Smart EQ Fortwo/Forfour (facelift @ pag. 3)

rickm zei:
Liever de ForFour dan de Twingo zeg ik als man.

Coming out?

Niet verkeerd, de Forfour. Alleen wat lang achter de achterdeur en wel heel vrouwelijk met al die afgeronde vormen.

CCtvzuG.jpg

^^ Vreemde set. Eentje dubbel en je zou toch zeggen dat je verder alle kooien met alle panelen zou moeten kunnen combineren. Of in elk geval dat de rode kooi en de gele panelen in meer combinaties mogelijk zijn.

Zou een beetje vreemde set worden met 40 modellen... Er zijn ook geen dubbele, tridion kooi kan in lichtgrijs, grijs, zwart en oranje en auto zelf in tien kleuren.

Bij de MB-store aan de Lange Poten in Den Haag is een Smart preview. De fortwo staat er in die bruin/oranje kleur, de forfour in het zwartwit. Met name de fortwo ziet er erg leuk. Een stuk minder iel dan het oude model, en het interieur vind ik erg mooi. Het oogt speels, maar zeker niet goedkoop.

rlin zei:
Bij de MB-store aan de Lange Poten in Den Haag is een Smart preview. De fortwo staat er in die bruin/oranje kleur, de forfour in het zwartwit. Met name de fortwo ziet er erg leuk. Een stuk minder iel dan het oude model, en het interieur vind ik erg mooi. Het oogt speels, maar zeker niet goedkoop.

Ik ben er gisteren ook even wezen kijken:

14756830873_52647fbe49_c.jpg

14736906355_6abc9e6ca8_c.jpg

14734773944_c778382028_c.jpg

14736840992_224f64ea84_c.jpg

14550462779_9c2082e6c8_c.jpg

14733907481_2c02c79ce1_c.jpg

14737083045_c8c1c6cd72_c.jpg

14737064295_bff6fda911_c.jpg

14550597547_12b22436a2_c.jpg

Meer foto's: https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/sets/72157643847327694

- Mooie interieur, duidelijke vooruitgang ten opzichte van oude fortwo en forfour. Duidelijk minder volwassen dan Hyundai i10, maar veel speelser.
- Ruimte achterin in forfour vond ik ronduit krap, zeker vergeleken met zijn grotere voorganger, maar ook vergeleken met de i10, Volkswagen up!, Fiat Panda, Kia Picanto etc.
- De achterkant van de fortwo vind ik mooier dan die van de forfour met kentekenplaat op de achterbumper.

Wat ik niet begrijp is dat Smart bij de ForTwo niet het dak een kleine 10 cm verder heeft doorgetrokken. Dat had 'm wat volwassener tevens pittiger doen lijken. Hieronder kun je zien wat ik bedoel. De achterspatborden steken verder uit naar achteren. Dus er zat nog wel rek in het iets gestrekter doen lijken.

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-d8eb3b80-793497.jpg

straatos zei:
Wat ik niet begrijp is dat Smart bij de ForTwo niet het dak een kleine 10 cm verder heeft doorgetrokken.

Ook toevallig zat ik ook net aan te denken, dat had hem net wat volwassener (en praktischer) gemaakt.

[size=x-large]Smart hangt prijskaartjes aan Fortwo en Forfour[/size]

Twee weken geleden toverde Smart dan eindelijk de nieuwe Fortwo en Forfour onder het doek vandaan. Met het bekendmaken van de vanafprijzen blijken de Duitsers gelukkig wat sneller te zijn. Maandenlang plaagde Smart ons zo nu en dan met een stukje van de nieuwe Fortwo en Forfour. Twee weken geleden werden de nieuwelingen in Berlijn gepresenteerd en nu al zijn de prijskaartjes bekendgemaakt.

De nieuwe Fortwo staat vanaf 10.795 euro in de prijslijst. Voor dat geld krijg je een 999 cc grote en 71 pk sterke driecilinder onder de kap. De Forfour mag mee vanaf 11.995 euro. Achterin ligt dan eveneens de 71 pk sterke driepitter. Voorlopig moet je het met deze motor doen, want pas in december komt de krachtiger 90 pk-turboversie - overigens met 898 cc - de gelederen versterken.

Standaard beschikt zowel de Fortwo als Forfour over cruisecontrol en elektrisch bedienbare zijruiten. De Forfour krijgt als extraatje ten opzichte van zijn kleinere broertje Dynamic Steering mee.

Drie keuzes
Smart heeft naast de basisversie drie uitrustingsniveaus bedacht: Passion, Prime en Proxy. De meerprijs van de Passion bedraagt 1.413 euro voor de Fortwo en 999 euro voor de Forfour. Voor dat geld kun je het interieur in zwart-oranje of zwart-wit laten uitvoeren. Ook een multifunctioneel, met leer bekleed stuurwiel en een 3,5-inch TFT-kleurenscherm zijn dan van de partij.

De Prime-modellen krijgen leer op de stoelen en de pookknop. Ook Dynamic Steering, een spoorassistent en stoelverwarming vinden hun weg naar de Smart. Voor de Fortwo kost de Prime-uitvoering 2.020 euro extra, voor de Forfour ligt dat bedrag op 1.799 euro.

Boven aan de uitrustingsladder staat de Proxy. Naast bovengenoemde zaken krijg je een panoramadak en het Cool & Audio-pakket mee, dat onder andere bestaat uit een uitgebreider entertainmentsysteem. Ook 16-inch lichtmetaal maakt deel uit van het Proxy-pakket. De meerprijs bedraagt voor de Fortwo 3.447 euro en voor de Forfour 3.100 euro.

Edition#1
De komst van de Smartjes wordt gevierd met speciale Edition#1-modellen. De Tridion-veiligheidskooi wordt dan Lave Orange gespoten, de panelen krijgen op de Fortwo een witte laklaag mee en bij de Forfour worden ze grijs gespoten. 16-inch lichtmetaal en een sportonderstel - waarmee zowel de Fortwo als de Forfour een centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen - zijn aanwezig. Vanbinnen worden de nieuwelingen afgeladen met opties. De Fortwo Edition#1 gaat 13.942 euro kosten, de Forfour Edition#1 moet 15.074 euro opbrengen.

Vanaf 11 augustus zijn de nieuwe stadsrakkers te bestellen. 22 november moeten de eerste exemplaren in de showrooms te vinden zijn.
https://www.autoweek.nl/nieuws/29351/smart-hangt-prijskaartjes-aan-fortwo-forfour

De prijs is vergelijkbaar met die in Duitsland. Netjes!!
In de basis is de forfour duurder dan de Twingo, maar daar staat ook een completere uitrusting tegenover:
Zwart is zonder meerprijs
standaard twee kleurig
cruise control
actieve stuurbekrachtiging
elektrische ramen
vakken in de achterdeur.
knie airbag.

De achterrugleuning heeft vanaf de pasion een cargo stand. Hiermee wordt de rugleuning rechter gezet en wordt de bagageruimte groter(215 liter)
Het lijkt er op dat deze stand vrijwel altijd gebruikt is bij het proefzitten op de achterbank. De rugleuning kan nog +/- 5 cm naar achter(overigens is dit ook bij Renault beschikbaar)

Tot nu toe vind ik de Forfour met deze prijsstelling een aantrekkelijke auto.

speedtouch zei:
straatos zei:
Wat ik niet begrijp is dat Smart bij de ForTwo niet het dak een kleine 10 cm verder heeft doorgetrokken.

Ook toevallig zat ik ook net aan te denken, dat had hem net wat volwassener (en praktischer) gemaakt.

Géén idee waarover jullie het hebben.
Trouwens: auto's leven niet: die worden dus niet volwassener (of bejaarder). Om in jullie jargon te spreken: laat hem er maar fris en jong uitzien.
De Smart ForTwo is nu ook niet direct een auto die er gestrekt moet uitzien, nee: hij is kort en gedrongen en mag dat gerust uitstralen. Hem langer maken maakt hem minder praktisch want minder geschikt om in kleine gaatjes te parkeren.
Niet voor niets is de ForTwo een groot succes in Italië (en vnl. in Rome) met zijn vele oude stadjes met smalle stegen die allemaal voor verkeer toegankelijk zijn en een pertinent gebrek aan parkeermogelijkheden: daar voelt de ForTwo zich in zijn sas en speelt zijn troeven uit. (Ik schat dat in Rome +- 10% van de wagens ForTwo's zijn!).
De passagiers hebben ook niks aan die extra lengte: been- en hoofdruimte is er veer dan genoeg. In de koffer past een bak bier, dus voor de boodschappen is hij groot genoeg. Wat valt er dan nog te winnen?

zeebra zei:
In de basis is de forfour duurder dan de Twingo, maar daar staat ook een completere uitrusting tegenover:
standaard twee kleurig
cruise control
elektrische ramen
vakken in de achterdeur.
knie airbag.

De achterrugleuning heeft vanaf de pasion een cargo stand. Hiermee wordt de rugleuning rechter gezet en wordt de bagageruimte groter(215 liter)
Het lijkt er op dat deze stand vrijwel altijd gebruikt is bij het proefzitten op de achterbank. De rugleuning kan nog +/- 5 cm naar achter(overigens is dit ook bij Renault beschikbaar)

Denk ik anders over. Daarom verwacht ik dat de ForFour geen knaller gaat worden. Daarvoor is ie toch te prijzig, ondanks je bovenstaande verhaal. Beetje nicheproduct, zoals aygo en IQ zich verhielden. De ForTwo heeft natuurlijk zijn eigen 'publiek'. De ForFour moet meedoen in het geweld van 4- persoons A segment. Daarbij is Twingo gewoon scherper geprijsd en heeft, wat mij betreft, de betere looks!

Ami zei:
zeebra zei:
standaard twee kleurig
cruise control
elektrische ramen
vakken in de achterdeur.
knie airbag.

Denk ik anders over. Daarom verwacht ik dat de ForFour geen knaller gaat worden. Daarvoor is ie toch te prijzig, ondanks je bovenstaande verhaal. Beetje nicheproduct, zoals aygo en IQ zich verhielden. De ForTwo heeft natuurlijk zijn eigen 'publiek'. De ForFour moet meedoen in het geweld van 4- persoons A segment. Daarbij is Twingo gewoon scherper geprijsd en heeft, wat mij betreft, de betere looks!

Dit is ook de filosofie van Smart: Een volwassen auto, met een volwassen uitrusting voor een volwassen prijs. Dat de Twingo meer gaat verkopen lijkt mij wel duidelijk. Waarschijnlijk maakt het Mercedes niets uit. Die verdienen ook voor elke verkochte Twingo voor hun inbreng. Misschien nog wel meer dan op de Smart. Dat ik de Smart een aantrekkelijke aanbieding vind wil niet zeggen dat ik verwacht dat het een succes wordt. Dat weet ik gewoon niet.

Ami zei:

Ik verwacht dat de forfour het in Nederland aanzienlijk beter zal gaan doen dan de fortwo, hier blijkt gewoon nauwelijks vraag naar een tweezitter te zijn.

De iQ kostte (veel) meer dan een Aygo, maar had minder binnenruimte. Dat werd niet zo begrepen, iets dat Fiat met de 500 vs. Panda wel is gelukt.

D-C zei:
Ami zei:

Ik verwacht dat de forfour het in Nederland aanzienlijk beter zal gaan doen dan de fortwo, hier blijkt gewoon nauwelijks vraag naar een tweezitter te zijn.

De iQ kostte (veel) meer dan een Aygo, maar had minder binnenruimte. Dat werd niet zo begrepen, iets dat Fiat met de 500 vs. Panda wel is gelukt.
In Nederland is weer een ander verhaal natuurlijk. De ForTwo heeft zoals ik aangaf in Europa haar 'eigen publiek'. Denk dan aan de 'big city' (Parijs, Londen, etc.). Ik ben het met je eens dat qua aantallen (in NL) de ForFour het beter gaat doen, dan de ForTwo, maar in vergelijking met de rest van het A segment Smart een kleine speler blijft. Ik verwacht dat de Twingo (ook in NL) een veel groter succes gaat worden.

Mogelijk profiteert de verkoop van de Forfour van het verdwijnen van de oude A-klasse. De B-klasse is een fors stuk duurder en de huidige A-klasse niet echt een alternatief.

Carfanatic zei:
zou je de plaatdelen nog steeds zo makkelijk kunnen omwisselen om een ander kleurtje te krijgen (zoals de eerste fortwo)?
Als ik het goed begrepen heb staan ze allebei op de bodemplaat die ook voor de Twingo gebruikt wordt. De ForFour wijkt zelfs alleen in details van de Twingo af. Is dan die Tridion kooi niet inmiddels optisch bedrog? In welk geval vervanging van losse panelen ook helemaal niet aan de orde is. Dan hebben ze allebei gewoon een gelaste carrosserie.

Na de eerste fortwo zijn de bodypanels toch afgeschaft?

Bij fortwo is de kooi een wezenlijk onderdeel om botsveiligheid te hebben.
Biij de forfour is het design.. auto is langer en structuur is zodanig dat het niet hoeft.. Bij de Twingo zie je er dan ook niks van.

synecdoche zei:
Carfanatic zei:
zou je de plaatdelen nog steeds zo makkelijk kunnen omwisselen om een ander kleurtje te krijgen (zoals de eerste fortwo)?
Als ik het goed begrepen heb staan ze allebei op de bodemplaat die ook voor de Twingo gebruikt wordt. De ForFour wijkt zelfs alleen in details van de Twingo af. Is dan die Tridion kooi niet inmiddels optisch bedrog? In welk geval vervanging van losse panelen ook helemaal niet aan de orde is. Dan hebben ze allebei gewoon een gelaste carrosserie.

"Smart wil de Tridion cell beschermen. De techniek blijft daarom in huis. Dat zal altijd zo blijven", zegt Hans-Peter Wunderlich, interieur design director van Smart. De Tridion Safety Cell van Smart is ultrastijf. Dat hebben inmiddels meerdere crashtesten aangetoond.

De verschillen tussen de Fortwo/Forfour en Twingo gaan verder. Qua design zijn de auto's niet met elkaar te vergelijken. "Het design van de Smart is voor 95 procent anders, voor de techniek is 45 tot 60 procent verschillend."

5u1rwx.jpg

Dit artikel stond op Autovisie.nl

JP2010 zei:
synecdoche zei:
Carfanatic zei:

"Smart wil de Tridion cell beschermen. De techniek blijft daarom in huis. Dat zal altijd zo blijven", zegt Hans-Peter Wunderlich, interieur design director van Smart. De Tridion Safety Cell van Smart is ultrastijf. Dat hebben inmiddels meerdere crashtesten aangetoond.

De verschillen tussen de Fortwo/Forfour en Twingo gaan verder. Qua design zijn de auto's niet met elkaar te vergelijken. "Het design van de Smart is voor 95 procent anders, voor de techniek is 45 tot 60 procent verschillend."

5u1rwx.jpg

Dit artikel stond op Autovisie.nl

Ik geloof hier echt niets van. Ik denk dat dit echt puur marketing-verhaal is. Zoals bekend is Renault verantwoordelijk voor (een groot gedeelte van) de ontwikkeling en productie van het duo/trio. Ik geloof dat beide Smarts en de Twingo technisch vrijwel identiek zijn. Dit moet duidelijk worden bij de crashtest(en) van de auto's. Aan alles is te zien dat de auto's grotendeels gelijk zijn. Auto's (four en Twingo) worden ook gemaakt in zelfde fabriek op dezelfde band.
Daimler wil inderdaad de Tridion beschermen, maar ik denk vooral de naam. En ik denk dat het gewoon een afspraak is. Renault speelt gewoon het spelletje mee en zal de naam dus niet gebruiken. Sterker nog als een journalist er naar zal vragen zullen ze zelf zeggen, dat de Twingo ook een sterke koets heeft, maar geen Tridion Safety cell.

En met die percentages kun je heel goed rommelen. Zo moest de Marbella ook minimaal 25% anders zijn. Zo werden er iets andere achterlichten en spatborden gemonteerd.
Dus verander je wat aan het plaatwerk al, dan lopen die percentages al flink op.

Als Renault zo'n sportieve versie gaat uitbrengen van de Twingo als de TwinRun, dan zou het wel eens beter kunnen verkopen dan de ForTwo en ForFour bij elkaar.

S1-Video-Les-Virees-Caradisiac-en-Renault-Twin-Run-au-Grand-Prix-de-Monaco-294265.jpg

Ik heb zie geen aanleiding om aan de Tridion cell te twijfelen bij de Smarts. De oude Forfour deelde veel onderdelen met de Colt. Werd ook op dezelfde band in elkaar gezet in Born. Toch had de oude Forfour ook een tridion safety cell. De kunstof panelen zijn verleden tijd. De praktijk zal wel bewezen hebben dat het niks extra's bracht alleen extra kosten.(en kieren)

Filmpje praktische mogelijkheden forfour. https://www.youtube.com/watch?v=F3aZlzkuF48

Ami zei:
Zoals bekend is Renault verantwoordelijk voor (een groot gedeelte van) de ontwikkeling en productie van het duo/trio.

Dat Renault verantwoordeling is voor een groot gedeelte van de ontwikkeling geloof ik niets van. De hele opzet van de forfour is zo overduidelijk Smart.
(achterwielaandrijving, de unieke sandwichbodem, de plaatsing van de motor, de dion achteras, de vooras van de mercedes c - klasse, ja ook de veiligheidskooi en de elektronische veiligheidssytemen) Dan blijft er natuurlijk nog genoeg voor Renault over: de motor en versnellingsbak met de bijbehorende electronica en veel kleine elementen in het interieur. De radio/navigatie is van tomtom. Dat ze in de zelfde fabriek gebouwd worden zegt overigens niet zo veel. Er kunnen behoorlijke verschillen zitten in de modellen die van 1 band afrollen.

Inmiddels is de configurator beschikbaar. https://www2.smart.com/nl/nl/index/smart-forfour-453.html#showme.ccindex=0

In die configurator is te zien dat de brandstoftank slechts 28 liter "groot" is o_O Voor 61 euro krijg je een 35 liter tank.

Wouter82 zei:
In die configurator is te zien dat de brandstoftank slechts 28 liter "groot" is o_O Voor 61 euro krijg je een 35 liter tank.

Dit is gedacht vanuit de filosofie van Smart: Voornamelijk gebruik in de stad. Dan heb je een grotere tank ook niet nodig. Zelfde geld overigens voor een banden reparatieset: ook niet standaard. Aan de andere kant: standaard in een fatsoenlijke kleur en met zijwindassistent. Dat laatste heeft geen enkele andere concurrent. Dit is vorig jaar geïntroduceerd op de S-klasse.

autoradje zei:
(...) De kunstof panelen zijn verleden tijd. De praktijk zal wel bewezen hebben dat het niks extra's

Toch was het idee daarachter wel grappig: je kon je Smart inleveren bij je Smart Center, en dan bouwden ze in een uurtje al je panelen om naar een andere kleur. Ik vraag me af hoeveel mensen daar ooit gebruik van gemaakt hebben. :D

Live @ Mondial de l'Automobile Paris:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2014/oktober/37205-nieuwe-smart-fortwo-en-forfour-stralen-in-parijs
https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/paris-motorshow/europe/310/
https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/paris-motorshow/europe/311/
https://www.omniauto.it/salone/parigi2014/stand/1156/smart
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Parijs_2014/Smart_Fortwo
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Parijs_2014/Smart_Fourfour

parijs-2014-smart-fortwo-and-forfour-268235-800.jpg

parijs-2014-smart-fortwo-and-forfour-268229-800.jpg

parijs-2014-smart-fortwo-and-forfour-268233-800.jpg

smart-salone-parigi-2014_14.jpg

smart-salone-parigi-2014_12.jpg

smart-salone-parigi-2014_11.jpg

smart-salone-parigi-2014_18.jpg

smart-salone-parigi-2014_20.jpg

smart-salone-parigi-2014_16.jpg

01_w640.jpg

02_w640.jpg

parijs-2014-smart-fortwo-and-forfour-268223-800.jpg

smart-salone-parigi-2014_26.jpg

parijs-2014-smart-fortwo-and-forfour-268227-800.jpg

parijs-2014-smart-fortwo-and-forfour-268224-800.jpg

04_w640.jpg

05_w640.jpg

Ik heb gisteren bij de plaatselijke Mercedes dealer de nieuwe Smart uitgebreid bekeken, ze stonden er allebei, de Fortwo en de Forfour.
De getoonde auto's waren rond de 18.000 EUR en dat vind ik toch nogal veel. De instapprijs is uiteraard veel lager. Wat me nu pas opviel, ik had dat blijkbaar niet in de gaten bij het bewonderen van de Twingo III een paar maanden geleden, is de verhoogde vloer waar de voorstoelen op staan, daar waar de pedalen hangen is de vloer lager. Het waren leuke uitvoeringen die er stonden met aparte kleurschakeringen.

1799033_10153135267501670_1009445891088068939_o.jpg

11016832_10153135267111670_9216199275523571174_o.jpg

[size=large]smart BRABUS mit tailor made Programm: Weltpremiere kommende Woche in Genf[/size]

smart zeigt seine erste BRABUS-Variante des neuen smart fortwo kommende Woche am Genfer Autosalon 2015 – zuvor ließ man es sich nicht nehmen, das Fahrzeug mit 2 Bildern anzuteasern.
Details zur Motorisierung des neuen smart fortwo von BRABUS gibt es bislang noch nicht, lediglich der NEFZ-Verbrauch wird mit 5.2 Liter auf 100 km (Co2 Emission von 119 g/km) angegeben. Betrachtet man die bisherige Motorenpalette von smart mit maximal 90 PS, ist grob von einer PS-Anzahl knapp über 100 auszugehen. Viel mehr PS, als der bisherige smart fortwo von BRABUS erwarten wir nicht.

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-23.jpg

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-20.jpg

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-19.jpg

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-14.jpg

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-13.jpg

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-30.jpg

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-10.jpg

2016-Smart-ForTwo-Cabrio-9.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2015/08/smart-drops-top-on-new-fortwo-cabrio.html

(JP2010 nee, je hoeft ze niet allemaal te gaan posten, laden duurt altijd al zo lang en mensen kunnen ook wel doorklikken)

[size=medium]Lagere vanafprijs Smart Fortwo en Forfour door nieuwe basisuitvoering[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 2 september 2015 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De vanafprijs van de Smart Fortwo en Forfour ligt vanaf nu honderden euro’s lager, door de komst van de nieuwe basisuitvoering Base.

De Smart Fortwo en Forfour zijn vanaf nu nog bereikbaarder. De vanafprijs van de Fortwo gaat door de komst van een nieuwe basisuitvoering met 1.000 euro omlaag naar 10.695 euro. De Forfour is er vanaf nu voor 10.995 euro, dat is 1.755 euro minder dan voorheen.

De nieuwe instapuitvoering heet Base. De uitrusting omvat onder andere een boordcomputer, elektrisch bedienbare portierruiten, hill start assist en led-dagrijverlichting. Ten opzichte van de oude standaarduitvoering, die nu is omgedoopt tot Pure, ontbreken zaken als centrale portiervergrendeling van afstandsbediening en cruise control. Bovendien zijn er bij de Pure meer aankledingsmogelijkheden.

De Smart Fortwo en Forfour Base zijn er alleen met de 71 pk sterke driecilindermotor. Als je de 90 pk turbomotor wilt, dan zit je vast aan de Pure-uitvoering. De nieuwe basisversie is per direct te bestellen.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2015/september/39181-lagere-vanafprijs-smart-fortwo-en-fourfour-door-nieuwe-basisuitvoering

Electric Drive

2ojyc6bbnx8w.jpg

67symyfbfi1f.jpg

uhiy4kdb0shq.jpg

55oylrub94mm.jpg

twfy42abctqf.jpg

sb7ydi7b3ffj.jpg

j98ybnybidco.jpg

hkoyoacbromy.jpg

wnfy298bioeh.jpg

demyxfbbdrot.jpg

[size=x-large]Complete Smart-familie als Electric Drive[/size]

Fortwo, Fortwo Cabrio en Forfour aan de stekker. Smart parkeert in Parijs een complete familie elektrische auto's. Zowel de Fortwo, Fortwo Cabrio als de grotere Forfour debuteren er als Electric Drive. Van zowel de eerste, tweede als derde generatie Fortwo had Smart een elektrische variant op de bestellijst staan, maar niet eerder pakte Smart het zo grondig aan als bij de huidige modellen. Het is voor het eerst dat ook de Forfour een elektrische aandrijflijn in zich krijgt gemonteerd. Zowel de Fortwo als de Forfour beschikken als Electric Drive over een 82 pk sterke elektromotor die 160 Nm levert. Het elektrische stel komt op een volgeladen 17,6 kWh groot accupakket 160 kilometer ver. Middels een snellader is het accupakket in 45 minuten weer tot 80 procent vol te laden. De topsnelheid ligt op 130 km/h. Smart belooft dat ook het zonder snellader ' volgooien' van de Fortwo sneller is den ooit. In Duitsland is de laadtijd 40 procent korter dan bij zijn voorganger. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten is de laadtijd zelfs gehalveerd (hier zijn andere aansluitingen). Uiteraard is er een telefoonapplicatie, Smart control geheten, waarmee informatie over het laadproces is op te vragen. Verder is Pre-entry climate control aanwezig, een systeem waarmee de temperatuur in het interieur van de Smart te verhogen of te verlagen terwijl hij aan de stekker hangt. Dit uiteraard om stroom te besparen. Begin 2017 wordt de Electric Drive-familie uitgerold in Europa. In de Verenigde Staten is men eind dit jaar al aan de beurt. De Fortwo Cabrio zal na zijn marktintroductie overigens de enige elektrische cabriolet op de markt zijn.
https://www.autoweek.nl/nieuws/complete-smart-gamma-als-electric-drive/

Electric Drive @ Mondial de l'Automobile Parijs:

smart-salone-parigi-2016_19.jpg

smart-salone-parigi-2016_12.jpg

smart-salone-parigi-2016_8.jpg

smart-salone-parigi-2016_5.jpg

smart-salone-parigi-2016_23.jpg

Smart stand: https://www.omniauto.it/salone/parigi2016/stand/1549/smart

Terug
Bovenaan