Jesper 1123955

Startmotor
Dag allen!

Na 2 jaar en +/-50.000 onbezorgde kilometers in de Mazda 2 te hebben gereden, is het tijd voor iets anders. Gezien de beperkte mogelijkheden binnen mijn leasebudget (elektrisch dan wel segment Clio/Mazda 2) en mijn passie voor auto's heb ik de keuze gemaakt om privé een auto aan te schaffen en de leaseauto de deur uit te doen.

Wat betreft mijn gebruik kan ik het volgende stellen:

Aantal kilometers per jaar: 25.000 - 35.000
Verhouding: 65/35 snelweg/binnenwegen
Budget: €19.000 met ruimte tot max 20k voor een auto met in ieder geval een mooi setje velgen/banden, geen aanstaand (<6 maand) onderhoud en CarPlay.
Specs: ik zou toch wel minimaal naar 150pk willen; <8,5s naar de 100; topsnelheid ruim boven de 200 en >3 cilinders.
Kilometerstand: aangezien ik er wel een tonnetje bij wil gaan rijden in 3-4 jaar zou ik het liefst onder de 140.000km blijven.

Ik heb tot nu toe gekeken naar het volgende:
- Golf 7 (pre-facelift) GTI
- Golf 7 (pre-facelift) GTE
- BMW 320i/420i (vanaf 2016/17 met de Bxx motoren)
- Polo AW GTI
- Seat Leon FR (1.5 TSI) facelift (>2020)
- Seat Leon Cupra (<2020)
- Skoda Octavia RS

Conclusie so far: voor de Golf 7 GTI/GTE is redelijk wat aanbod, een GTE van bj 2016 laat budgettair ruimte open voor het inbouwen van carplay en een mooie set velgen. Voor 16-17k heb je echt een degelijke GTE met 100-140dkm. De GTI is een wat lastiger verhaal, veel lage-bpm import met veel eigenaren, ben ik wel by far het meeste tot aangetrokken.

320i/420i past net binnen budget, een handjevol aanbod voor bovenstaande wensen, wellicht niet de meest verstandige keuze, maar wel een erg interessante.

Leon facelift is een prachtige wagen, misschien (samen met de GTE) de meest verstandige uit het rijtje. Pre-facelift vind ik qua uiterlijk minder mooi, maar

Octavia RS, niet veel aanbod, wel een ontzettend gave bak in de juiste uitvoering.

Ik sta open voor suggesties en ben erg benieuwd wat jullie mij zouden aanraden!

Ford Fiesta ST : 200 pk / 6,5 sec / 230 km/h - grootte vergelijkbaar met de Mazda 2
Ford Focus ST (zijn diverse motorisaties door de generaties heen tot de 2.3L met 280 PK)
Mazda 3 Skyactive X : 180 pk / 8,2 sec / 216 km/h

(ik heb hetzelfde gedaan als jou en lease auto buiten wegens én te weinig keuze ipv vrije keuze voorheen én dan nog uit een lijstje vrij onnozele kaal aangeklede auto's, in mijn ogen althans; kortom,het soort auto waar ik elke dag met dikke tegenzin zou instappen)

De Seat Leon 1.5 TSI facelift is denk ik ook de meest verstandige optie.

Een Golf GTE zou ik niet doen als je zelf de rekeningen moet betalen, complexe techniek, en ze zijn niet erg betrouwbaar als ik kijk binnen mijn directe omgeving.
Bij de andere opties zit veel import, met vage historie, of een schade verleden. Is dus wel opletten.

Verstandiger zijn bijvoorbeeld de Renault Megane 160 TCe,
of Mercedes A200 waar de zelfde degelijke 1.330 CC viercilindermotor motor in zit, en zelfde 7 traps automaat , een Mazda 3 Skyactiv X 180,
of een Ford Focus 1.5 Ecoboost.

En een facelift GTE? De Carplay zit er dan al in.
In NL niet heel veel aanbod, in Duitsland wel.
Schroef je het budget iets op dan kan een nieuwere generatie als PHEV ook (Cupra Leon, Golf 8).

Als je de ruimte ook nodig hebt, dan zeg ik Octavia. Mocht dat niet echt een eis zijn dan zeg ik Golf 7 GTI. De R zal nog wel buiten budget zijn, maar dat doe ik even uit mijn hoofd.

Ford Fiesta ST : 200 pk / 6,5 sec / 230 km/h - grootte vergelijkbaar met de Mazda 2
Ford Focus ST (zijn diverse motorisaties door de generaties heen tot de 2.3L met 280 PK)
Mazda 3 Skyactive X : 180 pk / 8,2 sec / 216 km/h

(ik heb hetzelfde gedaan als jou en lease auto buiten wegens én te weinig keuze ipv vrije keuze voorheen én dan nog uit een lijstje vrij onnozele kaal aangeklede auto's, in mijn ogen althans; kortom,het soort auto waar ik elke dag met dikke tegenzin zou instappen)

Fiesta ST nog niet overwogen, zal daar eens induiken, vind de normale ST al best leuk rijden en sturen, zo een ST'tje moet helemaal lachen zijn!
Focus idem, dacht dat deze een stuk duurder waren, maar na een eerste globale check lijkt die toch wel haalbaar te zijn.
Mazda 3 niet mijn smaak helaas.

(Waar ben je uiteindelijk zelf voor gegaan?)

De Seat Leon 1.5 TSI facelift is denk ik ook de meest verstandige optie.

Een Golf GTE zou ik niet doen als je zelf de rekeningen moet betalen, complexe techniek, en ze zijn niet erg betrouwbaar als ik kijk binnen mijn directe omgeving.
Bij de andere opties zit veel import, met vage historie, of een schade verleden. Is dus wel opletten.

Verstandiger zijn bijvoorbeeld de Renault Megane 160 TCe,
of Mercedes A200 waar de zelfde degelijke 1.330 CC viercilindermotor motor in zit, en zelfde 7 traps automaat , een Mazda 3 Skyactiv X 180,
of een Ford Focus 1.5 Ecoboost.
Eens met eerste zin. Na een kentekencheck op een willekeurige occasion is de verzekering het overigens ook met je (ons) eens, wat een verschil.
GTE'tjes hoor ik veel wisselende verhalen over, de ene rijdt er 300k mee zonder problemen, bij de ander is het na een tonnetje al drama. Lastig!

Overige genoemde opties nog niet naar gekeken, is zeker een blik waard.

En een facelift GTE? De Carplay zit er dan al in.
In NL niet heel veel aanbod, in Duitsland wel.
Schroef je het budget iets op dan kan een nieuwere generatie als PHEV ook (Cupra Leon, Golf 8).

Handjevol aanbod hier en daar op marktplaats, scheelt inderdaad wel qua opties, en de facelift 7 is ook net weer een tikkeltje mooier imho. (zelf) importeren nog niet in verdiept, geen idee of dat het uitzoeken waard is....

Rek qua budget is er inmiddels al wel uit. Contract loopt bijna af dus ook niet super veel ruimte meer helaas!

Als je de ruimte ook nodig hebt, dan zeg ik Octavia. Mocht dat niet echt een eis zijn dan zeg ik Golf 7 GTI. De R zal nog wel buiten budget zijn, maar dat doe ik even uit mijn hoofd.

Ruimte heb ik zeker niet nodig, alleen voorin.... (die Mazda2 is net wat te krap).

Fiesta ST nog niet overwogen, zal daar eens induiken, vind de normale ST al best leuk rijden en sturen, zo een ST'tje moet helemaal lachen zijn!
Focus idem, dacht dat deze een stuk duurder waren, maar na een eerste globale check lijkt die toch wel haalbaar te zijn.
Mazda 3 niet mijn smaak helaas.

(Waar ben je uiteindelijk zelf voor gegaan?)

Volvo V60 2018 D3 Inscription automaat (lease) -> Mazda CX-30 2019 2.0 SkyX Luxury met automaat (eigen)

Fiscaal is in BE een mobiliteitsbudget minder interessant, maar het verschilt in EUR is nu ook weer niet de wereld (en ik moet niet in een instapper Q4 e-tron of iets dgl. rijden).

Fiesta / Focus ST als het om rijden gaat. Maat van mij heeft er laatst een gekocht en is er ontzettend positief over. Andere mogelijkheid die niet genoemd is, de Clio IV RS, hebben ook de mogelijkheid om Apple Carplay achteraf in te laten bouwen.

Je hebt hier vast al naar gekeken, maar 'elektrisch' en 'lease'; Mini (John Cooper Works)? Ofwel als Aceman, ietsje ruimer?

Ik zou 100% voor een Fiesta ST gaan. Heb er zelf ook jaren een gehad.
Betaalbaar rijden en vol goede eigenschappen.
Kijk eens op de site van House of cars.

Klein ding, maar een model 3 heeft geen Apple Carplay. Je zit vast aan het eigen systeem van Tesla.

Klein ding, maar een model 3 heeft geen Apple Carplay. Je zit vast aan het eigen systeem van Tesla.
Dat is zo goed als hetzelfde als alle apps die je op je iPhone gebruikt, alleen dan al geïntegreerd ;).

Ben het wel met A3 eens, de Model 3 is wellicht een van de sportievere auto’s die hoor onder dit topic genoemd wordt.

Maar als het uit je eigen lijstje moet zijn, dan de Focus ST denk ik.

Gezien je zegt 'ik sta open voor suggesties' ben ik toch wel benieuwd wat je tegenhoudt. :)
Diverse redenen, maar vooral praktisch gezien nog niet handig voor mij om nu over de gaan op 100% elektrisch. Ik rijd regelmatig lange(re) stukken en het potentiële laden aan de snelweg kost me dan te veel tijd. Ik heb deze optie wel overwogen, omdat er binnen de leaseruimte echt wel degelijke opties te krijgen zijn (o.a. een instap Tesla M3).

Laadmogelijkheden heb ik in de straat hier wel, maar het zijn er niet veel. Het risico dat ik 's avonds een keer laat thuis kom en geen laadpaal kan vinden is reëel, als ik dan de volgende ochtend weer vroeg op moet en dan ook nog een half uur extra uit moet trekken voor eventueel on-the-go laden is het me dat niet waard.

Daarnaast ook een stukje rijbeleving en plezier, prestatie in theorie is daar niet allesbepalend voor. Een Tesla M3 is natuurlijk een erg snelle auto en ontzettend comfortabel, maar voor mij mist zo een wagen wel een stukje "emotie."

Samenvattend: terugvallen op een generieke elektrische kilometervreter kan altijd nog en is, waarschijnlijk, binnen afzienbare tijd wel de meest logische optie. Vooralsnog kies ik graag, misschien wel voor de laatste keer, een "dikke" benzine auto uit :)!

Diverse redenen, maar vooral praktisch gezien nog niet handig voor mij om nu over de gaan op 100% elektrisch. Ik rijd regelmatig lange(re) stukken en het potentiële laden aan de snelweg kost me dan te veel tijd. Ik heb deze optie wel overwogen, omdat er binnen de leaseruimte echt wel degelijke opties te krijgen zijn (o.a. een instap Tesla M3).

Laadmogelijkheden heb ik in de straat hier wel, maar het zijn er niet veel. Het risico dat ik 's avonds een keer laat thuis kom en geen laadpaal kan vinden is reëel, als ik dan de volgende ochtend weer vroeg op moet en dan ook nog een half uur extra uit moet trekken voor eventueel on-the-go laden is het me dat niet waard.

Daarnaast ook een stukje rijbeleving en plezier, prestatie in theorie is daar niet allesbepalend voor. Een Tesla M3 is natuurlijk een erg snelle auto en ontzettend comfortabel, maar voor mij mist zo een wagen wel een stukje "emotie."

Samenvattend: terugvallen op een generieke elektrische kilometervreter kan altijd nog en is, waarschijnlijk, binnen afzienbare tijd wel de meest logische optie. Vooralsnog kies ik graag, misschien wel voor de laatste keer, een "dikke" benzine auto uit :)!

Helder!
Ik denk dat je het verlies aan tijd voor het opladen wat overschat, maar alle begrip. :)

Mag het een beetje sportief, stijlvol en origineel zijn?
Je meldt dat je een passie voor auto's hebt, dus dan moet je hoe dan ook een Alfa Romeo gehad hebben.

CarPlay is erin te laten zetten.

Voldoet net niet aan je max. kilometerstand, maar dat lijkt me in dit geval volkomen overkomelijk.
Heel gaaf! Nog niet aan gedacht, ga ik me zeker meer in verdiepen! Lijkt bijna te mooi om waar te zijn.

Ik zou zelf gaan voor een Fiesta ST. Voor jouw budget kan je zelfs het nieuwe model rijden (althans, de versie voor de huidige facelift). Ik heb er 1 gehad. Rijdt super en is nog best ruim. Als je meer ruimte nodig hebt zou je nog voor een Focus ST kunnen kijken. Beide te krijgen (of makkelijk te upgraden) met CarPlay (Sync 3 of 4).

Hyundai I30 2.0T N2 een optie?
Huyndai i30 N begint bereikbaar te worden. Wel een bommetje, weer eens wat anders...https://www.autotrack.nl/a/hyundai-i30-benzine-2019-56121478?level=3&image=2
Leuke, en zeker een reële, optie! Ga ik op mijn lijstje zetten en in de gaten houden.
Ik zou zelf gaan voor een Fiesta ST. Voor jouw budget kan je zelfs het nieuwe model rijden (althans, de versie voor de huidige facelift). Ik heb er 1 gehad. Rijdt super en is nog best ruim. Als je meer ruimte nodig hebt zou je nog voor een Focus ST kunnen kijken. Beide te krijgen (of makkelijk te upgraden) met CarPlay (Sync 3 of 4).
Een Mk8 overweeg ik zeker, is een handjevol aanbod in deze prijsklasse. Vraag me alleen af wat zo een vermogen uit een 3 cilinder op lange termijn (>150.000km) doet…

Dat laatste is een valide punt. Ik heb zelf ook wat meer vertrouwen in minimaal 4 cylinders. Goed onderhoud zal sowieso veel uitmaken dus fiesta's waarbij de historie niet bekend is zou ik laten staan.
Een i30N is zeker tof, maar met jouw budget vraag ik me af of je een goede gaat vinden. Ben bang dat je dan in de wat afgetrapte varianten terecht komt. Er stond wel in Oosterhout een tijd lang een mooie te koop. Die is ook al een paar keer in prijs gezakt. Zag er op het oog best oke uit. De km stand was alleen hoog. In zo'n geval zou ik altijd even een aankoopkeuring doen en alleen met garantie kopen zodat je met de gevonden puntjes nog terug kan.

Ik ben niet helemaal thuis in de verschillende “generaties” ST maar die van mijn broer heeft alleszins een 4 cilinder 1600 en had 200PK standaard. Nu is die van hem niet echt meer standaard, auto is volledig aangepakt voor circuitgebruik.

Grappig detail, de achterbank / gordelpunten zijn eruit en die auto is nu ingeschreven als “lichte vracht” wat bij jullie iets is als “grijs kenteken”. Helemaal lachen qua belastingen dus.

Dat laatste is een valide punt. Ik heb zelf ook wat meer vertrouwen in minimaal 4 cylinders. Goed onderhoud zal sowieso veel uitmaken dus fiesta's waarbij de historie niet bekend is zou ik laten staan.
Een i30N is zeker tof, maar met jouw budget vraag ik me af of je een goede gaat vinden. Ben bang dat je dan in de wat afgetrapte varianten terecht komt. Er stond wel in Oosterhout een tijd lang een mooie te koop. Die is ook al een paar keer in prijs gezakt. Zag er op het oog best oke uit. De km stand was alleen hoog. In zo'n geval zou ik altijd even een aankoopkeuring doen en alleen met garantie kopen zodat je met de gevonden puntjes nog terug kan.
Tot nu toe dezelfde conclusie inderdaad. Wellicht dat er een mooie deal voorbij komt. Ik heb (gelukkig) nog voldoende tijd om de markt in de gaten te houden; hetzelfde geldt voor een facelift Golf 7 (GTI/E).
Ik ben niet helemaal thuis in de verschillende “generaties” ST maar die van mijn broer heeft alleszins een 4 cilinder 1600 en had 200PK standaard. Nu is die van hem niet echt meer standaard, auto is volledig aangepakt voor circuitgebruik.

Grappig detail, de achterbank / gordelpunten zijn eruit en die auto is nu ingeschreven als “lichte vracht” wat bij jullie iets is als “grijs kenteken”. Helemaal lachen qua belastingen dus.
De vorige generatie lijkt me motorisch ook een stuk meer "bulletproof." Ik heb deze generatie ooit kort gereden (normale variant), kon echter aan het interieur niet wennen (niet om aan te gluren), voelde echt alsof ik in een auto van de vorige eeuw reed.

Er is hier op de site ergens een review van iemand die een Fiesta ST van de meest recente generatie heeft, en daar een Model 3 voor heeft weggedaan. Leuk om te lezen.

Klinkt bekend! Rijd zelf een Fiesta ST mk7 en met een los schermpje via bol.com voor ca 100 euro bijvoorbeeld heb je ook een ontzettend leuke auto. Natuur is de mk8 mooier kwa interieur maar die kosten wel 6-10k extra ;)

Gezien het aantal kilometers per jaar zit er ook wel een aanzienlijk verschil qua kosten tussen de genoemde opties... Hoe belangrijk is dat kosten aspect voor je?

Een Golf/Leon met 1.5TSI komt echt met een heel ander kostenplaatje dan een Giulia of GTI.. Alleen aan benzine waarschijnlijk al 125 euro per maand... Verzekering, onderhoud en wegenbelasting scheelt ook nog zeker een soortgelijk bedrag

Ik rijd nu zelf in een Renault Clio (5)130 TCe in RS Line uitvoering.
( dit is de sportieve uitvoering)

Die voldoet denk ik ook redelijk aan de wensen, of komt er redelijk/ goed in de buurt.

Bij 25.000- 35.000 km per jaar zullen de kosten denk ik ook een rol spelen. Bij de al genoemde auto's zijn grote verschillen in kosten.

4 cilinder, leuke en snelle auto om te rijden, 9 seconden naar de 100
( scheelt 0,5 seconden) , moderne en snelle automaat, standaard Apple Carplay Play en Android Auto, hele degelijke, moderne en zeer betrouwbare techniek, goedkoop in onderhoud, lage verzekeringspremie, comfortabel, stille motor, goede grote, comfortabele sportstoelen, het is niet moeilijk om 1 op 18 of zuiniger te rijden, etc.

De Clio 5 is een stuk ruimer en is ook comfortabeler dan bijvoorbeeld de Mazda 2.

De 1.5 TSI van VW vind je ook in de Seat Ibiza en VW Polo, is denk ik ook zeker te overwegen.

Leuke zoektocht.

Gezien het aantal kilometers per jaar zit er ook wel een aanzienlijk verschil qua kosten tussen de genoemde opties... Hoe belangrijk is dat kosten aspect voor je?

Een Golf/Leon met 1.5TSI komt echt met een heel ander kostenplaatje dan een Giulia of GTI.. Alleen aan benzine waarschijnlijk al 125 euro per maand... Verzekering, onderhoud en wegenbelasting scheelt ook nog zeker een soortgelijk bedrag
Lastige kwestie! Voor 20k heb je aan de ene kant een praktisch nieuwe Kia Picanto, maar aan de andere kant ook een Audi S4 met 250k op de teller. Ik probeer dus ergens in het midden uit te komen qua kosten/baten (plezier) overweging. Daarmee heb ik mijn zoekveld dus tot nu toe "beperkt" naar een Leon 1.5 TSI aan de ene kant (van meest verstandig) tot een 420i aan de andere kant (van meest onverstandig).

Dus conclusie: kosten zijn absoluut belangrijk. maar ik ben ook van mening dat hobby geld mag kosten. Ik schrik dus niet van een iets hogere TCO, mits dat genoeg plezier en comfort oplevert. Ik ben nu nog (relatief) jong en een degelijke verstandige kilometervreter kopen kan altijd nog :)!
Ik rijd nu zelf in een Renault Clio (5)130 TCe in RS Line uitvoering.
( dit is de sportieve uitvoering)

Die voldoet denk ik ook redelijk aan de wensen, of komt er redelijk/ goed in de buurt.

Bij 25.000- 35.000 km per jaar zullen de kosten denk ik ook een rol spelen. Bij de al genoemde auto's zijn grote verschillen in kosten.

4 cilinder, leuke en snelle auto om te rijden, 9 seconden naar de 100
( scheelt 0,5 seconden) , moderne en snelle automaat, standaard Apple Carplay Play en Android Auto, hele degelijke, moderne en zeer betrouwbare techniek, goedkoop in onderhoud, lage verzekeringspremie, comfortabel, stille motor, goede grote, comfortabele sportstoelen, het is niet moeilijk om 1 op 18 of zuiniger te rijden, etc.

De Clio 5 is een stuk ruimer en is ook comfortabeler dan bijvoorbeeld de Mazda 2.

De 1.5 TSI van VW vind je ook in de Seat Ibiza en VW Polo, is denk ik ook zeker te overwegen.

Leuke zoektocht.
Hmmm. Ik wist niet dat de Ibiza ook met een 1.5 werd geleverd, misschien goed om eens te checken. Vind de Ibiza namelijk wel een mooie bak, als we het over de 6F hebben in ieder geval. De Polo 1.5 heb ik al wel eens voorbij zien komen volgens mij, maar ik moet zeggen dat de non-GTI Polo het gewoon niet is voor mij.

Clio idem.

Hmmm. Ik wist niet dat de Ibiza ook met een 1.5 werd geleverd, misschien goed om eens te checken. Vind de Ibiza namelijk wel een mooie bak, als we het over de 6F hebben in ieder geval. De Polo 1.5 heb ik al wel eens voorbij zien komen volgens mij, maar ik moet zeggen dat de non-GTI Polo het gewoon niet is voor mij.

Ibiza met 1.5 binnen je budget:

Ibiza van deze generatie is wat mij betreft echt een fijne en volwassen auto.
Heb er zelf sinds 2018 eentje uit 017 met de 1.0TSI 115PK.
Tot op de dag van vandaag nog erg tevreden mee.

De 1.5 is in Nederland vanaf de introductie geleverd geweest. Toen een tijdje niet. En toen weer wel. Geloof ik.

Zelf zou ik gaan voor een opvallender kleurtje, maar het aanbod is redelijk beperkt.

Ibiza met 1.5 binnen je budget:

Ibiza van deze generatie is wat mij betreft echt een fijne en volwassen auto.
Heb er zelf sinds 2018 eentje uit 017 met de 1.0TSI 115PK.
Tot op de dag van vandaag nog erg tevreden mee.

De 1.5 is in Nederland vanaf de introductie geleverd geweest. Toen een tijdje niet. En toen weer wel. Geloof ik.

Zelf zou ik gaan voor een opvallender kleurtje, maar het aanbod is redelijk beperkt.
Moet zeggen dat ik 19k voor een Ibiza (met wat meer vermogen weliswaar) met 140k op de teller wel een forse VP vind.

Moet zeggen dat ik 19k voor een Ibiza (met wat meer vermogen weliswaar) met 140k op de teller wel een forse VP vind.
Ben ik op zich wel met je eens. Maar helaas is dat de realiteit momenteel. Voor hetzelfde geld koop je een jongere Leon met dezelfde motorisering erin. Nu is dit wel een behoorlijk compleet exemplaar. Maar het is veel geld.

Alleen je TCO is wel lager door lagere verzekering, MRB, brandstofverbruik etc.

En bij inruil houdt zo'n Ibiza ook zijn waarde. Ik heb begin dit jaar indicatief een inruilvoorstel gevraagd voor mijn Ibiza. En dat zat nog rond de 9,7k (voor een 2017-08 Ibiza, 1.0TSI 115pk, FR business intense, (nagenoeg) full options met 135.000km op de teller). Dat viel mij nog veel mee voor een auto die ik in 2018-05 voor 21,9k met de kop eraf (13.000km) 2e hands heb gekocht.

Lastige kwestie! Voor 20k heb je aan de ene kant een praktisch nieuwe Kia Picanto, maar aan de andere kant ook een Audi S4 met 250k op de teller. Ik probeer dus ergens in het midden uit te komen qua kosten/baten (plezier) overweging. Daarmee heb ik mijn zoekveld dus tot nu toe "beperkt" naar een Leon 1.5 TSI aan de ene kant (van meest verstandig) tot een 420i aan de andere kant (van meest onverstandig).

Dus conclusie: kosten zijn absoluut belangrijk. maar ik ben ook van mening dat hobby geld mag kosten. Ik schrik dus niet van een iets hogere TCO, mits dat genoeg plezier en comfort oplevert. Ik ben nu nog (relatief) jong en een degelijke verstandige kilometervreter kopen kan altijd nog :)!

Clio idem.
Zelf ben ik van een Leon 5F (2013) naar een Polo GTI AW (2018) gegaan... Persoonlijk zou ik met jou kilometrage niet naar een B-segmenter (Clio, Polo, Ibiza) gaan.

De Polo is zeker een volwassen en leuke auto, maar de Leon was echt significant stiller, comfortabeler en rustiger. Ik mis hem af en toe wel...

Zelf ben ik van een Leon 5F (2013) naar een Polo GTI AW (2018) gegaan... Persoonlijk zou ik met jou kilometrage niet naar een B-segmenter (Clio, Polo, Ibiza) gaan.

De Polo is zeker een volwassen en leuke auto, maar de Leon was echt significant stiller, comfortabeler en rustiger. Ik mis hem af en toe wel...
Ik ben zelf in 2018 van een Leon 5F (2013) naar een Ibiza FR (2017) gegaan. Ik heb wel getwijfeld destijds, want de Leon voelde inderdaad wel een stuk steviger, minder blikkerig. Zowel de Leon als de Ibiza (FR) zijn redelijk sportief, stug. Andere opties zullen comfortabeler zijn. Ik kwam uit een Leon 1.6 diesel en ging naar een Ibiza turbo tokkeltje van 1.0 liter. Dat is beiden niet super stil en rustig qua motorloop. Maar ik vind deze Ibiza verder zeker wel heel volwassen, maar eerlijk is braaf een Leon zal steviger aanvoelen als je ze naast elkaar zet. Alleen in de Ibiza is bijvoorbeeld het infotainment wel weer een stuk moderner met een mooi groter scherm. Dat was echt wel een flinke vooruitgang t.o.v. de Leon. Ook de assistentiesystemen enzo waren net weer slagje moderner (bijv ACC ipv CC), mits natuurlijk aanwezig op de occassion die jezelf op het oog hebt. Net als bijvoorbeeld een panoramadak (nooit gehad, maar ik vind het zelf erg prettig er nu wel eentje te hebben).

Maar met dit budget kan je qua Leon ook een generatie jonger shoppen, het model van ± 2020. Daar heb ik zelf geen ervaringen mee, maar die generatie zal natuurlijk weer een stuk meer bijdetijd zijn qua allerlei systemen etc.

Hmm, interessant. Vind je het verschil dusdanig groot dat, wanneer je opnieuw zou moeten kiezen, weer terug naar een Leon zou gaan?

Wellicht wat oudere modellen, maar wat vind je van het vorige type 1-serie (F20) of een Alfa Romeo Giulietta?

BMW 1-serie - 120i M Pakket High Executive | Automaat - LCI2

Alfa Romeo Giulietta - 1.750 TBI Veloce, 240pk, kuipstoelen
120i staat wel op mijn lijstje, maar daar zit op de tweedehands markt ook heel veel rotzooi tussen in deze prijsklasse, spreekt me tot nu toe nog niet genoeg aan om me daar meer in te verdiepen.

Giullietta is niet mijn smaak :)!

Hmm, interessant. Vind je het verschil dusdanig groot dat, wanneer je opnieuw zou moeten kiezen, weer terug naar een Leon zou gaan?

120i staat wel op mijn lijstje, maar daar zit op de tweedehands markt ook heel veel rotzooi tussen in deze prijsklasse, spreekt me tot nu toe nog niet genoeg aan om me daar meer in te verdiepen.

Giullietta is niet mijn smaak :)!
Ja, ik zou waarschijnlijk weer terug gaan naar het C-segment... Qua kosten is het waarschijnlijk ook nog goedkoper dan de GTI

Wat Rudyke aangeeft ben ik het ook wel mee eens, Android Auto en ACC zijn wel een voordeel van de moderne Polo... Maar een after facelift Leon 5F of Leon KL heeft die voorzieningen ook

Wat ik vooral merk:
- Geluid, de Leon was significant stiller zowel qua afrol als wind
- De Leon was veel rustiger op de snelweg, waarschijnlijk door de langere wielbasis?

De 5F was een 1.2TSI Style Business met DSG software van TVS en rolde op 17", de GTI is stage 1 motor en stage 2 DSG van VAG techniek en rolt op 18"

De banden op de Polo vervangen door Goodyear Eagle F1 in 225 ipv 215 voor meer stilte en comfort (standaard banden waren drama)

Ja, ik zou waarschijnlijk weer terug gaan naar het C-segment... Qua kosten is het waarschijnlijk ook nog goedkoper dan de GTI

Wat Rudyke aangeeft ben ik het ook wel mee eens, Android Auto en ACC zijn wel een voordeel van de moderne Polo... Maar een after facelift Leon 5F of Leon KL heeft die voorzieningen ook

Wat ik vooral merk:
- Geluid, de Leon was significant stiller zowel qua afrol als wind
- De Leon was veel rustiger op de snelweg, waarschijnlijk door de langere wielbasis?

De 5F was een 1.2TSI Style Business met DSG software van TVS en rolde op 17", de GTI is stage 1 motor en stage 2 DSG van VAG techniek en rolt op 18"

De banden op de Polo vervangen door Goodyear Eagle F1 in 225 ipv 215 voor meer stilte en comfort (standaard banden waren drama)
Interessant om lezen! Ik vind de Leon KL wel een erg aantrekkelijke auto, wellicht wat beperkt qua aanbod, maar goed om in de gaten te houden.

Voor de geïnteresseerde: ik houd mijn Mazda nog aan tot ten minste de zomervakantie (augustus) i.v.m. een geplande vakantie welke ik nog graag met de auto wil doen.

Ik ben van plan begin juli Gaspedaal/Autowereld/Marktplaats in de gaten te houden voor een mooie optie. Een maand of twee wat dubbele lasten is te overzien. Ik vermoed dat mijn max. budget 21.0000 EUR gaat zijn. Daarvoor hoop ik het volgende te kunnen krijgen

A ) Een Golf 7.5 GTI (ik vermoed dat dit te ambitieus is, maar dromen kan altijd ;)).
B ) Een mooi uitgevoerde Leon KL (1.5) of Golf 8 (1.5). Ik denk de perfecte balans tussen kosten, prestatie en comfort. Helemaal met een Stage 1.
C ) Een Polo AW GTI; ik sluit deze voorlopig nog niet helemaal uit, omdat er voor dit bedrag best wel wat te krijgen is en ze vaak rijk zijn uitgerust, daarnaast blijft de performance me toch echt wel aanspreken.

Voor de liefhebber doe ik t.z.t. nog wel even een update!

Voor de geïnteresseerde: ik houd mijn Mazda nog aan tot ten minste de zomervakantie (augustus) i.v.m. een geplande vakantie welke ik nog graag met de auto wil doen.

Ik ben van plan begin juli Gaspedaal/Autowereld/Marktplaats in de gaten te houden voor een mooie optie. Een maand of twee wat dubbele lasten is te overzien. Ik vermoed dat mijn max. budget 21.0000 EUR gaat zijn. Daarvoor hoop ik het volgende te kunnen krijgen

A ) Een Golf 7.5 GTI (ik vermoed dat dit te ambitieus is, maar dromen kan altijd ;)).
B ) Een mooi uitgevoerde Leon KL (1.5) of Golf 8 (1.5). Ik denk de perfecte balans tussen kosten, prestatie en comfort. Helemaal met een Stage 1.
C ) Een Polo AW GTI; ik sluit deze voorlopig nog niet helemaal uit, omdat er voor dit bedrag best wel wat te krijgen is en ze vaak rijk zijn uitgerust, daarnaast blijft de performance me toch echt wel aanspreken.

Voor de liefhebber doe ik t.z.t. nog wel even een update!
Nog een laatste tip, als je in de markt bent voor een GTI bedenk dan goed of je er eentje met of zonder OPF wilt... Zowel de Golf 7.5 als de Polo zijn in 't begin zonder geleverd.

Zonder OPF zit je vast aan de vroegere bouwjaren maar heeft je motor wel meer lucht, significant lekkerder geluid en daardoor meer emotie.

Nog een laatste tip, als je in de markt bent voor een GTI bedenk dan goed of je er eentje met of zonder OPF wilt... Zowel de Golf 7.5 als de Polo zijn in 't begin zonder geleverd.

Zonder OPF zit je vast aan de vroegere bouwjaren maar heeft je motor wel meer lucht, significant lekkerder geluid en daardoor meer emotie.
Had ik al het e.e.a. over gelezen idd! Heeft uiteraard wel de voorkeur, maar ik zal een uitvoering met OPF er niet om laten staan ;)!

Terug
Bovenaan