Stadsauto automaat

Michelle

Net ingestapt
Hi, ik rijd al jaren in een 2010 Citroen C1 waar ik qua grootte erg blij mee ben. De afgelopen tijd heb ik een aantal keer in huurauto's gereden (o.a. Skoda Fabia en Octavia) met automaat en cruise control en dat is toch wel erg relaxt rijden en vaak net zo zuinig als mijn C1. Ik ben me daarom aan het inlezen om over een jaar oid een nieuwe (tweedehands) auto te halen. Een vast budget is er dus nog niet echt want ik wil eerst eens zien wat er te koop is. Ik zie echter dat er niet veel 'kleine' auto's met een automaat te krijgen zijn. Kunnen jullie me de goede kant op wijzen?

Ik heb tot nu toe gezien dat de Toyota Yaris vaak terugkomt (maar groter, en vaak hybride - waar ik nog niet veel over weet) of de Hyundai i20. Dank voor het meedenken!

Swift 1.0 boosterjet, de i20 was laat met een moderne automaat en is er ook even geweest zonder automaat , dus een 4 traps automaat is niet zuinig. Zowel yaris als i20 zijn b-segmenters

Laatst bewerkt:
Eigenlijk kun je heel veel kanten op.

B segment:

Juni 2020 heb ik zelf een Renault Clio 130 TCe in RS line uitvoering gekocht met 7 traps automaat met dubbele koppeling. Heerlijke snelle, zuinige en comfortabele auto, en bijzonder betrouwbaar. (De auto is er ook als hybride en met CVT automaat.)

In de familie hebben we ook de Peugeot e-208 ( elektrisch) en ook de gewone 208 op benzine.

A segment:

En in het a segment kun je ook van alles vinden bv de elektrische Dacia Spring
( komt in 2026 een opvolger), Fiat 500, elektrische Skoda Citigo, elektrische VW Up, elektrische Renault Twingo deze auto is ook geleverd met benzine en moderne automaat etc. ( In 2026 komt de opvolger de Twingo 4)

Er zijn nog veel meer opties.

Een Toyota Yaris hybride is (wat mij betreft) een van de meest geschikte auto's als opvolger voor de C1. Een Toyota hybride geeft de rijervaring van een elektrische auto, maar is qua gebruik een benzine auto. Alleen tanken. Stekkeren hoeft (en kan zelfs) niet. Absoluut een aanrader !!

Hoeveel rij je per jaar en kan je ergens (goedkoop) laden? Wij hebben thuis een Skoda Citigo e IV, die is volledig elektrisch. Compacte auto, zuinig in verbruik en het rijdt heerlijk!

Op het formaat C1 ga je idd niet heel veel automaten vinden, dan wordt het produceren van die auto te duur. Reken voor je zelf uit hoeveel km's je maakt en waar je die km's maakt, in de stad, b wegen of snelweg (of een combi van alle drie) en hoeveel geld je kwijt wil zijn aan je auto.

Als een benzine auto het doel is, is een Yaris geen gek idee, zowel de hybride versie (standaard CVT automaat) als de oudere benzineversies zijn met automaat te krijgen. Renault Clio is ook niet gek, maar wel iets prijziger.

Een Kia Picanto is vergelijkbaar qua formaat als de C1, wat meer volwassener naar mijn mening en verkrijgbaar met automaat.
De generatie TA vanaf 2012 tot ongeveer 2020 huidige JA generatie is geleverd met een vol automaat dat is degene die je moet hebben. De modellen vanaf 2021 hebben een robot automaat die vaak niet soepel is en later grote problemen heeft.
Hieronder paar voorbeelden.
Kia Picanto 1.2 GT Line automaat
Kia Picanto
Kia Picanto 1.2

Hyundai heeft de I10 het zustermodel van de Picanto ook geleverd met een automaat, alleen zijn die wat schaarser dan een Picanto. De I10 is iets ruimer dan de Picanto en heeft een iets grotere kofferruimte.
Hyundai I10 1.2 Automaat

Een Hyundai I20 is ook prima maar vaak aan de prijs, en flink wat groter dan een C1. En als een je automaat van de huidige generatie I20 BC3 zoekt(vanaf 2020). Maar ook de vorige generatie GB heeft dezelfde dubbele koppeling automaat, alleen het uiterlijk is wat oubolliger.

Laatst bewerkt:
Super bedankt voor al jullie reacties! Ik kan me wat gerichter gaan inlezen nu :)

Ik rijd zowel kleine stukken in de stad als regelmatig zo'n 200-300 km retour met veel snelweg richting familie. Komt neer op zo'n 10 000-14 000 km per jaar. Elektrisch heb ik een paar jaar geleden naar gekeken maar dan red ik een retourtje niet op 1 oplaadbeurt. En ik begreep dat het ook niet per se zoveel beter voor het milieu is in verband met het maken van de batterij. Maar ik weet niet hoe dat er nu voor staat dus ik zal ook zeker me daarop eens inlezen.

Laatst bewerkt:
En ik begreep dat het ook niet per se zoveel beter voor het milieu is in verband met het maken van de batterij.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Als dat plastic in auto's is ook niet goed, en al die fossiele brandstoffen verbranden (benzine, olie) is ook niet echt best.
Een Up/Mii/Citigo elektrisch kan, maar bij lange snelwegritten moet je inderdaad wel tussendoor laden. Is wat dat betreft iets minder ideaal, maar als je een kleine auto met automaat zoekt dan is zoiets wel érg fijn hoor. Renault Zoe is ook een alternatief.
Het hangt ook allemaal van je budget af, zo'n Hyundai Inster is vrij nieuw met een grotere range.
Gewoon eens wat verschillende auto's proberen dus!

Ik ben nu ervaringsdeskundige met een kleine EV (Honda e) met een relatief kleine actieradius (ongeveer 180km). Heb hem nu 1,5 maand en inmiddels 5000km verder. Veel woon werk-verkeer, van mij en mijn vrouw maar ook geregeld naar familie. Ik heb tot nu toe 2 keer 10 minuten bijgeladen bij een snellader aan de snelweg. De rest kon ik gewoon met thuis laden en laden op plaats van bestemming. In de winter is de range kleiner, maar dan nog maak ik mij niet zo'n zorgen om de range. Het is gewoon een andere mindset en volgens mij zijn de mensen met de meeste range anxiety de mensen die zelf geen ervaring met een EV hebben. Ik ben in ieder geval om.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Als dat plastic in auto's is ook niet goed, en al die fossiele brandstoffen verbranden (benzine, olie) is ook niet echt best.
Een Up/Mii/Citigo elektrisch kan, maar bij lange snelwegritten moet je inderdaad wel tussendoor laden. Is wat dat betreft iets minder ideaal, maar als je een kleine auto met automaat zoekt dan is zoiets wel érg fijn hoor. Renault Zoe is ook een alternatief.
Het hangt ook allemaal van je budget af, zo'n Hyundai Inster is vrij nieuw met een grotere range.
Gewoon eens wat verschillende auto's proberen dus!
Wij hebben de Citygo EV en de Inster. De Hyundai is echt wel meer auto met een veel grotere range.
Als alternatief zie ik de Yaris voorbijkomen. Dat zou voor mij de enige auto met brandstofmotor zijn als je een automaat wil.
Probeer ze gewoon uit. Zo’n Citygo EV is een vermakelijke auto, die heel stil is met prestaties uit een hoger segment. Dan zou ik zo’n Picanto lekker voor laten staan.

Nog even een toevoeging op mijn bericht. Het hangt natuurlijk wel helemaal van je woonsituatie af of een EV handig is. Ik heb zelf een oprit waar ik kan laden, als dat niet zo was geweest had er waarschijnlijk ook geen EV gestaan.

Een ev is met dit verbruik best prima te doen als je op bestemming in de buurt van familie kan laden. Voor die ritjes in en om de stad hoef je waarschijnlijk maar 1x per week te laden. Voor een ritje naar familie zorg je dat hij vol is, ter plekke beetje bijladen en mogelijk onderweg nog kwartier extra. Onderhoud is weinig, automaat, lekker soepel en stil. Zeker over een jaar moet je best veel goede opties kunnen vinden.
Yaris is zeker ook goede optie.

Super bedankt voor al jullie reacties! Ik kan me wat gerichter gaan inlezen nu :)

Ik rijd zowel kleine stukken in de stad als regelmatig zo'n 200-300 km retour met veel snelweg richting familie. Komt neer op zo'n 10 000-14 000 km per jaar. Elektrisch heb ik een paar jaar geleden naar gekeken maar dan red ik een retourtje niet op 1 oplaadbeurt.
Er zijn steeds meer compacte elektrische auto’s op de markt waarmee je dit vrij makkelijk kan halen, en anders zet je de auto even aan een snellader.
Voorbeelden zijn de Peugeot e 208, Opel Corsa e, Renault Zoë, Renault 5, Hyundai Inster, BYD Dolphin Surf, Fiat 500 42 kWh etc.

Een Citroen C1 is net als broertjes Toyota Aygo en Peugeot 107 geen hele comfortabele auto, en maakt heel veel lawaai ( we hebben zelf een Aygo gehad).
Je zult verrast zijn over het verschil in comfort. Maak verschillende proefritten.
De Toyota Yaris wordt vaak genoemd, is geen foute keus, maar is minder comfortabel en maakt meer lawaai dan verschillende concurrenten.

Hoi,

Ik heb dit weekend eens de tijd gehad me in te lezen in elektrische auto's en kwam erachter dat er wellicht een aantal aanvullingen zijn die belangrijk zijn in deze keuze.

Ik lees bijv dat elektrische auto's vaak minder onderhoud nodig hebben maar als er wel iets is, het meteen duur is (regelmatig banden vervangen, of de accu bijv.). Daarnaast lees ik dat er wegenbelasting aan gaat komen, die voor elektrische auto's relatief hoog zal zijn i.v.m. hun gewicht. Nu vind ik het prima om wat hogere maandlasten te hebben dan de C1 maar die is wel erg goedkoop in belastingen. Ook zag ik dat het veel voordeliger is wanneer je een eigen oprit hebt waar je kunt laden, en dat heb ik niet, ook geen mogelijkheid ertoe. Wel een publieke laadpaal in de buurt.

Ik heb een beetje gekeken naar de genoemde auto's en de Hyundai Inster leek me het meest geschikt qua range, maar die is nog erg nieuw. Ik vind onderweg moeten stoppen om bij te laden echt geen optie; bijladen op bestemming wel.
Als jullie ondanks bovenstaande toch eerder elektrisch aanraden, is het dan slimmer voor een occasion of een nieuwe te gaan (dat wordt nog even sparen wel..)?

Als alternatief heb ik naar de Yaris Hybrid gekeken, die zou op zich ook kunnen hoewel ik daarvan lees dat de accu ook lastig kan zijn.

Ik ben al die jaren geleden gegaan voor de C1 omdat die in mijn onderzoekjes naar boven kwam als betrouwbaar, zuinig en redelijk goedkoop in onderhoud (weinig dure onderdelen die kapot kunnen gaan). Dat zijn voor mij nog steeds de belangrijkste criteria, zeker gezien ik zelf echt geen verstand heb van auto's en dus altijd het onderhoud volgens de fabrikant laat doen.

En als laatste, ik heb een aantal keren (mee)gereden in een Skoda Fabia met automaat en dat is de reden waarom ik dacht: dit wil ik ook, dat zou zoveel rustiger rijden (icm cruisecontrol, apple carplay). Ik begrijp dat niet alle automaten hetzelfde rijden dus ik benoem het er nog even bij.

Dank voor alle input die al gegeven is! Het heeft al enorm geholpen :)

Op dat autoweek database kun je filteren bij brandstof op elektrisch en verder naar onderen selecteren op gewicht. De dacia spring is gunstig qua gewicht volgens de carebase, de carbase heeft het niet altijd juist, dus altijd kenteken checken bij de rdw

Je hebt je goed ingelezen. De wegenbelasting gaat inderdaad flink omhoog in 2026 voor EV's en EV's zijn meestal nogal zwaar. Een nieuwe auto kopen is altijd duur, beter kun je een jong gebruikte aanschaffen. Ik zou het volgende advies een aantal jaren geleden nooit hebben gegeven maar nu dan toch; Je kunt private lease overwegen. Ik zie regelmatig aanbiedingen voorbijkomen voor compacte EV's die best aantrekkelijk zijn als je die vergelijkt met het zelf aanschaffen van een auto. Zitten ook zeker nadelen aan, maar daar is genoeg info over te vinden op internet.

Kort samengevat zou ik in jouw geval kiezen voor de aanschaf van een jong gebruikte auto op benzine of de private lease van een EV.

Laatst bewerkt:
Bij een compacte elektrische auto valt de motorrijtuigenbelasting nog wel mee. ( zitten meestal onder de 1450 kg)
En liggen de onderhoudskosten laag.

Moderne auto’s zijn meestal zwaarder dan auto’s van 15 jaar geleden.
En de Citroën C1 is gewoon bijzonder licht. Je zult er rekening mee moeten houden dat de motorrijtuigenbelasting behoorlijk zal stijgen. De premie voor de verzekering zal ook hoger zijn. ( is eenvoudig te berekenen)

Het kan handig zijn om een auto te kopen die bijvoorbeeld 1 a 2 jaar oud is,
je komt bijvoorbeeld al de elektrische facelift Peugeot e 208 tegen uit 2024 met 0 of weinig kilometers voor onder de € 23.000 .

Private lease is ook een optie houdt er echter wel rekening mee dat dit invloed heeft op wat je kunt lenen voor een hypotheek.

Een benzine auto met automaat is ook een optie, het lastige is dat we in een transitie fase zitten, en dat de verwachting is dat op benzine rijden gewoon steeds duurder gaat worden.
Voordeel is wel dat je meer keuze hebt in in auto’s die al wat jaren oud zijn, en goedkoper zijn om te kopen.

wegenbelasting gaat inderdaad flink omhoog in 2026 voor EV's
Voor de langere tijd vooruit zou je er ook rekening mee kunnen houden dat de benzineprijs (flink) kan gaan stijgen... zonder pessimistisch te willen zijn overigens maar het kan een factor worden.

Je kunt private lease overwegen. Ik zie regelmatig aanbiedingen voorbijkomen voor compacte EV's die best aantrekkelijk zijn als je die vergelijkt met het zelf aanschaffen van een auto.
Ik heb toevallig gisteren de goedkoopste private-lease prijzen op een rijtje gezet. In de top-10 zitten vijf elektrische auto's. Over de Leapmotor, de goedkoopste, is de redactie wat minder enthousiast maar voor stads/regiogebruik heb je al snel voldoende, maar de Hyundai Inster maakte ze wel erg blij. Als dat een optie voor je is, zou ik er zeker naar kijken.

Ook met 60ct/kWh vallen de gebruikskosten van zo'n kleine EV nog wel mee, maar het niet gegarandeerd onbezorgd kunnen laden lijkt me gewoon irritant als de accu niet heel groot is.

Terug
Bovenaan