Skoda Octavia 1.2 2013 - Aankoopkeuring gedaan, kwam "aandrijfaskeerringen versnellingsbak lek repareren" uit. Wat nu?

Jerry 9723115

Startmotor
Hoi!
Ik keek recent naar een Skoda Octavia 1.2 uit 2013 met zo'n 200k op de teller. Kost rond de 5500.
Maar ik besloot een keuring te laten doen.
Dit kwam er o.a. uit:
- AANDRIJFASKEERRINGEN VERSNELLINGSBAK LEK REPAREREN
- SCHOKDEMPERS RONDOM ZWETEN BINNENKORT AAN VERVANGING TOE
- VOORWIELOPHANGING KRAAKT BIJ RIJDEN OVER DREMPELS NADER ONDERZOEKEN

Nou heb ik even overlegd met een familielid en die zegt t gewoon niet te doen. Maar we hebben beiden niet echt veel verstand hiervan.
Zelf heb ik ook het één en ander geprobeerd uit te zoeken. Sommige plekken zeggen dat het gewoon een reparatie is van een paar honderd euro. Andere plekken zeggen dat het einde verhaal kan betekenen voor de versnellingsbak.
Tevens weet ik ook niet hoe urgent de schokdempers & voorwielophanging in dit geval is.

Wat zou ik hier doen? Laten staan of eventueel onderhandelen en gewoon laten fixen?

Thanks alvast :)

Ik zou er niet aan beginnen, teveel problemen en de motor staat ook al niet als al te best bekend.

Even los van de motor discussie; aandrijfaskeeringen zijn vrij goedkoop maar niet heel makkelijk te bereiken. Het zou wel een goede zijn om dit te combineren met de schokdempers voor en het kraken van de wielophanging (daar is een van de rubberen bussen kapot en zal misschien al wel speling vertonen) aangezien dat bespaart op arbeidsuren.
Het zijn trouwens alle 3 wel punten die nu of in de toekomst een APK afkeur kunnen gaan worden.
Schokdempers en krakende voorwielophanging zijn trouwens normale kwaaltjes; veel auto's zullen zoiets wel hebben in de leeftijd waarin jij zoekt.

De grote onzekerheid is hoeveel olie er al uit de versnellingsbak gelekt is. Wanneer dat een beetje is dan gewoon de keerringen vervangen en olie bijvullen. Is er al veel olie uit dan is er best wel kans op schade intern aan de versnellingsbak welke zich ook niet meteen al hoeft te openbaren. Je zou dus eigenlijk het oliepeil van de versnellingsbak moeten weten, en helaas is dat niet eenvoudig te bepalen.

Zou je onderhandelen en die punten worden in orde gemaakt heb je dus nog steeds een twijfel. Misschien een goede garantie erop een optie. Maar eigenlijk is dit een dusdanig gewone auto en ook niet een heel voordelige prijs dat het best kan lonen om verder te zoeken.

inderdaad alles is prima te maken, maar je weet niet hoelang er al mee gereden is en wat de gevolgschade daarvan is.

Een lagere prijs onderhandelen zou een goede optie zijn.

Ik heb contact kunnen krijgen met de keurmeester die de aankoopkeuring heeft gedaan en die zei dat het enkel wat zweten en een enkele druppel was.
Dus lijkt me dan mogelijk een beginnende lekkage, hij zij ook dat hij het risico niet zo groot acht als de reparatie snel gebeurt.

Opzich kan ik ook niet echt veel Skoda Octavia's vinden die echt beter qua prijs zijn, maar misschien kijk ik verkeerd ofzo.

Van die leeftijd, bij die km-stand en dat budget is en blijft het altijd een gokje. Kan meevallen of juist tegenvallen.
Ik zou verder kijken tenzij je om een bepaalde redenen per se een Skoda wil. En bij garantie “tot aan de garagedeur” weghollen. Particulier is een ander verhaal, maar dat zou ik je afraden vermits je zegt er zelf weinig van te kennen en er dus allicht ook weinig zelf aan kan sleutelen.
Wel verstandig om die keuring te laten doen (y)

Zo'n keerring is eurowerk, maar de arbeid is al gauw honderden euro's door alles wat er moeten gebeuren. Goede schokdempers tellen ook aardig op. En dat gekraak is irritant en komt uit slijtage, dus met die rubbers ben je ook aan de beurt. Iets van draagarmen of fuseekogels wellicht. Al met al kan ik me zomaar voorstellen dat je zomaar 2.000 euro aan reparaties verder bent.

In jouw prijsklasse zal er altijd wel iets aan de hand zijn, maar dit is tov de vraagprijs te veel.

Dat kraken doen ze ook als ze nog veel jonger zijn.
Heb 2 Octavia's gehad die het allebei deden. Als je weet welk rubber je moet hebben is het met wat vettigheid zelf weer voor maanden op te lossen

dat kraken doen al die auto's uit dit platform volgens mij, zie je ook veel bij VW producten, dus zo gek is dat niet. Kans dat je dat bij een andere auto weer hebt is vrij groot. Je hebt nu die aankoopkeuring gedaan (altijd goed) en ik vind wat er uit komt eigenlijk reuze mee vallen. want eigenlijk zegt de keurmeester dat de rest van de auto gewoon goed is.

een auto van 5500 euro en 2 ton op de klok ga je altijd wel iets van vinden. aandrijfas kering vervangen. schokdempers ook (voor? achter? of beide?) en hij is weer helemaal goed.

Opzich kan ik ook niet echt veel Skoda Octavia's vinden die echt beter qua prijs zijn,

als die prijs al scherp is, dan dus lekker dit oppaken. en rijden. Ik vrees als je met dit budget een andere octavia tegen gaat komen met waarschijnlijk de zelfde kilometerstanden, dat ook daar een lijstje met punten uit gaat rollen.

Terug
Bovenaan