Renate 2003415

Net ingestapt
Allereerst ben ik een totaal op het gebied van auto's, daarom ook mijn vraag.
afgelopen zaterdag heb ik een peugeot 2008 1.2 pureTech gti line gekocht uit 2019 voor 11.450 euro. Ik weet van de problemen met de distributieriem en deze schijnt al te zijn vervangen.
Hij is anders uit België en ik werd duidelijk aangegeven dat er "slechts" 92 euro bpm wordt betaald.
Net de dealer gebeld (die in ons dorp de beste bekende staat is) en gevraagd of het een schade auto is. Hij belt straks terug, maar wat is nu wijsheid?

Maar wat is je vraag?

Ik weet van de problemen met de distributieriem en deze schijnt al te zijn vervangen.

heb je dat op papier? Factuur van dealer? Of word dit gewoon heel makkelijk geroepen door de verkopende partij. Is het een handelaartje of echt een dealer? Zou niet zomaar blind op wat woorden af gaan. zeker handelaartjes hebben daar al snel een handje van.

ik werd duidelijk aangegeven dat er "slechts" 92 euro bpm wordt betaald

Sowieso al raar dat ze zo concreet het bedrag aangeven (alsof ze er iets mee willen zeggen), maargoed.

Maar BPM: wordt betaald of is betaald? Is hij al ingevoerd of nog niet? Wordt betaald --> moet nog ingevoerd worden. Dan weet je toch of hij schade heeft? Als hij nu geen schade heeft, dan gaat hij zonder schade ingevoerd worden. Is hij al ingevoerd dan kan het zijn dat ze hem met schade hebben ingevoerd om BPM voordeel te behalen. Is het een lichte schade dan maakt het niets uit mits het goed hersteld is. Bij een grote schade waarbij de airbags er uit zijn gegaan dat wil je gewoon niet... Voor een leek altijd lastig te achterhalen. Daaorm is een importauto altijd extra opletten mbt schades en kilometerstanden.

Geen idee hoe een dealer (of is het een universele garage) in nederland met zekerheid een schadeverleden kan achterhalen van een auto uit belgie. Lijkt mij niet eerlijk gezegd, maar misschien wisselen nederland en belgie gegevens uit daarover.

Denk dat je iets duidelijker je vraag moet formuleren. Je wil dus weten of het een schade auto is geweest? Wat zegt de verkopende partij er zelf over? Maar je hebt hem voor de zekerheid wel alvast gekocht? Waarom niet even overdenken alvorens op koop over gaan?

Hij belt straks terug, maar wat is nu wijsheid?

als je hem al gekocht hebt gewoon genieten van de nieuwe aanwinst, eventueel nog vragen naar schadeverleden of factuur van de distributieriem voor de zekerheid

Laatst bewerkt:
Hij is gekocht, nog niet betaald. Zaterdag bij ophalen wordt er betaald. Er is niks gezegd over eventuele schade en tijdens de proefrit zag ik toevallig dat de auto geïmporteerd is. Ik werd er vandaag door iemand anders op gewezen dat de betaalde bpm wel heel laag is en het eigenlijk wel een schadeauto moet zijn.
De handelaar is een garage in het dorp en heb ik net gebeld met de vraag of het een schadeauto is. Hij weet het zo niet, belt me nog terug.
Nogmaals, ik ben een leek op auto gebied!

Vraag in het kort; een Peugeot 2008, 1.2 puretech gti-line uit 2019. Kmstand 128.745 waar 92 euro bpm over is betaald, is dit betrouwbaar?

Met zo'n lage BPM zou je bijna wel verwachten dat er wat bijzonders mee is.
Je zou altijd even ter check de BPM Calculator van Autoweek kunnen invullen.

Ik heb even vluchtig wat gegevens ingevuld van jouw auto (zover ik het kon weten) en ik kom op 1900 euro BPM.
Maar gewoon de vraag aan de garage voorleggen; als zij de auto hebben geïmporteerd, kunnen ze dat vast toelichten.

(Nu moet je deze calculator misschien wel met een korreltje zout nemen, maar geeft in elk geval iets van een indicatie. Of het klopt kan ik je misschien over een week of 2 vertellen ;) )

Heb je ervoor moeten tekenen? Zo ja, zijn er clausules?
Zo nee, moet het perse deze 2008 worden? Moet het uberhaupt een 2008 worden?

Als je nergens aan vast zit zou ik lekker onder de koop uit proberen te komen. Niet alleen omdat het waarschijnlijk een schadeauto is maar sowieso omdat er een 1.2 PureTech motor in ligt.

1.2 puretech…
Gegarandeerde schade auto…

Ik zou het wel weten, al helemaal voor dat bedrag. Tenzij hij kan aantonen dat het blikschade was of hele lichte schade.
Bezint eer u begint

Bij mijn auto is de BPM ook erg laag, geen idee hoe ze dat gedaan hebben. Sommige handelaars kennen bepaalde trucjes, het hoeft niet altijd te zijn dat ie total-loss was.
Goed dat het je opgevallen is, maar ik zou me er niet al te druk om maken. Ik vraag me ook af of je nu een koop-overeenkomst op basis van dat feit zou kunnen ontbinden, mocht je dat willen.

Terug
Bovenaan