Sommige dingen blijven: decoratie aan binnenspiegel

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Wat me verbaast is dat ondanks de evolutie bij auto's - zowel qua uiterlijk als technisch - sommige zaken altijd lijken te blijven. Mooi of niet, maar de vossenstaarten en (al dan niet fel gekleurde) pluche dobbelstenen, geurkerstboompjes of zoals op deze foto een Hello Kitty hanger. Vroeger zag je vaantjes van (ere-) divisieclubs uit de voetbalwereld maar die kom ik zelf minder vaak tegen. Soms vraag ik me af of er een mode te zien is in deze 'in-car decoration'? Is het constant of een tijdverschijnsel?
Zet hieronder gerust welke ontwikkeling (of niet) je zelf ziet, en plaats zeker foto's van opvallende voorbeelden.

eQATDCc.jpeg

Ik reed onlangs met een auto waar wat aan de binnenspiegel hing. Bloedirritant. Het leidt enorm af. En het schijnt ook dat je door die constante beweging in je blikveld bepaalde belangrijke dingen niet meer opmerkt.

Tegenwoordig plakken mensen liever een telefoon, of zelfs tablet, in hun gezichtsveld op de voorruit. Tijden veranderen, zelf nadenken over veilig onderweg zijn in het verkeer niet echt.

Laatst bewerkt:
Ooit heb ik een paar sleutelhangers gekocht van Nici, ik denk dat ik toen nog op de middelbare school zat. Volgens mij was het toen leuk om dat aan je tas te hangen (geen idee over welk jaar we het hebben). Echter was het vooral leuk in mijn hoofd en heb ik ze nooit aan mijn tas gegangen.

Toen ik mijn eerste auto kocht, heb ik er eentje aan mijn spiegel gehangen. Dat was "Clarabella koe" zoals ik haar noem, hoewel ze eigenlijk een koe is en niets dit bekende Disney figuur te maken heeft is ze elke auto meegegaan.

Via mijn rode Polo, naar de paarse en naar de Lancia, toen die door een ongeluk totalloss was, was Clarabella de eerste die ik eruit haalde. We zijn nu denk ik 22 jaar verder, en nog altijd hang ze aan mijn spiegel. Zo ziet ze eruit:
54596656517_b7d7be0d5b_4k.jpg

In 1981 kocht mijn vader een gifgroene Opel Ascona, mijn moeder heeft toen een klein groen/wit clowntje gebreid voor aan de spiegel. Een soort Pierot met een muts en beentjes. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder, maar de clown hangt nog altijd bij mijn ouders aan de spiegel in de auto. (ik zal eens een keer een foto maken)

60244ccda1a6c163678b69d25a93d772.jpg

Ik heb deze hangen in de Starlet, heeft een van de vorige eigenaren erin gehangen. Rust-eze is het Cars-film equivalent van aambeiencrème. Merk eigenlijk niets van de aanwezigheid ervan tijdens het rijden.

Ik heb ook nog een setje dobbelstenen in het dashboardkastje van de 944 liggen, hang ik soms op als de auto geparkeerd staat. Tijdens het rijden hangen ze te veel in de weg.

Ik heb in de dyane een gehaakt eendje ( een keer op een meeting gekregen) boven de spiegel geklemd. Aan de spiegel hangen 2 ( soort van dobbelstenen) van mijn jongste dochter. Met het rijden heb ik er geen last van maar als ik flink moet remmen willen ze soms even tegen het voorraam tikken.

Ik had een lange tijd deze luchtverfrisser in de AE86 hangen:
AP1GczP65Ot_d_NpQ7VcCtRzg6lqRz7Ri_sYjsTsGrE_DrGCrE1AuFvIbU3vPBl5GVW0n5Fl9WpEeE3pEIYycjBgLkQ3xIpLZ0nzzZCEJ7tJ27KPoYD1v8qK-t4eBTuyQqZ2ac8FskkdxlOdL2OBPKrMnPt3GQ=w1355-h762-s-no

Het was echt als luchtverfrisser bedoeld en niet als decoratie. In mijn daily heb ik natuurlijk minder last van (muffe) geurtjes omdat ik die wel regelmatig rij en daar heb ik dan ook niet zo'n ding.
Het stoorde mij niet echt omdat ik vrij laag in die auto zit, maar het was wel irritant in een lange linkerbocht op een klaverblad omdat die dan opeens wel recht voor mijn neus uitkwam. :LOL:

Zo'n "gelukspoppetje" (is maar 2cm groot) heeft de eerste 5 a 6 jaar aan mijn spiegel gehangen.
Sindsdien is mijn spiegel naakt gebleven.

O1CN01BwDwqO2MZh2O4tOj3_!!2211029842.jpg_640x640q90.jpg

Die aan de spiegel zie ik niet vaak meer (enkel een luchtverfrisser - maar er zijn steeds meer auto's met ingebouwde parfum functie) maar het idee om iets persoonlijks te hebben zie je wel nog. Bij Nio is het gezicht van de spraakbesturing natuurlijk op het dashboard geplaatst en er zijn er heel veel die daar bv hoedjes voor maken.

Ik zag vandaag in een review (ik citeer de afbeelding hieronder) een Hyundai Inster met een windgeleider bij de voorste zijruit. Dergelijke accessoires waren redelijk populair in de jaren '80/'90 maar ze lijken nu bijna verdwenen. Was verrast die te zien en dan op deze auto...

t9692dlpy5noip.jpg

Ik zag vandaag in een review (ik citeer de afbeelding hieronder) een Hyundai Inster met een windgeleider bij de voorste zijruit. Dergelijke accessoires waren redelijk populair in de jaren '80/'90 maar ze lijken nu bijna verdwenen. Was verrast die te zien en dan op deze auto...
Pfoe dat is eigenlijk al bijna van voor mijn tijd. Die gingen er toch op zodat je met een raampje open minder last had van windgeruis? Handig voor de mensen zonder airco in de auto, maar kun je in Nederland nog een auto zonder airco bestellen, of voor de verstokte roker misschien?

Ik heb zelfs niets aan binnenspiegel hangen maar wel een leuke grijze octopus achter de voorruit op het dashboard liggen. Die is van mijn E60 meeverhuisd naar de E91. Deze foto's heb ik gekocht, maar niet op deze laptop, dus dan maar even zo..

page_36255457-96b212b179b6a4efd6a354e06ac613c1.jpg

page_22514051-b0dd505630561b0fbb3976ed113caf83.jpg

M'n Niksan pickup... geen binnenspiegel aanwezig.
M'n Fiat Ducato... geen binnenspiegel aanwezig.
M'n bejaarde Ford Transit... geen binnenspiegel aanwezig.
Er valt hier dus niets op te hangen bij gebrek aan binnenspiegels, en het bijkomende voordeel daarvan is dat er dus ook geen irritaties zijn over zowel het zicht in die spiegel als al die rommel die er aan gehangen kan worden.
Less is more.:giggle:

Terug
Bovenaan