Slechte start diesel

Carracio 9468791

Startmotor
Ik ervaar een probleem met mijn 1.5dci uit 2015 bij een koude start in de winter. Het probleem is er eigenlijk al sinds aankoop vijf jaar geleden maar speelt zelden op, alleen tijdens echt koude momenten, zoals de start vanmorgen.

De auto slaat dan snel aan maar het toerental fluctueert nogal. Vanmorgen vloog het heen en weer tussen 700-1200 toeren en niet alle cilinders leken mee te werken. Na een aantal seconden komt de motor tot zijn normale toerental en is er eigenlijk niets meer aan de hand. Ook tijdens rijden merk ik dan verder niets.

Accu is redelijk nieuw. Ook de gloeibougies zijn vervangen, maar dat maakt geen verschil. Ook rijd ik tegenwoordig met premium Diesel, dat lijkt ook geen verschil te maken.

Kan dit simpelweg bij een koude start van een diesel horen? Ik lees er wel meer over. Of is er iets aan de hand?

En wat kan ik het beste doen wanneer de auto zo start: rustig wachten of 'helpen' door wat gas te geven, of iets anders?

Werkt de voorgloeiinstallatie wel goed? Bij veel auto's begint bij een bepaalde temperatuur (Storing temperatuursensor) en reeds bij het openen van de bestuurdersportier het voorgloeien...

De gloeibougies zijn vervangen kort geleden. De gloeibougies gaan werken wanneer de sleutel een stukje is gedraaid. Pas wanneer de spiraal uit is start ik de motor.

Dat dacht ik ook ooit, totdat ik dit probleem bij m'n Hyundai i30 crdi had... portierschakelaar linker voordeur defect. Startte daarna weer als vanouds.

Je kan een keer extra voorgloeien, zoals Durashift vermeld. Bij mijn BMW 324d werkte dat prima bij extreme kou. Mocht dat geen effect hebben, dan denk ik aan licht compressie verlies in de betreffende cilinders. Bij compressie ontsteking in combinatie met extreme kou, kan compressie verlies oorzaak zijn van geen ontsteking, simpelweg om dat de vereiste ontstekingstemperatuur niet bereikt wordt, door te lage compressie.

Was er bij de 1.5 diesel niet een probleem dat er ergens vocht bevroor in de inlaat waardoor er problemen ontstaan met starten?

Ik heb zoiets dergelijks meegemaakt met mijn Hyundai i20 1.1 crdi. Fluctuerend toerental en het gevoel dat die op 2 in plaats van drie cilinders liep. Bleek uiteindelijk de luchtmassameter te zijn.

Vanmorgen weer starten. Ik heb paar keer laten voorgloeien. Starten leek iets beter te gaan, terwijl het nu vrij vochtig was en dat scheelt ook vaak.

Volgens mij was er sprake van een probleem met de intercooler(?) met bevriezing. Maar het probleem begint al rond het vriespunt, het lijkt me onwaarschijnlijk dat bevriezing dan al een probleem is.

Zou bij compressie verlies niet sprake moeten zijn van een bepaalde achteruitgang? Aangezien de auto al vier jaar moeite heeft in de winter.

Binnenkort gaat de auto voor onderhoud en apk. Ik zal het dan ook aangeven.

Waarschijnlijk een klein lek in een van de brand plaatjes. Trekt wat valse lucht net na het starten maar gaat vrij snel dicht.

Zijn de verstuivers ooit al eens vervangen?

Dat is een bekend probleem met koude diesels, zeker bij de 1.5 dCi’s. De accu en gloeibougies zijn vaak dan het probleem.

Wat vaak een beetje wordt vergeten, is om de accukabels en accupolen zelf te controleren, ook als de accu nog goed is. Na een paar jaar kunnen kabels intern wat weerstand krijgen of kunnen de polen licht geoxideerd zijn. Dat merk je vooral bij koude start, omdat de startmotor en elektronica dan nét even meer stroom vragen. De motor slaat dan wel aan, maar loopt onrustig omdat niet alles meteen stabiel spanning krijgt.

Ik heb dit zelf gehad met mijn Defender. Accu was goed, startmotor ook, maar bij kou bleef hij onrustig lopen na het starten. Uiteindelijk bleken de accukabels intern gewoon niet meer top te zijn. Nadat ik de accukabels had vervangen was het probleem compleet weg. Ik heb toen nieuwe accukabels laten maken via knip moderatie.nl, daar werd ik makkelijk geholpen en kreeg ik precies de kabels die ik nodig had qua lengte en dikte. Was wat mij betreft perfect.

Ik zou het volgende doen:
  • Check even of de accupolen echt schoon en strak vastzitten
  • Controleer dan of de massakabel (van accu naar chassis/blok) op beschadiging of corrosie
  • Kijk of de pluskabel geen harde plekken of aanslag heeft
Wat betreft starten: niet helpen met gas geven. Moderne diesels regelen dit zelf en extra gas kan het onrustige lopen zelfs verergeren. Gewoon rustig laten lopen, een paar seconden wachten tot hij stabiel draait, en pas daarna wegrijden is het beste. Je kunt het merken aan een kleine dip in RPM's als je hem even stationair laat draaien.

Dat het na een paar seconden helemaal weg is en je tijdens het rijden niets merkt, wijst niet direct op iets ernstigs. Maar gezien het al jaren alleen bij echte kou speelt, zou ik die kabels en massa’s zeker even nalopen.

Ben benieuwd wat je vindt als je dat gecheckt hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een bekend probleem met koude diesels, zeker bij de 1.5 dCi’s. De accu en gloeibougies zijn vaak dan het probleem.

Wat vaak een beetje wordt vergeten, is om de accukabels en accupolen zelf te controleren, ook als de accu nog goed is. Na een paar jaar kunnen kabels intern wat weerstand krijgen of kunnen de polen licht geoxideerd zijn. Dat merk je vooral bij koude start, omdat de startmotor en elektronica dan nét even meer stroom vragen. De motor slaat dan wel aan, maar loopt onrustig omdat niet alles meteen stabiel spanning krijgt.

Ik heb dit zelf gehad met mijn Defender. Accu was goed, startmotor ook, maar bij kou bleef hij onrustig lopen na het starten. Uiteindelijk bleken de accukabels intern gewoon niet meer top te zijn. Nadat ik de accukabels had vervangen was het probleem compleet weg. Ik heb toen nieuwe accukabels laten maken via knip moderatie.nl, daar werd ik makkelijk geholpen en kreeg ik precies de kabels die ik nodig had qua lengte en dikte. Was wat mij betreft perfect.

Ik zou het volgende doen:
  • Check even of de accupolen echt schoon en strak vastzitten
  • Controleer dan of de massakabel (van accu naar chassis/blok) op beschadiging of corrosie
  • Kijk of de pluskabel geen harde plekken of aanslag heeft
Wat betreft starten: niet helpen met gas geven. Moderne diesels regelen dit zelf en extra gas kan het onrustige lopen zelfs verergeren. Gewoon rustig laten lopen, een paar seconden wachten tot hij stabiel draait, en pas daarna wegrijden is het beste. Je kunt het merken aan een kleine dip in RPM's als je hem even stationair laat draaien.

Dat het na een paar seconden helemaal weg is en je tijdens het rijden niets merkt, wijst niet direct op iets ernstigs. Maar gezien het al jaren alleen bij echte kou speelt, zou ik die kabels en massa’s zeker even nalopen.

Ben benieuwd wat je vindt als je dat gecheckt hebt.
Hoeveel spanning vraagt een moderne motor dan dat die daarvan onrustig kan gaan lopen.

En wat voor vreemde Defender heb jij dan? Die dingen lopen dagen door op een accu die niet wordt bijgeladen.

Hoeveel spanning vraagt een moderne motor dan dat die daarvan onrustig kan gaan lopen.

En wat voor vreemde Defender heb jij dan? Die dingen lopen dagen door op een accu die niet wordt bijgeladen.
“Hey chatGPT, maar een verhaal over de mogelijke oorzaak van het slecht starten van een Renault diesel. Focus daarbij de accukabels als mogelijke oorzaak. Vermeld daarbij dat ik door <insert hyperlink here> goed geholpen ben bij mijn Defender”.

Het zou kunnen dat, indien de dikke kabel(aansluiting) tussen dynamo/generator en accu slecht is, na het starten de dynamo/generator vol wordt aangestuurd om stroom te leveren, zijn stroom niet kwijt kan en weer uitschakelt en gaat staan zagen, wat je eventueel zou kunnen merken in het stationaire toerental. Maar bij een Defender? Met een loeizwaar vliegwiel....

Het zou kunnen dat, indien de dikke kabel(aansluiting) tussen dynamo/generator en accu slecht is, na het starten de dynamo/generator vol wordt aangestuurd om stroom te leveren, zijn stroom niet kwijt kan en weer uitschakelt en gaat staan zagen, wat je eventueel zou kunnen merken in het stationaire toerental. Maar bij een Defender? Met een loeizwaar vliegwiel....
En een mechanisch aangedreven hoge druk pomp....

Terug
Bovenaan