooie auto's, zeker de Superb. De nieuwe modellen zijn veel minder strak getekend, jammer.

Skoda's beschikken zeker over vele kwaliteiten: de auto's zijn zonder uitzondering bovengemiddeld praktisch, goed geprijsd, de VW-motoren zijn vaak prettig, het comfortabele weggedrag zal veel mensen aanspreken; dat zal ik zeker niet ontkennen.

Maar het is niet zo dat auto's voor mij vooruitstrevend moeten ogen, conservatief gelijnde auto's kunnen ook heel mooi zijn (zoals een Octavia), iets wat deze Skoda wat mij betreft niet is. Ik vind dat de nieuwe Kodiaq weinig uitstraalt, de auto oogt als een budgetmodel.

Ja, ik snap de meest recente designrichting van Skoda ook niet helemaal. Alsof het toch een beetje minder mooi mocht zijn van eigenaar VW. Terwijl ze m.i. met de Enyaq hebben laten zien dat ze veel mooiere auto's kunnen tekenen. Deze nieuwe Kodiaq doet me denken aan Kia's of Hyundai van 1 of meerdere generaties terug. Met name Kia is inmiddels een flinke stap verder en is ook denk ik in veel segmenten een sterke concurrent. Niet voor de Kodiaq want Kia biedt momenteel niks met zoveel ruimte in die prijsklasse.

Maar het is een Skoda en dat merk heeft bij velen de gunfactor (of klinkt dit te zuur?).

Nee is gewoon zo. Een VW is bij velen al direct saai, lelijk, mislukt etc. Een Skoda kan meestal op veel positieve meningen rekenen. Logo doet veel..

Vind de 'ronde' neus echt niet geslaagd en ook niet bij de rest van de auto passen. Liever de CX-80 ;)

Ik moet even wennen aan de nieuwe Kodiaq. Hij is lager en wat gestrekter. Van binnen wel heel mooi strak.

Ik weet de prijzen van de CX-80 nog niet. Jij wel? De CX-60 is 11.000 euro duurder maar heeft ook 177 meer pk's, 2x zoveel koppel, 3.9 sec eerder op de 100, aandrijving op 4 ipv 2 wielen, is een plug-in dus in theorie veel zuiniger, grotere wielen, kan 700 kg meer trekken. Geen vergelijking iig.

In het artikel op de voorpagina staat

Prijzen Mazda CX-80​

De Mazda CX-80 Plug-in Hybrid is te bestellen vanaf €62.390. Voor dat geld krijg je de SUV direct als Executive Line. De prijzen van de overige versies volgen op 7 mei.

Ok. Beetje leuk uitgeruste Kodiaq gaat snel boven de 52K. Maar dan nog……..

Maar als ik het budget had, won de Mazda.

Ik vind de ‘oude’ Kodiaq beter gelukt, de invloed van de tijdgeest even buiten beschouwing gelaten. Bij de nieuwe lijkt het zoals bij sommige Subaru’s net niet helemaal mooi in balans. Smoelt gewoon minder wat mij betreft.

PHEV en eerste prijzen:

v2wwjuyoiy8viu_1200.jpg

lkb91j0pdptqzi_1200.jpg

kni9dls76regc6_1200.jpg

1.5 TSI 150 pk First Edition € 44.990
1.5 TSI 150 pk Business Edition € 47.990
PHEV 1.5 TSI 204 pk Business Edition € 48.990

"De plug-in hybride Skoda Kodiaq is daarmee slechts €1.000 duurder dan een gelijk uitgevoerde Kodiaq met 150 pk sterke mild-hybride aandrijflijn. Voor die relatief kleine meerprijs krijg je niet alleen 54 pk extra, maar ook de mogelijkheid om een groot deel van je kilometers elektrisch af te leggen. De Skoda Kodiaq PHEV heeft namelijk een 25,7 kWh accu waar de SUV een elektrisch bereik van 123 kilometer uit perst. Het pakket is aan de snellader met tot 50 kW weer vol te laden."

4GCDrpX.jpg

Joekel van een auto, maar wel een lagere lijn dan de vorige. Staat hier al bij de dealer.

Heb mijn zinnen gezet op een Business Edition.
Mooi compleet. Alleen jammer dat ze de matrix verlichting in een pakketje hebben gestopt. En dat de PHEV niet als zevenzitter kan.
Nu alleen nog even de wagenparkbeheerder overtuigen….. :rolleyes:

Gisteren voor het eerst zien rijden. Vond hem op de foto’s mooier dan in het echt. De deuk in de achterkant bij de kentekenplaat is iets te aanwezig. Het strakke van de vorige versie is er niet meer.

Ik zag van het weekend een nieuwe Kodiaq die geen strip doorlopende verlichting had. Dan is de achterkant nog minder fraai.

Alleen versies met het lichtpakket hebben die (matrix led, standaard op de Sportline).
De “gewone” uitvoeringen hebben een zwarte kunststof strip….en ook het bovenste deel van het achterlicht in de klep brandt niet mee.:rolleyes:

De rode strip is trouwens ook nooit verlicht. Dus er is sowieso geen sprake van “doorlopende verlichting”.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan