Sorento of geen Sorento

Jheroen

Wegverkenner
Ha mensen,

In dubio, ruimte niet nodig maar wel een hele mooie auto. Elektrisch rijden is niet nodig voor ons, we rijden te weinig om hier voordeel uit te halen, zeker met de komende MRB voor 100% valt het een beetje weg allemaal (de voordelen). Dus PHEV is perfect, korte ritten elektrisch (zonnepanelen en laadstation + overdag laden).

Gebruikte Sorento van plm 2021 met redelijke kilometerstand rond de 80000 kost nog best wat. Beslis je met je hoofd dan zeg je niet doen (want ruimte niet nodig etc) maar met je hart zeg je 'doe het gewoon eens een keer'. Meer mensen met tips om het niet of juist wel te doen?
We hebben tot nu toe een busje waar fietsen eenvoudig in kunnen, dat zal daarna op een fietsdrager moeten.

Alle adviezen en invalshoeken zijn welkom.

Ik ben redelijk kia liefhebber, eerste nieuwe auto was sportage v6 in 2005, en een picanto, de picanto in 2012 ingeruild voor een gebruikte venga die nog altijd probleemloos rijd maar wel ouder wordt, camera defect navigatie v1 niet meer te updaten etc. Sportage ingeruild voor carens en deze later ingeruild voor vivaro vanwege camping honden etc. Altijd prima kwaliteit van kia plus lange garantie.

Eerst eens een keer proefrijden maar ik vind dit een mooie auto.

Ik ben redelijk kia liefhebber, eerste nieuwe auto was sportage v6 in 2005, en een picanto, de picanto in 2012 ingeruild voor een gebruikte venga die nog altijd probleemloos rijd maar wel ouder wordt, camera defect navigatie v1 niet meer te updaten etc. Sportage ingeruild voor carens en deze later ingeruild voor vivaro vanwege camping honden etc. Altijd prima kwaliteit van kia plus lange garantie.

Eerst eens een keer proefrijden maar ik vind dit een mooie auto.

Klinkt alsof je een Sorento gaat kopen! Lekker doen zou ik zeggen.

Als je de extra ruimte niet nodig hebt kun je ook voor de Suzuki Across gaan. Deze is een stuk zuiniger en heeft een betrouwbare, verfijnde aandrijflijn!

Dank voor deze vergelijking, aangezien we niet echt veel rijden is voor mij de garantie (plus verlengen tot 10 jaar/150000 km) een belangrijk gegeven. Dit type auto is er in vergelijking met wat we nu hebben nog maar kort, niemand weet wat er komen kan en dan is die langere garantie wel prettig.

Soms moet je een keer iets doen wat je leuk vindt, echter op plaatjes gezien en toevallig afgelopen weekend een keer in gezeten is niet voldoende :) Jammer dat het in Nederland zo duur is.

Eerst eens een keer proefrijden, de vivaro uit 2012 heeft een fijne hoge zit en dan is het vast even wennen.

Benieuwd of er nog mensen zijn met ervaringen met het model uit 2021

Als je het kunt betalen en je wordt er blij van, kan ik geen enkele reden bedenken om geen Sorento te kopen.
Het enige is misschien dat het een hele hoge auto is voor je honden om in te stappen. Dat kan bij oudere honden een probleem worden maar daar is ook altijd een mouw aan te passen.
Ik zou het lekker doen.

Sjee, dat is een andere invalshoek dan ik zelf altijd heb, het gezegde 'bezit van de zaak, eind van het vermaak' hangt altijd wat boven dit soort kostbare ideeën; daarmee is meteen duidelijk wat ik altijd doe. Vaak (eindeloos) lang ervaringen lezen, video's kijken, vergelijken en rekenen :)

Maar ja, je leeft maar een keer en als je de kist in gaat zonder zoiets als dit eens gedaan te hebben...

Betalen, ja als je kijkt hoe lang we met de auto's doen; de vivaro uit 2012 de venga uit 2011 dan is dit wel een wake up moment.

Ze zijn nog flink aan de prijs voor 4 jaar oud en gemiddeld 70/80000 kilometer, ook veel import auto's en daar ben ik altijd wat huiverig voor is dat reëel?
Eens zien wat we voor de huidige oudjes nog terug gaan krijgen.

Met het kunnen betalen bedoel ik natuurlijk niet alleen de aanschaf, maar het totale bezit van de auto. Er zijn prima tools om mee te berekenen wat de verwachte kosten per maand zijn. Daar maak ik zelf altijd gebruik van voordat ik een auto aanschaf.

Je rijdt nu in een busje. Is dan de overstap naar de elektrische bus van Kia, de PV5 geen idee? De fietsen kunnen dan nog steeds achterin. De auto zal niet duurder zijn dan een Sorento van een jaar of vier en je hebt 7 jaar garantie.

Maar dat is een rationele afweging.

Jheroen, ik rij sinds 2017 Sorento. Eerst de UM als leasewagen, sinds 12-2021 de MQ4 als eigen auto. Aangezien ik in Belgie woon, zijn dit wel de diesel versies, en in het hoogste uitrustingsniveau. Ik vond de (P)HEV versies onvoldoende: zodra er geen elektrische ondersteuning meer is moet de 1.6 benzine het helemaal zelf doen. Veel meer geluidsoverlast binnenin daardoor.

De 2017 Sorento heb ik bij 175000 ingeleverd bij de leasemaatschappij, de huidige auto staat inmiddels op 153000. Behalve onderhoud en terugroepacties hebben beide de werkplaats niet gezien.

Ik rij ca. 5000km per jaar met passagiers, de rest alleen. De ruimte heb ik dus ook niet nodig .

De Sorento is niet de fijnst sturende auto in mijn autogeschiedenis, maar het hele plaatje klopt gewoon. Alles zit erop en eraan, het werkt ook allemaal.

Ik heb een uitgebreide review geschreven over mijn huidige Sorento. Dat kan misschien helpen om de keuze, die je volgens mij al gemaakt hebt, te bevestigen.

Mensen, is hier ervaring mee: Ze zijn nog flink aan de prijs voor 4 jaar oud en gemiddeld 70/80000 kilometer, ook veel import auto's en daar ben ik altijd wat huiverig voor is dat reëel?

Import is vaak goedkoper met minder kilometers maar met meer wat je niet weet of terug kunt vinden, onderhoud zal nog wel lukken maar bv schades/terugroepacties en zaken die ertoe doen (bekende klachten/problemen die opgelost zijn of moeten worden)
Het is in deze tijd een sport om zoveel mogelijk te vervalsen en na te maken dat je iemand niet op zijn blauwe ogen kunt vertrouwen.

Daarnaast geven vergelijkingssites vaak de Sportage phev vanaf 2023 als alternatief, scheelt wel iets maar het scheelt ook in beleving..

Laatst bewerkt:
Ik ben ook voor een Citroën ec4 x 54kwh gezwicht, omdat ik dat een mooie en bijzondere auto vind. Qua onderhoud en betrouwbaarheid is Citroën zeker niet de beste, maar dan moet ik dan maar op de blaren gaan zitten...
Ik heb van tevoren 100 rekensommen gemaakt etc, maar uiteindelijk is een auto kopen ook een emotionele beslissing. Tenminste, voor mij dan :)

Jheroen, ik rij sinds 2017 Sorento. Eerst de UM als leasewagen, sinds 12-2021 de MQ4 als eigen auto. Aangezien ik in Belgie woon, zijn dit wel de diesel versies, en in het hoogste uitrustingsniveau. Ik vond de (P)HEV versies onvoldoende: zodra er geen elektrische ondersteuning meer is moet de 1.6 benzine het helemaal zelf doen. Veel meer geluidsoverlast binnenin daardoor.

De 2017 Sorento heb ik bij 175000 ingeleverd bij de leasemaatschappij, de huidige auto staat inmiddels op 153000. Behalve onderhoud en terugroepacties hebben beide de werkplaats niet gezien.

Ik rij ca. 5000km per jaar met passagiers, de rest alleen. De ruimte heb ik dus ook niet nodig .

De Sorento is niet de fijnst sturende auto in mijn autogeschiedenis, maar het hele plaatje klopt gewoon. Alles zit erop en eraan, het werkt ook allemaal.

Ik heb een uitgebreide review geschreven over mijn huidige Sorento. Dat kan misschien helpen om de keuze, die je volgens mij al gemaakt hebt, te bevestigen.
Ik heb je review gelezen, veel nuttige informatie! Ik moet eens een goede rit gaan maken met een phev variant. Diesel is hier een groot probleem dus dat wordt het niet helaas...
Dat sturen, heb je een tip als ik eens ga rijden hoe ik kan ervaren wat je omschrijft?

De nodige zaken die tot nadenken of goede controle bij een occasion te pas komen, panoramadak elders ook gelezen, sofware updates voor diverse systemen, problemen met de 12V startaccu bij de PHEV (vervangen/software) en zo verder. Niet helemaal vreemd want de huidige auto's zijn rijdende computers. Veel problemen los je niet meer op met gereedschap maar met een software update. Lakkwaliteit ook een punt van aandacht... We zijn er nog niet :)

Laatst bewerkt:
Jheroen, ten aanzien van mijn commentaar “niet de fijnst sturende auto uit mijn autogeschiedenis”, moet ik misschien eerst aangeven wat dan wel de fijnst sturende was.
Dit was voor mij een BMW 320d stationwagen die ik begin jaren 2000 een jaar heb gereden. Geen vergelijk met een hoogzitter dus.
Uit de lange reeks hoogzitters (Ulysse, Sharan, Galaxy, S-max, Sorento) was de S-max de auto die naar mijn gevoel het scherpst stuurde. Op de A2 in de file maakt dit niet uit, maar als je tijdens de vakanties eens een bergpas in CH of I wilt pakken heeft de S-max mijn voorkeur. Helaas had ik een geknepen 136 pk diesel FWD, die bij natte ondergrond in de bochten bleef zoeken naar tractie.

De Sorento is zeker niet bedoeld voor het betere gooi- en smijtwerk op bergpassen wat met bijv. een BMW 320d al wel kan, maar hij trekt zijn plan op dat vlak.
Ik heb 2 Sorento’s gereden, 1 met een normale automaat en 4WD, de huidige heeft een DCT met 4WD. De 4WD is heel alert op verschillen in tractie en zorgt ervoor dat het op bochtige trajecten heel stabiel blijft.

Niet spannend dus, gewoon betrouwbaar.

De MRB van de Sorento PHEV gaat ook pittig worden, dus dat is geen reden om een EV te laten staan.
Bovendien is de kans groot dat EV toch een "korting" blijft houden. De kans is nagenoeg 0 dat een PHEV korting krijgt op MRB. Zie hiervoor de verschillende adviesrapporten van de ministeries aan de politiek.

Omdat de Sorento een zware jongen is, heb je een goede onderhandelingspositie bij aanschaf. Ik zou geen auto inruilen (verkoop marktplaats oid), maar gewoon 20% korting vragen.

Tsja, MRB is inderdaad best pittig zeker na dit jaar, 410 per kwartaal fijn land Nederland met die torenhoge belastingen.. Nee er staat overal dat vanaf 2026 het een voltarief wordt; dat zit het 'plezier' wel wat in de weg.
Betaal nu 204 voor de vivaro per kwartaal, zal wel iets hoger worden na dit jaar maar wel best een verschil alleen hier al dubbele kosten.
Benzine ipv diesel, dat verschil valt nog enigszins mee vanwege deels elektrisch.

20% korting vragen dat kan altijd natuurlijk maar of dit gaat gebeuren betwijfel ik wel..

@Dakloos geen sorento want...

@Caranalyse jouw Citroen doet het al een stuk beter in de MRB, de helft van de Sorento.

@Kire1932 kosten/'fun factor'/en daadwerkelijk gebruik cq vaste kosten het telt allemaal mee. Zolang je er goed gebruik van maakt en de kosten geen probleem kunnen worden is het een overweging. Echter Nederland is en zal nooit een autovriendelijk land worden, zelf rijdt Den Haag met het duurste van het duurste maar ja, iemand moet dat betalen.
Ik vermoed dat de komende jaren de tekorten nog verder worden aangevuld met auto belastingen die te maken hebben met 'het milieu' enkel dat daar nooit de extra centen heen zullen gaan.

Enfin, stof tot nadenken wat het je waard is daar gaat het om. De vivaro komt de milieuzones al niet meer in met euro 4 terwijl het ding prima rijd met zeer weinig kilometers maar ja diesel :(

@verlichting2 de pv5 oogt wat ielig, een beetje zoals een japans busje van 40 jaar terug smal en hoog, een keer zijwind en hij valt om zoiets. Moet het nog eens in het echt bekijken denk ik. De vivaro is een volwassen busje.

Rationeel of emotioneel kiezen, de laatste maakt vaak inbreuk op de portemonnee :)

Meer to do of not to do (als er nog iets over te zeggen valt) is welkom, dank allemaal voor de inzichten en adviezen tot nu toe!

Ik heb een sorento als leaseauto gereden uit 2021. Phev excutive versie.
Lekkere auto om te cruisen. In 2024 bij 185000 km ingeleverd.

Vindt de kwaliteit van de sorento niet overal op orde.

Deurbekleding meerdere malen los.

Usb van navigatie kortsluiting 4500,- euro schade. Computer opgeblazen, auto reed maar kon niet meer de telefoon aansluiten/gebruiken.

Voorraam is erg kostbaar bij vervanging autotaalglas 4300,- (kreeg wel een goodie bag erbij).

Schuifdak gaat kraken (hebben meerdere merken last van)

Velgen roesten vanuit midden (waar bouten vast en los worden gedraait)

De sorento is na 2.5 jaar ingenomen nadat er bij de laatste beurt bespaard is door de leasemaatschappij. 2 bougies zijn uitgevallen en hebben de aandrijflijn schade toegebracht. Na vervangen van aandrijfassen, tussenbak voor 4wd en versnellingsbak. Bleef de auto fouten geven. Ik heb toen aan wagenparkbeheer aangegeven dat ik geen vertrouwen meer had in auto.

Bovenstaande is niet direct aan auto toe te schrijven, wel vreemd dat auto niet in beschermingsmodus is gegaan. Alleen een oranje lampje waar ik volgens eurocoss gewoon mee door kon rijden.

Ik zou er weer zo een nemen, nieuwe type mocht maar 1300kg trekken vandaar niet wederom gekozen.
Auto is kostbaar in onderdelen en kwaliteit is niet overal even goed.
Pianolakdelen in interieur beschadigen snel. Wel super deluxe (excutive versie)
Nog laatste punt veel piepjes en trillingen van veiligheidssystemen. Zeker in vergelijking met huidige auto
(Seat Tarraco Fr Phev)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Sorento hybride is waar ik me nu op focus, geen plugin meer. Voor wat ik ervan gelezen heb zijn die minder storingsgevoelig.

Als je zo meeleest is een auto die je van 'de zaak' krijgt toch best prettig, dan heb je een budget en wat bijtelling en de rest zal wel; brandstofkosten etc. allemaal niet zo belangrijk in de afweging dan wanneer je het zelf moet bekostigen. Helaas, bruin moet het zelf trekken ;)

Het blijkt toch erg lastig om een goed beeld te krijgen voor het gaan voor een plugin of hybride met weinig kilometers. De meerkosten mrb bij een plugin bedragen de nodige euro's per jaar welke omgerekend naar benzinekosten een flink aantal liters benzine betekent als je een hybride zou kiezen.

De actieradius van de accu is ook niet enorm (40/50 km), dus de vraag rijst of het voordeel dan wel uit gaat icm flink hogere mrb, ik weet eigenlijk niet of deze uitvoering zelf tussen accu en stroom schakelt als je langere stukken rijdt.

Wel zonnepanelen en laadstation thuis aanwezig plus ik werk altijd thuis en maak daardoor geen woon werk kilometers. Het is vooral voor het leuke en ik vind het voorlaatste model mooi, in de toekomst wellicht vaker met de auto erop uit.

Wat is nu wijsheid, bedoeling is wel om wat het ook wordt te rijden tot zeker de fabrieksgarantie (verlengd tot 10 jaar) dus kosten en gebruik is voor zover dat in de afweging meegenomen worden uitgesmeerd over meerdere jaren.

Doel is een occasion van 2023 ongeveer, dat betekent fabrieksgarantie tot 2033.

Alle hulp en inzicht is welkom.

Laatst bewerkt:
ik weet eigenlijk niet of deze uitvoering zelf tussen accu en stroom schakelt als je langere stukken rijdt.

Wij hebben afgelopen voorjaar bewust voor de sorento phev (2022, executive awd, import uit Duitsland) gekozen.

De accu is genoeg voor ons woon/werk verkeer, we rijden dus veel electrisch. We hebbem voor de phev gekozen omdat de we tov de hev flink wat co2 uitstoot weten te voorkomen (doordat 't bereik zo goed bij ons rijpatroon past), niet zozeer vanwege de financiën.

Mbt tot je opmerking hierboven:
Je kan kiezen tussen de volgende settings:
* HEV - de auto gedraagt zich als non plug in hev. Kleine stukjes electrisch, verder op de motor. Afremmen laad de accu op. Het "accu-bereik" wordt verder niet gebruikt. Het gaat er vooral om, om met de Hybrid te gebruiken zover mogelijk op een liter benzine te komen.
* EV - de auto rijdt electrisch, hierbij benut je dus het bereik van de PHEV en rijdt je de accu nagenoeg leeg. Vraag je meer acceleratie / vermogen dat de elektromotor kan leveren, dan schakelt de benzinemotor ff bij.
* automatisch - de auto kiest zelf tussen bovenstaande, met een voorkeur voor EV. Is de accu leeg rij je gewoon als HEV verder.

@gast 6797129 dank voor je uitgebreide reactie, knap dat je het risico bij import van een dergelijke ingewikkelde auto hebt genomen; vaak is er mbt de fabrieksgarantie in NL een probleem met geïmporteerde auto's.
Kia nl is erg precies in navolgen van de regels, mis je een beurt buiten het jaar of net teveel kilometers dan kan je garantie maar zo verdampt zijn.

Ik ging eerst voor een plugin, toen voor een hybride maar nu toch ook weer voor een plugin, je moet goed lezen en rekenen. De opties om te laden hier zijn er, als je dan het gebruik erbij neemt (relatief weinig kilometers) plus wat je meer kwijt bent aan mrb dan is dat verschil vlot terug als je thuis kunt laden en er (gecombineerd) de nodige kilometers mee kunt rijden wat in het verbruik scheelt.

Qua verbruik per kilometer, weet je waar jullie ongeveer op uitkomen?

@gast 6797129 dank voor je uitgebreide reactie, knap dat je het risico bij import van een dergelijke ingewikkelde auto hebt genomen; vaak is er mbt de fabrieksgarantie in NL een probleem met geïmporteerde auto's.
Kia nl is erg precies in navolgen van de regels, mis je een beurt buiten het jaar of net teveel kilometers dan kan je garantie maar zo verdampt zijn.

Ik ging eerst voor een plugin, toen voor een hybride maar nu toch ook weer voor een plugin, je moet goed lezen en rekenen. De opties om te laden hier zijn er, als je dan het gebruik erbij neemt (relatief weinig kilometers) plus wat je meer kwijt bent aan mrb dan is dat verschil vlot terug als je thuis kunt laden en er (gecombineerd) de nodige kilometers mee kunt rijden wat in het verbruik scheelt.

Qua verbruik per kilometer, weet je waar jullie ongeveer op uitkomen?
De auto is door de kia dealer geïmporteerd en met fabrieksgarantie verkocht, dus daarover geen zorgen.

We rijden de korte stukken EV en de lange stukken als HEV (veelal redelijk constant, snelweg 100 km/uur) etc. Verbruik 1 op 16 a 17 in hybrid mode.
Door 't vele electrische rijden is ons benzine verbruik gemiddeld echter 3 a 4 liter per 100 km.

De auto is door de kia dealer geïmporteerd en met fabrieksgarantie verkocht, dus daarover geen zorgen.

We rijden de korte stukken EV en de lange stukken als HEV (veelal redelijk constant, snelweg 100 km/uur) etc. Verbruik 1 op 16 a 17 in hybrid mode.
Door 't vele electrische rijden is ons benzine verbruik gemiddeld echter 3 a 4 liter per 100 km.
Dank voor je reactie, garantie: beter geregeld zo, geen garantie op een dergelijke ingewikkelde auto is niet handig. Verbruik: Dat klinkt veelbelovend, morgen gaan we kijken naar een jonge gebruikte plugin; het kost wel wat maar je maakt een keuze voor jaren met al die tijd fabrieksgarantie. Hoop het niet nodig te hebben maar als het mis gaat dan heb je een vangnet.

Lang gedubt maar ben er nu wel uit. Ik hou je op de hoogte.

En inmiddels is de kogel door de kerk en de knip een stukje leger (...), over twee weken staat ie klaar en is de euro 4 bus toch nog voor een redelijke prijs ingeruild.

Gekozen om het te doen, waarschijnlijk voor het laatst een aankoop van dit formaat en omvang.

Rijden in de bus is recht toe recht aan, hoog en rustig. In de Sorento wat lager maar wel voorzien van van alles waarmee ik niet eerder mee te maken heb gehad, erg benieuwd naar alle toeters en bellen.

Wordt vervolgd!

Mbt tot je opmerking hierboven:
Je kan kiezen tussen de volgende settings:
* HEV - de auto gedraagt zich als non plug in hev. Kleine stukjes electrisch, verder op de motor. Afremmen laad de accu op. Het "accu-bereik" wordt verder niet gebruikt. Het gaat er vooral om, om met de Hybrid te gebruiken zover mogelijk op een liter benzine te komen.
* EV - de auto rijdt electrisch, hierbij benut je dus het bereik van de PHEV en rijdt je de accu nagenoeg leeg. Vraag je meer acceleratie / vermogen dat de elektromotor kan leveren, dan schakelt de benzinemotor ff bij.
* automatisch - de auto kiest zelf tussen bovenstaande, met een voorkeur voor EV. Is de accu leeg rij je gewoon als HEV verder.
Ik ben benieuwd, ik las dat als je een route via de kia connect app in de auto laadt deze op basis van de gegevens uit de kaart kan bepalen hoe je het meest efficient rijdt. Zo kan de auto (klinkt vreemd) bepalen of je gecombineerd of ev rijdt. Heb jij ervaring met dat soort dingen?

Lijkt me in het begin een beste zoekplaat al die opties en systemen die ergens met elkaar 'praten en overleggen' zodat alles wat je doet 'klopt'.

Komend uit een Vivaro is zo ongeveer alles 'nieuw'.

Ik zal als de auto is gearriveerd meteen kijken of de laatste software updates actief zijn zodat wat er aan bugs of nieuwigheden is aangepast ook actief is.

Het laadstation wat we vorig jaar hadden gedemonteerd hangt alweer op zijn plek te wachten tot de stekker er voor de eerste keer in gaat.

Ik heb er zin in :)

Ik ben benieuwd, ik las dat als je een route via de kia connect app in de auto laadt deze op basis van de gegevens uit de kaart kan bepalen hoe je het meest efficient rijdt. Zo kan de auto (klinkt vreemd) bepalen of je gecombineerd of ev rijdt. Heb jij ervaring met dat soort dingen?

Lijkt me in het begin een beste zoekplaat al die opties en systemen die ergens met elkaar 'praten en overleggen' zodat alles wat je doet 'klopt'.

Komend uit een Vivaro is zo ongeveer alles 'nieuw'.

Ik zal als de auto is gearriveerd meteen kijken of de laatste software updates actief zijn zodat wat er aan bugs of nieuwigheden is aangepast ook actief is.

Het laadstation wat we vorig jaar hadden gedemonteerd hangt alweer op zijn plek te wachten tot de stekker er voor de eerste keer in gaat.

Ik heb er zin in :)
Ik gebruik deze functie nog niet, ben teveel gewend aan Google maps. Verder weet de app niet of je op je bestemming kan opladen of dat je prik wil bewaren voor 'n deel van de terugreis.

Ik heb eerder deze week de laatste updates erop gezet

Ik gebruik deze functie nog niet, ben teveel gewend aan Google maps. Verder weet de app niet of je op je bestemming kan opladen of dat je prik wil bewaren voor 'n deel van de terugreis.

Ik heb eerder deze week de laatste updates erop gezet
Nog altijd tevreden en probleemloos en heeft de update nog wat verbeterd cq opgelost?

Goedemiddag, ik vraag me af als je de auto langer stil hebt staan en je wilt niet dat de remblokken op de schijf blijven staan (plakken) in verband met mogelijke roestvorming etc. Hoe doe je dat?
Onze oprit loopt heel iets af, de Vivaro staat altijd in de versnelling en niet op de handrem.

Laatst bewerkt:
@gast 6797129
Nog een vraag, ik zag een Duits filmpje waar een sorento een zg wasstraat stand heeft, dat zorgt ervoor dat het in de wasstraat niet mis gaat. Ik heb dit nog niet kunnen vinden of overheen gekeken. Is deze stand aanwezig en zo niet wat moet je doen om water buiten te houden en ruitenwissers etc niet vanzelf te laten wissen ook spiegels ingeklapt... iemand?

@gast 6797129
Nog een vraag, ik zag een Duits filmpje waar een sorento een zg wasstraat stand heeft, dat zorgt ervoor dat het in de wasstraat niet mis gaat. Ik heb dit nog niet kunnen vinden of overheen gekeken. Is deze stand aanwezig en zo niet wat moet je doen om water buiten te houden en ruitenwissers etc niet vanzelf te laten wissen ook spiegels ingeklapt... iemand?
Ik heb geen wasstraat-stand.

Ik let op 't volgende
* auto hold "off"
* automaat in "neutraal"
* ruitenwissers "uit"
* spiegels ingeklapt

Veiligheidssystemen geven verder geen issues. Tevens geen risico dat knop "achterklep open" geactiveerd wordt door de borstels, want die knop werkt alleen in de parkeerstand

Terug
Bovenaan