Solid state eindelijk productierijp?

Julius 2995965

Wegverkenner
Er wordt al jaren gepraat over solid state accu's voor auto's en dat ze er nu toch eindelijk aan zitten te komen, maar het blijkt keer op keer weerbarstiger te zijn in de praktijk. Maar Donut Lab (what's in a name) lijkt dit jaar eindelijk klaar voor serieproductie van Solid state accu's.
De specs lijken mij persoonlijk te mooi om waar te zijn, wat is jullie idee daarover?

We zullen zien. Laat ze het maar uitproberen met die motorfiets.

Ik snap alleen dit statement niet:
De laadtijd daalt daarbij tot minder dan tien minuten, al is die volgens Verge bewust iets verlengd zodat rijders rustig kunnen wachten.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet begrijpen?

Het is en blijft een startup uit Finland in een wereld met giganten (Samsung, Toyota, LG, Panasonic…) waar enkele tientallen mensen werken. YT kanaal The Electric Viking heeft er een paar dagen geleden een filmpje over geplaatst.
Kan zijn dat zij de Heilige Graal hebben gevonden, maar ik blijf voorlopig toch wat sceptisch. Als het toch zo is wordt de technologie voor een grote som overgenomen door 1 van voornoemde bedrijven. De kapitaalrondes van Donut Lab over 2025 zijn zakgeld of beter gezegd kruimeltjes voor die mogols.

Ze noemen het misschien serie productie en volgens de definitie is dat wellicht ook zo, maar daarmee is het nog geen massaproductie. En dat is wat vele van ons graag zouden willen zien.

Het is en blijft een startup uit Finland in een wereld met giganten (Samsung, Toyota, LG, Panasonic…) waar enkele tientallen mensen werken. YT kanaal The Electric Viking heeft er een paar dagen geleden een filmpje over geplaatst.
Kan zijn dat zij de Heilige Graal hebben gevonden, maar ik blijf voorlopig toch wat sceptisch. Als het toch zo is wordt de technologie voor een grote som overgenomen door 1 van voornoemde bedrijven. De kapitaalrondes van Donut Lab over 2025 zijn zakgeld of beter gezegd kruimeltjes voor die mogols.
Op zich is het weer niet zo gek een klein bedrijfje dit soort zaken ontwikkeld. Je ziet wel vaker dat tech op klein niveau wordt ontwikkeld en dan door grote bedrijven productierijp wordt gemaakt. Ontwikkelen en produceren zijn 2 totaal verschillende zaken. De R&D teams van de grote bedrijven zijn vooral bezig om bestaande producten verder te ontwikkelen en productie te optimaliseren. Een klein innovatief team dat echt nieuwe dingen ontwikkeld past vaak niet de in structuur van grote bedrijven.

Ik heb tevens ergens gelezen dat ze wellicht IP gestolen/gekopieerd hebben van andere bedrijven in de "solid state" branche dus het zou goed een fata morgana kunnen zijn. Als het niet zo is, dan petje af, uiteraard ;)

Inmiddels kondigen heel veel bedrijven en autofabrikanten (o.a. Karma Automotive, maar ook diverse Chinese merken) de sold-state aan te bieden nog voor de zomer. Het lijkt erop dat tegen het eind van het jaar je meerdere keuzes zal hebben zelfs en mogelijk dat de eerste auto's of motoren dan al uitgeleverd zijn aan klanten.

Terug
Bovenaan