Steeds terugkerende foutcode P2562-22 bij een Fiat 500L 1.3 Diesel

Marc 6975192

Net ingestapt
We hebben een Fiat 500L 1.3 Diesel van 2012 (165.000 km) en sinds al langere tijd verschijnt er een foutmelding waardoor het lampje van het motormanagement gaat branden en de prestaties er onder lijden.

De foutcode is P2563-22 wat aangeeft dat er mogelijk wat mis is met de variabele turbo.

Het eigenaardige aan dit probleem is dat na het wissen van de foutcode de storing soms voor weken of maanden weg is.

In de winter komt het meer voor dan in de zomer.

In mijn reguliere garage wou men zelfs niet onderzoeken wat er eventueel fout zou kunnen zijn.

(Achteraf bleek dat die garage ermee ging stoppen..)

Ik kan uiteraard een andere garage consulteren maar ik vrees een beetje dat men daar opteert voor een ‘gemakkelijks oplossing’ en de turbo eruit sloopt en laat reviseren, met , m.i., het risico dat het gewoon een of andere sensor is of een slecht contact.
Ooit hebben we de injectoren van een Fiat 1.9 JTD laten vervangen (met bijhorende hoge rekening) terwijl het probleem in de bekabeling van het gaspedaal lag en de herstelling daarvan een paar euro’s koste…

Op internet wordt nogal eens verwezen naar de turbo positiesensor.

Alleen vind ik nergens waar je dat ding zou moeten vinder onder de motorkap en al zeker niet waar ik eventueel een vervanging kan kopen.

Ik hoop dat iemand suggesties heeft ivm dit probleem.

Alvast bedankt hiervoor

Voor de duidelijkheid; krijg je geen enkele andere foutcode?

De foutcode geeft aan dat de positiesensor inconsistente waarde ziet. Dan is altijd vraag of de sensor dan fout is, of dat de sensor correct is maar iets meet wat problematisch is.
Met dit gedrag zou ik ernaar neigen dat de sensor correct is. Ik denk haast dat je een beginnende vervuiling hebt aan de turbo verstelling; iets van dat je een maximale stand niet meer kan halen.

De hiervoor aangegeven foutcode is de enige.
Qua vervuiling: het kan natuurlijk maar ik doe minimaal één keer per jaar een specifiek product (Lindemans of Wynss) bij de diesel om aanslag te voorkomen .
Maar hoe dan ook blijf ik het merkwaardig vinden dat na het verwijderen van de fout we zonder problemen/foutcode kunnen rijden ook op de autostade terwijl je daar toch zou verwachten dat die turbo maximaal zou moeten presteren.
En het voorval van de (nutteloze) vervanging van de injectoren blijft in mijn achterhoofd zitten..
Ik zou dus liever eerst een sensor vervangen dan de turbo laten reviseren.
Alleen heb ik geen idee waar ik die sensor zou moeten zoeken, laat staan dat ik al een typenummer of iets dergelijks kan vinden.

De hiervoor aangegeven foutcode is de enige.
Qua vervuiling: het kan natuurlijk maar ik doe minimaal één keer per jaar een specifiek product (Lindemans of Wynss) bij de diesel om aanslag te voorkomen .
Maar hoe dan ook blijf ik het merkwaardig vinden dat na het verwijderen van de fout we zonder problemen/foutcode kunnen rijden ook op de autostade terwijl je daar toch zou verwachten dat die turbo maximaal zou moeten presteren.
En het voorval van de (nutteloze) vervanging van de injectoren blijft in mijn achterhoofd zitten..
Ik zou dus liever eerst een sensor vervangen dan de turbo laten reviseren.
Alleen heb ik geen idee waar ik die sensor zou moeten zoeken, laat staan dat ik al een typenummer of iets dergelijks kan vinden.
Die middeltjes zijn leuk, maar gaat slijtage niet tegen! Ook als een oude opa rijden is voor je roet generatie en andere zaken niet voldoene. Ff lekker op zn staart trappen dat kreng kan dus dan ook geen kwaad.

De sensoren en de locatie's kan je vinden op het eper van fiat op: https://www.fiatforum.com/ en eper: https://eper.fiatforum.com/ of is zoeken naar een werkplaatsmanual!

Terug
Bovenaan