Snelle diesel vs zuinige benzine? (i.v.m. brandstofprijzen)?

Menno 7931410

Net ingestapt
Allereerst wil ik dit mooie AutoWeek platform in 't zonnetje zetten. Ik kom hier al jaren en ben pas een nieuwe lid. Ik ben/was in de markt voor een snelle station zoals bijvoorbeeld een VW Passat of Arteon SB 2.0 BiTDI.

Of een andere auto zoals een CLS SB 350 CDI etc. Echter vraag ik mij af met de huidige benzine prijzen of dat verstandig is? Vanochtend op 't BNR radio gehoord dat de oude benzine/diesel prijzen zeker nog een kleine 9 maanden gaan duren voordat alles zoals ouds was.

Wat is dan wijsheid vraag ik mij nu af met iemand die gem. 30 a 40K op jaarbasis rijdt? Moet ik misschien kijken naar een benzine of hybride oplossing?

Mijn wensen zijn een automaat, beetje rap (lees: onder de 7 tellen naar 100 km/h) en natuurlijk stukje degelijkheid of wetende wat stuk kan gaan zoals bij de 350 cdi die gevoelig zijn voor kettingen etc. Budget tot 25K.

Alvast bedankt!

Je kijkt naar grote stationwagons en die hebben als nadeel dat de kosten altijd meegroeien. Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een plugin hybride, dan heb je weliswaar twee technieken maar tegelijkertijd het beste van twee werelden als het gaat om de rij-kosten, zeker als je thuis kunt laden. De eerste paar tientallen kilometers rijd je dan elektrisch. Van de Artheon SB zie je daarvan al aardige opties staan binnen je budget, bij Mercedes-Benz ga je dan shoppen voor een CLA SB (die wel kleiner is dan een CLS, weet ik). Ik zou zelf met deze kilometers niet snel aan diesel beginnen.

Andere optie, dan ben je wel spekkoper qua variabele kosten is een auto op lpg zetten. Dat is van de autobrandstoffen en deze kilometers vaak het goedkoopste (na volledig elektrisch). Zou je naar elektrisch kijken, is een Tesla 3 of Polestar 2 dan een optie? Compleet andere soort auto als je naar een stationwagon kijkt (de Tesla 3 is een sedan, zou ook een Y kunnen kijken maar dan heb je een SUV) maar met de afstanden wellicht de moeite waard.

Of een andere auto zoals een CLS SB 350 CDI etc. Echter vraag ik mij af met de huidige benzine prijzen of dat verstandig is? Vanochtend op 't BNR radio gehoord dat de oude benzine/diesel prijzen zeker nog een kleine 9 maanden gaan duren voordat alles zoals ouds was.

je zoekt een dikke diesel en vraagt of het verstandig is, nee dat is het sowieso niet. dat was het een paar maanden geleden ook niet. Het rijd wel heel fijn uiteraard. Maar met de kilometers die jij maakt en je wil wat vermogen dan kom je wel snel hier op uit.

Daarnaast is er wel een verschil tussen een passat 4-cilinder diesel of een CLS met dikke 6-cilinder. Niet alleen de motor, maar ook zaken als luchtvering, onderstel, etc. is bij zo'n benz toch wel een hele andere koek in vergelijking met een wat normalere passat of arteon. Als je even mercedes als voorbeeld wil nemen zou je naast zo'n passat eigenlijk een C-klasse er bij naast moeten zetten.

Een gewone 'simpele' Mercedes 4-cilinder C220D of C300D gaat ook gewoon onder de 7 seconden naar de 100, maar een heel stuk goedkoper qua kosten dan een CLS 350d. Als je het over verstandig hebt zou ik dan eerder daar naar kijken.

Als je slechts max 40K per jaar rijdt en ook maar enigszins rekening wilt houden met kosten valt diesel altijd direct af. Zeker bij een "dikke" diesel betaal je je helemaal scheel aan wegenbelasting die je met max 40K per jaar nooit recht kunt breien. Koop je een hybride benzine dan ligt je verbruik al dicht op een diesel en moet je dus nog meer gaan rijden om ooit gelijk uit te komen qua kosten en kun je wegkomen met een PHEV i.c.m. thuis laden dan kan het allemaal nog gunstiger uitpakken.

Zelfs al zouden de brandstofprijzen terug naar "normaal" gaan en dan is het belangrijk, wat vind jij normaal? Dan nog is een dikke diesel zoals @AsconaGT al terecht zegt volgens mij al jaren geen optie voor de mens die ook maar een beetje met oog op te portemonnee wilt rijden.

Ik denk dat de dieselprijzen nooit weer onder de benzine prijs gaat zitten bij de pomp, dus bij diesel loop he het gevaar dat je investering van €25.000 in 1 klap verdampt
Ik lees nergens of je thuis kan laden, dus aan de hand van dat voor welke type hybride je beter kunt gaan.

Je zou ook nog naar een van de Mercedes diesel plug in hybrides kunnen kijken, heb je een beetje van allebei. Een C300de heeft zo'n 300pk en toch een laag verbruik.
Zalige auto echter met 1 zeer grote maar, dat is de kofferruimte.
Collega waarmee ik veel carpool heeft er een. Kan thuisladen dus het is los van de aankoop goedkoop rijden voor hem. Met kleine kinderen en hun spullen (buggy, fietsjes etc) kan je het compleet schudden.

Zalige auto echter met 1 zeer grote maar, dat is de kofferruimte.
Collega waarmee ik veel carpool heeft er een. Kan thuisladen dus het is los van de aankoop goedkoop rijden voor hem. Met kleine kinderen en hun spullen (buggy, fietsjes etc) kan je het compleet schudden.

Deze foto zegt inderdaad genoeg en dit is dan nog de estate:

Screenshot-2026-04-09-at-10-25-17-Mercedes-Benz-C-klasse-Hybride-diesel-uit-2020-Auto-Track.png

Je kijkt naar grote stationwagons en die hebben als nadeel dat de kosten altijd meegroeien. Persoonlijk zou ik eerder kijken naar een plugin hybride, dan heb je weliswaar twee technieken maar tegelijkertijd het beste van twee werelden als het gaat om de rij-kosten, zeker als je thuis kunt laden. De eerste paar tientallen kilometers rijd je dan elektrisch. Van de Artheon SB zie je daarvan al aardige opties staan binnen je budget, bij Mercedes-Benz ga je dan shoppen voor een CLA SB (die wel kleiner is dan een CLS, weet ik). Ik zou zelf met deze kilometers niet snel aan diesel beginnen.

Andere optie, dan ben je wel spekkoper qua variabele kosten is een auto op lpg zetten. Dat is van de autobrandstoffen en deze kilometers vaak het goedkoopste (na volledig elektrisch). Zou je naar elektrisch kijken, is een Tesla 3 of Polestar 2 dan een optie? Compleet andere soort auto als je naar een stationwagon kijkt (de Tesla 3 is een sedan, zou ook een Y kunnen kijken maar dan heb je een SUV) maar met de afstanden wellicht de moeite waard.
LPG klinkt ook interessant. Dat is niet het zelfde als aardgas toch? Als ik dan toch LPG kan rijden, dan is een wat spannende (lees; grotere motor) interessant... Onder het mom, nu kan het nog... Ik ga me erover inlezen welke motoren degelijk hiervoor zijn.

je zoekt een dikke diesel en vraagt of het verstandig is, nee dat is het sowieso niet. dat was het een paar maanden geleden ook niet. Het rijd wel heel fijn uiteraard. Maar met de kilometers die jij maakt en je wil wat vermogen dan kom je wel snel hier op uit.

Daarnaast is er wel een verschil tussen een passat 4-cilinder diesel of een CLS met dikke 6-cilinder. Niet alleen de motor, maar ook zaken als luchtvering, onderstel, etc. is bij zo'n benz toch wel een hele andere koek in vergelijking met een wat normalere passat of arteon. Als je even mercedes als voorbeeld wil nemen zou je naast zo'n passat eigenlijk een C-klasse er bij naast moeten zetten.

Een gewone 'simpele' Mercedes 4-cilinder C220D of C300D gaat ook gewoon onder de 7 seconden naar de 100, maar een heel stuk goedkoper qua kosten dan een CLS 350d. Als je het over verstandig hebt zou ik dan eerder daar naar kijken.
Ik denk dat ik inderdaad voor een 4 pitter moet gaan om misschien een 2L diesel 5 cilinder van Volvo..

LPG klinkt ook interessant. Dat is niet het zelfde als aardgas toch? Als ik dan toch LPG kan rijden, dan is een wat spannende (lees; grotere motor) interessant... Onder het mom, nu kan het nog... Ik ga me erover inlezen welke motoren degelijk hiervoor zijn.
Ja aardgas (cng) is niet meer interessant. De Amerikaanse ram spul is veel op lpg

Ik ga me erover inlezen welke motoren degelijk hiervoor zijn.
Je kunt dat aan de hand van type en bouwjaar achterhalen op de website van Prins Autogas. Bijvoorbeeld een Volkswagen Artheon met 2.0l TSI 206 of 235 kW motor (om een van jouw modellen met eerste voorkeur aan te halen) zou op lpg kunnen rijden. Het zal wel een ombouw inhouden, dus reken er wel wat extra budget voor. In het topic Rekenhulp Brandstof voor je volgende auto heb ik voor een 'gemiddelde auto' uit de middenklasse berekend wat kosten zijn aan brandstof en mrb - en dan ga je al gauw minimaal 1.300 euro per jaar besparen met lpg bij 40.000 km/jaar. De methode heb ik daar ook uitgelegd, dus je kunt de berekening ook zelf maken voor de auto van je keuze.

Ik denk dat de dieselprijzen nooit weer onder de benzine prijs gaat zitten bij de pomp, dus bij diesel loop he het gevaar dat je investering van €25.000 in 1 klap verdampt
Ik lees nergens of je thuis kan laden, dus aan de hand van dat voor welke type hybride je beter kunt gaan.
Zal wel een jaar of langer gaan duren in ieder geval. Vooropgesteld dat Drumpf zijn handen thuis kan houden als hij weer vergeet dat hij Iran al heeft aangevallen.

Al
Allereerst wil ik dit mooie AutoWeek platform in 't zonnetje zetten. Ik kom hier al jaren en ben pas een nieuwe lid. Ik ben/was in de markt voor een snelle station zoals bijvoorbeeld een VW Passat of Arteon SB 2.0 BiTDI.

Wat is dan wijsheid vraag ik mij nu af met iemand die gem. 30 a 40K op jaarbasis rijdt? Moet ik misschien kijken naar een benzine of hybride oplossing?

Mijn wensen zijn een automaat, beetje rap (lees: onder de 7 tellen naar 100 km/h) en natuurlijk stukje degelijkheid of wetende wat stuk kan gaan zoals bij de 350 cdi die gevoelig zijn voor kettingen etc. Budget tot 25K.

Alvast bedankt!
is volledig elektrische rijden dan geen betere en voordeliger oplossing.

Zoals de Polestar 2, Tesla Model 3 of Y, Hyundai Ioniq 5, Kia EV 6, VW ID5, of iets dergelijks.

Zijn geen stations. Redelijk betaalbare elektrische stations zijn bijvoorbeeld de Opel Astra en Peugeot 308, maar die voldoen weer niet aan de andere wensen.

Laatst bewerkt:
Zal wel een jaar of langer gaan duren in ieder geval. Vooropgesteld dat Drumpf zijn handen thuis kan houden als hij weer vergeet dat hij Iran al heeft aangevallen.
Aangezien het aantal nieuwe diesels vrijwel nul is, zal uiteindelijk dieselolie hetzelfde zijn als fotorolletjes: nog wel te krijgen maar heel erg duur omdat er zo weinig van verkocht wordt. De vraag zal nu nog direct lager worden maar over een jaar of 5 zal het echt wel merkbaar worden.

feit is dat dieselen heel fijn rijden is, en uiterst zuinig. Nog steeds tevreden van mijn oude dieseltje, maar vandaag de dag zou ik het niet meer kopen.

Aangezien het aantal nieuwe diesels vrijwel nul is, zal uiteindelijk dieselolie hetzelfde zijn als fotorolletjes: nog wel te krijgen maar heel erg duur omdat er zo weinig van verkocht wordt.
Vrachtwagens, bulldozers, bouwkranen,... Die dingen gaan nog wel eventjes op diesel verkocht blijven. Zelf bij bestelwagens kom je nog veel nieuwe diesels tegen.

Als de TS kan leven met de range van enkele bovengenoemde modellen, dan is elektrisch ook interessant, hij doet in ieder geval genoeg kilometers om de investering hierin terug te verdienen als hij thuis kan laden.

Wat dikke auto's/auto's met grote motoren betreft: een goede raad hierin die ik dacht ik van Joep in een klokje rond filmpje gehoord had: "koop geen 2dehands auto die je nieuw niet kan betalen - onderhoudskosten van een dure auto zijn achteraf ook vaak erg duur"

Terug
Bovenaan