Alfaatje

Wegverkenner
Ik heb een Peugeot 308 1.2 Puretech. Ben voorzichtig aan het oriënteren op een ander model mbt betrouwbaarheid. Met name omdat we in de zomer met de caravan (1200 kg) lekker op vakantie willen kunnen gaan zonder zorgen.

Ik heb een aantal opties bekeken, station vanwege kofferruimte, ruime cross-over ook een optie. Wil liefst een automaat:
- Opel Astra 1.4
- Renault Megane 1.2 of 1.3 (of Renault Kadjar)
- Skoda Octavia 1.0 of 1.5
- Kia Ceed of Hyundai I30 (1.0 of 1.4 GDI)

Ik hoor en lees over deze modellen ook wel veel motorische problemen. Doe ik er het beste aan om dan gewoon een Toyota Auris 1.2 te kopen? Hoor ook over automaten in Astra en Megane dat ze niet helemaal super schakelen, is een handbak een betere keuze in dat geval? En op de langere termijn: is een handbak of automaat dan beter qua reparatiekosten en zuinigheid?

Budget is tot 15.000 euro.

Dit is eigenlijk een vergelijkbare zoektocht, lees die ook even door.

Met jouw budget kom je mogelijk niet heel veel nieuwer uit dan wat je nu hebt.

Dit is eigenlijk een vergelijkbare zoektocht, lees die ook even door.

Met jouw budget kom je mogelijk niet heel veel nieuwer uit dan wat je nu hebt.
Dit gaat met name over de blits maken heb ik het idee, ik zoek toch meer ook naar een betrouwbaar model en ervaringen daarmee.

Ben inmiddels ook beland bij een Kia Niro Hybrid, die mag 1.300 kilo trekken en is verder door het jaar heen ook lekker zuinig.

Suzuki s-cros boosterjet, de 1.4 automaar ga je niet vinden binnen jouw budget, want die hou ik met een schuin oog in de gaten , maar een 1.0 boosterjet is er wellicht wel binnen jouw budget. De laatste gm astra is er met 3 automaten. Van de 1.4 drie cilinder kan ik niet vinden hoeveel die mag trekken. Een niro is een populaire ocasion dus daar vragen ze stevige prijzen voor. Ik denk dat de astra 1.4 2016-2019 met vol automaat een goede prijs kwaliteit biedt.

De Astra K is/was een 4-cilinder. Automaat weet ik niet, heb wel proefgereden met een handbak en dat vond ik een erg fijne auto.
Is de huidige auto (308) ook al een station of een hatchback? En hoeveel km per jaar verwachten jullie te rijden?
Vermoed dat gemiddeld genomen een handbak goedkoper is in onderhoud dan een automaat. Maar per model, daarover kunnen anderen vast iets zinnigs zeggen :)

Suzuki s-cros boosterjet, de 1.4 automaar ga je niet vinden binnen jouw budget, want die hou ik met een schuin oog in de gaten , maar een 1.0 boosterjet is er wellicht wel binnen jouw budget. De laatste gm astra is er met 3 automaten. Van de 1.4 drie cilinder kan ik niet vinden hoeveel die mag trekken. Een niro is een populaire ocasion dus daar vragen ze stevige prijzen voor. Ik denk dat de astra 1.4 2016-2019 met vol automaat een goede prijs kwaliteit biedt.
Dank, de 1.4 is een viercilinder geloof ik bij de Astra. Suzuki s-crosses zijn er idd wel in het budget, die mag 1200 kilo trekken, precies onze caravan dus. Omdat we ook naar de Alpen willen zou ik graag een auto hebben die iets ‘over’ heeft. Ook met ooit eventuele upgrade qua caravan in het achterhoofd.

De 308 is een station, qua ruimte ga je er dus bijna altijd op achteruit, maar dat is niet per se een ramp. De kinderwagen moet goed achterin kunnen, zeg maar. Ik verwacht straks 25.000-30.000 per jaar te maken.

Als ik kijk naar het budget dan ga je er niet veel op vooruit in bouwjaar en auto. Als Peugeot 308 het nu goed doet dan zou ik niet snel wat anders kopen. Als de auto goed onderhouden is, en motor en distributieriem zijn in goede staat, dan zie ik niet veel problemen.

Zelf heb ik sinds Juni 2020 een Renault Clio met deze 1.3 viercilinder motor, en tot nu toe geen enkele storing of reparatie, hele degelijke en bijzonder betrouwbare auto.
Ik verwacht dat de Megane 1.3 het ook heel goed gaat doen. Is een degelijke auto met een degelijke motor. ( een collega heeft ruim 190.000 km gereden met deze motor zonder storingen)

Succes.

De Astra K is/was een 4-cilinder. Automaat weet ik niet, heb wel proefgereden met een handbak en dat vond ik een erg fijne auto.
Is de huidige auto (308) ook al een station of een hatchback? En hoeveel km per jaar verwachten jullie te rijden?
Vermoed dat gemiddeld genomen een handbak goedkoper is in onderhoud dan een automaat. Maar per model, daarover kunnen anderen vast iets zinnigs zeggen :)
Volgens de autoweek vergelijker is de astra k faceliftmodel een 3 cilinder en daarvoor een 4 cilinder, maar ik ben mij bewust dat je niet blind voor de autovergelijker moet gaan.

Dank, de 1.4 is een viercilinder geloof ik bij de Astra. Suzuki s-crosses zijn er idd wel in het budget, die mag 1200 kilo trekken, precies onze caravan dus. Omdat we ook naar de Alpen willen zou ik graag een auto hebben die iets ‘over’ heeft. Ook met ooit eventuele upgrade qua caravan in het achterhoofd.
Een suzuki s-cross 1.4 boosterjet automaat ga je niet vinden voor €15.000, want die staat hier ook op het verlanglijstje. Een 1.0 boosterjet automaat zien wij ook niet zitten met de caravan en dan komen wij niet eens verder dan noord Frankrijk met een eriba.bij de 1.4 is er ook veel al grip aanbod, dat is denk ik niet interessant qua kosten en ook raak je daar weer moeilijker van af

Ik heb de Octavia gehad met 1.0 en nu met 1.5
Beide geschikt om de caravan te trekken van 1200Kg. Heb er zelf ervaring mee.
Uiteraard doet de 1.5 het makkelijker, maar heb me echt verbaasd over de kracht van de 1.0

De 1.0 is solo wel veel zuiniger.

De DSG automaat is fijn, maar ook kwetsbaar.
Ik zou niet meer zonder willen, maar met een handbak ben veiliger qua kosten denk ik.

- Kia Ceed of Hyundai I30 (1.0 of 1.4 GDI)
Hier staat er een Proceed 1.4T automaat voor de deur. Dit zal dan de GDI zijn die ook in de normale Ceed of i30 zit.
Ik heb een half jaartje terug 18k neergelegd (auto is uit 2020), het is wel een behoorlijk complete uitvoering.
Denk dat je met je budget een heel eind komt dus voor een Ceed of i30, zeker als je ietsje terug in bouwjaar gaat.
Ik hoor en lees over deze modellen ook wel veel motorische problemen.
Ik heb ze niet gehoord/gelezen over de 1.4 van Kia/Hyundai. Misschien weet jij meer dan ik.
De 1.0 heb ik bewust niet gekozen, want 3 cilinders en te weinig vermogen.

De 1.4 heeft op papier 140 pk, in de praktijk schijnt dit 160 te zijn. Ik heb het niet gemeten, de auto is wat langzamer dan mijn vorige (200 pk), maar het scheelt niet enorm veel. De motor lijkt me soepel/sterk genoeg om een caravan te trekken. Maar daar doe ik niet aan, dus kan het je niet vertellen hoe dat in de praktijk gaat.
En op de langere termijn: is een handbak of automaat dan beter qua reparatiekosten en zuinigheid?
Kwestie van geluk of pech. Kan beide kapot, de automaat is vast storingsgevoeliger.
Tegenwoordig zijn de automaten vaak zuiniger dan handbakken.

Je bent je ervan bewust dat je auto op je profielfoto geen 308 is maar een heel stuk mooier?

Hier staat er een Proceed 1.4T automaat voor de deur. Dit zal dan de GDI zijn die ook in de normale Ceed of i30 zit.
Ik heb een half jaartje terug 18k neergelegd (auto is uit 2020), het is wel een behoorlijk complete uitvoering.
Denk dat je met je budget een heel eind komt dus voor een Ceed of i30, zeker als je ietsje terug in bouwjaar gaat.

Ik heb ze niet gehoord/gelezen over de 1.4 van Kia/Hyundai. Misschien weet jij meer dan ik.

De 1.4 heeft op papier 140 pk, in de praktijk schijnt dit 160 te zijn. Ik heb het niet gemeten, de auto is wat langzamer dan mijn vorige (200 pk), maar het scheelt niet enorm veel. De motor lijkt me soepel/sterk genoeg om een caravan te trekken. Maar daar doe ik niet aan, dus kan het je niet vertellen hoe dat in de praktijk gaat.

Kwestie van geluk of pech. Kan beide kapot, de automaat is vast storingsgevoeliger.

Je bent je ervan bewust dat je auto op je profielfoto geen 308 is maar een heel stuk mooier?
Idd problemen ging over modellen Megane en Astra voornamelijk. Hoe staat de 1.0 tsi van vag bekend?

Ja die laatste opmerking doet zeer. Had hem graag gehouden… met een kind de keuze gemaakt voor een ruimere auto.

De laatste gm motor Astra k 1.4 is een viercilinder. De 1.0 een driepitter ja. De 1.2 na overname Stellantis is volgens mij een natte riem variant van Peugeot.
Nope, de laatste GM 1.4 die erg kort geleverd is, is een 3 cilinder. Na overname is de motor niet veranderd, het is ook een 1.2 3 cilinder maar van GM. De 1.2 puretech is er pas vanaf het huidige model.

Ja dat is inderdaad wel een 4 cilinder. Maar dat is wel een import, hier nooit geleverd met 125pk.

Je schrijft zelf, "Ben voorzichtig aan het oriënteren op een ander model mbt betrouwbaarheid. " Wat krijg je dan terug voor die Peugeot? Want anderen houden daar ook rekening mee.

"Budget is tot 15.000 euro." Is dat inclusief of exclusief inruil?

Kun je niet proberen om preventief onderhoud aan riem etc uit te voeren? Vaak kan het wel goedkoper als er nog geen probleem is.

Je zou met de huidige wagen nog kunnen door rijden of ondervind je momenteel problemen? Hoeveel km heb je momenteel? Er is tot 10 jaar garantie op de motor van je huidige wagen, heb ik eens gelezen (daar zijn wel voorwaarden aan verbonden) Dat kan misschien wat meer gemoedsrust geven. En anders: veel plezier met een mogelijke toekomstige wagen. Ik zou persoonlijk dan voor Renault kiezen. Maar dat moet je zelf bepalen. Ik merk dat je zelf al goed ingelezen bent.

Ik krijg nog zo'n 4.000 terug bij de dealers. Dan heb ik in een jaar flink afgeschreven.
Meestal hoor en lees je alleen de succesverhalen dat hun auto nauwelijks afschrijft of meer waard is geworden.
Dikke afschrijving kunnen wij over meepraten, hebben onze diesel gekocht in 2017 net dat vw met zijn billen bloot moest ivm sjoemeldiesels, en diesels enorm in prijs kelderen, diesel kan voor ons al lang niet meer uit, maar hebben op dit moment geen €15.000 tot €20.000 op de plank liggen om een vergelijkbare benzine auto te kopen.

Nog even over de s-cros er zijn ook 2wd uitvoeringen die 1500 kg mogen trekken volgens de autovergelijker, wel dubbel checken bij de rdw mocht je tot aankoop gaan. https://www.autoweek.nl/carbase/ wordt denk ik wel een uitdaging binnen jouw budget, sowieso handbak wordt het dan

Handbak niet erg, denk dat ik sowieso handbak en lage kilometerstand prefereer boven automaat met hogere kilometerstand. Ook als je kijkt naar onderhoudskosten en restwaarde.

Terug
Bovenaan