Smart #3

MCW 41

Petrolhead
smart-3-debut.jpg

smart-3-debut.jpg

rxTZ7tw.jpg

T0WLk9K.jpg

UtJjQao.jpg

bhnyn1wbanlr.jpg

haJ8lfg.jpg

Ik heb de #1 bij ons op kantoor mogen aanschouwen, en die vind ik al behoorlijk groot. Dit is dan helemaal een joekel. Wel een vrij aardig design, als is Niels van Roij wat minder te spreken over het nieuwe Smart design zag ik.

Mooie auto, wederom! De #1 spreekt mijzelf meer aan qua grootte, maar design ziet er goed uit. Nog even wachten op de #2, en dan maar eens de showroom bezoeken:)

Dit is gewoon een hippere Mercedes vind ik. Ze doen niet eens moeite om het te maskeren. De achterlampen en interieur zijn mij te duidelijk van MB. Van schijnachter vind ik overigens best een geslaagde Chinese auto. Alleen die bolle toet vind ik niks.

Op Auto Shanghai:

smart-3-shanghai.jpg

smart-3-shanghai_1.jpg

20230418134528685419925413295.jpg-908x681.jpg

20230418134528083329916455206.jpg-908x681.jpg

20230418134528338960247625780.jpg-908x681.jpg

20230418134528733912450433200.jpg-908x681.jpg

20230417181051305888161156993.jpeg-908x681.jpg

20230417181049793574127361528.jpeg-908x681.jpg

20230417181050489291772073596.jpeg-908x681.jpg

20230417181050172932345722110.jpeg-908x681.jpg

Bronnen:

Op de EV Experience stond ie ook. Hij komt minder groot over dan de 1. Best een mooi model!

Op de EV Experience stond ie ook. Hij komt minder groot over dan de 1. Best een mooi model!
Ik heb toen in de #1 gereden en (gezien de test op deze site) was ik aangenaam verrast, viel me mee. Van de Donald-Duckachtige illustraties op de schermen moet je houden. Ik zie die liever functioneel in een auto. Maar in basis was het een best goede eerste indruk. Maar goed, dat was qua rijden maar een paar kilometer op strak asfalt.

De aandrijflijn is gelijk aan die van de Volvo EX30, maar ik vind die lichtvoetiger voelen dan de #1. Dat scherm met het wolfje erop is wel even wennen ja.
Is de #3 nu al leverbaar, of niet? Zie 'm nooit rijden, net als de #1 overigens.

#1 sinds oktober 23 en #3 sinds januari 24 volgens Autoweek.
Met respectievelijk 210 en 35 in de verkooplijst ook weer volgens Autoweek.
Dus niet verwonderlijk dat je deze nog niet tegenkomt tenzij je bij een dealer in de straat woont.
Dealers zijn er trouwens niet zoveel. Bij Mercedes dealers in huis. Vreemd dat Smart niet bij elke MB dealer staat.

Bij mijn werk in de straat zit een Smart/Mercedes dealer, maar zelfs daar zie ik ze dus niet/nauwelijks.

Nog steeds geen gezien. Maar er wordt dan ook 0.0 reclame voor gemaakt. Hoe moet de niet auto geïnteresseerde er dan ooit kennis mee maken.
Afgezien van of het je smaak is natuurlijk is #3 een veel beter aanbod dan broertje EX30 die niet aan te slepen is.

Geen reclame, geen beurzen. Alles moet met free publicity en de prijs. Dat wordt niks. Was de IAA in Frankfurt er maar weer…

^^ terwijl de aloude Smart toren aan de zuidkant van de A12 staat te verstoffen (begane grond is wel in gebruik).
Past natuurlijk geen huidige Smart meer in die lift.. maar toch vreemd dat honderd meter westelijk de dealer voor (groot) regio Utrecht zit én een 500 meter oostelijker, schuin achter het DC van de grote gele supermarkt..er nog iets van een MB importvestiging zit. Althans, de naam zit op de gevel.. Ik meen iets gelezen te hebben over een Benelux organisatie vanuit BE leidend?

én een 500 meter oostelijker, schuin achter het DC van de grote gele supermarkt..er nog iets van een MB importvestiging zit. Althans, de naam zit op de gevel.. Ik meen iets gelezen te hebben over een Benelux organisatie vanuit BE leidend?
Daar zitten de importeur en de financiële tak.

^^ Ja, wat er nog van over is. De vorige vestiging, schuin aan de overkant hemelsbreed maar in de andere gemeente en gescheiden door een kanaal, op Papendorp was toch van meer grandeur dat bij zo'n merk past. Misschien wat te groot voor wat het merk in NL kon zijn qua marktaandeel (personen en bedrijfswagens) maar wat er nu nog rest: ik vind het zonde.

Ik zag de #3 laatste rijden. Wist niet dat ie er al wat. En profil vond ik het een zeer geslaagde auto. Stúkken beter dan de #1 dat ik maar een raar hoog ding vind (sorry, Harm).

Totaal gebrek aan marketing.
Smart moet er zo iets als een 'It's a giant Suzuki' campagne tegenaan gooien om het merk van zijn stadsdwergen imago af te helpen. #3 krijgt overal prima reviews. Jammer dat ie niet verkoopt.

De #1 is inderdaad hoog qua vorm en ik vind de proporties niet lekker in het oog liggen. Vorig jaar tijdens de EV Experience mee gereden en daar liet zij best een aardige indruk bij me achter. De #3 is wat beter voor het netvlies (en ruimer, zeker in de kofferbak). Ik ken iemand die er een heeft (een van de eerste) en hij is er blij mee. Goede value for money, ook qua ruimte (ze hebben een klein kind, dus ook kinderbuggy en andere spullen die je dan meeneemt).

Ik heb de #3 al een aantal keer gezien. Leuke auto, als een CLA Shooting Brake EV.

Volgende week wordt mijn #3 Brabus geleverd. Heb pas 2-3 keer een #3 op de weg gezien en ook de #1 zie je zelden. Ze willen de verkoper wel gaan opschroeven en je ziet in Q4 ook dat er meer verkocht worden.
Wel leuk om iets aparts te gaan rijden. Weer eens iets anders dan mijn Model 3 :)

Tja ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Laatst een zien rijden, "oh ja die hadden we ook nog"-gevoel. Edit, kon ook een #1 zijn geweest.

Dat zijn serieus interessante prijzen! Heb het idee dat dit model bij weinig mensen bekend is en dat ie daarom niet verkoopt. Want qua specs is ie interessant.

Virtuele afwezigheid van marketing, nauwelijks herkenbare dealers helpen niet bij bekendheid... Ik heb de #1 een keer gereden en vond het een verrassing. In een frisse kleur is het een karakteristieke verschijning.

Virtuele afwezigheid van marketing, nauwelijks herkenbare dealers helpen niet bij bekendheid... Ik heb de #1 een keer gereden en vond het een verrassing. In een frisse kleur is het een karakteristieke verschijning.
Ik heb er een keer in gezeten op de autobeurs in Brussel en moet wel zeggen dat het goed zat en bestwel ruim is.

nauwelijks herkenbare dealers
Tsja, ze staan "gewoon" bij de Mercedes dealers, maar heel eerlijk, toen ik daar ging kijken (Wensink Groningen, begin dit jaar) stond er geen enkele Smart. Dan verdwijnt het merk ook vrij snel weer van de lijst. Ik ga geen honderden kilometers rijden voor een proefrit.

Vrienden van ons hebben een #3, zijn er geloof ik voor hun gezin met een jong kind best mee ingenomen (kofferbak is best okay doordat de auto langer is dan de #1), comfort en dergelijke. Alleen hikken ze bij langere ritten aan tegen de actieradius die ze halen. Vinden ze niet praktisch.

Laatst bewerkt:
Het is en blijft het zoveelste generieke Chinese model. Daar zijn er inmiddels zo veel van dat het voor de consument ook niet meer te onderscheiden is denk ik. Dus 1x zien en er niet meer bij stilstaan. Weinig to geen onderscheid behoudens misschien de aangekochte naam. Tja als dit verdwijnt mist niemand iets.

Er zijn ook zoveel Duitse, Franse, Italiaanse, Japanse, Koreaanse en Amerikaanse opties. Het is voor nieuwe merken (of merken die een herstart maken met een compleet ander aanbod dan voorheen) niet gemakkelijk ertussen te komen, maar sommige merken lukt dit wel.

Smart verkoopt prima auto's, maar het merk is een joint-venture tussen Geely en Mercedes-Benz. Geely stopt liever de moeite in de merken waarvan de inkomsten voor 100% in het eigen laatje terecht komen (Volvo, Lynk & Co, Zeekr, straks het huismerk) en Mercedes-Benz redeneert kennelijk hetzelfde. In Nederland registreerde Mercedes-Benz in augustus 248 stuks van de EQA en EQB tegen 69 voor het repertoire van Smart. Ik denk niet dat dat gerechtvaardigd is: het Smart-aanbod is in technisch opzicht superieur, met veel betere EV-specificaties, krijgt betere recensies, een Smart #1 of #3 oogt veel beter dan een EQA; een Smart #5 is veel mooier dan de EQB en de producten hebben ook nog eens een veel betere prijs/kwaliteit-verhouding.

Maar zolang Smart als merk onvoldoende zichtbaar is en niet op de radar van consumenten verschijnt, gaat het ook niets worden. Dat is wat mij betreft wel jammer, want de producten zijn goed.

Laatst bewerkt:
Deze week voor het eerst een #3 van dichtbij kunnen bekijken op een parkeerplaats in de plaats waar wij nu even zijn neergestreken voor een najaarsvakantie. Ik vind deze #3 in dit segment een fraaie auto. De auto ziet er zeer goed afgewerkt uit met ook hele smalle naden tussen de carroseriedelen. Deze was in een hele lichte pastelachtige groene kleur en dit stond de auto bijzonder goed. Van de modellen op dit Geely platvorm vind ik dit wel de aantrekkelijkste.
Met ook nog eens 1600 kg trekgewicht voor mij interessant. De laatste prijsverlaging maakt het nog wat aantrekkelijker.

Onderweg naar de Jumbo zag ik ineens een auto die me niet bekend was, het bleek de #3 van Smart te zijn. Onopvallend in het zwart, maar wel okay. De eerste die ik zag.

Ik vind 'm best onderscheidend tussen al die nieuwe EV's en ik moet eerlijk bekennen dat ik wel een beetje verkikkerd ben op dit model. Ik vind 'm veel mooier dan zijn Europese nichtje Mercedes CLA. Ik heb het nog niet zo op Chinese auto's maar vind dit moeilijk vol te houden bij deze #3. Er zit nog een Europees tintje aan door de connectie met Mercedes en het ontwerp schijnt ook uit de Mercedes koker te komen. Inmiddels al heel wat YT video's bekeken van deze auto en deze staat bij mij op één als ik nu een BEV zou kopen met een redelijk prijskaartje en ook nog eens voldoende (caravan) trekgewicht. Hoewel op hetzelfde platform als de technisch redelijk identieke Volvo EX30. Zeekr X en Lynk&Co 02 lijkt deze Smart wat efficienter om te gaan met de stroomvoorraad in de accu. Bovendien verkoop en service bij een aantal Mercedes dealers en met de recente prijsverlaging zeer scherp geprijsd voor zo'n complete auto. De Pro+ zou mijn keuze zijn. Nu onder de 40k.

Hier hetzelfde! Ik vind de Pro zonder + het meest interessant, omdat die geen privacy glass heeft. En de automatisch dimmende binnenspiegel is in Nederland op de Pro ook aanwezig, in Duitsland pas vanaf de Pro+.
Ben benieuwd wie er eerder eentje heeft, Harrie! :D Want ik zie 'm ook zitten (maar de Golf bevalt ook nog erg goed).

De Pro+ heeft de grotere accu en dat lijkt mij een groot voordeel wanneer de caravan getrokken wordt. Niet dat wij verre reizen maken maar 2 uur rijden zonder te laden moet toch mogelijk zijn. De BMW voldoet mij ook nog steeds erg goed. Nu vier jaar in bezit en ruim 80k op de teller. Helaas heeft BMW nog niet een redelijk betaalbaar elektrisch model met voldoende trekgewicht in het gamma. Een PHEV begin ik niet meer aan. Tot 40k nieuwprijs is er helaas nog geen Europese of Japanse EV beschikbaar waarmee ik de caravan mag trekken. Volgend jaar ga ik eens serieus kijken naar een opvolger voor de 218. Dan heb ik 'm 5 jaar gehad, is hij 6 jaar oud en net iets minder dan 100k op de teller. Wie weet wat er dan op de markt is maar tot die tijd blijf ik de #3 in de berichtgeving volgen. Ik kan allicht eens beginnen met een proefrit.

Laatst bewerkt:
Ah, dan haal ik er twee door elkaar. Volgens mij is de tweede accu (66kWh) er ook als Pro zonder plus. De instapper met die grote accu bedoel ik in elk geval. Want die kleine accu is onder de 50kWh en dat is wel te klein.

Ik vind de kleine accu ook niet interessant. De Premium versie heeft t.o.v. de Pro(+) nog als extra een warmtepomp. Of dat interessant is gezien de meerprijs heb ik mij nog niet zo in verdiept. Dat zal ik toch eerst moeten doen voordat ik de stap neem naar eletrisch rijden. De Premium heeft bovendien ook een headup display en dat ik vind ik wel echt een meerwaarde. Ik heb die ook in de BMW en in 99% van de rijtijd kijk ik naar de HUD voor de belangrijkste aanwijzingen als snelheid, navigatiepijlen en radiozender. Ik hoop wel dat Smart via een update nog eens de mogelijkheid biedt om de graphics op het grote scherm zodanig te configureren dat je niet het idee hebt naar een tekenfilm te kijken.

Dat laatste vind ik ook wel een belangrijke inderdaad. Dat vosje, bij de 3 is het iets anders dacht ik?, doet toch wel afbreuk aan het geheel...

Terug
Bovenaan