Willem 6064368

Net ingestapt
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar de beste stille banden voor mijn nieuwe auto, een Mercedes E300-E Plugin Hybrid. Ik heb deze auto een paar weken geleden afgenomen en direct viel mij het geluid van de banden op, vooral als de auto in de electrische modus rijdt. Ik vind dat nogal hinderlijk. Nu had de Mercedes dealer de banden bij aflevering nogal te hard opgepompt, ze stonden op 3.3. atm ipv 2.5 voor en 2.6 achter en ja, dat stuiterde nogal. Ik heb dat zelf gecorrigeerd maar nog altijd zijn deze banden gehorig. Nu zitten er Bridgetone banden onder, niet mijn keuze.
Mijn bandenmaat is 245/45/R19.
Iemand ervaringen of hele goede raad?

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar de beste stille banden voor mijn nieuwe auto, een Mercedes E300-E Plugin Hybrid. Ik heb deze auto een paar weken geleden afgenomen en direct viel mij het geluid van de banden op, vooral als de auto in de electrische modus rijdt. Ik vind dat nogal hinderlijk. Nu had de Mercedes dealer de banden bij aflevering nogal te hard opgepompt, ze stonden op 3.3. atm ipv 2.5 voor en 2.6 achter en ja, dat stuiterde nogal. Ik heb dat zelf gecorrigeerd maar nog altijd zijn deze banden gehorig. Nu zitten er Bridgetone banden onder, niet mijn keuze.
Mijn bandenmaat is 245/45/R19.
Iemand ervaringen of hele goede raad?
Zijn het banden voor elektrische auto's? Daarbij is op verschillende plekken rekening gehouden met onder meer geluid. Zo kunnen ze in de luchtkamer een profilering hebben die geluiden die tijdens het rijden kunnen worden veroorzaakt door de lucht in de band zelf verminderen, om maar iets te noemen. Naast (voor de hand liggende) aanpassingen in bijvoorbeeld het loopvlak vanwege het grotere koppel en hogere gewicht dat veel elektrische en plug-in hybride auto's hebben.

Michelin Energy kan ik je dan ook niet aanraden. Al bij al een prima band die OEM onder mijn Mégane 3 zat maar wel verschrikkelijk luidruchtig.

Een band is altijd een compromis : wegligging, rolcomfort, levensduur, verbruik etc.
Misschien even zoeken bij YT kanaal Tyrereviews, die doen dat soort “in depth” tests?

Die auto beweegt, dat maakt rolgeluiden. En hoe stiller de auto, hoe meer die rolgeluiden opvallen. Zo'n Mercedes is stil, heel stil in electrische modus. En dan hoor je de rolgeluiden, soms meer, soms minder, afhankelijk van het soort wegdek. Met die Bridgestones is niet veel mis, een prima band. Die auto staat er niet voor niks op. Veel beter zal het niet worden, tenminste niet merkbaar voor het gehoor.

Volgend zomerseizoen kan ik je meer vertellen... Ik heb op mijn zomerset nu net Michelin Pilot Sport EV laten monteren. Vanuit de informatie dat deze banden voor EV's specifiek op vermindering van afrolgeluid zijn ontwikkeld. Maar ja, ik ga nu eerst paar maanden op de winterwielen rollen.

Je kan eens zelf gaan zoeken op bijvoorbeeld 'Autobandenmarkt.nl". Daarin worden per band de specs opgegeven en ook het afrolgeluid. 3dB is een verdubbeling van het geluid......

Terug
Bovenaan