"Sportievere" functionele gezinsauto 18k - 23k

George 6132321

Startmotor
Hi

Wij rijden nu een toyota auris TS hybrid lease pro 2015 met 150k op de teller.
3jr geleden gekocht, maar de ruimte op de achterbank valt toch vies tegen. Mijn dochter van 9 kan nog achter mij zitten, maar 2collega's van 1.9 en 1.8 passen amper achter elkaar als passagiers. Daarnaast zitten we regelmatig met 4man in de auto wat niet heel comfortabel is.
Toen gekocht ivm de betrouwbaarheid en zuinigheid. Alleen nu begint mijn mid-life crisis op te spelen en wil ik dus wat anders kwa auto.
Eisen:
-budget 18-23k
-automaat
- benzine
- kofferbak minimaal +-500ltr // 1600ltr
- Ruimte op de achterbank (ik ben zelf 1.94m)
-panorama dak of kantel/schuifdak
- Vooruitgang zijn kwa moderniteit/ coolheidsfactor/ gadgets.
- Ik rijd 10k per jaar en wil de nieuwe auto 5-10jr kunnen rijden zonder het te spannend te maken.

Ansich bevalt het hybride gedeelte prima van Toyota, dus heb bij een rav4 gekeken van 2016. Is wat sneller en rijdt fijner(volgens inet) dan de auris en de ruimte is dik in orde. Alleen met de juiste opties (lees pano dak) zelden onder de 25k of met 200ton op de teller. ( Voorbeeld rav4 )

Heb een 2mnd geleden een proefrit gemaakt in een jaguar xf 2009, maar daar had ik niet het juiste gevoel bij.

Ook bij de Opel Insignia B gekeken. 2 mooie Grand Sports gezien, maar twijfelen over de 490ltr. De auris met 520 ligt regelmatig vol.
(GS 1 165pk vol optie)( GS 2 200pk geen panorama dak). De station is eigenlijk de betere optie, maar in full spec te duur (Sport tourer) en ik weet niet of ik genoegen wilt nemen met minder dan full spec.

De 3e optie waar ik naar kijk is een BMW 3GT. Heb gelest in een bmw 3 serie en dat was een geniale bak. De gt is ruim op alle vlakken, maar het grootste probleem is dat motor blok. Dit zijn 2 voorbeelden: BMW GT 1 BMW GT 2. De voorkeur hier ligt bij de 328i.
Is het zo dat wanneer je distributie ketting aanpakt je het probleem definitief getackled hebt? Of kan het net zo makkelijk weer oprekken?

De auris is op zich best te doen en hoeft dus niet meteen weg en ik wil zeker ook niet mijn geld weggooien.
Wat voor betrouwbare sportievere opties zijn er?

Renault Talisman, erg ruim, comfortabel, en betrouwbaar.
Heel veel auto voor het geld.
De auto is geleverd met 1.6 Nissan , 1.3 met Mercedes ontwikkelde en 1.8 motor ( de 1.8 zit ook in de Alpine A110).

Of kijk eens naar een VW Arteon, dit is ook een hele fijne, ruime, snelle en comfortabele auto. Wat ook leuk is dat je de auto weinig tegen komt. Afgelopen weekend nog in mee gereden. De auto is sinds 2017 op de markt. Tot op heden hoor je niet veel over problemen, ze zijn ook weinig verkocht.

Laatst bewerkt:
Renault Talisman, erg ruim, comfortabel, en betrouwbaar.
Heel veel auto voor het geld.
De auto is geleverd met 1.6 Nissan , 1.3 met Mercedes ontwikkelde en 1.8 motor ( de 1.8 zit ook in de Alpine A110).

Of kijk eens naar een VW Arteon, dit is ook een hele fijne, ruime, snelle en comfortabele auto. Wat ook leuk is dat je de auto weinig tegen komt. Afgelopen weekend nog in mee gereden. De auto is sinds 2017 op de markt. Tot op heden hoor je niet veel over problemen, ze zijn ook weinig verkocht.
Heb je hem weer met zijn standaard rijtje niet passende auto's. Er wordt gezocht naar sportievere auto's en dan kom je niet bij Renault terecht en ook de Arteon valt daar niet onder. Niks mis mee maar niet wat TS zoekt.

Dit jaar nog effe doorrijden en dan voor een mooie Alfa Stelvio gaan.
Nu zijn die misschien nog wat te duur.

Heb je hem weer met zijn standaard rijtje niet passende auto's. Er wordt gezocht naar sportievere auto's en dan kom je niet bij Renault terecht en ook de Arteon valt daar niet onder. Niks mis mee maar niet wat TS zoekt.
De al genoemde D segment modellen zijn ook allemaal niet "sportief", daar zijn ze gewoon veel te groot en te zwaar voor.

Deze modellen zijn gewoon vergelijkbaar met een Mondeo, Insignia, 6 Etc.

Je kunt de Talisman en Arteon ook krijgen met zeer krachtige motoren, en de Talisman met vierwiel besturing. (En ik vind ze mooi en sportief ogen.)

De al genoemde D segment modellen zijn ook allemaal niet "sportief", daar zijn ze gewoon veel te groot en te zwaar voor.

Deze modellen zijn gewoon vergelijkbaar met een Mondeo, Insignia, 6 Etc.

Je kunt de Talisman en Arteon ook krijgen met zeer krachtige motoren, en de Talisman met vierwiel besturing. (En ik vind ze mooi en sportief ogen.)
De Mondeo en 6 staan gewoon bekend om hun dynamisch/sportieve rijgedrag, dat jij dat niet vind dat is jou probleem. Maar kom niet aan met een Talisman als daar niet om gevraagd wordt. 4wielbesturing maakt een auto ook niet sportief.

Ik laat het oordeel over aan de TS. Ik heb in veel auto's gereden,
en ook in veel Fords, ik heb dus wel wat vergelijkingsmateriaal.

De Arteon kun je krijgen met maximaal 218 pk, en de Talisman met 225 pk.

Vierwielbesturing maakt een grote auto opvallend wendbaar, en gemakkelijk te rijden. En zorgt in zeer snelle bochten voor een opvallend neutraal weggedrag.

Laatst bewerkt:
Dat alles maakt het niet sportief, maar dat je in een hoop auto's hebt gereden is heel fijn voor jou, maar blijkbaar snap je de heel definitie van sportief niet.

Stiekem vind ik de Talisman wel mooi en heeft hij ook de nodige leuke gadgets.
Ik had genoteerd "sportievere", het hoeven dus geen hardcore scheurijzers te zijn.

Wil je echt veel ruimte dan kom je uit bij Skoda, maar daar komt het woord sportief helemaal niet voor.

Ford Focus vanaf 2019 is een flink stuk groter. 600 liter kofferbak en zat ruimte op de achterbank. Zelfs groter dan een Mazda 6. 1.5 automaat is vlot, eventueel te tunen naar ruim 180pk. Of dat te vinden is voor 23k, dat wordt spannend, maar zelfs de 125pk rijdt een stuk vlotter, stiller en directer dan die Toyota. Allemaal voorzien van een multimediasysteem, Apple CarPlay en android auto ondersteuning.
Mijn advies is er om 1 te vinden met adaptieve cruise control. Heerlijk.

Wil je echt veel ruimte dan kom je uit bij Skoda, maar daar komt het woord sportief helemaal niet voor.
Vag teveel horror over gehoord.
Vanmiddag even zitten googlen op de talisman, veel versnellingsbak issues tegen gekomen.
Ford Focus vanaf 2019 is een flink stuk groter. 600 liter kofferbak en zat ruimte op de achterbank. Zelfs groter dan een Mazda 6. 1.5 automaat is vlot, eventueel te tunen naar ruim 180pk. Of dat te vinden is voor 23k, dat wordt spannend, maar zelfs de 125pk rijdt een stuk vlotter, stiller en directer dan die Toyota. Allemaal voorzien van een multimediasysteem, Apple CarPlay en android auto ondersteuning.

Ik weet dat ze ruim zijn, een collega rijdt erin.
Hoe is de huidige betrouwbaarheid? De eerste ecoboost en powershift automaten waren niet heel fantastisch toch?

Dat model Focus 1.5 heeft een volautomaat met koppelomvormer, je kan het zien aan de draaiknop ipv een pook. Vanaf de facelift zijn ze weer terug bij een Powershift bak met dubbele koppeling.

Rijdt lekker zo een Focus maar de automaat kon ik geen vrienden mee worden terwijl de handbak zo prettig is. Tevens is de Active een verhoogde uitvoering, pak liever een normale die hebben een naar mijn mening fijner weggedrag. Wat beter passend bij de dynamische inslag van de Focus.

Ik zou gewoon door blijven rijden in de Auris, met 1 dochter van 9 ga je toch niet een andere auto aanschaffen, laat die collega's lekker opzoek gaan naar ander vervoer, en als die 4 man problemen opleveren waarom moet je dat oplossen en niet iemand anders van die 3?

Zou gewoon lekker op je gemak zoeken naar de perfecte Insignia al was die rode die je zelf linkte ook al heel erg dik.

Deze komt ook een heel eind denk ik ( wel de 165 pk versie )

Insignia GS

Of deze ( nog geen plaatjes maar "klinkt" goed )

Nog een Insignia

Dat alles maakt het niet sportief, maar dat je in een hoop auto's hebt gereden is heel fijn voor jou, maar blijkbaar snap je de heel definitie van sportief niet.
De Insignia noem ik ook alles behalve sportief.

Modeo... Kan sportief zijn maar niet het eerste dat in mijn gedachten opkomt.

Vag teveel horror over gehoord.
Vanmiddag even zitten googlen op de talisman, veel versnellingsbak issues tegen gekomen.

Ik weet dat ze ruim zijn, een collega rijdt erin.
Hoe is de huidige betrouwbaarheid? De eerste ecoboost en powershift automaten waren niet heel fantastisch toch?
We hebben de focus gekocht, omdat onze Fiesta zo fijn rijdt en 0 problemen heeft gehad. Tot dus ver ook 0 problemen met de focus. Maar koop niet een exemplaar van het eerste halve jaar. Ford heeft een half jaar nodig om de kinderziektes eruit te krijgen bij hagelnieuwe modellen. De automaat rijdt prima! 3 weken gereden met een Ford Edge automaat in the states (V6, 2000 kilo en toch netjes 1:12). Veel fijner dan de CVT van de Nissan Murano met 60 pk meer die we een jaar eerder hadden. Heerlijk die koppel van de EcoBoost.

Volvo 850 T-5R estate, V70R, V70R AWD. Genoegen nemen met wat hogere km standen maar met jouw budget kun je wel degelijk ruimte én sportiviteit kopen.

In de Renault Talisman op benzine zit de 7DCT300 automaat van Magna Getrag die ook op grote schaal o.a. door Mercedes, BMW, Mini, Volvo en Nissan wordt gebruikt. In de diesels zit de 6DCT450 of 6DCT451.

De dingen die je tegen komt zijn uit het begin van de productie 2015/2016. De kans dat je die nu nog tegen komt is heel klein. Vaak onder garantie gerepareerd. De automaten zijn in enorme aantallen geproduceerd, procentueel vielen de problemen erg mee.

Latere versies van de 7DCT300 hebben een verbeterde koeling. In mijn eigen Renault zit ook deze automaat, die heel goed functioneert.
Koel problemen krijg je alleen bij zeer zware belasting, bv een grote caravan in de bergen.

In het laatste model Ford Focus zou ik me ook geen zorgen maken over de
( powershift) automaat, Ford gebruikt dan ook de 7DCT300 automaat.

Succes met de zoektocht.

Dat model Focus 1.5 heeft een volautomaat met koppelomvormer, je kan het zien aan de draaiknop ipv een pook. Vanaf de facelift zijn ze weer terug bij een Powershift bak met dubbele koppeling.

Rijdt lekker zo een Focus maar de automaat kon ik geen vrienden mee worden terwijl de handbak zo prettig is. Tevens is de Active een verhoogde uitvoering, pak liever een normale die hebben een naar mijn mening fijner weggedrag. Wat beter passend bij de dynamische inslag van de Focus.
Gister wezen kijken bij die Focus. Buitenkant mooi, maar binnen kon me niet erg bekoren. Mijn knie zat in eerste instantie weer tegen een rand aan. Stoel iets kunnen bijstellen dat hielp wat. Het de midden console is merkbaar geen toyota kwaliteit. Plastic en je kon dat ding heen en weer bewegen. Ook de uiteindelijke ruimte binnen in....Ik denk dat ik vooral gelukkig word van meer ruimte om mij heen --> ik moet in het D segment gaan kijken.
In de Renault Talisman op benzine zit de 7DCT300 automaat van Magna Getrag die ook op grote schaal o.a. door Mercedes, BMW, Mini, Volvo en Nissan wordt gebruikt. In de diesels zit de 6DCT450 of 6DCT451.

De dingen die je tegen komt zijn uit het begin van de productie 2015/2016. De kans dat je die nu nog tegen komt is heel klein. Vaak onder garantie gerepareerd. De automaten zijn in enorme aantallen geproduceerd, procentueel vielen de problemen erg mee.

Latere versies van de 7DCT300 hebben een verbeterde koeling. In mijn eigen Renault zit ook deze automaat, die heel goed functioneert.
Koel problemen krijg je alleen bij zeer zware belasting, bv een grote caravan in de bergen.

In het laatste model Ford Focus zou ik me ook geen zorgen maken over de
( powershift) automaat, Ford gebruikt dan ook de 7DCT300 automaat.

Succes met de zoektocht.
De talismannen in mijn budget zijn met name 2016/201 modellen of te wel ik loop er wel met een boog om heen.

Alles is al snel sportiever dan de Auris, maar vooral wat sportiever ogend en 200pk plus zou fijn zijn, met een redelijk verbruik. De tegenhangende optie is een SUV die rond de 8sec op 100 zit en ruim is (zoals bv de rav4 ivm het verbruik)

Eisen:
-budget 18-23k
-automaat
- benzine
- kofferbak minimaal +-500ltr // 1600ltr
- Ruimte op de achterbank (ik ben zelf 1.94m)
-panorama dak of kantel/schuifdak
- Vooruitgang zijn kwa moderniteit/ coolheidsfactor/ gadgets.
- Ik rijd 10k per jaar en wil de nieuwe auto 5-10jr kunnen rijden zonder het te spannend te maken.

Ansich bevalt het hybride gedeelte prima van Toyota, dus heb bij een rav4 gekeken van 2016. Is wat sneller en rijdt fijner(volgens inet) dan de auris en de ruimte is dik in orde. Alleen met de juiste opties (lees pano dak) zelden onder de 25k of met 200ton op de teller. ( Voorbeeld rav4 )

Heb een 2mnd geleden een proefrit gemaakt in een jaguar xf 2009, maar daar had ik niet het juiste gevoel bij.

Ook bij de Opel Insignia B gekeken. 2 mooie Grand Sports gezien, maar twijfelen over de 490ltr. De auris met 520 ligt regelmatig vol.
(GS 1 165pk vol optie)( GS 2 200pk geen panorama dak). De station is eigenlijk de betere optie, maar in full spec te duur (Sport tourer) en ik weet niet of ik genoegen wilt nemen met minder dan full spec.

De 3e optie waar ik naar kijk is een BMW 3GT. Heb gelest in een bmw 3 serie en dat was een geniale bak. De gt is ruim op alle vlakken, maar het grootste probleem is dat motor blok. Dit zijn 2 voorbeelden: BMW GT 1 BMW GT 2. De voorkeur hier ligt bij de 328i.
Is het zo dat wanneer je distributie ketting aanpakt je het probleem definitief getackled hebt? Of kan het net zo makkelijk weer oprekken?

De auris is op zich best te doen en hoeft dus niet meteen weg en ik wil zeker ook niet mijn geld weggooien.
Wat voor betrouwbare sportievere opties zijn er?
Wat is 'sportief' voor jou? Dat ie met gevoel stuurt of snelheid of looks? Of allemaal?

Een Auris is alles behalve snel en stuurt ook niet met veel gevoel. Maar een RAV4 ook niet. Bijna alles zal dus wel sportiever voelen dan je Auris. Een 3-serie GT en Jaguar XF zijn het andere uiterste: die zijn gemaakt met fijn sturen als één van de belangrijkste eisen.

Mooie compromissen zijn aangedragen door @Frits79, zoals de Mazda 6 en Ford Mondeo. Die zijn enigzins sportief met voldoende praktisch gebruiksgemak. Maar als de zitpositie niet goed is of het dashboard lelijk dan moet je toch genoegen nemen met iets minder sportiefs.

Sportiever dan een Auris en een Rav4 (maar nog steeds geen 'sportieve auto' , geen BMW of Jaguar of Mazda 6) is de Toyota Corolla Touring Sports. Die stuurt duidelijk strakker dan de Auris, is ruimer op de achterbank en is een heel stuk moderner. Als 2.0 Hybrid ook behoorlijk vlot en je hebt de welbekende Toyota betrouwbaarheid en 10 jaar garantie (tot 200.000km). Dit exemplaar valt prima binnen je budget: https://www.autowereld.nl/toyota/co...-0-hybrid-first-edition-38571365/details.html

Zou je niet eens een proefrit in een Corolla 2.0 Hybrid moeten maken?

In hetzelfde rijtje als de Corolla Touring Sports zou je ook de Kia Proceed GT-line kunnen toevoegen. Ziet er sportief uit, stuurt fijner dan je Auris en ziet er als GT-line ook sportief uit. Dit exemplaar heeft ook het gewenste panoramadak:

De Mazda CX-5 zou je ook nog kunnen bekijken. Voor een SUV stuurt het fijn en je vindt binnen je budget nét een exemplaar van het laatste model.

Laatst bewerkt:
Uit ervaring kan ik zeggen dat je inderdaad weinig ruimte hebt in een Mazda 6. Stoelen met korte zittingen, stoel kan niet ver genoeg naar achteren en op de achterste stand is de beenruimte op de achterbank ook vrij krap. In onze VW Up! Zit je veel rianter.

Dan ben je ongeveer net zo groot als ik, ik zat en zit prima in de vorige en huidige generatie Insignia. Die zijn zo ruim dat ik zelf nog prima achter mij zelf kan zitten. Ik heb wel de station variant, een hatchback heeft wat minder hoofdruimte achter.

Het is geen onlogische stand, kleine 30k per jaar. Dat is flink, maar ik heb liever goed onderhoud dan een lage kilometerstand.
Dus als dat allemaal duidelijk is, zou ik mij persoonlijk niet storen aan de stand. Is ook interessant qua prijs.
Of dit verder een goed motorblok et cetera is, daar kunnen anderen vast iets zinnigs over zeggen :)

Insignia lijkt wel beetje op de mijne, dik in de opties!

1.5 is prima blokje, enige wat nog wel eens voor komt is gaspedaal storing maar eigenlijk verder behoorlijk probleemloos. Weinig negatieve reviews te lezen.

Wat betreft de ruimte; ik ben 1.85. Een volwassen iemand van de zelfde lengte ging achter mij zitten en zei; "de stoel mag wel een stuk terug hoor, ruimte zat". Hij dacht dat ik de stoel voor hem naar voren had gedaan :LOL: maar nee, voor zat ik ook heerlijk royaal. Vind het zelf ook echt een geweldige auto. Head-Up-display niet op zo'n knullig schermpje zoals bij de passat, veel renaults, mini en mazda waardoor het net te laag zit maar gewoon mooi in de voorruit zoals het hoort waardoor het ook wat toevoegt. En eigenlijk geld dat voor veel meer zaken. De automaat vind ik wel mwa.... heel soepel maar nog wel van de oude stempel, niet al te snel dus. als je rustig rijd gaat het wel maar ga je flink op het gas dan is het echt te langzaam om echt lekker weg te gaan. zelfs de 200pk versie die ik heb voelt daardoor niet echt rap. Maar verder echt top.

Is 144k een hoge km stand voor insignia b 1.5ltr? Deze heeft namelijk wel al mijn begeerde opties
Idealiter doe je er dan 5 jaar mee, zodat je 'm net voor de 200.000km weg doet. Een auto onder de magische grens van 200.000km verkoopt altijd net wat makkelijker, zeker als het geen Toyota is.

Wat vond je van de andere opties?

Is 144k een hoge km stand voor insignia b 1.5ltr? Deze heeft namelijk wel al mijn begeerde opties
Of het voor een 1,5 veel is weer ik niet, voor een Insignia geen probleem. Die van mij heeft 138.000 km gereden en zit en rijdt nog prima. Alleen de randzaken van de diesel zijn onverwacht kwetsbaar maar daar heb je met de 1.5 benzine en automaat geen last van.
Ik vind die van mij nog steeds erg fijn, wat AsconaGT ook al aangeeft is het gewoon een erg fijne auto die een aantal zaken erg goed doet, zoals Head Up Display, verlichting en stoelen.

Verder vind ik dat de assistentie systemen ook prima werken. Ik heb af en toe een Seat als vervangende auto en daar zijn de assistentie systemen gewoon een stuk minder goed.

Afgelopen zaterdag prpefrit gemaakt. Dat was prima. Morgen wordt er door dekra een aankoopskeuring gedaan en vrijdag ga ik dan langs om de prijs en eventuele inruil te bespreken.

Terug
Bovenaan