Sommige garages..

Stephan Engels

Wegverkenner
(Zie vorige post: Claim auto-onderdelen webshop)

Na alle gedoe rondom m’n auto en de rompslomp met onderdelen, had ik besloten er zelf geen kilometer meer mee te rijden. De auto is dus netjes opgehaald en naar de garage gebracht. Goed nieuws: hij rijdt weer. Althans, soort van...

De garage heeft de nodige reparaties uitgevoerd – uiteraard tegen een stevige factuur – maar helaas bleek al snel dat niet alles even vlekkeloos is verlopen. De motor is tijdens de testrit over de kook gegaan. Waarschijnlijk is het koelsysteem niet goed ontlucht na het vervangen van de waterpomp. Een beginnersfout, als je het mij vraagt. Dat zou je van een professionele garage echt niet meer verwachten.

Daarnaast merk ik dat de auto bij hogere toerentallen duidelijk vermogen mist. Naar mijn vermoeden is de distributieriem niet goed op tijd gezet. En dat is bij deze motor nogal cruciaal. Fiat schrijft niet voor niets een speciale blokeerset voor om de timing goed te zetten. Wat doet de garage? De ‘ouderwetse’ streepjesmethode gebruiken. Tja… bij deze motor werkt dat in 9 van de 10 gevallen dus gewoon niet. Tevens moesten zij er een nieuwe riem er op leggen om te kijken of het blokje nog goed was, maar hier heeft een garage toch andere middelen voor? Lektest, of camera bijvoorbeeld? Ze hebben gewoon een nieuwe riem er op gelegd (wat waarschijnlijk niet goed is gedaan), in de hoop dat ze niet alles aan diggelen draaide bij de eerste start...

Zijn er hier nog meer thuissleutelaars die dit soort ervaringen delen? Heb je ook weleens het gevoel dat je het beter zelf kunt doen – niet omdat je alles weet, maar omdat je het wél met aandacht en zorg doet?

Auto staat nu wel thuis gelukkig, dus ik ga zelf maar eens op onderzoek uit. Heb achteraf een beetje spijt dat ik een ander het werk laat doen wat ik zelf ook kan. Maar de factuur wordt gelukkig betaald door AUTODOC, dus dat scheelt. Zij erkennen dat de pulley die is los gelopen een fout is die ik niet voorzien kon hebben. Dus ik ga de garage ook niet aanspreken, dit wordt een welles nietes spelletje, puur omdat de pulley al was losgelopen.. Geen zin meer in..

Hoor jullie meningen over garages en hun werkwijze graag:)

Ik zou er de garage toch over aanspreken hoor en minstens Autodoc z.s.m op de hoogte brengen.
Als je er nu gewoon mee doorrijdt zonder boe of ba kan je vervolgschade voor je eigen rekening nemen.

Het passeerde onlangs in de vlog van Rijt Auto’s, die hebben een installatie om het koelsysteem “af te persen” meen ik dat ze het noemden, geen enkele particulier heeft dat. Remvloeistof vervangen is wat dat betreft wel nog behapbaar als je het met twee kan doen.

Het voordeel van een thuissleutelaar is dat hij zijn tijd niet moet rekenen, ik heb een hekel aan die “vaste prijs onderhoudsbeurten”. Dan werkt een monteur tegen de tijd en die zijn scherp vastgesteld. Ik heb liever dat het grondig wordt gedaan, deftige proefrit etc en dat het dan meer kost, is dan maar zo. De jaarlijkse afschrijving van een recente auto is een veelvoud van de kost van onderhoud.

Ik heb zo'n dop op het remvloeistof potje waar ik 1 bar lucht erop kan zetten voor te ontluchten (afgekeken van eazybleed) en dat werkt super om alleen te ontluchten of de remolie te vervangen.

Afpersen gaat net zo met een radiatordop met een persluchtaansluiting er op. Bar of 4-5 en kijken of het ergens lekt of dat het niveau daalt.

Wat een garage kan, kan ik thuis ook, behalve software aanpassingen en een echte brug zou ook fijn zijn.

Ik heb zo'n dop op het remvloeistof potje waar ik 1 bar lucht erop kan zetten voor te ontluchten (afgekeken van eazybleed) en dat werkt super om alleen te ontluchten of de remolie te vervangen.

Afpersen gaat net zo met een radiatordop met een persluchtaansluiting er op. Bar of 4-5 en kijken of het ergens lekt of dat het niveau daalt.

Wat een garage kan, kan ik thuis ook, behalve software aanpassingen en een echte brug zou ook fijn zijn.
Echte brug zeker fijn idd. Staat ook hoog op me wensenlijstje.

Auto is nu goed ontlucht, dus dat probleem is opgelost. Vrijdag avond even kijken of de timing wel goed staat en zo nodig bij stellen

Dan hoop ik voor jou dat je geen motorschade hebt. 2 tanden is serieus.... In ieder geval in overleg gaan met de garage die de riem heeft gemonteerd.

Dan hoop ik voor jou dat je geen motorschade hebt. 2 tanden is serieus.... In ieder geval in overleg gaan met de garage die de riem heeft gemonteerd.
Is gelukkig “net” goed gegaan. Ik ga maandag even naar de garage en ze er op wijzen, zelfde als het koelvloeistof reservoir die niet goed was ontlucht. Motor had totaal geen vermogen meer, nu wel.

Nu nog even bedenken hoe ik dit vriendelijk ga brengen en weet niet of een deel van me geld terug vragen reel is. Motor heeft namelijk een tijd gedraaid zonder distribtieriem spanner.

Had alleen wel meer van een garage verwacht voor dat geld. Ik doe dit slechts voor de hobby, maar zou biijna denken dat ik een garage kan beginnen als ik dit prutswerk zie..

Terug
Bovenaan