Smallere banden dan aanbevolen

Juize

Net ingestapt
Ik kan via via een mooi setje winterbanden krijgen op stalen velgen.
De velgmaat / naaf etc. is geschikt voor mijn auto (208 GT 2024).
De wielen komen van een 208 uit 2019 (normale uitvoering, geen GT)

Echter is de bandmaat 185/65R15
Als ik de geschikte bandenmaten voor mijn auto opzoek zie ik de volgende maten getoond worden:

195/55R16
205/50R16
205/45R17
205/40R18
215/35R19

De 185/65 staat hier niet tussen, maar zou naar mijn mening gewoon moeten passen?
Klopt dit of is het toch niet aan te raden deze te monteren?

GT is volgens mij alleen een uitrustingsniveau. Maar als de enige geschikte bandenmaten vanaf 16 inch zijn, hoe kom je er dan bij dat de velgmaat van 15 inch geschikt is voor jouw auto?

2019 was voor de peugeot 208 het overgangsjaar. Wellicht dat het vorige model op 15inch geleverd is maar het nieuwe model minimaal op 16 inch.

Het setje banden wat je op het oog hebt zou dus best eens van het vorige model kunnen zijn, en mogelijk niet kunnen passen op een 2024 model. Naast het feit dat ze niet over de remklauw passen (vanwege 15inch) kan ook het naafgat, steek en et-waarde verschillen.

Dat kan je zo controleren via Steekmaat.nl.... Het is een beetje trend om grotere velgen te monteren, maar met 15" op winterbanden wil het vast ook goed rijden. Beetje smallere band met een hoop rubber is dan wel weer lekker ivm sneeuwkettingen monteren. (Heel lang geleden reden Zweedse 740's op 14" en hogere banden, terwijl de Nederlandse uitvoeringen op 15" reden, met plattere banden)

Terug
Bovenaan