Skoda Octavia PHEV importeren uit Duitsland

Marc

Net ingestapt
Na lang wikken en wegen en wat gesprekken met mijn werkgever eruit dat het mogelijk is om mijn leasebudget uit te laten keren. Nu heb ik behoorlijk wat rond gezocht en proefgereden en ben ik er uit dat het voor mij een goede keuze is om een plug-in te gaan rijden ivm een hoop korte afstanden (<40km). Ik wil nog wel een beetje 'leuk' rijden en ben daarmee uitgekomen bij de Skoda Octavia RS 1.4 PHEV. Nu is het alleen zo dat de hatchback/limousine versie niet geleverd is in Nederland en daarmee ook niet te krijgen als occasion. In Duitsland is dit wel het geval en ik heb contact gelegd voor onderstaande auto:

De auto heeft alle opties die ik zoek en is goed geprijsd. Nu heb ik een aantal importbedrijven benaderd maar die zijn allemaal te druk voor aankoopkeuringen/het import proces uit handen nemen. Ik sta er best voor open om dit zelf te doen maar mijn belangrijkste probleem is de combinatie van het niet Duits kunnen spreken en geen idee hebben hoe ik er voor zorg dat ik geen kat in de zak koop. Ik heb al contact gehad met de dealer waar deze te koop staat (wordt ook enorm positief beoordeeld) en heb een compleet rapport met km-historie en onderhoud en dat ziet er allemaal goed uit. Het voelt alleen alsnog alsof ik totaal 'blind' een keuze ga maken, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of is het gewoon een must om eerst die kant op te rijden en een proefrit te maken (is helaas wel 6 uur enkele reis).

Alvast bedankt voor de reacties!

Neem eens contact op met Chris Scuric "sjoeritzz" : sjoeritzz.nl voor zijn mailadres en 06-nummer.

Chris heeft al meerdere tevreden klanten onder forumleden hier, met name in de VAG-merken. Daaronder ook ikzelf met in afgelopen 10 jaar inmiddels 5 perfecte trajecten met hem.

Heb je al wel gereden in zo'n Skoda? Ik zou altijd proefrijden, je wil niet dat de auto tegenvalt, wel? Alleen al daarom zou ik een proefrit maken.

Ik zou ook zeker een proefrit maken. Zo'n jonge auto geloof ik kwalitatief wel maar niet iedereen vind het plug i hybride rijden even leuk. Ook vind ik zelf dat het gewicht van de accu bij de een heel goed voelt en de andere niet. Mijn Mercedes C350e had luchtvering en daar was het top. De (complexe) techniek en gewicht is heel wisselen per auto en per persoon ook hoe iemand dit vind.

Ook zou ik duidelijke afspraken maken omtrend garantie. Je krijgt 12 maand garantie maar je wil niet voor alles terug naar de duitse dealer. Ook ben ik benieuwd hoe je terug naar nederland gaat. Met een kurzzeitkennzeichen mag je niet in NL rijden als nederlands persoon. Ook niet met BPM vrijstelling.
Vaak gaat het wel goed , maar als ze je pakken (bij collega gebeurd) mag je geen meter meer verder rijden, hoge boetes en kun je hals overkop alternatief vervoer op een autoambulance regelen.

Staat er geeneen iets dichter in de buurt te koop aan de grens?

Ik zou ook zeker een proefrit maken. Zo'n jonge auto geloof ik kwalitatief wel maar niet iedereen vind het plug i hybride rijden even leuk. Ook vind ik zelf dat het gewicht van de accu bij de een heel goed voelt en de andere niet. Mijn Mercedes C350e had luchtvering en daar was het top. De (complexe) techniek en gewicht is heel wisselen per auto en per persoon ook hoe iemand dit vind.

Ook zou ik duidelijke afspraken maken omtrend garantie. Je krijgt 12 maand garantie maar je wil niet voor alles terug naar de duitse dealer. Ook ben ik benieuwd hoe je terug naar nederland gaat. Met een kurzzeitkennzeichen mag je niet in NL rijden als nederlands persoon. Ook niet met BPM vrijstelling.
Vaak gaat het wel goed , maar als ze je pakken (bij collega gebeurd) mag je geen meter meer verder rijden, hoge boetes en kun je hals overkop alternatief vervoer op een autoambulance regelen.

Staat er geeneen iets dichter in de buurt te koop aan de grens?
Gezien de situatie aan de Duitse grens is de kans op eventuele controle groter geworden. Er is weliswaar alleen formele grenscontrole aan de Duitse kant, maar aan de Nederlandse kant staan ook mensen standby. Die hebben nu gelezen dat iemand een RS 1.4 PHEV wil kopen in Duitsland dus als ze die de grens over zien komen.... o_O

• Haha
Waarderingen: Marc
Excuus, ik vergat er bij te vermelden dat ik inderdaad in Nederland ermee heb proefgereden (exact dezelfde uitvoering qua opties maar dan de station). Het klopt inderdaad dat je het gewicht wel merkt maar heb daar persoonlijk niet zo veel problemen mee. Vond het overschakelen tussen elektrisch/benzine erg goed werken en vandaar ook dat ik door ben gaan zoeken.

Ik heb al wel contact gehad over transport en een aantal bedrijven gevonden die dit voor 550-600 euro willen doen wat me een stuk makkelijker lijkt dan een tijdelijk kenteken met alle risico's van dien. Er staan er helaas ook maar weinig te koop in Duitsland, dit is op eentje na de dichtsbijzijnde. Garantie ben ik met je eens ja, ze geven aan dat ze 40 vestigingen hebben in Duitsland en dat die garantie daardoor ook daarvoor geldt maar lijkt me goed om dit allemaal op papier te zetten ja.

Laatst bewerkt:
Laten importeren kost je wat extra, maar dan wordt het inderdaad allemaal wel voor je geregeld.
Mocht je het wel zelf willen doen, dan moet je op een doordeweekse dag die kant op, want in het weekend kun je volgens mij geen kurzzeitkennzeichen krijgen omdat die kantoren dan gesloten zijn.

Als je een kurzzeitkennzeichen hebt kun je het zo plannen dat je op dezelfde dag naar de RDW kunt voor de keuring . Bij de grens de ééndagsplaten erop en dan vanaf daar naar de keuring, en dan naar huis.

Garantie ben ik met je eens ja, ze geven aan dat ze 40 vestigingen hebben in Duitsland en dat die garantie daardoor ook daarvoor geldt maar lijkt me goed om dit allemaal op papier te zetten ja.

Ik had de afspraak (op papier) dat ik in NL bij de dealer terecht kon, vervolgens als het iets kleins is dat ik het ook in nederland mocht herstellen. Bij iets groots dat ik terug moest naar de Opel dealer in dusseldorf. 1x garantiedingetje gehad. Diagnose gesteld, de dealer heeft contact opgenomen met de Duitse dealer en mocht netjes in nederland hersteld worden. zoiets zou ik dan wel afspreken.

Voor 600 euro voor een auto ophalen lijkt mij heel netjes. Je kunt er een weekendje weg aan knopen om de auto een keer in het echt te bewonderen. Maar qua rijden zal het niet veel anders zijn dan de station. zo'n jonge auto, ik zou het wel aandurven

Terug
Bovenaan