Stille, zuinige benzine station/sedan rond 9000 euro (EDIT)

Jerry 9723115

Startmotor
EDIT: Heb nog even goed berekend en gisteren een financiële meevaller doorgekregen. Dus kan het budget tot ~9000 euro rekken incl. hyundai opbrengst.
Heb ook even verduidelijkt dat 1 op 20 geen eis is.

Hey!

Recent was ik opzoek naar een auto en had er bijna ééntje. Maar toch besloten om eerst wat meer te oriënteren & me laten informeren.

Momenteel rij ik een Hyundai i20 1.2i 86pk 1e gen (2015). Ik ben best tevreden met 't autotje maar vind 'm toch.. nét niet voor mij. Dus opzoek naar een vervanging waar ik hopelijk wel 3-5 jaar of langer mee door kan.
Ik had hiervoor 2 jaar lang een Skoda Fabia Combi uit 2004 die ik wel leuk vond (al wel verouderd natuurlijk)

Budget: 7500 9000 euro (kan enigzins rekken, mits een goede deal)(inclusief geschatte ~3500 opbrengst van de Hyundai)

Gebruik:
Ik rij ong. 15000km per jaar. Gemengde ritjes.
Korte ritten (2-3x per week), woon-werk (paar keer per maand, 40km enkel), middel-lange ritjes (3-4x per maand 100-300km retour), 3-4x per jaar roadtripje europa (denk aan Tsjechië, Berlijn, Zwitserland, etc.).

Wat zoek ik:
- Ik heb een zwak voor Skoda's. Vooral de Octavia mk3 heb ik een beetje op 't oog. Maar ben niet 100% merkgebonden
- Stillere cabine dan mijn Hyundai (momenteel veel weg & wind geluid)
- Stationwagon of sedan/sedan-like met wat ruimte (minimaal wat ik nu heb, hoef niet persé echt groter maar meer lange rit comfort zou fijn zijn)
- Betrouwbare auto waarmee ik niet zomaar langs de weg sta, ben bereid om wat aan onderhoud uit te geven
- Beetje zuinig (richting 1 op 17-20 of iig wat beters dan mijn hyundai die 1 op 14 presteert)
- Benzine auto (of hybride, maar gok niet in mijn budget)
- Niet moeder's mooiste, krasjes e.d. maakt me niet uit.
- Hoef niet de snelste/krachtigste motor, ik ga er niet me joyriden maar moet natuurlijk wel een tripje naar de Alpen overleven.

Must-haves:
- airco
- cruise control
- trekhaak

Nice-to-haves: (ik verwacht dit niet persé in mijn budget)
- parkeersensoren/cameras
- android auto
- adaptive cruise control
- verwarmde spiegels
- apart kleurtje auto

Zou graag horen wat mensen hier aanraden qua merk/model/uitvoering, of ik realistisch ben, me in de juiste richting kunnen wijzen, etc!

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
- Stillere cabine dan mijn Hyundai (momenteel veel weg & wind geluid)

als je twijfelt tussen een station of sedan dan zou ik sowieso voor een sedan gaan. zie zijn doorgaans een stuk stiller dan een station.

must have je op elke auto wel vinden. trekhaak kun je voor 1000 euro er eventueel later onder laten zetten, maar moet je dan wel rekening mee houden met aankoopprijs.

alleen ga je geen octavia sedan vinden, zijn heel zeldzaam in NL. staat er wel eentje op een veilig klik met wat geluk gaat die weg binnen jou budget. lijkt een net exemplaar.

in duitsland ga je er ook wel meer vinden maar ook niet denderend

Laatst bewerkt:
Anders weer een Fabia Combi bijvoorbeeld?
Voorbeeldje:

Skoda Scala vind ik niet, maar wel een vergelijkbare Seat Toledo:

Zijn die 1.2 tsi's niet juist erg sketchy? Ik neem aan dat de vroegere Fabia van TS uit 2004, een toen nog goeie 1.4 of 1.6 was?

Bij een 1.2 TSI kan je wel eens de ketting moeten vervangen, maar dat is niet heel duur. Verder is het wel geworden fijn blok.

Krap budget voor de wensen. Doe 1 op 20 lijkt me een utopie wanneer je echt wat groters wil, nieuwere auto die je nu al hebt wordt ook al lastig.

Krap budget voor de wensen. Doe 1 op 20 lijkt me een utopie wanneer je echt wat groters wil, nieuwere auto die je nu al hebt wordt ook al lastig.

Denk ook dat het te weinig is om een stap vooruit te maken (m.n. combinatie groter/jonger/net zo betrouwbaar)

Ik zou de Opel Astra K (vanaf 2016) zeker ook in je overwegingen meenemen. Veel value for money. Net als bij Skoda. Qua leeftijd ga je er wellicht niet zoveel op vooruit t.o.v. de Hyundai, maar het is echt wel (veel) meer auto. De 1.0 is op zich prima. En behoorlijk zuinig. Als je motorisch net wat meer wil kan je kijken voor een 1.4.

Skoda Rapid lijkt mij een goede kandidaat. Laat wel checken of het blok nog goed is en de benodigde upgrades heeft gehad.

Deze valt met €7000 binnen budget, heeft nog geen 100.000 gelopen, heeft een trekhaak en op papier loopt die 1 op 20.

Skoda Rapid lijkt mij een goede kandidaat. Laat wel checken of het blok nog goed is en de benodigde upgrades heeft gehad.

Deze valt met €7000 binnen budget, heeft nog geen 100.000 gelopen, heeft een trekhaak en op papier loopt die 1 op 20.

dat is een leuke optie, dacht er ook al aan. ook best wel ruim overigens.

echt heel stil zijn ze niet. je gaat er ook 2 bouwjaren op achteruit. Denk dat overal dit wel echt al een stapja achteruit voelt dan een i20 . maar als ik de topicstarter was zou ik er gewoon eens een blokje om mee maken. (en even checken of de ketting al is vervangen)

Ik zit hier ook te denken aan een Renault Mégane maar in die prijsrange vind je ze vooral met hogere kilometerstanden (200.000+ zelfs). Als je verruimt naar een Clio (dan wel met 1.2 motor vanwege de trekkracht) dan zit je wel aan jongere (en luxere) exemplaren maar lever je wat in op ruimte.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Heb de topic even geüpdate, ik kan eventueel een budget van 9000 hanteren (word dan wel iets minder rekbaar).

Heb ook even verduidelijkt dat ik niet persé een veel grotere auto wil en dat ik iets als 1 op 17 ook al genoeg verbetering vind t.o.v. mijn hyundai.

Tevens; is er echt een heel groot verschil tussen autos uit bijv. 2013-2014 t.o.v. 2015 en nieuwer? Het lijkt mij niet een dealbreaker om er 1-2 bouwjaren op achteruit te gaan als het voor de rest aan mijn eisen voldoet.

Zijn die 1.2 tsi's niet juist erg sketchy? Ik neem aan dat de vroegere Fabia van TS uit 2004, een toen nog goeie 1.4 of 1.6 was?
Ik had inderdaad de 1.4 (16v)! Uiteindelijk veel olieverbruik en overgegaan op wat nieuwers.
Zover ik weet zijn de 1.2 TSI's met riem (dus die in de octavia mk3) wel betrouwbaar.

Beter dan dan 1 op 14, liefst 1 op 20. Heb je zelf een idee binnen budget?
Nog binnen 7500 zag ik af en toe een interessante Skoda Octavia, Skoda Fabia en Opel Astra Sports Tourer voorbij komen. Wel met hoge (200k+) km standen. Ik hoop dan met 9000 toch wel in de range te komen dat de km standen iig wat minder zijn. Of dat er bijv. BOVAG garantie op zit.
Moet eerlijk zeggen dat ik de Opel Astra Sports Tourer nog nooit geprobeerd heb!

Ik zou de Opel Astra K (vanaf 2016) zeker ook in je overwegingen meenemen. Veel value for money. Net als bij Skoda. Qua leeftijd ga je er wellicht niet zoveel op vooruit t.o.v. de Hyundai, maar het is echt wel (veel) meer auto. De 1.0 is op zich prima. En behoorlijk zuinig. Als je motorisch net wat meer wil kan je kijken voor een 1.4.

Over Opeltjes gesproken ;)
Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik binnenkort dan maar even een proefritje maak in een interessante Opel!

Lijkt geen cruise control te hebben. Ofja staat nergens vermeld en kan de stick nét niet goed genoeg zien. Voor mij is cruise control wel écht een must. Ziet er voor de rest wel echt super uit!

Alles bij elkaar dacht ik aan een Honda Insight. Ga je 1:20 alsnog mee halen. Is meer hatchback of liftback maar wel met veel, gemakkelijk bereikbare bagageruimte. En lukt ook binnen je oude budget van 7,5K.

(of hybride, maar gok niet in mijn budget)
Met jouw budget staan enorm veel Toyota Auris stationwagens te koop. Op gaspedaal even gekeken en met budget tussen de 6k en 9k staan er 35 te koop. Ook omdat je zei "beetje zuinig graag" en "betrouwbaar". Wel met km-standen tussen de 200.000 en 300.000, maar daar geeft een Auris echt niks om.

Ik zou dan zelf wel voor een 1.0TSi gaan en die niet de turboloze 1.0.
Fabia combi
0-836a972350c39b5c47bda04995c68f4c.jpg

Ah verkeerd gezien, je moet inderdaad de TSI hebben. Ik heb eens gereden met de MPI en die is echt niet vooruit te fikken.

Ah verkeerd gezien, je moet inderdaad de TSI hebben. Ik heb eens gereden met de MPI en die is echt niet vooruit te fikken.

Heb de MPI in een polo als leasebak gehad, je komt prima mee met het verkeer. Soms wat meer toeren. Betrouwbare auto, kreeg m niet kapot. tsi is wel veel fijner maar vaak ook wel duurder

Voor dit geld heb je ook een Renault Clio IV Estate (Station). Zelf was ik een tijdje geleden voor een tweede auto aan het kijken en kwam hier op uit, om de volgende redenen:
- Auto lijkt niet populair, staat lang te koop vaak en voor relatief weinig
- Vanwege de relatief lage prijzen kun je een relatief jonge auto vinden (2020 bijvoorbeeld).
- De 0.9 TCe met 90 pk en handbak is betrouwbaar. Deze motor is lang gebruikt door Renault en ook gebruikt in Dacia's. Het is geen drama-motor zoals bij Peugeot/Citroen.
- Auto is relatief onbekend, mensen die op zoek zijn naar een betrouwbare auto gaan vaak voor een Toyota of iets dergelijks. Daar zijn de prijzen van een Toyota dan ook naar.

Nadelen: Ik vind het niet de mooiste auto om te zien. De hatchback is mooier.

Een Corolla is nooit een slechte suggestie, maar zoveel geld voor een auto van 18 jaar oud? Km stand is niet gek, maar toch…

7.500 km per jaar is ook niet echt veel, weet niet of dat blok daar blij mee is. Maar ik vind het ook veel geld voor een 18 jaar oude auto!

Heb zelf geen ervaring met recente Toyota's, maar lees vaak als kritiek dat ze rumoerig zijn van binnen. Dat is nu net iets wat TS niet zoekt...

7.500 km per jaar is ook niet echt veel, weet niet of dat blok daar blij mee is. Maar ik vind het ook veel geld voor een 18 jaar oude auto!
Ja, inderdaad en ook nogal achteruitgang qua bouwjaar voor t.s.
Maar wel een sedan onder 9k euro en denk ik stiller dan een i20.

Tja, dit is maar 11 jaar jonger. Voor minder geld. Maar ja, het is geen Toyota. Voor mij een 'no-brainer' qua wat ik zou kiezen. Maar uiteraard moet TS kiezen voor hetgeen waar hij het beste gevoel bij heeft.

Dank voor de suggestie allen!
Ik heb laatst een proefrit gemaakt in een Volkswagen Golf Sportsvan uit 2014. Helaas ging de verkoop niet door omdat ineens de verkoper (autobedrijf) heel shady ging doen toen ik over een onafhankelijke aankoopkeuring begon & eiste dat ik afstand deed van m'n wettelijke garantie als ik die keuring zou doen (wat legaal gezien niet eens kan, maargoed).
Maar weet nu in ieder geval één type auto die voor mij perfect is.

Ik denk dat ik binnenkort ook wel even een ritje maak in wat van de gesuggereerde autos zoals de Renault Clio estate, Honda Insight en Opel Astra Sports Tourer.

Tevens heb ik nog proefritjes gedaan in een Skoda Fabia 2016 en VW Golf Variant 2014. De Fabia was voor mij te luide cabine, de Golf Variant was opzich wel nice alleen achterbank was een beetje beperkt qua ruimte t.o.v. de Skoda Octavia die ik had geprobeerd. Maar geen dealbreaker!

Binnenkort heb ik wat daagjes vrij, dan kan ik even meer rondkieken

Bedankt voor de suggestie, maar ik zie niet zo goed wat het voordeel van deze Toyota is t.o.v. m'n Hyundai i20. Ziet er wel mooi uit van binnen en ik vind het niet erg om een iets oudere auto te nemen. Maar 8500 euro heb ik niet over voor een 18 jaar oude auto die eigenlijk niet eens zuiniger is dan wat ik nu heb.
Tenzij ik nog iets over het hoofd zie?

Ik zou echt eens gaan proefrijden in een Astra, voor 9000 euro heb je een auto uit 2020 met een hoop moderne opties.

Als je de Golf al beperkt vind qua ruimte op de achterbank hoef je echt niet naar de Clio te gaan kijken.
De Clio estate heeft een grote kofferbak, maar de ruimte op de achterbank verraad wel dat het een B segment auto is

Mijn vrouw heeft een BMW 118 uit 2018 met een 1,5 3-pitter en 8 traps automaat. Het ding doet 1 op 16 of 17 ,is stil en rijdt echt fijn. Ik weet alleen niet of hij met deze motor al in het budget valt.

Terug
Bovenaan