Stellantis en Ferrari

iDS

Wegverkenner
Een vraagje voor mijn algemene kennis aan de forumleden die beter ingewerkt zijn op dit vlak.
Op de homepage wordt in een discussie over de rentabiliteit van Stellantis vermeld dat Maserati het enige luxemerk is binnen de groep.

In het verleden waren Ferrari en Maserati zustermerken binnen de Fiatgroep, waarbij Maserati zelf regelmatig in de Ferrarimagazijnen mocht duiken om haar wagens van toptechnologie te voorzien.
In een iets verder verleden leverde dat zelfs de schitterende Lancia Thema 8.32 op.
Op een bepaald moment heeft Fiat Ferrari dan naar de beurs gebracht. Maar ik dacht dat dit slechts een deel van de aandelen van het bedrijf betrof.
Klopt dit? Zo ja: wie is eigenaar van het deel dat niet naar de beurs gebracht is: de Fiatgroep (en dus nu Stellantis) of is dat familiebezit van de Agnelli's?

Vooral Exor, en dat is het beursvehikel van de Agnelli's:
https://corporate.ferrari.com/en/investors/stock-and-shareholder-corner/shareholders-structure
Shareholder(1) - As of February 15, 2021 % of outstanding common shares
Exor N.V.(2)(6)
24.05%
Mr. Piero Ferrari(2)(6)
10.23%
T. Rowe Price Associates, Inc.(3) 4.33%
BlackRock, Inc.(4) 3.85%
Other public shareholders 57.54%
Total outstanding common shares 100.0%

En Exor is dan weer grootaandeelhouder van Stellantis:
Following the 50% FCA and 50% PSA merger, the owners are:[32]

Exor N.V.: 14.40%
Peugeot family (Etablissements Peugeot Frères, EPF): 7.19%
Bpifrance: 6.18%
Dongfeng Motor Corporation: 5.62%
BlackRock: 2.52%
https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis

Aangezien Exor een N.V. is: een Nederlandse vennootschap? Fiscaal vehikel van Stellantis of van de Agnelli's?
Other public shareholders: dat omvat dan waarschijnlijk een pak kleine aandeelhouders? Aangezien Black Rock met nog een 4% zelfs vermeld wordt...
Leuk nieuws voor mij is dat Black Rock ook wat centjes van mij beheert: dus heb ik ook een (miljoenste deel van een ) aandeel in zowel Ferrari als Stellantis. ;)
Maar in tegenstelling tot wat ik dacht heeft Fiat dus niet de helft van de aandelen van Ferrari in de markt gezet maar een pak meer.
Ondanks de vele merken onder de Stellantis paraplu kan ik me voorstellen dat Tavares en co dat toch met lede ogen zullen aanzien: Ferrari is immers zoveel winstgevender dan Maserati.
Langs de andere kant verklaart het wel de aanwezigheid van Alfa Romeo in de F1: met Ferrari in de groep zou dat wat overkill zijn qua investering.

Nunc verum est Ferrarium diutissime partem Automobiles Fiat Chrysler fuisse. Reversa fuit anno 1969 quod Fiat S.p.A. 50 centesimae Ferrariae acquisita, et ab 1988, societas palum suum ad 90 centesimas dilatavit. Sed multo post, mense Octobri 2014, FCA intentiones suas Ferrarii S.p.A. ab umbella suo separandi ostendit et post annum processum restaurandi incepit.

Terug
Bovenaan