Skoda Superb

MCW 41

Petrolhead
2024-skoda-superb-interior.jpg

Het tweelingbroertje van de nieuwe Passat. Netjes maar achterkant is wel erg anoniem. Beetje Insignia-achtig.

vaTtbqK.jpg

OtCpaIN.jpg

xx34Eoc.jpg

Om 19:00 is de onthulling.

Achterkant van de combi is teveel Insignia inderdaad. En vanaf de zijkant staat ie net als de Passat wat iel op z'n wielen. Maar hij is beter gelukt dan de Passat. En minder dan het huidige model.

Maar hij is beter gelukt dan de Passat

Vind ik ook. Het strakkere van de neus en kont vind ik beter geslaagd dan het ronde van de Passat, die ik ook iets goedkoper uit vind zien.

Mooier dan de Passat, maar ook iets te veel hetzelfde.
De hatchback vind ik wel mooi. Paar Youtube-filmpjes bekeken en de hatchback heeft een mooie lijn.

Alleen: velgmaat begint bij 16”! :eek:

Ik ben wel benieuwd hoe ie er in de praktijk uit ziet, want bij de foto van de Passat zie je dat de wielen wat meer naar binnen staan en dat ie iets hoger op z'n wielen staat. Het achterscherm is echter wel wulps gevormd, waardoor ie nu wat iel op de wielen staat. Op de foto van de Superb erboven valt dat een stuk minder op.

Wat ik wel mis op deze nieuwe VAG producten is de achteruitrijcamera achter een (rond) logo achterop. Ik heb dat bij mijn Golf 7 en dat is echt ideaal; de camera is altijd brandschoon!

De Superb hatchback in zilvergrijs doet me wat denken aan de Lexus LS van rond 2007, en dat is geen belediging. Ik vind die hatchback echt wel een mooi ding.

Het is duidelijk gewoon een Volkswagen rebadge en niet andersom. De Skoda-neus staat 'm beter dan de Camry-neus van de Passat, maar ook de achterkant vind ik een stuk strakker zo. Verder is het wel een zeer belegen ontwerp dat ook zeven jaar geleden het levenslicht had kunnen zien. Zet wijlen Opel Insignia Sports Tourer ernaast en die auto valt niet uit de toon, buiten dat die een stuk minder onbestemd oogt. De hatchback lijkt inderdaad iets beter in balans. Hoe het ook zij, Skoda's vallen bij velen wel in de smaak en de Superb is momenteel met afstand de bestverkochte non-premium D-segmenter in Nederland en met deze nieuwe generatie kan Skoda de doelgroep de komende jaren nog bedienen.

Ik denk dat de Superb niet meer in China op de markt komt, waar de Skoda-verkopen zich op een dusdanig laag niveau begeven, dat de stekker er elk moment uit getrokken kan worden. In 2018 verkocht Skoda daar nog 352.000 auto's, dit jaar lijkt het jaartotaal rond de 25.000 (!) uit te komen.

Ik ben het wel eens met eerdere commentaren. De Skoda is beter gelukt dan de VW, ondanks het gebrek aan een geprononceerde schouderlijn en de te ronde achterzijde. Zonde.

Hoe het ook zij, Skoda's vallen bij velen wel in de smaak en de Superb is momenteel met afstand de bestverkochte non-premium D-segmenter in Nederland en met deze nieuwe generatie kan Skoda de doelgroep de komende jaren nog bedienen.
Da’s op zich ook niet zo gek.
Als je een beetje gaat calculeren (blijf even binnen de VAG groep) dan kom je al snel op een huidige Superb uit.
Neem je een VW Golf Variant, of bv een VW T-Roc, of zelfs in “eigen huis” de Octavia, dan zit je zo op €40K plus.
En dan heb je voor €40k ook een Superb Business Edition…..met standaard automaat.

Moeilijk te weerstaan.
Zet je ze echter bij elkaar, dan wordt duidelijk waarom: de andere typen zijn alweer een slag verder en ogen moderner, qua exterieur én interieur.

En ik verwacht eerlijk gezegd niet dat je deze nieuwe ook voor €40K in Business-trim bij de deur hebt staan.
Ik hóóp het wel…….;)

Staat hoog op mijn lijstje als er geen 7-zitter meer komt.
Helaas zal het wel weer met 16” velgjes beginnen. :eek:

Wij hebben deze auto recent proefgereden en hebben ons zinnen er op gezet een PHEV Combi. Een zogenaamde zero compromis auto voor ons.

Eigenlijk beviel alles en is het enige punt misschien de prijs maar goed het dan ook wel een top model.

Voor ons zijn de grootste pluspunten:
  • Geen laadverplichting of grote accu nodig
  • Voetenruimte achter (diepte & hoogte)
  • Trekhaak en 1800 mogelijk (nog wel een rijbewijs voor nodig haha)
  • Bagageruimte groot, toegankelijk en "eerlijk" geen mega vakken en kelders/dubbele bodems.
  • Knoppen voor de paar dingen die je wel wilt bedienen en een "klein" scherm
  • Zit positie en verstelbaarheid stoelen
  • Geen SUV, uiterlijk en zitpositie vinden wij dat niks

Combi standaard als plug-in-hybride met elektrische range tot liefst 133 kilometer. Dat zijn mooie cijfers. Op vakantie dan lekker op de benzine motor met de stand EV-later.

Indien de financiele ruimte er is, investeer in DCC (Dynamic Chassis Control), geeft net wat meer keuze in afstemming onderstel, wat dan weer het deinen (met name achteras) en doorzakken met caravan weg neemt.

Ik rij sinds een paar maanden en 14000km in een Superb PHEV Combi (een L&K uitvoering, grijze import). Net even gekeken in de app, gemiddeld brandstofverbruik over 14000km is 4,6l/100km + 5,4 kWh/100km, bij een gemiddelde snelheid van 71km/u.

Ik haal realistisch rond de 100km elektrische range.

Laatst bewerkt:
Inmiddels is het voornemen omgezet in een koopcontract, dus nu eventje geduld en dan staat er een Ice Tea Yellow Superb Combi PHEV voor de deur. Ik was niet erg overtuigd van DCC in de proefrit van het instelbereik (soft / sportief).

S3S3vl4xX.GT2hrcp9jEZaA0eJt-VQ4yCnY2IqNactL86GiAw.-eE4WzJOQBZ_5cMUw28x-ACG-19201080dayvext_front1080.png

Superb Combi Business Edition PHEV
  • Ice Tea Yellow (S3S3)
  • Lichtmetalen velgen 17" Mintaka (U44)
  • LED-koplampen met LED dagrijverlichting (8IT)
  • Interieur 'Lounge', stoelen: half stof/half kunstleder grijs met gele stiksels (PI2)
  • Infotainment display van 13" (8DG)
  • CANTON Soundsystem (9VS)
  • Akoestisch Pakket (PA1)
  • Chrome pakket (PCH)
  • Comfortpakket (PC0)
  • Simply Clever Familie pakket (PF0)
  • Winterpakket (PW0)
  • Trekhaak, wegklapbaar (PK0)
  • Travel Assist Plus (PR1)

Laatst bewerkt:
Mooi, gefeliciteerd, en dikke duim voor het kiezen van een echte kleur ipv zwart of grijs.
Ook zoals op de afbeelding met helder glas en 'chromen' lijsten?

Ik heb die van mij volledig laten wrappen (omdat de fabriekskleur wit is, en jong gebruikt gekocht) in een donker groen.

Even aangevuld met de opties en wat betreft keuzes, Sportline viel af want we houden niet van geintegreerde hoofdsteunen en "black pack" accenten.
  • Lichtpakket vonden we erg duur voor wat het bood, LED gaat een wereld van verschil zijn met Fiat Punto halogeen.
  • Chrome voornamelijk omdat dan ook de dakrail zilver word en het geheel toch wel chique oogt
  • Interieur omdat het gezelliger toont en massage stoelen
  • Winterpakket want warme handen voor de wederhelft
  • Family pack handige rolgordijnen & slaaphoofdsteunen

Indien de financiele ruimte er is, investeer in DCC (Dynamic Chassis Control), geeft net wat meer keuze in afstemming onderstel, wat dan weer het deinen (met name achteras) en doorzakken met caravan weg neemt.

Ik rij sinds een paar maanden en 14000km in een Superb PHEV Combi (een L&K uitvoering, grijze import). Net even gekeken in de app, gemiddeld brandstofverbruik over 14000km is 4,6l/100km + 5,4 kWh/100km, bij een gemiddelde snelheid van 71km/u.

Ik haal realistisch rond de 100km elektrische range.
In de Skoda Superb PHEV Hatchback is DCC Plus standaard. Geen meerprijs.

Terug
Bovenaan