Start probleem Volkswagen crafter.

Ferdinand 5294304

Net ingestapt
Na heel veel ellende met mijn Volkswagen Crafter ( meubelbak wagen )

Hebben de geleerden van de garage nu mijn Ad Blue software matig uitgeschakeld. (??)

De auto rookte extreem witte rook, er is een cooler vervangen + ad blue uitschakelen.

Hierna start mijn wagen erg slecht.

Er zit al een gereviseerde donor motor in, onder de motorkap is nagenoeg alles vernieuwd

Van cooler ’s tot distr. Riem, span rollers, waterpomp, slangen en wat al niet meer …

Nu start mijn wagen als deze er zin in heeft. Hij wil de wagen starten, maar (iets?) zet hem weer af

Na herhaaldelijk starten springt de auto aan en rijd verder prima, tot hij warm is dan loopt hij onregelmatig stationair.

Nieuw contactslot + start blokkering is gemonteerd door de dealer, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Heeft iemand dit als eens eerder gehoord of mee gemaakt? Of schiet er iets door je gedachten als je dit herkent?

Ik ben bijna ten einde raad. De dealer kan het niet vinden. De garage waar de donor motor is geplaatst wil mij na 20.000 km voor de 2e keer een nieuwe waterpomp + spanrollers + distr. Riem laten betalen. Deze garage vertelde dat mijn ad blue tank lek zou zijn? Echter de dealer kon geen lekkage vast stellen. Het vertrouwen in de garage is dan ook gedaald onder het vriespunt.

(in mijn optiek was deze garage mede schuldig aan de noodzaak om de motor te vervangen) Dit ter zijde – is niet ( meer) te bewijzen.

Ik heb de Bakwagen ingericht als werkplaats. Daarom wilde ik doorgaan met de reparaties, in de veronderstelling dat ik dan een frisse goed werkende wagen zou overhouden.

Totaal reparatie kosten van de uitvoerende garage + dealer overstijgen onderhand elke rationele investering, maar op dit punt stoppen is voor mij geen financiële optie meer helaas.

Zou er een willie Wortel op dit gebied zijn “ergens in Nederland” die mijn wagen weer in orde kan krijgen?

Dan hoor ik het graag.

Vr.gr.

Ferdinand

Wauw.. er gaat hier heel veel mis.

Eerst even het AdBlue uit de weg. Dit heeft te maken met het katalysator systeem en wat daar ook aan fout gaat of lek aan gaat; dit kan geen invloed meer hebben op de motor. Het enige wat wel zo is, is dat als daar een storing ontdekt wordt dat dit ertoe kan leiden dat de auto op startblokkering schiet - maar dan start ie helemaal niet meer.
Witte rook kan wel komen van een slecht werkend AdBlue en katalysator systeem (en pogingen van de motor regeling om de katalysator op temperatuur te krijgen) maar hierbij werkt de motor zelf wel goed en start ook goed.
AdBlue uitschakelen is zo op afstand geoordeeld niet nodig geweest.

Veel witte rook komt in principe van veel water/koelvloeistof - en dan denk je al snel aan de EGR koeler (VW staat bij diverse motoren bekend om haarscheurtjes in de EGR koelers - en op sommige motoren zitten er twee EGR systemen op - en dus ook meerdere koelers).
EGR koelers kunnen er ook voor zorgen dat bij motor uit er langzaam doorgelekt wordt en de motor bij de volgende start een halve waterslag door moet. Eenmaal het water weggepompt kan de motor dan wel weer starten. Warmt de boel een beetje op dan opent het haarscheurtje zich weer.

Er kunnen ook andere locaties zijn (zoals koppakking of intercooler (een koelwatergebaseerde intercooler aanwezig toevallig?)) maar EGR koeler is wel een mogelijkheid. Het koelsysteem afpersen bij warme motor kan een indicatie geven.

Er is echter nog iets. Een teveel aan diesel kan in de katalysator omgezet worden in heel erg veel waterdamp wat eruit komt als witte rook. Wanneer de uitlaat goed heet is zou dit in principe wel moeten afnemen. Een teveel aan diesel kan gebeuren wanneer bv de roetfilter regeneratie niet goed werkt of wanneer er een probleem is met de injectoren. En als het roetfilter of de katalysator stuk is (het chemische deel) dan kan je ook witte rookwolken krijgen.Hier zijn niet altijd foutcodes op aanwezig maar naar de live data kijken in de diagnose apparatuur (met wat verstand) kan hier veel duidelijk maken.

Ga eens bij een diesel service langs. Ik heb zelf een beetje ervaring met Buchli (ik dacht Harderwijk) maar er zijn er meer. De dealer wil duidelijk zijn vingers er niet aan branden en de garage waar je zit heeft duidelijk geen gevoel voor een moderne diesel motor.

Met ad-blue heeft het slecht lopen in beginsel niets van doen, tenzij het motormanagement een teveel aan stikstofoxiden in de uitlaat detecteert, en zo (op onjuiste wijze) ingrijpt om de uitstoot van stikstof te reduceren. Maar dit kan per merk verschillen. Maar in principe heeft de ( werking van) ad-blue installatie geen invloed op de motorloop.

Een teveel aan diesel verwacht ik niet, want dat zou tot veel zwarte rook leiden.

Ik zit te denken aan onjuiste timing van de distributie onderdelen. Ik lees dat er meermaals aan gewerkt is, dus een foutje is dan niet uitgesloten. Hierdoor kan een motor heel beroerd gaan draaien, inclusief slecht starten.

Ik heb de Bakwagen ingericht als werkplaats. Daarom wilde ik doorgaan met de reparaties, in de veronderstelling dat ik dan een frisse goed werkende wagen zou overhouden.

Een rigoureuze oplossing is misschien de opbouw (dus de meubelbak met jouw werkplaatsinrichting) van het chassis van de Crafter af te halen en op een ander chassis/cabine te zetten, al zal dat gebruikt wel een dingetje zijn (zie maar eens een gebruikt chassis/cabine in goede staat te vinden) want dit is niet gebruikelijk maar wordt wel gedaan in de markt, bijvoorbeeld na afloop van een leaseperiode.

Met betrekking tot de afgekoppelde AdBlue; dat lijkt mij een obstakel bij de eerstvolgende APK keuring.

Er moet inderdaad eerst een goede diagnose gesteld worden voordat er verder aan geklust wordt.
Mischien heb je wat aan het volgende adres:

Met ad-blue heeft het slecht lopen in beginsel niets van doen, tenzij het motormanagement een teveel aan stikstofoxiden in de uitlaat detecteert, en zo (op onjuiste wijze) ingrijpt om de uitstoot van stikstof te reduceren. Maar dit kan per merk verschillen. Maar in principe heeft de ( werking van) ad-blue installatie geen invloed op de motorloop.

Een teveel aan diesel verwacht ik niet, want dat zou tot veel zwarte rook leiden.

Ik zit te denken aan onjuiste timing van de distributie onderdelen. Ik lees dat er meermaals aan gewerkt is, dus een foutje is dan niet uitgesloten. Hierdoor kan een motor heel beroerd gaan draaien, inclusief slecht starten.
Teveel aan diesel dat in de cilinder verbrand geeft inderdaad zwarte rook. Teveel diesel in de na inspuiting geeft witte rook, want dat wordt niet in de verbrandingskamer verbrand maar juist in de uitlaatlijn. Ook zijn dat hele kleine hoeveelheden zodat een minimale afwijking al veel effect geeft.

Timing controle is misschien ook wel een goed idee, maar die kan ik weer minder koppelen aan witte rook. Commonrail is namelijk niet echt gevoelig voor timing.

Terug
Bovenaan