Stekker krukaspositiesensor Peugeot 205

Lars 1486076

Startmotor
Mijn Peugeot 205 (1991 TU3 1,124cc) start met het koude weer van de laatste tijd nogal moeilijk als het onder de 5 graden is. Daarom was ik een paar punten nagelopen, maar nou blijkt de connector van de krukas positie sensor los te hangen.
1770928242252-da959cd4-fd8e-4354-8834-3c6f1ddb1ec1.jfif
1770928274634-98175030-9649-4a47-8de7-9657b56f87f4.jpeg

De 205 is al 5000km in mijn bezit :(, ik had dit eerder moeten opmerken.

De motor loopt echter prima (naar mijn idee, zie video), en ik heb verder nooit ergens last van gehad.

FILMPJE (Youtube)

Mijn probleem is echter dat ik na 1 uur zoeken serieus waar geen connector kan vinden om de sensor op aan te sluiten. Nou heb ik een paar vragen
1. Hoe erg is het dat ik al 5000km heb gereden zonder die sensor?
2. Kan er iets verkeerd aangesloten zitten, dat de connector aan de kabelboom zijde verkeerd in gebruik is?
3. Wat als de connector aan de kabelboom zijde niet meer bestaat, kan ik dan een nieuwe kabel aanleggen oid?

Alvast bedankt voor de reacties!

1. is geen probleem. Als de motor normaal werkt, en geen motorlampje brand is er niets aan de hand
2. Zeer onwaarschijnlijk. Bij een verkeerde aansluiting, brandt het motorlampje, of start de motor in z'n geheel niet.
3. Ik zou er geen aandacht aan schenken, indien de auto naar behoren functioneert. De koude start problemen hebben niets van doen met de krukas positie sensor. Ik heb het idee dat deze stekker / sensor "ge-bypast "is, als er geen dashboard lampjes gaan branden tijdens de rit.

Weet je zeker dat dit de krukaspositie sensor is? Het is wat lastig te beoordelen maar qua stekker en deels onafgeschermde kabels lijkt het er niet op.

Ik dacht niet dat deze motoren ook al een nokkenassensor hadden, dus dan zou de motor geheel zonder informatie van toerental werken, en dat gaat niet.
Zonder toerental informatie zou de motor niet eens weten dat er een storing was dus daarop komt eigenlijk nooit een storingslampje. Los daarvan: krukassensoren geven in de meeste pre 2000 auto's geen storingslampje, het was toen nog te lastig om ze te kunnen controleren.

Terug
Bovenaan