Hoi,
Ik heb dit weekend eens de tijd gehad me in te lezen in elektrische auto's en kwam erachter dat er wellicht een aantal aanvullingen zijn die belangrijk zijn in deze keuze.
Ik lees bijv dat elektrische auto's vaak minder onderhoud nodig hebben maar als er wel iets is, het meteen duur is (regelmatig banden vervangen, of de accu bijv.). Daarnaast lees ik dat er wegenbelasting aan gaat komen, die voor elektrische auto's relatief hoog zal zijn i.v.m. hun gewicht. Nu vind ik het prima om wat hogere maandlasten te hebben dan de C1 maar die is wel erg goedkoop in belastingen. Ook zag ik dat het veel voordeliger is wanneer je een eigen oprit hebt waar je kunt laden, en dat heb ik niet, ook geen mogelijkheid ertoe. Wel een publieke laadpaal in de buurt.
Ik heb een beetje gekeken naar de genoemde auto's en de Hyundai Inster leek me het meest geschikt qua range, maar die is nog erg nieuw. Ik vind onderweg moeten stoppen om bij te laden echt geen optie; bijladen op bestemming wel.
Als jullie ondanks bovenstaande toch eerder elektrisch aanraden, is het dan slimmer voor een occasion of een nieuwe te gaan (dat wordt nog even sparen wel..)?
Als alternatief heb ik naar de Yaris Hybrid gekeken, die zou op zich ook kunnen hoewel ik daarvan lees dat de accu ook lastig kan zijn.
Ik ben al die jaren geleden gegaan voor de C1 omdat die in mijn onderzoekjes naar boven kwam als betrouwbaar, zuinig en redelijk goedkoop in onderhoud (weinig dure onderdelen die kapot kunnen gaan). Dat zijn voor mij nog steeds de belangrijkste criteria, zeker gezien ik zelf echt geen verstand heb van auto's en dus altijd het onderhoud volgens de fabrikant laat doen.
En als laatste, ik heb een aantal keren (mee)gereden in een Skoda Fabia met automaat en dat is de reden waarom ik dacht: dit wil ik ook, dat zou zoveel rustiger rijden (icm cruisecontrol, apple carplay). Ik begrijp dat niet alle automaten hetzelfde rijden dus ik benoem het er nog even bij.
Dank voor alle input die al gegeven is! Het heeft al enorm geholpen